ارزدیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله

هیاهوی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بیت کوین جان دوباره‌ای گرفت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

زمانی که بیت کوین مرز ۱۸ هزار دلار را رد کرد همه تحلیلگران به این باور رسیدند که اگر تنها یک ارز بتواند سد ۲۰هزار دلاری را بشکند آن ارزی نخواهد بود به جز بیت کوین. دقیقا همان هم شد. بیت کوین پس از سقوط وصعودهای مکرر بالاخره در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ به تمامی‌حدس و گمان ها پایان داد و با ارزش ۱۹،۹۲۰.۵۳دلار (معادل ۱۴،۸۲۱پوند) در سایت دیجی کوین معامله شد.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که به جهت انجام معاملات در فضایی غیرمتمرکز بل هزینه کارمزد پایین به نسبت دیگر ارزهای فیات انجام می‌شود. در این تعریفی که برای بیت کوین مشاهده کردید؛ ۳ تعریف نهفته است:
ارز دیجیتال
فضای غیرمتمرکز Decentralized Networks
کارمزد پایین

حدود ۱۳  سال پیش بود که بیت کوین توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد. هر چند این معرفی خیلی مورد استقبال عموم قرار نگرفت ولی پس از اتفاق سیلک رود، سیر صعودی ارزش بیت کوین آغاز شد. بهتر است بدون معطلی به سراغ بررسی ۳ کلید واژه مهمی‌که در تعریف بیت کوین ارائه دادیم؛ بپردازیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال در واقع نوعی پول است ولی نه به صورت فیزیکی. نگهداری می‌شود ولی نه در حساب‌های بانکی. به بیان واضح تر؛ ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال است که فقط در فضای کامپیوتری و در قالب کیف پول می‌توان از آن استفاده کرد. اگر بخواهیم از ارز دیجیتال در معاملات روزمره استفاده کنیم؛ باید به واسطه صرافی ها، آن ها را به پول نقد (ارزفیات) تبدیل کنیم.

فضای غیرمتمرکز Decentralized Networks به چه فضایی گفته می‌شود؟

اگر ۲۰۰ میلیون تومان پول نقد داشته باشید و کارت عابر بانک مخصوص به آن را گم کنید؛ با مراجعه مجدد به بانک و ارائه اطلاعات شخصی، می‌توانید مجددا یک کارت عابر بانک دریافت کنید. به این نوع مراکز، مراکز متمرکز می‌گویند. تعریف مراکز غیرمتمرکز دقیقا برعکس مراکز متمرکز است. اگر شما ۲ بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری را در کیف پول مربوط به همان ارز دیجیتال نگه داشته باشید و به هر دلیلی الطاعات کیف پولتان را فراموش کنید؛ هیچ موسسه‌ای نخواهد بود که ۲ بیت کوین شما را به شما برگرداند.

در تعریف جامع تر فضای غیرمتمرکز آمده است که: هیچ شخص سومی‌(اعم از دولت ها یا  هر موسسه مالی دیگر) هیچ حقی مبنی بر دخالت در نحوه مدیریت بیت کوین ندارد. این شبکه توسط هزاران کامپیوتر در جهان مدیریت می‌شود.

منظور از کارمزد پایین چیست؟

 اگر همان مثال بانک را در نظر بگیرید؛ در صورتی که بخواهید برای یکی از دوستان یا آشنایان خودتان از طریق بانک مبلغ ۵۰۰۰دلار را واریز کنید؛ بانک مبدا و بانک مقصد هر کدام مبلغ هنگفتی از پول را به عنوان کارمزد کسر می‌کنند. ولی اگر همین مقدار پول را از طریق بیت کوین و تنها بادر دست داشتن اطلاعات کیف پول بخواهید برای شخصی واریز کنید، هزینه کارمزد بیت کوین بسیار کمتر از حالت قبل خواهد شد.

چرا به بیت کوین ارز رمزنگاری شده می‌گویند؟

در جنگ جهانی دوم، برای جلوگیری از هک شدن اطلاعات، بیشتر اطلاعات را به زبان کد تبدیل می‌کردند. این کدها زمانی که به مقصد می‌رسید توسط برخی از متخصصان به حالت اولیه باز می‌گشتند. اساس بیت کوین نیز بر همین اصلا استوار است. ولی به جای پیام‌های رادیویی، اطلاعات تراکنش شده به بیت کوین تبدیل می‌شوند.

نظام عرضه و تقاضا چه تاثیری در خرید و فروش بیت کوین دارد؟

قانون عرضه و تقاضا یعنی اگر تعداد مشتریان یک محصول بیشتر از تعداد محصول باشد، فروشنده تصمیم میگیرد قیمت محصول را بیشتر از قبل ارائه کند و از آن جاییکه؛ موجودی بیت کوین ۲۱ میلیون سکه است و تاکنون ۱۶ میلیون سکه تولید شده است؛ اینگونه پیش بینی می‌شود که ارزش بیت کوین روز به روز زیادتر می‌شود.

چگونه بیت کوین بخریم؟

یکی از آسان ترین روش ها برای خرید بیت کوین، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال است. در این پلتفرم ها به راحتی می‌توانید کیف پول داشته باشید، هر ارز دیجیتالی که مایل بودید را در کیف پول مخصوص همان ارز، ذخیره کنید و درصورتی که مایل بودید، ارز موردنظرتان را به سایر ارزها تبدیل کنید.

قبل از خرید بیت کوین به چند نکته توجه کنید: برای استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، باید اطلاعات جاامع و دقیقی از خود ارائه دهید و از ارائه اطلاعات دروغین جدا بپرهیزید.

به دلیل افزایش ارز بیت کوین، کسی قادر نیست ۱ بیت کوین را خریداری کند. بلکه می‌توانید ۰.۰۰۱ را نیز خریداری کنید. که هزینه آن به نسبت ۱ بیت کوین بسیار کمتر خواهد بود.

استفاده از پلتفرم‌های ایرانی در صورتی که مجبور به ارائه مشخصات خود باشید بسیار درست‌تر از خرید بیت کوین از افرادی است که هیچ هویتی ندارند و معمولا در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها به این کار مشغولند.

در این بین برخی مایلند خودشان به تنهایی، ارزهای دیجیتال را استخراج کنند. بد نیست قبل از اینکار؛ سعی کنید اطلاعات جامع و دقیقی درباره دستگاه‌های استخراج و هزینه هرکیلووات برق به دست آورید.

منظور از آلتکوین همان بیت کوین است؟

خیر. منظور از آلتکوین، ارزهای دیجیتالیست که توسط بلاکچین بیت کوین به وجود آمده‌اند. محبوب ترین این آلتکوین‌ها؛ بیت‌کوین‌کش و لایت‌کوین است. هر کدام از این دو آلتکوین به دلیل عدم همکاری بیت‌کوین در توسعه شبکه بلاکچین به وجود آمدند. یعنی بیت کوین کش و لایت کوین تا قبل از hardfork روی شبکه بلاکچین بیت کوین قرار داشتند.

ویژگی‌هایی که باعث جدایی آلتکوین ها از بیت کوین شد؛ اغلب به صورت «مقایسه» تعریف می‌شوند. در اینجا اشاره کوچکی به آن‌ها می‌کنیم:

سرعت معاملات آلتکوین‌ها به نسبت بیت کوین بسیار بیشتر است.

کارمزد آلتکوین‌ها در حد چند سنت در صورتی که کارمزد بیت کوین در حدود چند دلار است.

تحلیل بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا ابتدای سال ۲۰۲۰

تاریخ بیت کوین نشان می‌دهد؛ با وجود رقبا قدر مانند لایت کوین و اتریوم باز هم محبوبیت خود را از دست نداده و توانسته با ثبت جایگاه ۴۰% در بازار؛ همواره قوی تر از دیروز ظاهر شود.

بسیاری بر این باورند که این گمانه زنی‌ها درباره بیت کوین ۲۰هزار دلاری، از زمانی شروع شد، که ارزش هر بیت کوین مرز ۱۸ هزار دلار را رد کرد ولی؛ وقتی زمانیکه اتفاقات خودشان را در قالب اعداد و ارقام به ما نشان می‌دهند؛ تازه متوجه تغییرات گسترده آن می‌شویم. از ابتدای سال جاری (۲۰۱۹) تا کنون، ارزش هر بیت کوین ۱۷۰ درصد رشد داشته است. و این یعنی اگر تا کنون فقط تحلیلگران و سرمایه گذاران به بیت کوین توجه داشتند؛ از آن نقطه به بعد، همه؛ حتی دولتمردان، نگاهشان به بیت کوین تغییر کرد و توجهات به بیت کوین پس از سال ۲۰۱۷ جان دوباره‌ای گرفت.

در این بین؛ از تاثیر اتفاقات سیاسی نباید غافل شد. دقیقا در زمان همه گیری کرونا، سرمایه گذاران از دیجیتال به عنوان «سرمایه گذاری امن» یاد کردند. هر چند در این بین برخی نیز به بی ثباتی آن تاکیید داشتند.

پیش بینی آینده بیت کوین

آینده بیت کوین را هر کس به یک نوع بررسی می‌کند. برخی بسیار خوشبینانه و برخی بسیار متزلزل. دلیل هر کدام هم به عوامل سیاسی و تئوری برمی‌گردد. مثلا: Guggenheim Partners که یک شرکت وال استریت است در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که قصد دارد ۵۳۰ میلیون دلار بیت کوین در شرکت سرمایه گذاری کند یا به لحاظ تئوری از ۲۱ میلیون بیت کوین اعلام شده تنها ۶.۵ میلیون بیت کوین مانده است. نظام عرضه و تقاضا باور دارد؛ ارزش بیت کوین روز به روز بیشتر از قبل خواهد شد.

همانطور که میبینید؛ سرمایه گذاری در بیت کوین خیلی وسوسه انگیز شده است. زیرا وسوسه سرمایه‌گذاری نه تنها دولتمردان را به کام خود می‌کشد بلکه؛ صندوق‌های خانوادگی و موسسات مالی می‌خواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

در مقابل ولی برخی بر این باورند؛ هر چند بیت کوین توانست تا نزدیک ۲۰ هزار دلار پیش برود ولی سقوط غیرمنتظره آن؛ جایی برای اعتماد به این ارز دیجیتال باقی نمی‌گذارد.

به تحلیل اینجانب؛ سال ۲۰۲۱ را می‌توان مشابه سال ۲۰۱۷ دانست ولی با یک تفاوت.

روند بیت کوین همانطور که تا الان نشان داده، هیچگاه صعودی مطلق نخواهد بود. بنابراین؛ اگر قصد سرمایه گذاری در بیت کوین را دارید، فکر فروش مایملک خود را از سر بیرون کنید و سعی کنید به سرمایه گذاری بلندمدت فکر کنید. هر چند در این بین افرادی باور دارند بیت کوین سقف ۱۰۰ هزار دلار را نیز خواهد شکافت ولی به عنوان یک سرمایه گذاران همیشه به حفظ سرمایه خود فکر کنید تا به سود هنگفت.

قبل از خرید بیت کوین؛ دو نکته را مد نظر داشته باشید: کیف پول بیت کوین یا محل نگهداری بیت کوین را قبلبه کیف پول بیت کوین و نگهداری امن از آن فکر کنید. از آن جایی که ارز دیجیتال به مانند هر ارز دیگری غیرقابل پیش بینی است؛ قبل از خرید، از راهنمایی‌های متخصصین دیجی کوین غافل نشوید.

منبع: خبرفوری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا