امنیت اطلاعاتپیشنهاد سردبیرمقاله

مزایا و معایب آن هوش مصنوعی در امنیت سایبری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در این گزارش به تعریف خلاصه‌ای از کاربرد هوش مصنوعی در افزایش امنیت سایبری و معایب و مزایای آن پرداخته شده است.

به نقل از techgenix، شما می‌توانید از هوش مصنوعی (AI) برای خودکارسازی کار‌های تکراری پیچیده بسیار سریع‌تر از انسان استفاده کنید. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند ورودی‌های پیچیده و تکراری را به صورت منطقی مرتب کند، به همین دلیل است که هوش مصنوعی برای تشخیص چهره و اتومبیل‌های خودران استفاده می‌شود. اما این توانایی راه را برای امنیت سایبری هوش مصنوعی هموار کرد. این به ویژه در ارزیابی تهدیدات در سازمان‌های پیچیده مفید است. وقتی ساختار‌های کسب و کار به طور مداوم در حال تغییر هستند، مدیران نمی‌توانند به طور سنتی نقاط ضعف را شناسایی کنند.

علاوه بر این، کسب و کار‌ها در ساختار شبکه پیچیده‌تر می‌شوند. این بدان معناست که مجرمان سایبری سوء استفاده بیشتری علیه شما دارند. این را می‌توانید در کسب‌وکار‌های تولید خودکار یا شرکت‌های یکپارچه مانند صنعت نفت و گاز مشاهده کنید. برای این منظور، شرکت‌های امنیتی مختلف ابزار‌های امنیت سایبری هوش مصنوعی را برای کمک به محافظت از کسب‌وکار‌ها توسعه داده‌اند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یک روش منطقی سازی با استفاده از یک ماتریس وزن دار آماری است. به این ماتریس شبکه عصبی نیز می‌گویند. شما می‌توانید این شبکه را به عنوان یک ماتریس تصمیم با گره‌هایی در نظر بگیرید که برای هر فرآیند فیلترینگ دارای یک سوگیری وزنی هستند. شبکه عصبی پایگاه، داده‌ای از داده‌های از پیش کامپایل شده را دریافت خواهد کرد. این داده‌ها حاوی پاسخ‌هایی به یک سوال اساسی است که هوش مصنوعی آن را می‌کند. به این ترتیب هوش مصنوعی یک سوگیری ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال یک پایگاه داده حاوی تصاویر مختلف را در نظر بگیرید. فرض کنید هوش مصنوعی تصاویری از صورت یک فرد و سایر تصاویر دارد، علاوه بر این، هر تصویر دارای یک برچسب برای بررسی هر مورد است. همانطور که هوش مصنوعی یاد می‌گیرد که آیا درست حدس زده است یا نه، سیستم وزن گره‌ها را افزایش می‌دهد. این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که سیستم به درصد خطای از پیش تعریف شده برسد. این اغلب به عنوان یادگیری عمیق شناخته می‌شود که به لایه‌های تصمیم گیری که عمق را ایجاد می‌کنند اشاره دارد.

مراحل حیاتی در پردازش داده‌های هوش مصنوعی

سنسور‌های ورودی داده‌ها را دریافت می‌کنند.
داده‌ها از طریق یک CPU خارج و به یک فرآیند هوش مصنوعی هدایت می‌شوند.
داده‌ها وارد ماتریس وزنی آماری راه حل هوش مصنوعی می‌شوند. هر گره این اطلاعات را پردازش می‌کند. سپس با استفاده از هر فیلتر مربوطه تصمیم می‌گیرد.
داده‌ها به گره نهایی ماتریس دارای وزن آماری می‌رسند. این تصمیم نهایی را تعیین می‌کند.

نکته مهم این است که سیستم‌های هوش مصنوعی همیشه دارای درجه‌ای از خطا هستند. هیچ کدام معصوم نیستند و هرگز نخواهند بود؛ اما گاهی اوقات درصد خطا می‌تواند قابل قبول باشد.

هوش مصنوعی برای امنیت سایبری

امنیت سایبری هوش مصنوعی به نیاز به خودکارسازی ارزیابی تهدید‌ها در محیط‌های پیچیده می‌پردازد. به طور خاص، در اینجا ۲ مورد استفاده برای هوش مصنوعی در امنیت سایبری هوش مصنوعی وجود دارد:

تشخیص ناهنجاری‌های هوش مصنوعی اغلب ناهنجاری‌ها را در عملکرد روزانه شبکه تشخیص می‌دهد، این به شما کمک می‌کند تا ببینید کاربران شما چه زمانی و کجا به شبکه دسترسی دارند. دستگاه‌های دروازه همچنین دارای یکپارچه سازی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل هستند. در صورت رفتار غیرعادی، برخی راه حل‌ها کاربران را قفل می‌کنند. راه حل‌های دیگر فقط هشدار ارسال می‌کنند.

هوش مصنوعی به طور موثر یک ابزار طبقه بندی است. این امر روند غربالگری بدافزار یا بازیگران بد را سرعت می‌بخشد. این در سازمان‌هایی که داده‌های زیادی دارند مفید است.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد. وظایف تکراری را برای شناسایی ناهنجاری‌ها یا طبقه بندی داده‌ها به ویژه در تجارت شما انجام می‌دهد؛ با این حال چند اشکال بزرگ ممکن است مزایای آن را از بین ببرد.

دقت هوش مصنوعی در مقابل تقاضای منابع

اولین اشکال، دقت راه حل امنیت سایبری هوش مصنوعی است. این دقت به عوامل زیادی نیز بستگی دارد. این شامل اندازه شبکه عصبی و تصمیمات تعریف شده برای فیلتر است. همچنین به تعداد تکرار‌های استفاده شده برای رسیدن به درصد خطای از پیش تعریف شده بستگی دارد.

یک ارائه‌دهنده راه‌حل‌های امنیت سایبری هوش مصنوعی ممکن است هوش/دقت راه‌حل خود را برای رسیدن به جمعیت هدف کاهش دهد. اما گاهی اوقات مشکل هوش نیست بلکه تاخیر کم و آسیب‌پذیری‌های امنیتی است. هنگام جستجوی راه حل امنیت سایبری هوش مصنوعی، میزان امنیت آن را در شبکه خود در نظر بگیرید.

آموزش استاتیک و مستمر

یک ماتریس وزن دار آماری هوش مصنوعی پس از آموزش، اغلب در خدمات مجدد آموزش داده نمی‌شود. متوجه خواهید شد که این به دلیل کمبود منابع پردازشی موجود در سخت افزار است. گاهی اوقات، سیستم چیزی یاد می‌گیرد که آن را بدتر کرده و اثربخشی را کاهش می‌دهد. برعکس انسان‌ها به صورت مکرر یاد می‌گیرند. این بدان معنی است که آن‌ها باعث تصادفات زیادی می‌شوند. در نتیجه ارائه دهندگان راه حل باید اطمینان حاصل کنند که نرم افزار در حین استفاده الزامات مشخصات را برآورده می‌کند.

امنیت سایبری اغلب برای مقابله با سوء استفاده‌های جدید نیاز به به روز رسانی دارد. برای این منظور آموزش هوش مصنوعی به قدرت زیادی نیاز دارد. علاوه بر این، فروشنده امنیت سایبری هوش مصنوعی شما باید به طور منظم برای مقابله با تهدیدات سایبری به روز رسانی کند.

با این حال مؤلفه هوش مصنوعی یک راه حل امنیت سایبری هوش مصنوعی برای طبقه بندی داده‌ها و ارزیابی ناهنجاری‌ها در داده‌های پایه است در نتیجه، مشکلی برای به روز رسانی لیست بدافزار ایجاد نمی‌کند. این بدان معناست که شما همچنان می‌توانید از امنیت سایبری هوش مصنوعی استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، مشاغل بسیار خودکار ضعیف‌ترین امنیت سایبری را دارند. به طور کلی محیط‌های خودکار با فناوری اطلاعات (IT)، فناوری عملیاتی (OT) و اینترنت اشیا (IoT) همپوشانی دارند. این برای بهبود بهره وری، کاهش هزینه واحد محصول و کاهش رقابت است، اما آسیب پذیری‌هایی را ایجاد می‌کند. برای این منظور، امنیت سایبری هوش مصنوعی برای یافتن سوء استفاده‌های بالقوه در این شرکت‌ها عالی است. راه حل‌ها یا به مدیر اطلاع می‌دهند یا به طور خودکار وصله‌ها را اعمال می‌کنند.

با این حال این ممکن است کافی نباشد. مجرمان سایبری در حال حاضر به شرکت‌های بزرگ و بسیار یکپارچه حمله می‌کنند. برای انجام این کار، آن‌ها از OT استفاده می‌کنند که هیچ امنیتی ندارد. OT برای شبکه‌های سیمی برای ارسال دستورات به سخت افزار مانند تجهیزات کارخانه در نظر گرفته می‌شود، این بدان معنی است که هرگز یک ضعف امنیتی ایجاد نکرده است. امروزه مهاجمان از OT برای دسترسی به قسمت‌های دیگر شبکه یا آفلاین کردن تجهیزات کارخانه استفاده می‌کنند.

چه زمانی باید از امنیت سایبری هوش مصنوعی استفاده کنید؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، مشاغلی که از تجهیزات تولیدی و کارخانه استفاده می‌کنند باید از امنیت سایبری هوش مصنوعی استفاده کنند. در بیشتر موارد شما همچنین باید به دنبال یک راه حل مدیریت ریسک OT برای کاهش خطرات مرتبط با OT باشید.

اگر کسب و کار شما از اینترنت اشیاء و فناوری اطلاعات استفاده می‌کند، می‌توانید از امنیت سایبری هوش مصنوعی استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید خطرات ناشی از اکسپلویت‌ها را برای شبکه کاهش دهید. دستگاه‌های اینترنت اشیاء عموما رقبا را پایین می‌آورند، بنابراین هزینه اضافه کردن اقدامات امنیتی کافی را دور می‌زنید.

در نهایت، حتی اگر شرکت شما فقط از فناوری اطلاعات استفاده کند، می‌توانید از هوش مصنوعی استفاده کنید. هوش مصنوعی به ارزیابی ترافیک نامنظم کمک می‌کند، بنابراین دروازه‌های شما محافظت می‌شوند، علاوه بر این، می‌توانید از تجزیه و تحلیل داده‌های هوش مصنوعی استفاده کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که آیا شخصی از سخت افزار شما برای اهداف مخرب استفاده می‌کند یا خیر. 

شما همیشه می‌توانید از امنیت سایبری هوش مصنوعی بهره‌مند شوید. مهم نیست که فناوری کسب و کار شما چقدر یکپارچه است. عملکرد هوش مصنوعی برای طبقه بندی داده‌ها با استفاده از عملیات هوشمند عالی است. به این ترتیب می‌توانید سرعت جستجوی خود را برای بدافزار افزایش دهید. امنیت سایبری هوش مصنوعی برای یافتن استفاده غیرعادی از شبکه نیز مفید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا