بانکداری دیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتال

۱۰ بانک برتر جهان در سال ۲۰۲۳

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ایالات متحده خانه بانک های برتر جهان است، اگرچه چین در سال های اخیر به یک بازیگر بزرگ تبدیل شده است.

با وجود ۱۸ ماه پر آشوب برای بخش مالی، بانک ها همچنان بخش بزرگی از بزرگترین موسسات جهان را تشکیل می دهند.

به گزارش اقتصاددیجیتال به نقل از FinTech Magazine، بانکداری در سال ۲۰۲۳ با فروپاشی Silicon Valley Bank و Signature Bank و برخی دیگر، دوران پر تلاطمی را پشت سر گذاشت که شوک هایی به این صنعت وارد کرد.

علاوه بر آن، تصاحب ارزان قیمت Credit Suisse توسط UBS وجود داشت، که تقریباً یک شبه برای جلوگیری از یک بحران مالی بالقوه توافق شد.

با این وجود، موسسات مالی بزرگ همچنان برخی از بزرگترین شرکت های جهان باقی مانده اند. ایالات متحده همچنان خانه بسیاری از این شرکت هاست، اگرچه چین در سال های اخیر به یک بازیگر بزرگ تبدیل شده است.

در اینجا، FinTech Magazine نگاهی به ۱۰ بانک برتر جهان می اندازد:

۱۰. HSBC

HSBC با هدف اصلی باز کردن دنیایی از فرصت ها برای مشتریان خود، همچنان به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های بانکداری و خدمات مالی در جهان باقی مانده است.

امروز، این شرکت از طریق سه بخش تجاری خود: بانکداری شخصی، بانکداری تجاری و بانکداری در بازارهای جهانی به حدود ۴۰ میلیون مشتری خدمات رسانی می کند.

سهام HSBC Holdings PLC که در بورس های لندن، هنگ کنگ، نیویورک و برمودا فهرست شده است، توسط بیش از ۱۸۰۰۰۰ سهامدار در ۱۲۸ کشور و قلمرو مختلف نگهداری می شود.

بیشتر بخوانیم: پیشرفت‌های بلاک چین به نوآوری‌های بیشتر در CBDCها منجر می‌شود

۹-ICBC

طبق فهرست فوربس ۲۰۰۰ جهانی، بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) بزرگترین شرکت جهان از نظر دارایی (۶.۱۲ تریلیون دلار آمریکا) است.

ICBC در سال ۱۹۸۴ تأسیس شد و سپس در سال ۲۰۰۵ به طور کامل به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. یک سال بعد، این شرکت با موفقیت در بورس اوراق بهادار شانگهای و بورس هنگ کنگ ثبت شد.

در سال های اخیر، این بانک با مشارکت قابل توجه در بخش های نوظهور از جمله تامین مالی سبز و نوآوری علمی و فناوری، عملکرد خود را بهبود بخشیده است.

۸. بانک ساخت و ساز چین (China Construction Bank)

بانک ساخت و ساز چین همچنان یکی از “چهار بانک بزرگ” چین یکی از ۱۰ بانک برتر جهان به شمار می‌رود.

تاریخچه این بانک به سال ۱۹۵۴ باز می‌گردد، زمانی که تحت عنوان «بانک ساخت و ساز خلق چین» و به عنوان یک بانک کاملاً دولتی تأسیس شد. این بانک زیر نظر وزارت دارایی فعالیت می‌کرد و هدف اولیه آن مدیریت و تخصیص بودجه‌های دولتی برای پروژه‌های ساختمانی و زیرساختی بود.

حدود ۲۵ سال بعد، این بانک به یک مؤسسه مالی تحت نظارت «شورای دولتی» چین درآمد. در این دوره، بانک ساخت و ساز چین به تدریج وظایف بیشتری در زمینه بانکداری تجاری برعهده گرفت. این امر سبب شد تا دامنه خدمات ارائه شده توسط این بانک گسترش یافته و به یک بانک با طیف وسیعی از خدمات بانکداری تجاری تبدیل شود.

بیشتر بخوانیم: ترکیب هوش مصنوعی و بلاک‌چین در امور مالی و سرمایه‌گذاری

۷. بانک کشاورزی چین (Agricultural Bank of China)

بانک کشاورزی چین، دومین بانک بزرگ چینی حاضر در این فهرست، در رتبه پنجم ۲۰۰۰ طلایی فوربس جهانی قرار دارد و دارایی‌های آن از ۵ تریلیون دلار آمریکا فراتر می‌رود.

این بانک با مدیریت مرکزی در پکن، به چهار بخش تجاری اصلی تقسیم می‌شود:

  • تأمین مالی شرکت‌ها (Corporate Finance): ارائه خدمات مالی به شرکت‌ها و کسب و کارها
  • بانکداری شخصی (Personal Finance): ارائه خدمات مالی به افراد
  • خزانه‌داری (Treasury): مدیریت وجوه نقد و دارایی‌های بانک
  • مدیریت دارایی (Asset Management): مدیریت سرمایه‌گذاری‌های مشتریان

بانک کشاورزی چین در اکتبر ۲۰۲۱، با امضای «اصول بانکداری مسئولانه سازمان ملل» (UN Principles for Responsible Banking)، تعهد خود را نسبت به توسعه «تأمین مالی سبز» (green finance) و حمایت از «توسعه پایدار» (sustainable development) به اثبات رساند.

۶. بانک چین (Bank of China)

بانک چین، به عنوان بین‌المللی‌ترین و یکپارچه‌ترین بانک چین، دارای شعباتی در سراسر سرزمین اصلی چین و همچنین در ۶۲ کشور و منطقه دیگر است.

این موسسه دارای شبکه خدمات جهانی کاملاً مستقر و یک پلتفرم خدمات یکپارچه مبتنی بر ارکان بانکداری شرکتی، بانکداری شخصی، بازارهای مالی و سایر مشاغل بانکداری تجاری از جمله بانکداری سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار، بیمه و فناوری مالی (فین‌تک) است.

بنابراین، مشتریان در هر نقطه از تماس به خدمات حرفه‌ای جهانی و طیف وسیعی از خدمات دسترسی دارند.

۵. سیتی‌گروپ (Citigroup)

سیتی‌بانک که در ابتدا در سال ۱۸۱۲ با نام «بانک شهر نیویورک» تأسیس شد، در طول سال‌ها در برخی از نوآورانه‌ترین پیشرفت‌های بانکی جهان، از جمله رواج دستگاه‌های خودپرداز (ATM)، نقش داشته است.

امروزه، سیتی به ماموریت خود برای عمل کردن به عنوان یک شریک قابل اعتماد با ارائه خدمات مالی که رشد و پیشرفت اقتصادی را امکان‌پذیر می‌کند، افتخار می‌کند. فعالیت‌های اصلی این بانک همچنان شامل محافظت از دارایی‌ها، اعطای وام، انجام پرداخت‌ها و دسترسی به بازارهای سرمایه به نیابت از مشتریان است.

جین فریزر، مدیرعامل سیتی، به‌طور علنی در مورد قصد این شرکت برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی مولد (generative AI) صحبت کرده است و بر اهمیت پیش‌قدم بودن و در عین حال، ادغام مسئولانه فناوری‌های نوظهور تأکید کرده است.

بیشتر بخوانیم: مزایای و ریسک‌های رایج نئوبانک‌ها چیست؟

۴. بی‌ان‌پی پاریبا (BNP Paribas)

بانک بی‌ان‌پی پاریبا پس از ادغام «بانک ملی پاریس» (Banque Nationale de Paris) و «پاریبا» (Paribas) در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد. این بانک از آن زمان به بعد به بزرگترین بانک اتحادیه اروپا با نزدیک به ۱۹۰،۰۰۰ کارمند در سراسر جهان و دارایی‌هایی بالغ بر ۳ تریلیون دلار آمریکا تبدیل شده است.

این سازمان در هر سه بخش عملیاتی اصلی خود جایگاه پیشتازی دارد:

  • بانکداری شرکتی و سازمانی (Corporate & Institutional Banking)
  • بانکداری تجاری، بانکداری شخصی و خدمات (Commercial, Personal Banking & Services)
  • خدمات سرمایه‌گذاری و بیمه‌ای (Investment & Protection Services)

بی‌ان‌پی پاریبا در خاک اروپا به چهار بازار داخلی بلژیک، فرانسه، ایتالیا و لوکزامبورگ خدمت‌رسانی می‌کند و همچنین مدل بانکداری خرده‌فروشی یکپارچه خود را در کشورهای حاشیه مدیترانه، ترکیه و اروپای شرقی نیز مستقر کرده است.

۳. ولز فارگو (Wells Fargo)

ولز فارگو یک شرکت خدمات مالی متنوع و مبتنی بر جامعه است که با هدف برآورده کردن نیازهای مشتریان و کمک به موفقیت مالی آنها فعالیت می‌کند. دارایی‌های این بانک مستقر در سانفرانسیسکو، نزدیک به ۱.۹ تریلیون دلار آمریکا است.

این سازمان خدمات و محصولات بانکی، سرمایه‌گذاری و وام مسکن را از طریق بیش از ۷۳۰۰ شعبه، ۱۲۰۰۰ دستگاه خودپرداز و بانکداری آنلاین ارائه می‌دهد. همچنین بخش‌های مالی مصرف‌کننده و تجاری را پوشش می‌دهد.

نفوذ گسترده ولز فارگو به حدی است که گفته می‌شود این بانک به حدود یک سوم از خانوارهای ایالات متحده خدمات ارائه می‌دهد و علاوه بر آن، دارای دفاتر دیگری در بیش از ۴۰ کشور و منطقه برای حمایت از مشتریانی است که در اقتصاد جهانی فعالیت می‌کنند.

۲. بانک آمریکا (Bank of America)

بانک آمریکا یکی از «چهار بانک بزرگ» مالی ایالات متحده و یکی از بزرگترین بانک‌های جهان است که به طیف وسیعی از مشتریان، از استارت‌آپ‌های نوپا تا شرکت‌های چندملیتی، خدمات ارائه می‌دهد.

این شرکت با سبد خدمات بانکی، سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی و مدیریت ریسک، به حدود ۵۶ میلیون مصرف‌کننده و کسب‌وکار کوچک خدمات ارائه می‌دهد. سابقه قدیمی‌ترین بخش‌های بانک آمریکا به حدود ۲۴۰ سال پیش بازمی‌گردد و این شرکت به شکل امروزی خود، از ادغام چندین منبع در طی دو و نیم قرن گذشته تشکیل شده است.

در نهایت، هدف اصلی این بانک امروز، کمک به بهبود زندگی مالی افراد از طریق قدرت هر ارتباط است.

۱. جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase & Co)

جی‌پی مورگان چیس با دارایی‌های بالغ بر ۳.۶۷ تریلیون دلار آمریکا، بزرگترین بانک آمریکای شمالی است.

تاریخچه این مؤسسه به بیش از ۲۰۰ سال و به سال ۱۷۹۹ بازمی‌گردد، هرچند جی‌پی مورگان چیس به شکل امروزی خود در سال ۲۰۰۰ پس از ادغام J.P. Morgan and Company و Chase Manhattan Corporation تأسیس شد.

نام «جی‌پی مورگان» همچنان برای خدمات مدیریت دارایی و بانکداری سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود، در حالی که «چِیس» بخش بانکداری مصرفی این بانک است که دارای تقریباً ۵۰۰۰ شعبه می‌باشد. این شرکت امروزه، بالغ بر ۲۹۰،۰۰۰ نفر را در سراسر جهان استخدام می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، جی‌پی مورگان با جهشی سه پله‌ای، در صدر بیستمین ویرایش فهرست فوربس ۲۰۰۰ جهانی قرار گرفت. این فهرست بر اساس فروش، سود، دارایی و ارزش بازار، شرکت‌های پیشرو را رتبه‌بندی می‌کند.

  • ۱۰ بانک برتر جهان در سال ۲۰۲۳
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا