اقتصاددیجیتالاینترنت و شبکه اطلاعات

محدودیت‌های اینترنتی؛ ضربه‌‌‌ بازگشت‌‌‌ناپذیر بر پیکره اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با تداوم محدودیت‌های اینترنتی گسترده و مسدودسازی شبکه‌‌‌های اجتماعی خارجی، انجمن تجارت الکترونیک با انتشار بیانیه‌‌‌ای اعتراض خود را به وضع موجود اعلام و نسبت به آسیب‌‌‌هایی که این محدودیت‌ها برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد خواهند کرد هشدار داد. در بیانیه این انجمن آمده است که قطع دسترسی به اینستاگرام، بیش از ۴۰۰‌هزار کسب و کار را با خطر نابودی مواجه کرده و امرار معاش بیشتر از یک‌میلیون نفر را با مشکلات جدی روبه‌‌‌رو کرده است.

این انجمن در بیانیه خود با اعلام تسلیت به خاطر از دست دادن جمعی از هم‌‌‌وطنانمان در اعتراض‌‌‌های اخیر، با اعتراض به محدودسازی اینترنت نوشته است: «اکنون که بار دیگر تیغِ تحریمِ داخلی (فیلترینگ) را در فضای مجازی تجربه می‌‌‌کنیم، بیش از همیشه نگران آینده صنعت تجارت الکترونیک در کشور هستیم. انجمن تجارت الکترونیک وظیفه خود می‌‌‌داند هم‌‌‌سو با نظر اکثریت شرکت‌های عضو این تشکل، اعتراض خود را به فیلترینگ و محدودیت‌های اعمال‌‌‌شده بر اینترنت و شبکه‌‌‌های اجتماعی اعلام کند.»

این انجمن با اشاره به خساراتی که این محدودسازی‌‌‌ها به کسب و کارها وارد می‌کند توضیح داد: «محدودسازی اینترنت و شبکه‌‌‌های اجتماعی، خسارت‌‌‌های سنگینی را به کسب و کارها و به خصوص کسب و کارهای کوچک و خانگی وارد می‌‌‌سازد. قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از ۴۰۰هزار کسب و کار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک‌میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است.»

این انجمن معتقد است فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی، برخورد قهری با کاربران این فضا و ده‌‌‌ها تصمیم مشابه دیگر، نه تنها تیشه به ریشه‌‌ تجارت الکترونیک کشور می‌‌‌زند، که این‌‌‌بار موجی از نارضایتی را در بین پرسنل شرکت‌ها و کسب و کارهای فناور پدید می‌‌‌آورد که باعث اعتصاب بخشی از کارکنان این شرکت‌ها شده است. 

انجمن تجارت الکترونیک در پایان یادآور شده است: «شیوه‌‌ تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت اینترنت، ضربه‌‌‌ای بازگشت‌‌‌ناپذیر بر پیکره اقتصاد دیجیتال وارد می‌کند، مختصر امید باقی‌‌‌مانده در بین متخصصان را از بین می‌‌‌برد و مسیر مهاجرت نخبگان کشور را هموارتر ‌‌‌می‌‌‌سازد. بنابراین این انجمن، مسوولیت شرایط موجود را تماما به عهده‌‌ نهادهای تصمیم‌‌‌ساز می‌‌‌داند.»

اواخر هفته گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد زمان رفع فیلتر پلت‌فرم‌‌‌های خارجی اظهار بی‌‌‌اطلاعی و تاکید کرد که که تشخیص این امر به عهده همان مراجعی است که دستور به محدودسازی داده‌‌‌اند. گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها و اظهارات جسته‌‌‌ گریخته برخی متولیان این امر، از بعید بودن رفع فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی محبوبی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ دارد.

عیسی زارع‌‌‌پور پیشنهاد داده بود کسب و کارها برای فعالیت خود روی پلت‌فرم‌‌‌هایی که تابع قانون جمهوری اسلامی نیستند، سرمایه‌گذاری نکنند. همچنین او گفته بود: «همان‌طور که به دنبال این اغتشاش‌‌‌ها مردم در فضای فیزیکی هم آسیب‌‌‌دیده‌‌‌اند فضای مجازی نیز دچار خسارت شده است. خسارتی که کسب و کارهای مجازی در روز‌‌‌های اخیر می‌‌‌بینند، برعهده کسانی است که اغتشاش و آشوب به وجود آورده‌‌‌اند.»

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا