اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایرانمقاله کسب و کار دیجیتالهوش مصنوعی

هوش مصنوعی به یاری مدیریت بحران می‌آید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، با همکاری متخصصان خارجی، طرحی تحقیقاتی برای مدیریت بحران با استفاده از هوش مصنوعی را به اجرا درآوردند.

این خبر را دکتر محمدرضا ملک، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و معاون آموزشی دانشکده مهندسی نقشه‌برداری این دانشگاه، در جریان مراسم افتتاحیه بیست و ششمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، ژئوماتیک سال جاری اعلام کرد.

دکتر محمدرضا ملک، با تأکید بر نقش مهم فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در رقم زدن آینده بشر، در توصیف زیست ما در جهان و جایگاه تجربه و هوش و دانش در آن چنین گفت: در حال حاضر ما دو «کُره» را که شامل «زمین کره»، یعنی همین کره سنگی، و «زیست کره»، که زندگی در آن پدید آمده است، می‌شناسیم. این دو کره از یکدیگر اثر می‌پذیرند و در دو دهه اخیر ما بیش از پیش به اهمیت این اثرپذیری دوجانبه پی برده‌ایم و متوجه شده‌ایم که اجرای پروژه‌هایی که محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، درست نیست؛ اما در کنار این دو کره، کره سومی با عنوان «خِرد کره» (Noosphere) متشکل از تجربیات، هوش و دانش بشری وجود دارد. تاریخ پیدایش این کره به زمان اختراع خط توسط بشر برمی‌گردد.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

او دنیای مجازی را به نوعی تحقق یافتن جهانی موازی در کنار جهان واقعی قلمداد کرد و توضیح داد: ما در جهان مجازی تردد می‌کنیم، حمل و نقل انجام می‌دهیم، شغل ایجاد می‌کنیم و حتی جرم مجازی نیز شکل گرفته است. از این جریان می‌توان به نوعی وجودِ جهانی موازی را برداشت کرد. این جهان موازی جدید به وسیله «خِرد کره»، با زیرساخت اینترنت و شبکه‌های مجازی، پدید آمده است.

معاون آموزشی دانشکده مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، به گسترش روزافزون فناوری‌هایی چون اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و ضرورت بهره‌گیری از این فناوری‌ها در امور مختلف اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس نیازی که به استفاده از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی داریم ما در دانشگاه خواجه نصیر چندین پروژه تحقیقاتی را اجرایی کردیم که از میان آن‌ها می‌توان به طرحی مشترک با کشورهای فرانسه، آمریکا و کانادا اشاره کرد. در این طرح برای استفاده از هوش مصنوعی از طریق فناوری اینترنت اشیا و شبکه‌های اجتماعی کوشش شده است و بر آنیم که بر اساس آن در حوزه مدیریت بحران به ارائه خدماتی تخصصی بپردازیم.

طبق اظهارات ملک این طرح تحقیقاتی مربوط به مدیریت بحران مبتنی بر هوش مصنوعی از آغاز در زمینه مدیریت سیل طراحی شده بود. او در این باره بیان کرد: در این طرح که در حوزه شهر هوشمند بوده است، کوشیدیم تا بر اساس آی او تی (IOT) و داده‌های به‌دست‌آمده از دوربین‌های موجود در سطح شهر، و اندازه‌گیری سطح آب نسبت به چرخ خودروها، احتمال وقوع سیل را بررسی کنیم.

محتوی بیشتر از هوش‌مصنوعی:

  • هوش مصنوعی و اقتصاد زمینه‌سازهای انقلاب صنعتی چهارم

وی در شمار فناوری‌های جدید از همزاد دیجیتالی (Digital twin) نیز، که با پیشرفت هوش مصنوعی گسترش قابل توجهی یافته است، یاد کرد و توضیح داد: منظور از این فناوری، بیان رقمی و دیجیتال و مجازی از دنیای واقعی است که در این دنیای واقعی باید روندها، پروسه‌ها، رفتارها و روابط اندازه‌گیری شود، اما با اینترنت اشیا امکان اندازه‌گیری پروسه‌ها و رفتارها وجود ندارد. به همین دلیل در این زمینه بهترین گزینه استفاده از جی آی اس (Geographic information system) است.

دکتر ملک، پس از معرفی فناوری همزاد دیجیتالی، به اجرای پروژه‌ای مشترک با کشور عراق تحت عنوان «همزاد دیجیتالی اربعین» (Arbaeen Digital twin) در حوزه خدمت‌رسانی در اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: اربعین بزرگ‌ترین تجمع انسانی با حضور ۳۰ میلیون نفر، طولانی‌ترین مسیر راهپیمایی به میزان ۶۰۰ کیلومتر، بزرگ‌ترین مراسم برای ارائه غذا، بزرگ‌ترین مشارکت داوطلبانه برای ارائه خدمات محسوب می‌شود. از این رو نظر به اهمیت مدیریت و بررسی این مراسم اقدام به اجرای این طرح کرده‌ایم.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا