امنیت اطلاعاتمقاله

ایران؛ رکورددار کاهش نشت داده در جهان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

حساب‌های کاربری روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و اندونزی بیشترین میزان نفوذ را در سال گذشته میلادی به ثبت رسانده‌اند

جهان در سال گذشته میلادی روزهای سختی را پشت سر گذاشت و در این میان مردم بعضی نقاط این جغرافیای پهناور، زیر سایه جنگ و کشمکش‌های سیاسی، تاریکی عمیق‌تری را تجربه کردند. در این میان و به لطف توسعه دنیای دیجیتال و بزرگ‌تر شدن استخرهای داده، تهدیدهای امنیتی هم اشکال متنوع و البته خطرناک‌تری پیدا کرده‌اند. با این همه گویا در سال گذشته میلادی میزان نشت داده در جهان و نفوذ به حساب‌های کاربری کاهش چشمگیری داشته است.

آخرین بررسی‌های انجام شده توسط وب‌سایت معتبر «سرف‌شارک» نشان می‌دهد که میزان نشت داده‌ها در سال ۲۰۲۲ تا ۶۷ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است. در این میان پنج کشور روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و اندونزی بیشترین میزان نشت داده را در سال گذشته میلادی به ثبت رسانده‌اند. در ایران هم اگرچه میزان نشت داده‌ها در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته، اما آمارها نشان می‌دهند که میزان نفوذ به حساب‌های کاربری همچنان به حدود دو برابر جمعیت کشور می‌‌رسد.

میزان نشت داده سال 21-22

کاهش جهانی نشت داده‌ها

آمارهای منتشر شده از سوی سرف‌شارک نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۴ تا حالا بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۸۴ میلیون حساب کاربری در سراسر جهان مورد سرقت اطلاعات و دسترسی‌های غیرقانونی قرار گرفته‌اند. بر اساس این بررسی‌ها، در هر ثانیه از سال گذشته میلادی بیش از ۱۰ حساب کاربری مورد نفوذ قرار گرفته‌اند‌، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ برابر ۳۰ حساب کاربری بود.

با این اوصاف نرخ نشت داده‌ها در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش از آن تا ۷/ ۶۷ درصد کاهش یافته است. به‌طور کلی در سال گذشته میلادی، ۹/ ۳۱۰ میلیون حساب کاربری مورد نفوذ و دسترسی غیرقانونی قرار داشته‌اند؛ رقمی که در سال ۲۰۲۱ برابر ۳/ ۹۵۹ میلیون حساب کاربری بود.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

به این ترتیب می‌توان گفت در سال گذشته، میزان نفوذ به حساب‌های کاربری تا یک‌سوم کاهش یافته است. با توجه به توزیع جمعیتی در سال ۲۰۲۲، در واقع ۴۰ حساب کاربری از هر هزار نفر مورد نفوذ قرار گرفته‌اند و این نسبت در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۲۳ حساب کاربری از هر هزار نفر بود.

در میان کشورهای جهان، پنج کشور روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و اندونزی میزبان بیشترین میزان نشت داده‌ها بوده‌اند و البته روسیه مقصد بیشترین نفوذها بوده است. در مجموع این پنج کشور، دو‌سوم کلی نشت داده‌ها در سال میلادی گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آمارهای سرف‌شارک، از هر هزار نفر کاربر روسی، حساب کاربری ۷۱۸ نفر مورد نفوذ قرار گرفته است. در حالی که روسیه در سال ۲۰۲۱ رتبه چهارم جهان از این نظر را داشت، در سال ۲۰۲۲ با داشتن یک‌سوم کل حساب‌های کاربری مورد نفوذ، جایگاه اول را در اختیار گرفته است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان نشت داده‌های شخصی در روسیه حالا به سه برابر بیشتر از سال ۲۰۲۱ رسیده است. سرویس‌دهنده بین‌المللی خدمات ارتباطی CDEK و پایگاه خبری NGS. ru بیشترین میزان نشست داده در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند که از هر کدام آنها حدود ۱۹ میلیون ایمیل تحت نفوذ قرار گرفته است. بعد از این دو شرکت، شبکه آزمایشگاه‌های پزشکی Gemotest این کشور با حدود ۶ میلیون حساب کاربری تحت نفوذ، در جایگاه سوم قرار دارد.

بعد از روسیه، چین در دومین جایگاه از نظر نشت داده در سال ۲۰۲۲ قرار دارد؛ در حالی که جایگاه آن در سال ۲۰۲۱ هفتم بود. این کشور در سال گذشته میلادی شاهد رشد ۲/ ۴۵ درصدی میزان نشت داده‌های شخصی کاربرانش بوده است. در مقابل آمریکا که در سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان نشت داده را تجربه کرده بود، با کاهش حدود ۹ برابری نفوذ به حساب‌های کاربرانش، امسال در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است. فرانسه که در سال ۲۰۲۱ فهرست پنج کشور مقصد بیشترین نشت داده در جهان را از دست داده بود و رتبه شش را داشت، در سال گذشته میلادی جایگاه چهارم را به خودش اختصاص داد.

 این در حالی است که میزان نفوذ به حساب‌های کاربران فرانسوی در سال گذشته میلادی تا ۶/ ۲۱ درصد کاهش داشته. در میان کشورهای حاضر در این فهرست اما اندونزی مورد عجیبی به حساب می‌آید که اگرچه با ۴ میلیون حساب کاربری مورد نفوذ در سال ۲۰۲۱ جایگاه بیست‌وسوم را در اختیار داشت، در سال میلادی گذشته با رشد سالانه حدود ۴ برابری و نزدیک به ۱۵ میلیون حساب کاربری تحت نفوذ، جایگاه پنجم را به خود‌ اختصاص داده است. جالب اینکه بیشترین میزان این حساب‌های کاربری (به‌طور دقیق ۷/ ۸۵ درصد آنها) به دنبال نشت داده‌های شرکت مخابراتی IndiHome این کشور اتفاق افتاده است.

همان‌طور که بعضی کشورها شاهد افزایش چشمگیر میزان نفوذ به حساب‌های کاربری و نشت داده‌های شخصی‌شان بودند، کشورهای دیگری هم در این زمینه بهبودهایی را تجربه کرده‌اند. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی سرف‌شارک، سه کشور جهان که در سال ۲۰۲۱ در فهرست پنج مقصد بزرگ نفوذ به حساب‌های کاربری قرار داشته‌اند، در سال گذشته میلادی از این فهرست بیرون مانده‌اند.

سه کشور ایران، هندوستان و برزیل حالا بیشترین کاهش میزان نشت داده‌ها را در سال گذشته به نام خود ثبت کرده‌اند. ایران که در سال ۲۰۲۱ دومین جایگاه جهان را از نظر نشت داده به خود اختصاص داده بود، در سال میلادی گذشته با ۳۱۶ میلیون حساب کاربری مورد نفوذ، در جایگاه چهل‌وسوم قرار گرفته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان نشت داده در ایران تا ۴۸۵ برابر کاهش یافته است تا به این ترتیب کشور ما رکورد بیشترین میزان بهبود از این نظر را در اختیار بگیرد.

در برزیل تعداد حساب‌های کاربری مورد نفوذ از ۳۳ میلیون در سال ۲۰۲۱ به ۷/ ۸ میلیون در سال گذشته میلادی رسیده و کاهش حدود ۴ برابری میزان نشت داده را به ثبت رسانده است. هندوستان کاهشی شدیدتر و حدود ۱۷ برابری را در این زمینه تجربه کرده است و تعداد حساب‌های کاربری مورد نفوذ آن از ۶/ ۷۸ میلیون در سال ۲۰۲۱ به ۷/ ۴ میلیون در سال میلادی گذشته رسیده.

منبع: دنیای اقتصاد

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا