اپلیکیشن و نرم افزارپیشنهاد سردبیرگزارش

بومی یا جهانی، کدام موتور جست‌وجو برتر است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

گوگل پادشاه موتورهای جست‌وجو است و ۷۵ درصد از سهم کل جست‌وجوهای اینترنتی را به خود اختصاص داده است. اما دنیای موتورهای جست‌وجو بازیگران دیگری هم دارد که برخی از آنها مثل یاندکس بر اساس مزیت‌های زبانی رشد کرده‌اند، برخی دیگر مثل بایدو، در راستای مانیفست حزب کمونیست چین و با نگاه حاکمیتی راه‌اندازی شده‌اند و گروهی دیگر هم مثل اکوزیای آلمانی یا نیور کره‌ای یک سودای فناورانه دارند.

به گزارش پیوست، موتورهای جست‌وجو در سال‌های اخیر که برخی دولت‌ها به دنبال محدودسازی اینترنت و ایجاد یک شبکه مینیاتوری و شبیه‌سازی شده از آن هستند، به یک ابزار ضروری برای قطع ارتباط با دنیای واقعی تبدیل شده‌اند. نکته اینجا است که هزینه چین تصمیماتی فوق‌العاده بالا است و اغلب دولت‌ها ترجیح می‌دهند علاوه بر تعامل با گوگل، حساسیت چندانی روی موتور جست‌وجو نداشته باشند و محدودیت‌ها را در سطح وب‌سایت‌ها و خروجی نتایج اعمال کنند. در مقابل این رویکرد، آمارها نشان می‌دهد موتورهای جست‌وجویی که روی حریم خصوصی تاکید دارند مانند DuckDuckGo یا Startpage به حریم خصوصی اهمیت می‌دهند.

موتورهای جست‌وجو در کشورهای مختلف سهم بازار متفاوتی دارند اما بر اساس آخرین آماری که شهریور امسال توسط statcounter منتشر شده بعد از گوگل به ترتیب بینگ، یاهو، یاندکس و بایدو قرار گرفته‌اند.

سهم موتورهای برتر جستجو در کشورهای مختلف

سه موتور جست‌وجو در سراسر دنیا به عنوان مهم‌ترین ابزارهای جست‌وجوی اینترنتی پذیرفته شده‌اند که حجم عمده جست‌وجوها را انجام می‌دهند. ضمن اینکه موتورهای جست‌وجوی گوگل و بینگ به عنوان مبنایی برای سایر جست‌وجوگرها نیز قابل استفاده هستند.

موتور جست‌وجوی گوگل: گوگل با ۹۲ درصد بیشترین سهم بازار موتورهای جست‌وجو را دارد (منظور سهم از بازار مالی است). این درصد شامل سایر بخش‌های این موتور جست‌وجو نیز می‌شود و سهم تصاویر گوگل (۲۰.۴۵%)، یوتیوب (۲.۹۸%) و نقشه های گوگل (۰.۷۵%) در آن محاسبه شده‌اند. گوگل در ۲۵ سالگی خود پذیرای روزانه ۳.۵ میلیارد جست‌وجوی روزانه است.

موتور جست‌وجوی مایکروسافت بینگ: بینگ با یک میلیارد جست‌وجوی ماهانه در مقام دوم قرار گرفته‌ است و این عدد فاصله نجومی با جایگاه نخست را نشان می‌دهد. البته طی یک سال گذشته سهم جست‌وجوی بینگ از ۲.۴ درصد از به ۳.۴ درصد رسیده است. بینگ توانایی جست‌وجو به ۱۰۵ زبان را دارد و در ۲۳۸ کشور قابل استفاده است. مایکروسافت از تبلیغات و خدمات جست‌وجو حدود ۷ میلیارد دلار درآمد دارد و نکته جالب اینجا است که مهمترین گروه مخاطبان بینگ افراد ۴۵ تا ۵۴ ساله با ۲۰ درصد از کل جست‌وجوکنندگان هستند.

موتور جست‌وجوی یاهو: یاهو! بزرگ‌ترین بازنده دنیای موتورهای جست‌وجو است و اکنون سهم بازار ۱.۳ درصدی دارد. این شرکت سرویس‌های دیگری مانند اخبار، ایمیل، ورزش، امورمالی و غیره هم دارد که عنوان شده نهمین سایت پربازدید اینترنت است ولی در بخش موتور جست‌وجو تنها توانسته طی یک ماه به حدود ۳.۵ میلیون درخواست، پاسخ ‌دهد. مبنای جست‌وجوهای یاهو! ابتدا بر اساس هسته بینگ بود ولی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ این شرکت از نتایج گوگل نیز استفاده می‌کرد اما بعد از آن فقط روی موتور بینگ فعالیت می‌کند.

وضعیت موتورهای جستجو به تفکیک ماه از ابتدای سال ۲۰۲۲

برخی از موتورهای جست‌وجو دارای رویکرد بومی و منطقه‌ای هستند و صرف‌نظر از تعداد انبوهی از فناوری‌هایی که به صورت اختصاصی برای جست‌وجوی محصول، عکس یا پروفایل طراحی شده‌اند، موتورهای جست‌وجوی بومی بیشتر روی مزیت‌های زبانی یا ارزش‌های بومی تاکید دارند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات بومی‌بودن به عنوان یک مزیت تلقی نمی‌شود به‌عنوان مثال شرکت‌هایی مانند سزنام یا Qwant هنوز در کشورهای خود نتوانسته‌اند بازار قابل‌توجهی ایجاد کنند.

موتور جست‌وجوی بایدو: بایدو ۷۶ درصد از سهم جست‌وجوی چین را در اختیار دارد و در واقع یک شرکت بزرگ با انبوهی از خدمات است که جست‌وجو فقط بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. این شرکت از خدمات حوزه سلامت تا موبایل و نقشه را در چین ارائه می‌دهد و حتی دارای سرویس کدپستی اختصاصی است. بایدو دارای ۵۷ سرویس در حوزه فناوری اطلاعات است پس می‌توان انتظار داشت که نقش موثری در بازار چین داشته باشد. دو سال پیش هواوی با راه‌اندازی موتور جست‌وجوی پتال(Petal Search) به بازار چین اضافه شد، شرکت چینی Tencent نیز موتور Sogou را معرفی کرد ولی این دو هنوز سهم چندانی ندارند.

موتور جست‌وجوی یاندکس: یاندکس بازار روسیه را در اختیار دارد و خدمات آن نیز فقط محدود به جست‌وجو نیست. در واقع این شرکت طیف متنوعی از خدمات هوشمند مانند خودروهای بدون راننده تا سیستم‌های پرداخت را ارائه می‌کند که باعث شده در روسیه از محبوبیت بالایی برخوردار شود. سهم یاندکس نیز مانند بایدو از جست‌وجوی جهانی کمتر از ۱ درصد است.

موتور جست‌وجوی نیور Naver:  Naver بازار جست‌وجوی اینترنتی در کره جنوبی را در اختیار دارد و در سطح محلی از گوگل جلوتر است. نیور قبلاً توسط سیستم Overture یاهو پشتیبانی می‌شد، اما سپس سیستم تبلیغات روی کلمه کلیدی خود را ساخت و راه‌اندازی کرد. نیور بر اساس زبان و فرهنگ کره ای ساخته شده است. ناور همچنین از محتوای تولید شده توسط کاربر حمایت می‌کند و برندهایی که تمایل به حضور در بازار کره جنوبی دارند باید وب‌سایت خود را برای این موتور جست‌وجو بهینه‌سازی کنند.

سهم موتورهای جستجو در آمریکا استرالیا روسیه و چین

موتور جست‌وجوی سزنام: موتور جست‌وجوی سزنام Seznam در جمهوری چک یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های این شرکت است که در ابتدا با جست‌وجوی اینترنتی و یک پرتال تجاری کار خود را آغاز کرد. طبیعتا سهم بازار بین‌المللی آن فوق‌العاده اندک است و در خود جمهوری چک نیز در میان انتخاب‌های اول کاربران نیست اما به‌هرحال می‌توان از آن به عنوان یک موتور بومی نام برد.

موتور جست‌وجوی اکوزیا: موتور جست‌وجوی کاشت درخت اکوزیا یک ابزار دوست‌دار محیط زیست است که در برلین قرار دارد. این موتور جست‌وجو بومی نیست اما یک ویژگی مهم دارد که روی شاخص‌های محیط زیستی به‌شدت حساس است و مدعی است میزان تولید CO2 در فرآیندهای پردازش آن بسیار اندک است. ضمن اینکه اکوزیا به کاربران وعده می‌دهد ۸۰ درصد از درآمد ناشی از فعالیت‌هایش صرف کاشت درخت می‌شود و با ۴۵ جستجو می‌توانید هزینه لازم برای کاشت یک نهال را تامین کنید. اکوزیا از موتور بینگ استفاده می‌کند.

موتور جست‌وجوی Ekoru نیز در زمینه حفظ محیط زیست فعالیت می‌کند.

موتور جست‌وجوی کوانت: کوانت Qwant یک موتور جست‌وجوی فرانسوی است، اما به زبان انگلیسی فعالیت‌ می‌کند، در واقع بازارهای بین‌المللی را هدف قرار داده است. این موتور جست‌وجو نمایه‌سازی خاص خود را دارد که از بینگ کمک می‌گیرد و از مزیت‌های آن می‌توان به عدم‌ردیابی کاربران و عدم‌شخصی‌سازی نتایج استفاده کرد. ضمن اینکه ویژگی‌های گرافیکی بیشتری نسبت به گوگل دارد.

موتور جست‌وجوی سوئیس‌کاوز: Swisscows در سوئیس مستقر است و مهمترین مزیت آن پیروی از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی است. در این موتور، جست‌وجوها برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت کاربر کاملاً رمزگذاری می‌سوند و آدرس‌های IP، داده‌های شخصی و عبارت‌های جست‌وجو ذخیره نمی‌شوند. Swisscows همچنین دارای یک فیلتر داخلی برای والدین می‌کند که نتایج جست‌وجو را برای کودکان پالایش می‌کند. این موتور نیز بر اساس بینگ فعالیت می‌کند و یک سیستم نمایه‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی برای زبان آلمانی و ریشه‌های مشتق‌شده از آن دارد.

صفحه نخست موتور جست‌وجوی کیدل kiddle برای کودکان

دنیای موتورهای جست‌وجو با این نام‌ها تمام نمی‌شود و موتورهای بسیاری هستند که هر کدام در یک زمینه شاخص هستند. به عنوان مثال نتایج جست‌وجو در موتور Kiddle برای کودکان بهینه‌سازی شده و این فقط به معنی عدم حضور محتوای بزرگسالان نیست بلکه سایت‌هایی نمایش داده می‌شوند که محتوای آنها برای کودکان قابل‌فهم‌تر باشد. یا موتورهایی مانند OneSearch، Startpage، Search Encrypt و DuckDuckGo روی ویژگی‌های مرتبط با حریم خصوصی تمرکز دارند.

موتور جست‌وجوی WolframAlpha نیز یکی از مفیدترین موتورهای جست‌وجو است که نتایج محاسباتی و علمی را نمایش می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید داده‌های آماری یا فرمول‌های ریاضی از آن استخراج کنید.

منبع: پیوست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا