بازاریابی دیجیتالرسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

فرصت های شغلی در شبکه های اجتماعی: راهنمایی برای شروع کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز  

اگر شما هم کلی از وقت تان را در شبکه های اجتماعی می گذرانید، بد نیست به فکر درآمدزایی از آن نیز باشید و فرصت های شغلی در شبکه های اجتماعی را بیاموزید.

کارآفرینان موفق هیچ وقت از کارشان خسته نمی شوند. بعضی از آنها حتی در روزهای تعطیل نیز سرکار حاضر شده و تا ساعت ها به مدیریت اوضاع شرکت می پردازند؛ آن هم بدون اینکه حتی یک لحظه پیش خودشان بابت اوضاع کاری غُر بزنند. شاید فکر کنید چنین داستان هایی بیشتر از اینکه واقعی باشد، حاصل تخیل مربی های انگیزشی است. در این صورت باید بگوییم کار بی وقفه نه یک افسانه خیالی، بلکه نتیجه عشق و علاقه به کار است. درست همان نکته ای که خیلی از کارآفرینان به آن توجهی ندارند. 

اگر شما از آن دسته آدم هایی باشید که میانه خوبی با ورزشی مثل فوتبال ندارند، احتمالا این بازی نه تنها نظرتان را جلب نمی کند، بلکه اگر روزی مجبور به فوتبال بازی کردن شوید، حسابی روی اعصاب بقیه رژه خواهید رفت. هرچه باشد کاری که آدم دوست ندارد، حتی اگر واقعا هم سخت و پیچیده نباشد، دست کمی از صعود به قله اورست نخواهد داشت. این دقیقا همان بلایی است که سر کارآفرینانی می آید که بدون توجه به علاقه و مهارت شان اقدام به قبول موقعیت های شغلی می کنند. 

  ” اقتصادالکترونیکیآخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

ما معتقدیم هر کسی را برای کاری آفریده اند. اگر دوست شما یک تحلیلگر حرفه ای بورس است، اصلا دلیلی ندارد شما هم دقیقا همین مسیر را طی کنید. به ویژه در این دوره و زمانه که کلی کار دیجیتال دم دست من و شما قرار دارد. یک نمونه واضح از کارهای جدید مربوط به دنیای شبکه های اجتماعی است. این روزها کلی از برندها دنبال نیروی کار متخصص در عرصه شبکه های اجتماعی هستند و حاضرند حقوق های نجومی برای استخدام در این حوزه ها پرداخت کنند. 

اگر شما هم کلی از وقت تان را در شبکه های اجتماعی می گذرانید، بد نیست به فکر درآمدزایی از آن نیز باشید. البته قرار نیست همین طوری بی مقدمه وارد حوزه کسب و کار شده و شانس تان را امتحان کنید. در عوض باید آستین ها را بالا زده و اول از همه بعضی از مهارت های ضروری را یاد بگیرید. بعم هم با زیر و رو کردن فرصت های شغلی مختلف دست به انتخاب خواهید زد. بی شک این کارها برای هر کارآفرینی حسابی خسته کننده خواهد بود اما شما لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید؛ چراکه ما همیشه کنارتان هستیم تا این مراحل را بدون دردسر طی کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، همراهی با ما تا انتهای این مقاله است؛ همین و بس.

محتوی بیشتر از کسب وکار دیجیتال:

مهارت های ضروری برای کار در حوزه شبکه های اجتماعی

هر کاری در این دنیا مهارت های خاص خودش را لازم دارد. حتی کارهایی مثل بازیگری که بعضی ها فکر می کنند خیلی راحت است هم مهارت و توانایی های گاها پیچیده ای می خواهد. خب تا وقتی آدم از دوربین بترسد، بی شک خبری از ایفای نقش های ماندگار نخواهد بود. به علاوه، بازیگران بدون کلی تمرین هیچ وقت جلوی دوربین آنقدر خوب بازی نخواهند کرد که دیگران فکر کنند با کاری بی نهایت راحت رو به رو هستند!

ما در این بخش قبل از اینکه سراغ فرصت های شغلی در شبکه های اجتماعی برویم، نگاهی به مهارت های ضروری برای شروع کار در این حوزه خواهیم انداخت. این امر به شما کمک می کند تا در همان روزهای اول ورود به بازار فرصت های شغلی خوبی گیرتان بیاید. پس اگر شما هم دوست دارید در شبکه های اجتماعی شغل خوبی به دست بیاورید، تک تک مهارت های این فهرست را گوشه چشم داشته باشید. 

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

تبلیغ نویسی

پلتفرم های اجتماعی به برندها فرصت بی نظیری برای حضور در میان یک عالمه مشتری را می دهد. اگر تا همین چند دهه قبل مردم برای خرید جلوی فروشگاه های زنجیره ای صف می‎کشیدند، حالا ماجرا کاملا برعکس شده است. خب تا وقتی آدم می تواند روی مبل لم داده و با چند کلیک ساده در شبکه های اجتماعی به انبوهی از محصولات دسترسی داشته باشد، چرا باید از خانه خارج شود؟ آن هم با کلی ترافیک و غرفه های شلوغ فروشگاه ها.

تبلیغ نویسی در شبکه های اجتماعی مهارتی است که وجهه آنلاین برندها را بدل به شخصیتی دوست داشتنی برای مشتریان می کند. به زبان خودمانی، کار شما به عنوان یک طراح تبلیغات ترجمه ارزش ها و پرسونای یک برند به هویت آنلاینی باب میل مشتریان است. اینطوری برندتان را به بهترین شکل ممکن جلوی روی مشتریان خواهید گذاشت. 

قبول دارم توضیح بالا درباره وظیفه یک تبلیغ نویس خیلی عجیب به نظر می رسد، اما شما لازم نیست از همین حالا روحیه تان را ببازید. اول از همه باید سری به تبلیغات موفق در شبکه های اجتماعی بزنید. اگرچه این تبلیغات تنوع زیادی دارند اما ویژگی مشترک همه آنها لحنی خودمانی است که از همان لحظه اول هر مشتری را جلب می کند. در وهله دوم شما باید چندباری آزمون و خطا انجام دهید. اشتباهی که خیلی از کارآفرینان به دامش می افتند، صبر کردن برای شروع کارشان به عنوان طراح تبلیغات و سپس طراحی اولین تبلیغات واقعی شان است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین دست فرمانی نتیجه ای بهتر از تبلیغات افتضاح در ابتدای کار ندارد، مگر نه؟

راهکار جایگزین ما شروع تمرین طراحی تبلیغات به صورت واقعی است. مثلا خودتان را به جای عضوی از تیم تبلیغاتی پپسی قرار دهید و یک تبلیغ کاملا واقعی بسازید. بی شک اولین تلاش های شما فاجعه ای تمام عیار خواهد بود، اما به مرور زمان دست تان راه می افتد. ماجرا جالب شد، نه؟

تحلیل داده

توسعه فناوری های دیجیتال نه تنها ارتباط میان آدم ها را ساده تر کرده، بلکه اطلاعات بی نهایت بیشتری در دسترس برندها قرار داده است. اطلاعاتی نظیر کلیدواژه های محبوب کاربران در گوگل، پرفروش ترین محصولات در آمازون یا حتی رفتار کاربران در سایت فروشگاه های بزرگ تنها نوک کوه یخی است که تک تک بازاریاب ها را میخکوب کرده است. با این حساب تعجبی ندارد تحلیل داده های مختلف یکی از مهارت های مورد نیاز در دنیای دیجیتال امروزی باشد. 

خیلی وقت ها تیم های کاری با داده هایی رو به رو هستند که به تنهایی هیچ معنای خاصی ندارند. در عوض وقتی کارشناس های تحلیل داده سراغ آنها رفته و کمی روی شان کار می کنند، معنای داده ها مثل روز روشن می شود. البته کار کارشناس های این بخش تا این اندازه راحت نیست. در عوض شما باید گاهی اوقات خودتان را برای ساعت ها یا حتی هفته ها کار بر روی داده های مختلف آماده کنید. فقط در این صورت شانسی برای استفاده از داده ها در مسیر بازاریابی و کارآفرینی بهتر خواهید داشت. 

یادتان باشد تحلیل داده هیچ وقت یک کار انفرادی نبوده و نیست. شاید بعضی از کارآفرینان اصرار داشته باشند کارهای شان را به طور تک نفره انجام دهند، اما دست کم درباره تحلیل داده چنین دست فرمانی اصلا جواب نمی دهد. در عوض شما باید خودتان را برای کار تیمی فشرده آماده کنید. این امر پای یک مهارت دیگر را نیز به بحث باز می کند. کار تیمی مهارتی نیست که آدم ها به طور طبیعی داشته باشند. در عوض به مرور زمان و در قالب همکار با دیگران چنین مهارتی نصیب آدم می شود. پس اگر تا حالا با هیچ کسی در دنیای دیجیتال همکاری نداشته اید، باید از همین امروز دست به کار شوید. 

خدمات مشتری

براساس گزارش موسسه اسپروت سوشیال (Sprout Social) از هر پنج مدیر اجرایی در حوزه شبکه های اجتماعی چهار نفر به ضرورت آشنایی با خدمات مشتری برای موفقیت در پلتفرم های اجتماعی اذعان دارند. خب انتظار ندارید که مشتریان در دنیای دیجیتال سختگیری کمتری به هنگام خرید داشته باشند؟ تا وقتی پای خرید محصولات وسط باشد، مشتریان نیز دغدغه ها و نگرانی های خاص خودشان را خواهند داشت. پاسخگویی به این نگرانی ها بدون استفاده از مهارت های خدمات مشتری به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود. 

خدمات مشتری در ساده ترین معنا مهارتی برای کمک به مشتریان است. این روزها خیلی از مشتریان وقتی صحبت از خرید آنلاین می شود، دست و پای شان را گم می کنند. البته ما کاملا حق را به آنها می دهیم؛ چراکه این روزها آنقدر کلاهبرداری آنلاین زیاد شده که آدم به چشم هایش هم اعتماد نداشته باشد. این وسط مهارت خدمات مشتری به برندها کمک می کند ارتباطی کاملا صمیمانه با مشتریان داشته باشند. پس اگر تا حالا به عنوان یک کارآفرین به آشنایی با خدمات مشتری فکر نکرده بودید، حالا دیگر شرایط کاملا فرق کرده است. منتظر چه هستید؟ همین امروز کارتان در این زمینه را شروع کنید. خوشبختانه کلی دوره آموزشی آنلاین در این رابطه در دسترس قرار دارد. پس دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای عدم یادگیری مهارت خدمات مشتری از شما پذیرفته نخواهد بود. 

فرصت های شغلی در شبکه های اجتماعی

حالا که با سه تا از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای کار در شبکه های اجتماعی آشنا شدید، باید سری هم به فرصت های شغلی در این حوزه بیندازیم. خب هیچ کس دوست ندارد یکسری مهارت ها را یاد بگیرد و دست آخر هیچ کاری هم پیدا نکند. ما در ادامه به شما نشان می دهیم چه کارهایی در دنیای پلتفرم های آنلاین منتظر شماست. 

مدیر شبکه های اجتماعی

فرصت شغلی شبکه اجتماعی: اینفلوئنسر مارکتینگ
فرصت شغلی شبکه اجتماعی: اینفلوئنسر مارکتینگ

کسانی که چند سالی تجربه همکاری با کسب و کارهای مختلف و ساماندهی امور آنلاین شان را داشته باشند، معمولا مدیریت شبکه های اجتماعی را فرصت شغلی خوبی برای خودشان در نظر می گیرند. شما به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی دامنه متنوعی از کارها را مدیریت خواهید کرد. این کارها از بارگذاری محتوا گرفته تا مدیریت تیم های بازاریابی را شامل می شود. بنابراین شما باید یک مدیر همه فن حریف باشید تا زیر بار این مسئولیت ها خم به ابرو نیاورید. 

بی شک حساسیت کار به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی برندها را به سمت علاقه به رزومه های پر و پیمان کشانده است. پس اگر شما در این حوزه کاملا صفر کیلومتر هستید، نباید درباره مدیریت شبکه های اجتماعی رویاپردازی کنید. در عوض فرصت های کاری ساده تر بیشتر به دردتان خواهد خورد. 

اگر شما نسبت به توسعه تیم های بازاریابی یا فروش حساس هستید و توانایی لازم برای تقویت انگیزه اعضای چنین تیم هایی را دارید، مدیریت شبکه های اجتماعی با سلیقه تان جور درمی آید. به علاوه، شما باید توانایی حل مسئله و تصمیم گیری منطقی زیر شدیدترین فشارهای کاری را نیز داشته باشید. پس اگر فکر کرده اید مدیریت شبکه های اجتماعی فقط پشت میزنشینی است، سخت دراشتباهید. 

اینفلوئنسر مارکتینگ

فرصت شغلی شبکه اجتماعی: اینفلوئنسر مارکتینگ
فرصت شغلی شبکه اجتماعی: اینفلوئنسر مارکتینگ

وقتی درباره اینفلوئنسر مارکتینگ حرف می زنیم، معمولا آدم یاد بازاریاب هایی می افتد که در به در دنبال اینفلوئنسرهای مناسب هستند. قبول دارم این هم یک فرصت شغلی برای کارآفرینان محسوب می شود، اما اگر شما مهارت تبلیغ نویسی و تحلیل داده را داشته باشید، خودتان می توانید یک پا اینفلوئنسر شوید. ماجرا اصلا آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت، نه؟

حتی اینفلوئنسرهایی که این روزها میلیون ها طرفدار در سراسر دنیا دارند نیز یک روز کارشان را از نقطه صفر شروع کرده اند. آنها فقط به خاطر اینکه کمی اطلاعات تخصصی در یک حوزه داشتند و بلد بودند چطور با کاربران حرف بزنند، محبوبیت حیرت انگیزی به دست آورده اند. بی شک شما هم می توانید با کمی تمرین از چنین مهارتی برخوردار شوید. پس هیچ دلیلی ندارد به خودتان سخت گرفته یا شرایط تان را خیلی عجیب تصور کنید. کافی است کارتان را با تحلیل وضعیت اینفلوئنسرهای مشهور شروع کرده و سپس با راحتی هرچه تمام تر در همان مسیری که آنها طی می کنند، شروع به تولید محتوا کنید. 

یادتان باشد اینفلوئنسرها معمولا مسیر طولانی برای تبدیل شدن به شخصیت های مشهور طی می کنند. بنابراین اگر فکر کرده اید قرار است یک شبه به شهرت یا درآمدی مشابه آنها برسید، سخت دراشتباهید. در عوض باید کمی واقع بینانه تر به ماجرا نگاه کرده و به پیشرفت گام به گام در این مسیر فکر کنید.

تولیدکننده محتوا

فرصت شغلی شبکه اجتماعی: تولیدکننده محتوا
فرصت شغلی شبکه اجتماعی: تولیدکننده محتوا

تبلیغ نویسی فقط یک مهارت جانبی برای کارآفرینان نیست. چه بسا کسانی که توانایی بالایی در تولید محتوای تبلیغاتی دارند، در زمینه تولید محتوا به طور عمومی نیز نظر برندهای بزرگ را جلب کنند. آن وقت شما تبدیل به یکی از تولیدکنندگان مشهور و محبوب در میان برندها خواهید شد. اگر شک دارید، کافی است سری به سرگذشت کاری تولیدکنندگان برتر محتوا بزنید.

همانطور که یک بازیگر باید توانایی ایفای نقش های جدی و کمدی در کنار هم را داشته باشد، شما هم به عنوان تولیدکننده محتوا قرار نیست همیشه تبلیغ یک محصول مشخص را کنید. در عوض تولید انواع محتوای سرگرم کننده، آموزشی و حتی تبریک های ساده به خاطر مناسبت ها جزوی از وظایف تان خواهد بود. اگر نتوانید این وظایف متنوع را به خوبی دنبال کنید، خیلی زود فرصت های شغلی تان را از دست خواهید داد. 

گاهی اوقات کارآفرینان حوزه تولید محتوا را با کارشناس شبکه های اجتماعی اشتباه می گیرند. اگرچه هر دو این موقعیت های شغلی شباهت های زیادی دارد اما دو تا کار کاملا متمایز هستند. وقتی شما به عنوان مشاور شبکه های اجتماعی کارتان را شروع می کنید، در واقع هرجا که یک برند به مشکل بخورد، باید توضیحات دقیقی ارائه کنید. با این حساب یک مشاور حرفه ای در شبکه های اجتماعی باید چکیده ای از تمام مهارت ها و دانش های این حوزه را داشته باشد. این یعنی دست کم پنج تا ده سال سابقه کار در حوزه های مرتبط با شبکه های اجتماعی.

منابع:

فرصت امروز
https://www.searchenginejournal.com
https://sproutsocial.com

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا