محتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

شبکه ها به عنوان نیروی محرکه موفقیت کسب و کار ها و اهداف تجاری مطرح می‌شوند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
جو اوهالوران

گزارش سال ۲۰۲۴ روندهای جهانی شبکه، تأثیر قابل اندازه‌گیری مداوم شبکه در پیشبرد اهداف کسب و کار ها و تجاری را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، ۷۲ درصد از شرکت‌ها قصد دارند طی دو سال آینده پلتفرم‌های مدیریت شبکه یکپارچه را مستقر کنند.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل از computerweekly؛ آخرین نسخه از گزارش «روندهای جهانی شبکه» سیسکو نشان می‌دهد که شرکت‌ها در دو سال آینده، با افزودن معماری‌ها و قابلیت‌های شبکه‌ای پیشرفته به محیط‌های خود، قصد دارند با منابع انسانی به طور فزاینده‌ای کمیاب، کارهای بسیار بیشتری انجام دهند و تعریف جدیدی از نحوه‌ی مشارکت شبکه در سودآوری ارائه دهند.

این تحقیق در نوامبر ۲۰۲۳ توسط سیسکو با مشارکت IDC انجام شد. پاسخ‌ها از بیش از ۲۰۰۲ رهبر و متخصص فناوری اطلاعات از ۱۳ بازار و ۱۰ صنعت جمع‌آوری شد و مهم‌ترین چالش‌های شبکه، نتایج اولویت‌دار فناوری اطلاعات و کسب و کار، پیشرفت‌های معماری و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری آینده‌نگر آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

این گزارش با متخصصان در استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، کره، مکزیک، سنگاپور، انگلستان و ایالات متحده در بخش‌های آموزش، خدمات مالی و بیمه‌ای، دولت، بهداشت، تولید، معدن، خرده فروشی، مخابرات و حمل‌ونقل کار کرده است.

هدف گزارش ارائه بینشی در مورد زمینه‌های پیشران تحول شبکه در کسب و کار ها است. در میان این روندها، سه موضوع برجسته است: پلتفرم، امنیت و هوش مصنوعی (AI).

این مطالعه با ارائه تحلیل عمیق‌تر، تأکید می‌کند که اتخاذ یک پلتفرم مدیریت شبکه متمرکز، تحول‌آفرین خواهد بود. رویکردی که به گفته‌ی گزارش به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا در دنیای ابرهای عمومی، ابرهای خصوصی و کارهای درون‌سازمانی، به دید بهتر، اتصال بیشتر و امنیت بالاتری دست یابند.

بیشتر بخوانید: نظرسنجی آمازون بیزنس از رهبران کسب‌وکارهای کوچک

امنیت سایبری در صدر نگرانی‌ها قرار دارد، در حالی که پاسخ‌دهندگان در تمامی بخش‌های عمودی معتقدند که بینش‌های حاصل از هوش مصنوعی به آن‌ها کمک می‌کند تا از چشم‌انداز تهدید رو به گسترش جلوتر باشند. سیسکو می‌گوید: «اگر چیزی متصل است، باید از آن محافظت شود.»

با هوش مصنوعی، این بررسی نشان می‌دهد که شرکت‌ها زیرساخت‌های خود را برای کارهای هوش مصنوعی و مراکز داده پایدارتر نوسازی می‌کنند و از هوش مصنوعی برای ساخت شبکه‌های بهتر، پیش‌بینی خرابی‌ها و تشخیص مشکلات استفاده می‌کنند.

این گزارش همچنین پیشرفت‌های مهم در پنج حوزه استراتژیک را برای کمک به پیشبرد تجارت و کسب و کار های دیجیتال شناسایی می‌کند. با نگاهی به تحول معماری، این مطالعه نشان می‌دهد که یک پلتفرم شبکه، اکوسیستم یکپارچه مشارکت و اطمینان از تجربه دیجیتال – که از طریق تله‌متری شبکه پیشرفته و دید انتها به انتها فعال می‌شود – همگی برای ساده‌سازی عملیات و هدایت تاب‌آوری دیجیتال به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند. با ارائه چشم‌اندازی دو ساله، ۷۲ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که در یکی از حوزه‌های شبکه‌ای یا بیشتر، معماری پلتفرم شبکه را در آغوش بگیرند.

همگرایی فناوری‌ها و گردش کارهای شبکه و امنیت، با گسترش نگرانی‌های امنیتی به دلیل پذیرش مداوم ابر، اکنون به اولویت اصلی و بهترین شیوه تبدیل شده است. سه نفر از هر پنج پاسخ‌دهنده انتظار دارند که در دو سال آینده یک پلتفرم مدیریت شبکه و امنیت چند ابری یکپارچه برای تحرک ایمن کار، دید شبکه و برنامه و مدیریت خط‌مشی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کسب و کار دیجیتال چیست؟

خودکارسازی از طریق رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی، یک استراتژی مطلوب برای ساده‌سازی و بهینه‌سازی عملیات، اطمینان از تجربه دیجیتال و کاهش ریسک در عین حال تقویت امنیت است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۶، ۶۰ درصد از رهبران و متخصصان فناوری اطلاعات انتظار دارند که اتوماسیون شبکه پیش‌بینی‌شده مبتنی بر هوش مصنوعی را در تمام حوزه‌ها برای مدیریت NetOps (عملیات شبکه) داشته باشند.

نوسازی زیرساخت مرکز داده برای پاسخگویی به تقاضای کاری هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی جدید در مقیاس بالا در حال انجام است و در عین حال از پلتفرم‌های بومی هوش مصنوعی برای مقابله با پیچیدگی فزاینده استفاده می‌شود. کمی بیش از نیمی، یعنی ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگان، انتظار دارند در دو سال آینده یک شبکه اترنت پیشرفته نسل بعدی را برای پشتیبانی از کارهای هوش مصنوعی با فناوری استاندارد بدون اتلاف بسته، راه‌اندازی کنند.

پیشرفت در پایداری نیز یک موضوع کلیدی است. بخش‌های فناوری اطلاعات به دنبال پلتفرم‌های شبکه‌ای هستند تا تله‌متری و دید را ارتقا دهند و ساختمان‌های هوشمند و پایدار را بسازند و در عین حال به اهداف خالص صفر نزدیک شوند.

جاناتان دیویدسون، نایب رئیس اجرایی و مدیر کل شبکه سیسکو، گفت: «شبکه نوآوری‌های تحول‌آفرینی مانند ابر را می‌سازد. در عوض، توسط آن‌ها متحول می‌شود. ابر و شبکه مترادف هستند… من همین را در مورد هوش مصنوعی می‌بینم؛ بدون شبکه و داده‌هایی که آن را هدایت می‌کنند، هوش مصنوعی وجود ندارد.»

  • شبکه ها به عنوان نیروی محرکه موفقیت کسب و کار ها و اهداف تجاری مطرح می‌شوند

بیشتر بخوانید:
نگاهی غیرمتعارف به آینده فین‌تک
۵ سرمایه‌گذار برتر بیت‌کوین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا