کاربرد بلاک‌چین

۵ کاربرد قراردادهای هوشمند در دنیای واقعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

قراردادهای هوشمند فقط برای تجارت و ذخیره ارزهای دیجیتال نیستند. قرارداد هوشمند یک قرارداد مبتنی بر کد بین دو طرف است که بر روی یک بلاک چین با شرایط از پیش تعریف شده مستقر شده است. اگرچه بسیاری از قراردادهای هوشمند را با ارزهای دیجیتال مرتبط می‌دانند، اما برنامه‌های کاربردی متعددی در زندگی واقعی خارج از حوزه رمزنگاری وجود دارد. با این حال، تعیین محل استفاده از قرارداد هوشمند آسان نیست. بنابراین، بیایید پنج کاربرد از قراردادهای هوشمند در دنیای واقعی را بررسی کنیم و اینکه چگونه رویه‌های سنتی را در بخش‌های مختلف متحول می‌کنند.

۱. امور مالی

یکی از کاربرد های مهم قراردادهای هوشمند دنیای واقعی در امور مالی است و به طور گسترده در ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند و آنها را به یک دارایی ارزشمند برای بخش مالی تبدیل می کند. ظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با قراردادهای هوشمند، جایگزین بسیار کارآمدی برای سیستم‌های تامین مالی سنتی است که سیستم‌های غیرقابل تغییر و قابل اعتمادی را ارائه می‌کند که شفافیت معاملات را تضمین می‌کند.

بازار DeFi در حال حاضر دارای ارزش کل قفل شده (TVL) حدود ۵۴ میلیارد دلار است که پتانسیل گسترده آن را برجسته می کند. DeFi نه تنها تراکنش های همتا به همتا (P2P) را تسهیل می کند، بلکه خدمات وام و استقراض را نیز ارائه می دهد. اما این بازار می تواند مخاطره آمیز باشد، و توصیه می شود که مراقب کاهش نقدینگی و کلاهبرداری ها باشید.

علاوه بر DeFi، قراردادهای هوشمند در حال یافتن راه خود به امور مالی سنتی هستند. آنها می توانند معاملات را در هر دو سطح P2P و سازمانی خودکار کنند و به طور گسترده در خدمات بیمه استفاده می شوند. به عنوان مثال، Insurwave با راه حل های مبتنی بر قرارداد هوشمند به شرکت های بیمه پاسخ می دهد. این پلت فرمی را ارائه می دهد که در آن شرکت های بیمه می توانند پورتفولیوی خود را ایجاد و مدیریت کنند و از فناوری بلاک چین برای بهبود زمان اجرا و ایمن ساختن بیمه برای هر دو طرف استفاده کنند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بلاک‌چین

۲. مراقبت های بهداشتی

یکی از کاربرد های مهم قراردادهای هوشمند دنیای واقعی در مراقبت های بهداشتی است و این پتانسیل را دارند که صنعت مراقبت های بهداشتی را با ایجاد شفافیت و کارایی در ثبت داده ها متحول کنند. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند می‌توانند به پایگاه‌های اطلاعاتی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و تحقیقات مرتبط با سلامت کمک کنند.

قراردادهای هوشمند می‌توانند از آزمایش‌های بالینی با اطمینان از صحت داده‌ها و اجازه دادن به بیمارستان‌ها برای نگه‌داشتن پرونده شفاف از داده‌های بیماران و مدیریت کارآمد قرار ملاقات‌ها پشتیبانی کنند. Encrypgen نمونه ای از موارد استفاده از قراردادهای هوشمند در مراقبت های بهداشتی است که از بلاک چین و قراردادهای هوشمند برای انتقال داده های DNA استفاده می کند. پروژه زنجیره ژن، اطلاعات شخصی کاربران را از داده‌های DNA آنها جدا می‌کند تا فروش داده‌های DNA را به شرکت‌های بزرگ محدود کند و به کاربران کنترل بیشتری بر داده‌هایشان بدهد.

۳. بازی

بلاک چین و قراردادهای هوشمند در بازی، صنعت را متحول کرده است. ژانر جدیدی را معرفی کرده است که به عنوان بازی‌های بلاک چین بازی برای کسب درآمد شناخته می‌شود که به بازیکنان اجازه می‌دهد در حین انجام بازی‌ها درآمد کسب کنند. علاوه بر این، این بازی‌ها ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را در بازی‌ها معرفی کرده‌اند که به گیمرها سود مالی می‌دهند.

پس از سال ۲۰۲۰، بازی‌های P2E با ظهور عناوین متعددی مانند The Sandbox، Axie Infinity، Decentraland و غیره بسیار محبوب شدند. می‌توانید این بازی‌های P2E را برای کسب پاداش در توکن‌های اصلی آن‌ها مانند MANA، SAND یا AXS بازی کنید. سکه‌های کریپتو این بازی‌ها را می‌توان برای خرید آیتم‌های درون بازی مورد استفاده قرار داد و برای دریافت آیتم‌های واقعی نقد کرد.

علاوه بر این، قراردادهای هوشمند در ورزش های فانتزی نیز استفاده می شود که به سرعت در حال افزایش محبوبیت هستند. طبق تحقیقات Strait، ارزش بازار ورزش های فانتزی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۸.۵ میلیارد دلار خواهد بود. با فناوری قراردادهای هوشمند، طرفداران می توانند در فرآیندهای تصمیم گیری برای باشگاه های ورزشی مورد علاقه خود شرکت کنند و از پتانسیل بلاک چین بیشتر استفاده کنند.

۴. املاک و مستغلات

یکی از کاربرد های مهم قراردادهای هوشمند دنیای واقعی در املاک و مستغلات است و این پتانسیل را دارند که صنعت املاک و مستغلات را متحول کنند. چه بخواهید ملکی بخرید و چه آن را اجاره کنید، قراردادهای هوشمند مبتنی بر قرارداد می توانند راهی مطمئن و مطمئن برای انجام این کار به شما ارائه دهند. این فناوری غیرقابل اعتماد به شما امکان می دهد کدهایی را برای انتقال خودکار مالکیت یا قراردادهای اجاره بنویسید، و با اطمینان از اینکه هر دو طرف از شرایط توافق شده پیروی می کنند، معاملات املاک و مستغلات را بسیار ایمن تر می کند.

با حذف واسطه ها مانند وکلا یا کارگزاران، قراردادهای هوشمند می توانند هزینه کلی ثبت نام و مشاوره حقوقی را کاهش دهند و شفافیت را در طول فرآیند ارائه دهند. چندین شرکت در صنعت املاک و مستغلات مانند Propy، SMARTrealty، Rent Peacefully، PropertyClub و Vairt قبلاً قراردادهای هوشمندی را برای ارتقای خدمات خود اتخاذ کرده اند.

Propy که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، بستری را برای فروش و خرید ملک بر اساس قراردادهای هوشمند ارائه می دهد و در میان اولین ارائه دهندگان خدمات املاک وب ۳ است. SMARTrealty همچنین راه‌حل‌های اجاره بلاک چین را ارائه می‌دهد و با ارائه قراردادهای هوشمند برای قراردادهای اجاره، وام مسکن و انتقال مالکیت، خریداران و فروشندگان را تسهیل می‌کند.

۵. صنعت حقوقی

صنعت حقوقی حوزه دیگری است که قراردادهای هوشمند می توانند در آن رشد کنند. می توان از آن برای قراردادهای قانونی الزام آور برای ترتیبات تجاری و اجتماعی استفاده کرد. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند ممکن است به عنوان امضای الکترونیکی برای توافقات بین طرف های مختلف عمل کنند و نیاز به وکلا را کاهش دهند.

در برخی از بخش‌های آمریکای شمالی، دولت حتی استفاده از قراردادهای هوشمند را برای قراردادهای دیجیتالی مجاز دانسته است. به عنوان مثال، طبق CoinDesk، گواهی ازدواج و تولد در کالیفرنیا را می توان از طریق بلاک چین با استفاده از قراردادهای هوشمند صادر کرد.

علاوه بر این، اسناد کاغذی یا دیجیتالی می‌توانند هر لحظه جعل یا گم شوند، که باعث می‌شود کاملاً ایمن نباشند. ممیزی های امنیتی قرارداد هوشمند می تواند این مشکل را با تأیید اسناد در یک دفتر کل توزیع شده تغییرناپذیر حل کند.

یکی از پلتفرم هایی که این فناوری را در اسناد قانونی پیاده سازی می کند Certoshi است. این یک سیستم صدور گواهی و تأیید است که بر روی قراردادهای هوشمند اتریوم برای ایمن سازی اسناد رمزنگاری شده کار می کند.

قراردادهای هوشمند، قراردادهای مجازی را متحول می کنند

قراردادهای هوشمند معمولاً با ارزهای رمزنگاری شده مرتبط هستند، اما موارد استفاده متعدد دیگری نیز ارائه می دهند. این یک فناوری امیدوارکننده است که در صنایع مختلف از جمله حقوقی، مالی، مراقبت های بهداشتی و غیره به کار گرفته شده است. به عنوان مثال، قراردادهای هوشمند می توانند نقل و انتقالات پولی پیچیده مانند بیمه را خودکار کنند یا آزمایشات بالینی را تسهیل کنند.

این مقاله به بررسی پنج صنعتی پرداخته است که قراردادهای هوشمند را پیاده سازی کرده اند. با این حال، قراردادهای هوشمند تنها به این صنایع محدود نمی شود. آنها همچنین می توانند در زنجیره های تامین، سیستم های رای گیری و حتی صنعت موسیقی مورد استفاده قرار گیرند. این فناوری به طور بالقوه می تواند وارد هر حوزه ای شود که در آن به توافقات مجازی نیاز است، انقلابی ایجاد کند. ما انتظار داریم این فناوری نقش مهمی در شکل دادن به آینده صنایع مختلف در سال های آینده داشته باشد.

منبع: خبروترفند

  • ۵ کاربرد قراردادهای هوشمند در دنیای واقعی

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا