اقتصاددیجیتالیادداشت

دانش تنها راه نجات توسعه اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مجتبی کاتب؛ کارشناس اقتصادی

امروزه راه برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور فراهم‌شده و با بهره‌گیری از فناوری‌های الکترونیک می‌توان به رشد اقتصاد دیجیتال کشور کمک کرد.

امروزه با ورود تکنولوژی‌های نوین کسب وکار‌های مختلفی شکل گرفته است تکنولوژی‌هایی که صنایع به ویژه اقتصاد کشور‌ها را متحول کرده است. حتما امروزه واژه اقتصاد دیجیتال به گوشتان خورده است. آنچه امروزه در کنار فناوری شکل گرفته، دریافت خدمات باکیفیت توسط شهروندان و قیمت مناسب خدمات است. به عبارت دیگر اقتصاد دیجیتال، اقتصادی است که عمدتا با کمک فناوری دیجیتال عمل می‌کند و شامل شبکه جهانی فعالیت‌های اقتصادی، فرآیندها، تراکنش‌ها و تعاملات بین افراد، کسب‌وکارها، دستگاه‌ها و … است که توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) پشتیبانی می‌شود.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ امروزه تکنولوژی دیگر به‌عنوان تسهیل‌کننده رویه‌های روزمره تجارت شناخته نمی‌شود؛ بلکه خود به مرکز هر استراتژی تجاری تبدیل‌شده است. کسب و کار‌های دیجیتال در حال حاضر برای دستیابی به مزیت رقابتی، تولید، ذخیره و آنالیز اطلاعات از تکنولوژی فضای مجازی استفاده می‌کنند. تجارت دیجیتال راه‌های جدیدی به شرکت‌ها و افراد جهت برقراری ارتباط، همکاری و انجام کار ارائه می‌دهد.‌

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

می‌توان گفت؛ اقتصاد دیجیتال مانند تمام پدیده‌های نوظهور دنیا دارای پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند باتوجه به ظرفیت‌های موجود در کشور به فعلیت درآید. خوشبختانه میزان نفود اینترنت و گوشی‌های هوشمند طی سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است و این رشد، بستری را فراهم آورده که شرکت‌های دانش‌بنیان و استا‌رتاپ‌ها بتوانند در آن خدمات خود را ارائه دهند. همچنین وجود متخصصان بسیار زیاد در زمینه‌ی فناوری اطلاعات در کشور به پیشرفت بیش‌ازپیش دراین‌زمینه کمک می‌کند.

از سوی دیگر برای رسیدن به اقتصاد دیجیتالی، مهم‌ترین نکته این است که مدیران باید نگرش توسعه اقتصادی داشته باشند. توسعه فرآیندی است که باید تمام زمینه‌ها را شامل شود تا به بهبود شرایط اقتصادی برسد؛ دانش، محور اساسی توسعه است که در عصر حاضر باعث به وجود آمدن کسب و کار دانش بنیان شده است. کسب و کاری که پایه اش دانش است، نه تنها از بین نمی‌رود و تمام نمی‌شود بلکه هر چه بیشتر مصرف شود، رشد بهتری پیدا می‌کند.

 البته در این مسیر باید ضمن تسهیل روابط بین المللی باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و یقین داشته باشیم که می‌تواند در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.‌

می‌توان گفت هم‌اکنون راه برای توسعه اقتصاد و بازاریابی دیجیتال در کشور فراهم‌شده و با بهره‌گیری از فناوری‌های الکترونیک می‌توان به رشد اقتصادی و اقتصاد دیجیتال کشور کمک کرد.

همچنین در کنار این موضوع کسب وکار‌های دیجیتالی که در کشور شکل گرفته نیاز به حمایت اساسی دارند که بتوانند به توسعه اقتصاد و رونق تولید و از سوی دیگر به مهار تورم کمک کنند.

منبع: اکولایو

  • دانش تنها راه نجات توسعه اقتصاد دیجیتال

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا