بانکداری دیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتال

بانکداری سنتی باید برای حفظ رقابت، راه‌حل‌های B2B خود را نوآورانه کنند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

همکاری‌ها و مشارکت‌ها می‌توانند توسعه و استقرار راه‌حل‌های نوآورانه بانکداری تجاری را به طور قابل توجهی تسریع کنند.

به گزارش اقتصاددییجیتال و به نقل از pymnts؛ هر دو چشم‌انداز بانکداری و کسب‌وکار در حال بازتعریف شدن توسط انتظارات رفتاری نسل بعدی هستند.

برای برآورده کردن این انتظارات نوظهور کاربران نهایی که عمدتاً بر محور راحتی، امنیت و نوآوری دیجیتال متمرکز هستند، برای مؤسسات مالی (FI) مهمتر از هر زمان دیگری است که پیشنهادات رقابتی به ویژه برای مشتریان تجاری خود ارائه دهند.

با انتشار خبر همکاری جی‌پی مورگان با لوپ برای «تقویت سرمایه در گردش با پرداخت‌های حمل‌ونقل»، تصاحب سهم در فضای B2B با ارائه‌ی محصولات پرداخت دیجیتال نوآورانه که روابط تجاری کل به کل (end-to-end commercial relationship) را ساده می‌کند، به طور فزاینده‌ای برای مؤسسات مالی در اولویت قرار گرفته است.

همچنین شرکت فناوری مالی Brex که بر کسب‌وکار تمرکز دارد، مجموعه‌ی محصولات بانکداری دیجیتال خود را راه‌اندازی کرد. این شرکت در بیانیه‌اش اشاره کرد که این راه‌اندازی باعث می‌شود Brex تنها پلتفرم مدیریت هزینه باشد که کارت‌های شرکتی، مدیریت هزینه، پرداخت قبوض، رزرو سفر، خزانه‌داری و بانکداری را در یک عرضه‌ی یکپارچه عمودی ادغام (vertically integrated offering) کند.

بیشتر بخوانید: تحول بانکداری دیجیتالی: تغییر اساسی برای کسب و کارها

ورود پرقدرت شرکت‌های فناوری مالی به حوزه‌ی بانکداری تجاری باید زنگ خطری برای بانک‌هایی باشد که هنوز خدمات ارزش افزوده‌ی خود را به مشاغل فراتر از وام، پس‌انداز و حساب‌های جاری ارائه نکرده‌اند، آن‌ها باید این موضوع را در نظر بگیرند وگرنه خطر عقب افتادن وجود دارد.

البته، همانطور که بانک‌ها به دنبال ارائه پیشنهادات رقابتی B2B هستند، مهم است به یاد داشته باشیم که با توجه به فضای عملیاتی امروز، شعار «نوآوری یا نابودی» به «همکاری با راه‌حل اشتباه و متحمل شدن عواقب آن» تبدیل شده است.

درک نیازهای بازار B2B و کشف مزایای دیجیتال

برای بانک‌ها، فضای B2B فرصتی سودآور است. تغییرات دیجیتال، مشارکت‌های فین‌تک و بانکداری باز، همگی می‌توانند برای تقویت خدمات، ارائه‌ی تجربیات شخصی‌سازی‌شده و متحول کردن شعب بانک مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، برای ارائه یک پیشنهاد رقابتی B2B، مؤسسات مالی (FI) ابتدا باید نیازهای دقیق بازار هدف خود را درک کنند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMBs)، شرکت‌های بزرگ و بخش‌های خاص عمودی صنعت، هر کدام نیازهای منحصر به فردی دارند.

درک دقیق آنچه مشتریان می‌خواهند و اینکه چگونه نهادهای نظارتی به برآورده‌ شدن آن نیاز اجازه می‌دهند، می‌تواند در چشم‌انداز جدیدی که در آن دقت، برتری را رقم می‌زند، باعث ایجاد مشارکت‌های پربار شود.

جیمز باتلند، نایب رئیس بخش پرداخت و مدیر عامل انگلستان در مانگوپی، به PYMNTS گفت: «بانک‌ها به تدریج سرعت تغییرات دنیای فناوری را درک می‌کنند.» او افزود: «چالش یک بانک سنتی این است که روی زیرساخت‌های قدیمی ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساله و احتمالاً فناوری قدیمی ۶۰ ساله بنا شده است. بنابراین، بانک‌ها نوآوری سریع را دشوار یافته‌اند.»

بیشتر بخوانید: چگونه وام‌دهندگان دیجیتال ریسک نکول وام را کاهش دهند

همکاری‌ها و مشارکت‌ها می‌توانند توسعه و استقرار راه‌حل‌های نوآورانه بانکداری تجاری را به طور قابل توجهی تسریع کنند. بانک‌ها می‌توانند با مشارکت با شرکت‌های فین‌تک، از تخصص و نوآوری فناوری استفاده کنند. فین‌تک‌ها چابکی و فناوری را به بانک‌ها ارائه می‌دهند و به آن‌ها امکان می‌دهند تا به سرعت محصولات خود را راه‌اندازی و اصلاح کنند.

بخش اطلاعاتی PYMNTS در گزارش «تحول روابط فین‌تک و بانک به سمت همکاری» نشان می‌دهد که نزدیک به دو سوم بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری مورد بررسی (۶۵%) در سه سال گذشته حداقل یک مشارکت فین‌تک را آغاز کرده‌اند و ۷۶% از بانک‌ها، مشارکت‌های فین‌تک را برای برآورده کردن انتظارات مشتری ضروری می‌دانند.

متمایز شدن با ارائه‌های برجسته راه‌حل‌های نوآورانه بانکداری

خروج ناگهانی سیلیکون ولی بانک (و سایر بانک‌ها در ادامه) در سال گذشته، منجر به فرار به سمت کیفیت شد، به این ترتیب که کسب‌وکارها روابط بانکی خود را به مؤسسات مالی (FI) بزرگ‌تر، که خیلی بزرگ‌تر از آن هستند که شکست بخورند، منتقل کردند.

برای بانک‌های کوچک‌تر که به دنبال رقابت با همتایان بزرگ‌تر هستند، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه بانکداری در B2B می‌تواند راهی برای انجام این کار باشد و در عین حال، ارزش تجاری غیرقابل مقایسه‌ای به روابط بانکی اضافه کند.

مایکل هانی، رئیس بخش راهبرد محصول در گالیله، به PYMNTS گفت: «بهبود کارایی عملیاتی در این بانک‌های سنتی و پاسخگویی بیشتر به نیازهای مشتری و روندهای صنعت، به یک ضرورت تبدیل می‌شود.»

بازار در حال واکنش به این پویایی جدید است. همانطور که PYMNTS اوایل این ماه گزارش داد، تروپگو برای حمایت از پلتفرم مدیریت کارت اعتباری تجاری و هزینه‌های دارای برچسب سفید که برای بانک‌ها طراحی شده است، ۱۰ میلیون دلار در یک دور تامین مالی سری B جمع‌آوری کرد.

برنت جکسون، مدیرعامل و بنیانگذار تروپگو در بیانیه‌ای گفت: «ما در یک نقطه عطف قرار داریم که رهبران بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری دیگر شرکت‌های فین‌تک را به عنوان رقیب نمی‌بینند، بلکه آن‌ها را شرکای ضروری برای حمایت و نوسازی خدمات و زیرساخت‌های خود می‌دانند.»

بیشتر بخوانید: چگونه شرکت‌های حسابداری مختلف از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

PYMNTS اخیراً اشاره کرد که این گردهمایی خدمات مالی مستقل با سرعت و چابکی، در حال شکل دادن به چشم‌انداز جدید بانکداری ترکیبی (Composable Banking) است.

جیم مک‌کارتی، مدیرعامل Thredd به PYMNTS گفت: «وقتی به خوبی انجام شود، فرصت عالی برای آسان‌تر کردن اتصال اشخاص ثالث به اکوسیستم خدمات مالی بزرگ‌تر وجود دارد.»

با توجه به اینکه کسب‌وکارها به طور فزاینده‌ای برای مدیریت امور مالی خود به راه‌حل‌های دیجیتال روی می‌آورند، این امر فرصت قابل توجهی را برای مؤسسات مالی (FI) برای گسترش خدمات B2B خود و تصاحب سهم بیشتری از بازار نشان می‌دهد.

  • بانکداری سنتی باید برای حفظ رقابت، راه‌حل‌های B2B خود را نوآورانه کنند

بیشتر بخوانید: پرداخت: یک مزیت رقابتی برای بانک‌ها در عصر فین‌تک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا