پیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال پر شده از توکن‌؛ ادغام از راه می‌رسد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

کارشناسان معتقدند که تعداد توکن‌های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال، چه آن‌هایی که ابزارهای مالی پیچیده مانند وثیقه‌گذاری مجدد (rehypothecation) را تکرار می‌کنند و چه آن‌هایی که صرفا جنبه شوخی و بی‌ارزش دارند (مثل توکن‌های با طرح‌های ساده‌ای مانند یک سگ با کلاه) بسیار زیاد است. همین تعداد زیاد باعث شده تا برخی کارشناسان پیش‌بینی کنند که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد موجی از ادغام و مالکیت (M&A) در حوزه ارزهای دیجیتال باشیم.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل از کوین‌دسک؛ با وجود بیش از ۱۳ هزار توکن و حدود ۲.۵ تریلیون دلار ارزش کل بازار، این سوال مطرح می‌شود که چرا این همه توکن وجود دارد در حالی که استفاده و پذیرش این فناوری حتی به سطح مطلوب هم نرسیده است؟

به گفته ناظران این حوزه، ادغام و مالکیت (M&A) می‌تواند به ساماندهی بخش‌هایی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، پروژه‌های توکن غیرمثلی (NFT) و حتی میم‌کوین‌ها (memecoin) کمک کند.

شبیه به دوران داغ دات کام در اواخر دهه ۹۰ میلادی، علاقه شدید سرمایه‌گذاران خطرپذیر و عموم مردم طی روند صعودی در سال ۲۰۲۱ باعث شد تا سرمایه به سمت تعداد زیادی از پروژه‌های رمزنگاری سرازیر شود که در تلاش برای حل مشکلات مشابه بودند. این موضوع در نهایت منجر به ایجاد توکن‌های بسیار بیشتر از نیاز بازار شد.

جولین گریگو، مدیر بخش مؤسسات و فناوری مالی در شرکت Safe، تأمین‌کننده زیرساخت کیف پول هوشمند، می‌گوید: « سرمایه‌گذاری خطرپذیر و دورهای تأمین مالی بیش از حد در بازارهای صعودی، به ایجاد انبوهی از پروژه‌ها منجر شده است که اغلب به دنبال راه‌حل برای چالش‌های مشابه هستند، فقط با رویکردی کمی متفاوت.»

بیشتر بخوانیم: سه فناوری در صنعت بانکداری که در سال ۲۰۲۴ شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند بود

با الهام گرفتن از بخش‌های سنتی مانند اینترنت، نیمه‌رساناها و مراقبت‌های بهداشتی، ادغام و مالکیت (M&A) می‌تواند راه‌حلی برای مشکل دنیای ارزهای دیجیتال باشد.

الکس دریفوس، مدیرعامل شبکه چیلیز که قبلاً گفته بود امسال به دنبال «برخی ادغام و مالکیت‌های تهاجمی» است، می‌گوید: «در حال حاضر تعداد توکن‌ها و پروژه‌های بلااستفاده‌ی بیش از حد برای پذیرش و کاربرد کافی وجود دارد. در نهایت، ادغام برای این حوزه کلیدی خواهد بود.»

در واقع، ماه گذشته شاهد یک ادغام سه جانبه بودیم. پروژه‌های رمزنگاری مرتبط با هوش مصنوعی (AI) یعنی Fetch.ai، SingularityNET و Ocean Protocol اعلام کردند که در حال ادغام برای ایجاد یک توکن ۷.۴ میلیارد دلاری هستند که یک هوش مصنوعی جمعی برای مقابله با شرکت‌های فناوری بزرگ ایجاد خواهد کرد.

ادغام و مالکیت در دنیای ارزهای دیجیتال، بسیار دشوارتر است

اما این فقط یک نمونه‌ی اخیر از یک ادغام و مالکیت نسبتاً بزرگ بود. چرا چنین معاملاتی بیشتر اتفاق نمی‌افتند؟

پاسخ ساده شاید این باشد که این صنعت هنوز بسیار جوان است و به زمان بیشتری برای رسیدن به سطحی نیاز دارد که ادغام‌ها بتوانند در آن رایج‌تر شوند. جولین گریگو از Safe می‌گوید: «بازار ادغام و مالکیت ارزهای دیجیتال هنوز در ابتدای راه است و به همین دلیل، اغلب الگو یا مجموعه‌ای از قوانین وجود ندارد که بتواند این معاملات را تسهیل کند و همین موضوع آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.»

ماهیت بازار توکن‌ها، چالش منحصربه‌فرد دیگری برای ارزهای دیجیتال است. الکس دریفوس می‌گوید: «ادغام و مالکیت در دنیای ارزهای دیجیتال دشوارتر است، زیرا پول زیادی در تجارت ارزهای دیجیتال وجود دارد و بنابراین، برخلاف امور مالی سنتی که در آن سهام یک شرکت می‌تواند بمیرد، ارزهای دیجیتال هرگز نمی‌میرند. هر چیزی همیشه یک فرصت معاملاتی است.»

یک راه حل بالقوه برای مدیریت این موضوع، انجام معاملات در سطح توکن به جای سطح شرکت است، به این معنی که هر تیم «می‌تواند روی ابتکارات خود کار کند و در عین حال از یک اکوسیستم واحد پشتیبانی و رشد کند. این منجر به اکوسیستم‌های غیرمتمرکزتر و همچنین ایجاد یک اثر شبکه‌ای بسیار قدرتمند می‌شود.»

با این حال، به گفته شین هیگدون، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل بنیاد HBAR، که بخشی از اکوسیستم هدرا است، انجام این کار آسان نیست. «در دنیای ارزهای دیجیتال، جایی که فلسفه بر متن‌باز و غیرمتمرکز بودن استوار است، شما در واقع چه چیزی را می‌خرید یا ادغام می‌کنید؟ آیا عملیات را ادغام می‌کنید یا فقط یک توکن؟ انجام کار اولی زمانی که کسب و کار متمرکز است به‌طور باورنکردنی دشوار (incredibly difficult) است و در دنیایی غیرمتمرکز، بی‌نهایت سخت‌تر خواهد بود.»

بیشتر بخوانیم: فرصت‌های تجاری جدید با ترکیب بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی

هیگدون می‌گوید: «در دنیای ارزهای دیجیتال، همه چیز درمورد رشد اکوسیستم و اثرات شبکه‌ای بعدی است. داشتن یک هدف مشترک برای اطمینان از رأی دادن جامعه به ادغام، اهمیت زیادی دارد. این جوامع همچنین امیدوارند که در نتیجه‌ی ادغام، در درازمدت پول بیشتری به دست آورند.»

ممکن است ادغام و مالکیت در ارزهای دیجیتال منجر به «افزایش ارزش توکن در کوتاه مدت» شود، اما در بلندمدت ارزش را کاهش دهد. وی افزود: «بدون وجود نقش‌ها و مسئولیت‌های واضح و غیرتکراری برای شرکت، تیم‌ها و پرسنل، دستیابی به صرفه جویی ناشی از مقیاس و کارایی دشوار خواهد بود.»

این بدان معنا نیست که اصول اولیه‌ی ادغام و مالکیت نمی‌تواند برای ارزهای دیجیتال کارساز باشد.

اولین قانون هر ادغام و مالکیت این است که اطمینان حاصل شود که بین شرکت‌ها یا پروژه‌ها هم‌افزایی وجود داشته باشد و اینکه آیا شرکت جدید می‌تواند با ادغام، نسبت به رقبا برتری پیدا کند. جولین گریگو از Safe می‌گوید: «از منظر زیرساخت، ما شاهد نقش‌آفرینی روزافزون قابلیت همکاری متقابل بین بلاکچین‌ها در جهت همسو کردن این اهداف خواهیم بود و به همین ترتیب، انتظار دارم فعالیت‌های ادغام و مالکیت بیشتری را بین پروژه‌هایی ببینم که یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند.»

گام بعدی، کشف کردن اقتصاد توکن و انگیزه‌هایی برای دارندگان توکن است تا به معامله رأی دهند، مشابه روشی که بانکداران یک پیشنهاد ادغام یا مالکیت را ساختار می‌دهند، خواه دوستانه یا خصمانه باشد. اولگ فومنکو، یکی از بنیانگذاران اپلیکیشن غیرمتمرکز Sweat Economy می‌گوید: «در پروژه‌هایی که بنیانگذاران، سرمایه‌گذاران یا تیم‌ها بخش عمده‌ای از عرضه در گردش را کنترل می‌کنند، مذاکره در مورد معامله با تعداد کمی از بازیگران آسان است.»

فومنکو افزود: «در حالی که برای پروژه‌های به اندازه‌ی کافی غیرمتمرکز، راه‌اندازی یک ‘تصاحب خصمانه’ و ارائه پیشنهاد برای توکن‌ها به تمام دارندگان توکن برای انباشت مقدار کافی جهت تأثیرگذاری بر حکمراوی پروتکل آسان است.»

ملاحظات دیگر این است که آیا ادغام می‌تواند آگاهی از پروژه را افزایش دهد، به جامعه‌ی بزرگتری دست یابد و تیمی قوی‌تر برای دستیابی به یک هدف مشترک ایجاد کند، فومنکو با اشاره به نبودِ یک واسطه‌ی مرکزی برای ارائه‌ی پیشنهادِ بالقوه‌ی تصاحب به عنوان یکی از بزرگترین موانع برای اکوسیستم وب ۳، این را گفت. در سیستم‌های غیرمتمرکز، شما اغلب تمام دارندگان توکن را نمی‌شناسید. برخلاف شرکت‌های سنتی، هیچ آژانس نیابتی وجود ندارد که بتواند با دارندگان تماس بگیرد تا رأی آنها را جمع‌آوری کند.

بیشتر بخوانیم: هوش مصنوعی و بیت‌کوین چگونه دنیا را تغییر می‌دهند؟

قوانین: موهبت یا نفرین؟

در امور مالی سنتی، یکی از بزرگترین موانع برای نهایی شدن معامله، ابهامات نظارتی است. این حوزه پر از شکست‌های پر سروصدای ادغام و مالکیت است، از جمله تلاش برای تصاحب شرکت NXP Semiconductors به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار توسط غول فناوری یعنی Qualcomm که با مخالفت چین، ناکام ماند. مثال دیگر، زمانی بود که کانادا مانع تصاحب خصمانه‌ی شرکت عظیم استخراج معادن، BHP Billiton، به ارزش ۳۹ میلیارد دلار نسبت به Potash Corp شد.

به گفته‌ی فومنکو از Sweat Economy، چشم‌انداز نظارتی نسبتاً نابالغ حوزه ارزهای دیجیتال، می‌تواند یک نکته‌ی مثبت برای این صنعت باشد. «با توجه به سابقه‌ی وب ۳، به احتمال زیاد اثر معکوس دارد و پروژه‌هایی با خزانه‌های قابل توجه، تیم‌های فعال و جوامع پرقدرت، به احتمال زیاد از وضعیت فعلیِ مقررات استفاده می‌کنند و قبل از ظهور مقررات ادغام و مالکیت در این حوزه، اقدام به خریداری کسب‌وکارهای دیگر می‌کنند.»

برعکس، گریگو از Safe می‌گوید، یک رژیم نظارتی بهتر ممکن است انگیزه‌ی ادغام و مالکیت‌های بزرگ‌تر را ایجاد کند، زیرا می‌تواند مؤسسات مالی بزرگ‌تر را به ورود به این حوزه ترغیب کند، چرا که آن‌ها در این صورت، ایده‌ی بهتری از دیدگاه رگولاتورها نسبت به یک معامله‌ی بالقوه خواهند داشت.

پس اگر معامله‌گری در فضای دارایی‌های دیجیتال رونق بگیرد، سرمایه‌گذاران باید به چه چیزی توجه کنند؟

طبیعتا، پروژه‌هایی که قادر به رقابت با رقبای بزرگ‌تر نیستند، برای سرپا ماندن به دنبال ادغام کسب‌وکارهای خود خواهند بود. بکی بالوگ، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل DLC.Link می‌گوید: «به احتمال زیاد، موج بعدی ادغام و مالکیت در بخش‌هایی رخ خواهد داد که در آن‌ها میزان پراکندگی بالا است، مانند بلاک‌چین‌های لایه ۱ که نتوانستند به جمع ۱۰ تا از بالا بروند، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، پروتکل‌های دیفای، اپراتورهای نود و حتی احتمالاً پروژه‌های توکن غیرمثلی (NFT).»

در همین حال، گریگو از Safe پیش‌بینی می‌کند که ادغام و مالکیت «در تمام حوزه‌ها» اتفاق بیفتد، زیرا او معتقد نیست که هیچ حوزه‌ی خاصی در برابرِ ادغام ایمن باشد. او همچنین انتظار دارد بازیگران سنتی، پروژه‌های وب ۳ را که «نوآورانه‌ترین» هستند، خریداری کنند.

بیشتر بخوانیم: فوربس؛ شیبا اینو را در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر برای سرمایه‌گذاری قرار داد.

با این حال، تنها پروژه‌های باکیفیت می‌توانند در معاملات ادغام و مالکیت بالقوه، حرفی برای گفتن داشته باشند. فومنکو از Sweat می‌گوید: «به احتمال زیاد، برندگان بزرگ این روند، کسب‌وکارهایی خواهند بود که از قابلیت‌های تحلیل چند زنجیره‌ای بسیار پیشرفته‌ای برخوردارند و همچنین کسب‌وکارهایی که قادرند پیامِ پیشنهادِ بالقوه را به دارندگان توکن خاص برسانند.»

او گفت پروژه‌هایی با نقدشوندگی بالاتر که فاقد تیم‌های فعال هستند، می‌توانند به اهداف تصاحب خصمانه تبدیل شوند. «پیش‌بینی می‌کنم که این احتمالاً در حوزه‌هایی اتفاق بیفتد که در آن‌ها فناوری‌ها تا حد زیادی بین بازیگران مختلف مشابه هستند – صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، تأمین‌کنندگان نقدینگی وثیقه‌گذاری شده و پروتکل‌های استیکینگ مایع. با این حال، هر پروژه‌ای که توکن آن یک توکن حکمروایی باشد، ممکن است به هدف تبدیل شود.»

فومنکو فکر می‌کند که این پدیده ممکن است به نیروی غالب در بخش میم‌کوین‌ها تبدیل شود.

او می‌گوید: «پیش‌بینی من این است که این روند در دنیای میم‌کوین‌ها به اوج خود می‌رسد، جایی که به زودی شاهد ظهور ‘شیباپپه‌ها’ و ‘فلوکی‌دوج‌ها’ خواهم بود.»

بیشتر بخوانیم: چگونه بلاک‌چین برنامه‌های فین‌تک را متحول می‌کند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا