بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

چگونه وب سایت خود را توسط گوگل ایندکس کنیم؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آیا می‌دانید که بیش از نیمی از ترافیک وبسایت به دلیل نتایج جستجوی ارگانیک است؟موتور های جستجو، به خصوص گوگل، نقش بسیار زیادی در افزایش ترافیک سایت دارند. اگر گوگل وب سایت شما را ایندکس نکند، شما در اینترنت نامرئی می شوید.

در واقع سایت شما با هیچ عبارت جستجویی نمایش داده نمی شود و هیچ ترافیک ارگانیکی نخواهید داشت. ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم که ایندکس شدن چیست و ایندکس سایت در گوگل چگونه انجام می شود.

ایندکس چیست؟

ایندکس شدن یا فهرست شدن، فرایندی است که در آن گوگل صفحاتی را به پایگاه داده خود اضافه می کند تا آن صفحات در نتایج جستجو نشان داده شوند. گوگل در زمان ایندکس کردن، صفحات و اطلاعات مربوط به آن را ردیابی می کند و از آن برای رتبه بندی استفاده می کند. برای آشنایی با فرایند ایندکس سایت در گوگل و تاثیر آن در سئو سایت، بهتر است ابتدا با چند اصطلاح آشنا شوید.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

خزیدن یا کراول: فرایند دنبال کردن لینک ها در وب برای پیدا کردن محتوای جدید.
خزنده یا کراولر: نرم افزاری که برای انجام فرایند خزیدن طراحی شده است. این برنامه یا ربات برای دریافت ورودی برای ایندکس سایت در گوگل استفاده می شود.

ایندکس سایت در گوگل چگونه انجام می شود؟

گوگل برای اینکه مرتبط ترین نتایج جستجو را به کاربران نشان دهد، در وب می خزد و صفحه موردنظر را ایندکس می کند. وقتی شخصی عبارتی را جستجو می کند، گوگل صفحه های مختلف را براساس میزان برآورده کردن نیاز های مخاطب رتبه بندی می کند. گوگل از ربات هایی به نام خزنده وب یا عنکبوت وب برای خزیدن در وب و پیدا کردن محتوای مناسب استفاده می کند. این عنکبوت ها با دنبال کردن لینک ها صفحات را پیدا می کنند.

هنگامی که یک خزنده صفحه ای را پیدا می کند، اطلاعاتی را درمورد آن صفحه جمع آوری می کند و آن را ارزیابی می کند. گوگل این اطلاعات ارزیابی شده را در ایندکس ذخیره می کند و در زمانی که یک کاربر عبارت موردنظر را جستجو می کند، آن صفحه در دسترس او قرار می گیرد. درواقع هنگامی که کاربر یک عبارت جستجو را در گوگل وارد کند، گوگل مرتبط ترین صفحات را از ایندکس یا فهرست خود استخراج می کند و به کاربر نشان می دهد.

الگوریتم های جستجوی گوگل به گونه ای طراحی شده اند که بهترین محتوا تولید شده را در صفحه اول قرار دهند. این فرایند در کسری از ثانیه انجام می شود. البته باید بدانید که ایندکس سایت در گوگل با رتبه بندی کاملا متفاوت است. ایندکس شدن برای نمایش سایت شما در گوگل است و رتبه بندی برای قرار گرفتن سایت شما در نتایج اول جستجوست. می توان گفت که ایندکس شدن مانند شرکت در یک مسابقه است و رتبه بندی مانند برنده شدن است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

چگونه متوجه شوید که وبسایت شما در گوگل ایندکس شده است؟

برای اطلاع از ایندکس سایت در گوگل دو روش وجود دارد:

  • سرچ در گوگل
  • عبارت زیر را در گوگل وارد کنید:
  • site: آدرس کامل وبسایت

عددی که در بالای نتایج جستجوی شما دیده می شود، تعداد صفحاتی است که گوگل ایندکس کرده است. می توانید از همین روش برای بررسی ایندکس شدن یک URL خاص نیز استفاده کنید.

گوگل سرچ کنسول

یکی از بهترین راه ها برای بررسی ایندکس تولید محتوا سایت در گوگل، استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول است. اگر ثبت نام کرده اید و به حساب خود دسترسی دارید، به قسمت coverage بروید. در این قسمت به چندین دسته بندی بر می خورید. این دسته بندی ها عبارتند از:
صفحات معتبر یا valid: صفحات معتبر بدون خطا با موفقیت ایندکس شده اند.
صفحات معتبر همراه با هشدارvalid with warnings : این صفحات ایندکس شده اند؛ اما مشکلاتی در این صفحات هست.
صفحات خطادار یا error: این صفحات به دلیل وجود خطا هایی ایندکس نشده اند.
صفحات اختصاصی یا excluded: این صفحات عمدا ایندکس نشده اند.

محتوی بیشتر از کسب وکار دیجیتال:

چقدر طول می کشد تا گوگل یک وبسایت را ایندکس کند؟

جواب به این سوال به چند عامل بستگی مانند کیفیت تولید محتوا شما، عمر وبسایت و تعداد صفحات سایت بستگی دارد. به طور متوسط چند ساعت تا چند هفته طول می کشد که صفحه شما ایندکس شود. فرایند خزیدن و ایندکس وبسایت در گوگل ممکن است با افزایش تعداد صفحات سایت طولانی شود. پس باید صبور باشید و پیشرفت خود را با استفاده از بخش URL Inspection tool در گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید. گاهی اوقات ممکن است گوگل به دلیل مشکلات فنی وبسایت شما یا به دلیل مشغول بودن خزنده ها، ایندکس کردن را دیر تر انجام دهد.

یک نقشه سایت XML ایجاد کنید

نقشه سایت XML لیستی از URL های موجود در وبسایت شما همراه با اطلاعات مربوط به آن صفحات است. نقشه سایت به گوگل کمک می کند تا وبسایت شما را شناسایی کند و صفحاتی را که می خواهید فهرست کنید، پیدا کند. می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید یا از افزونه های ایجاد نقشه سایت استفاده کنید.

لینک دهی داخلی را فراموش نکنید

گوگل با دنبال کردن لینک ها به وبسایت شما می خزد؛ بنابراین لینک دهی داخلی بهترین راه برای ایندکس سایت در گوگل است. اگر می خواهید یک صفحه جدید به سرعت ایندکس شود، از یکی از صفحاتی که ایمپرشن یا عملکرد بالاتری دارد به آن صفحه جدید لینک دهید؛ زیرا گوگل به این نوع صفحات بیشتر می خزد. توجه کنید که لینک داخلی شما نوفالو باشد؛ زیرا گوگل لینک های نوفالو را شناسایی نمی کند. لینک دهی داخلی از یتیم شدن محتوای سایت شما جلوگیری می کند.

توجه کنید که کیفیت محتوا حرف اول را می زند

گوگل بر روی محتوای باکیفیت و ارزشمند بسیار تاکید می کند. صفحات وبسایت شما باید با پاسخ جامع و کامل به یک سوال و حل یک مشکل، برای کاربر ارزش ایجاد کنند. بنابراین باید در تولید محتوا خلاق باشید و از سایت های دیگر تقلید نکنید.

از شر صفحات بی کیفیت خلاص شوید

هر چه تعداد صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، زمان بیشتری برای خزیدن نیاز است. اگر صفحات بی کیفیتی که هیچ ترافیکی برای وبسایت شما ندارند حذف کنید، از هدر رفتن بودجه خزش یا crawl budget جلوگیری می کنید.

از ایجاد بک لینک غافل نشوید

نکته دیگر برای ایندکس سایت در گوگل، ایجاد بک لینک است. اگر محتوای شما مفید و باکیفیت باشد، باید به طور طبیعی بک لینک دریافت کنید.

فایل robots.txt را بررسی کنید

اگر فایل robots.txt به درستی پیکربندی نشده باشد، می تواند مانع خزیدن ربات ها در وبسایت شما شود. این فایل متنی ساده به خزنده ها می گوید به کدام صفحات بخزند یا نخزند. برای رفع این مشکل، دستور العمل های مربوط به disallow را از فایل خود حذف کنید.

تگ های noindex را بررسی کنید

اگر به طور تصادفی در هنگام انتشار پست تگ noindex را زده باشید، ایندکس سایت در گوگل با مشکل مواجه می شود. برای رفع این مشکل تنها کافی است که تگ را حذف کنید.

تگ های canonical را بررسی کنید

تگ های canonical به گوگل می گویند که کدام نسخه از یک صفحه، اصلی است و باید ایندکس شود. اگر محتوای تکراری داشته باشید، این تگ به کار می آید. اگر این تگ به صفحه دیگری اشاره کند، صفحه شما ایندکس نخواهد شد. برای حل این مشکل از بخش URL inspection tool در گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید.

جمع بندی

ایندکس سایت در گوگل برای این است که کاربران وبسایت شما را پیدا کنند. با نکاتی که در بالا گفتیم، می توانید صفحات سایت را ایندکس کنید و سرعت ایندکس شدن صفحات را افزایش دهید. توجه داشته باشید که باید به طور منظم ایندکس شدن یا نشدن صفحات خود را در گوگل سرچ کنسول بررسی کنید. در نهایت اگر تمام کارهای بالا را انجام دادید و متوجه شدید سایت شما ایندکس نشده است، باید صبر کنید. چند روز تا چند هفته طول می کشد تا گوگل سایت شما را ایندکس کند.

منبع: Bizzone 

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا