حمل و نقل هوشمندزندگی هوشمندگزارشهوش مصنوعی

ویژگی‌های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

هوش مصنوعی باعث رشد عملکردهای مختلف انسان شده است و خاصیتی دیجیتال به زندگی بشر بخشیده اما ویژگی ‌های زندگی دیجیتال چیست؟ در این نوشتار، دوازده نمونه از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی‌ روزمره را مرور می‌کنیم.

دلیل محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی (AI) به این واقعیت برمی‌گردد که در حوزه‌های گوناگون، از آشپزی گرفته تا بهداشت ‌و درمان، می‌توان از آن استفاده کرد. هوش مصنوعی شاید امروزه به عنوان پدیده‌ای جدید شناخته شود، اما در آینده‌ای نه چندان دور، جزئی عادی از زندگی‌هایمان خواهد بود؛ البته شاید همین حالا هم به این جایگاه رسیده باشد. ویژگی ‌های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون اگرچه محدود به این موارد نمی‌شوند، اما تعدادی از آنها را برمیشمریم.

خودروهای خودران

کارکرد خودروهای خودران متکی بر تعداد زیادی حسگر است. این خودروها آموزش دیده‌اند جریان ترافیک را مدیریت کرده و در لحظه، تصمیمات مناسب بگیرند. در خودروهای خودران از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌شود. سرنشینان این خودروها نیازی به کنترل مدام آن ندارند. این یکی از ویژگی‌ های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون است.

جایگاه خودروهای خودران در زندگی دیجیتال

دستیاران هوشمند

این روزها، دستیارهای دیجیتال، همچون Siri، Google Assistant، Alexa و Cortana، همه‌جا حضور دارند. دستیارهای دیجیتال به فرمان‌های ما پاسخ داده و کاری که خواسته‌ایم را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، فرمانی مثل «با دوستم تماس بگیر» را به Siri می‌دهیم. Siri طی تنها چند ثانیه، تمام صداهای پس‌زمینه را حذف می‌کند، فرمان دریافتی را تفسیر می‌کند و سپس به آن پاسخ می‌دهد. این یکی از ویژگی ‌های زندگی دیجیتال است که در آینده و اکنون امکان تحققش وجود دارد و در جهت تسهیل زندگی بشر به کار می‌رود.

دستیارهای مجازی روز به روز هوشمندتر می‌شوند و مراحل بالا را به صورت کارآمدتر به انجام می‌رسانند. به همین دلیل است که امروزه، نسبت به چند سال گذشته، تعامل با آن‌ها راحت‌تر شده است. به علاوه، این فناوری‌ها در تشخیص و حذف صداهای اضافی محیطی نیز پیشرفت کرده‌اند.

پروژه InnerEye مایکروسافت

به عنوان یکی از معروف‌ترین طرح‌های هوش مصنوعی می‌توان به پروژه‌ InnerEye مایکروسافت اشاره کرد. مایکروسافت یکی از برترین شرکت‌های عرصه هوش مصنوعی است. پروژه InnerEye پژوهشی نوآورانه است که قابلیت تغییر دنیا را دارد.

هدف این پروژه مطالعه‌ی سیستم عصبی مغز و درک هرچه بهتر کارکرد آن است. انتظار می‌رود در نهایت، با تکیه بر نتایج این پروژه، بتوان انواع بیماری‌های عصب‌شناختی را تشخیص داده و درمان کرد.

سرقت ادبی

سرقت ادبی کابوس دانشجویان (شاید حتی اساتید!) است. مشکلی جدید پیش روی تولیدکننده‌های محتوا و حتی معلمانی که انشای دانش‌آموزانشان را تصحیح می‌کنند، قرار گرفته است: به لطف اینترنت، سرقت ادبی خیلی آسان‌تر شده است! حجم اطلاعات و داده‌های موجود در اینترنت را می‌توان بی‌نهایت در نظر گرفت و افرادی هستند که از این اطلاعات سوءاستفاده می‌کنند.

طبیعی است که هیچ انسانی نمی‌تواند نوشتار فرد دیگری را با تمام داده‌های موجود تطبیق داده و مقایسه کند. اما هوش مصنوعی چنین قدرتی دارد. هوش مصنوعی می‌تواند در بین حجم غیرقابل‌تصوری از اطلاعات جست‌وجو کند، متن موردنظر را با داده‌ها مقایسه کند تا هرگونه شباهتی را تشخیص دهد.

علاوه بر این، به لطف پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی، ابزارهایی وجود دارند که نه تنها منابع و اطلاعاتی که به زبان‌های دیگر نوشته شده‌اند، بلکه تصاویر و فایل‌های صوتی را نیز می‌توانند بررسی کنند. این نیز یکی از ویژگی‌ های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون است که سلامت تحقیقات علمی را تضمین می‌کند.

پیشنهادات

پلتفرم‌های رسانه‌ای، از جمله نتفلیکس، یوتیوب و اسپاتیفای، روزبه‌روز پیشنهادات بهتری به کاربران خود ارائه می‌دهند. فناوری زیربنایی این قابلیت، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. این پلتفرم‌ها آن‌چه کاربر تماشا کرده و دوست داشته را با هزاران آیتم دیگر (برای مثال، فیلم) مقایسه می‌کنند. الگوریتم‌ها اساساً با تکیه بر داده‌هایی که خود کاربرد فراهم می‌آورد، محتوایی که بیشترین تناسب را با سلیقه‌ی او دارد انتخاب می‌کنند. برای مثال، یوتیوب از تگ‌ها، اطلاعات دموگرافیک (همچون سن و جنسیت) و داده‌های حاصل از رسانه‌های دیگر استفاده می‌کند تا پیشنهادات مناسبی به مخاطبان ارائه دهد. این نتیجۀ آمیختگی هوش مصنوعی با زندگی ما و از ویژگی ‌های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون است که هم موجب ارتقای اپ‌های هوش مصنوعی شده و هم در جهت شناخت سلیقۀ مخاطب حرکت می‌کند.

بانک‌داری

امروزه، بسیاری از بانک‌های بزرگ دنیا به مشتریان خود اجازه می‌دهند که چک‌هایشان را از طریق گوشی هوشمند به حساب بگذارند. بنابراین، مشتریان نیازی به مراجعه حضوری به بانک ندارند و تنها با چند کلیک، می‌توانند کارشان را انجام دهند. با این حال، به حساب گذاشتن چک، به غیر از مکانیزم‌های امنیتی لازم برای دسترسی به حساب بانکی از طریق گوشی همراه، به امضای مشتری هم نیاز دارد. بانک‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، دست‌خط مشتری را خوانده و با امضایی که از قبل در دست داشته‌اند، مقایسه می‌کنند تا امنیت فرآیند را بالا ببرند. هوش مصنوعی باعث تحول نظام بانکداری شده است و این یکی از ویژگی ‌های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون است که متناسب با سرعت یافتن عملکردهای مالی خواهد بود.

فناوری‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی بیشتر عملیات‌های بانکی که از طریق نرم‌افزار انجام می‌شوند را سرعت می‌بخشند. بدین ترتیب، فرآیندهای بانکی هزینه و زمان کمتری صرف کرده و کاراتر می‌شوند.

اعتبار و کلاهبرداری

حال که از بانک‌داری صحبت کردیم، جا دارد به مباحث مربوط به کلاهبرداری هم بپردازیم. بانک‌ها هرروزه حجم بالایی از تراکنش‌ را پردازش می‌کنند. بدیهی است انسان‌ها نمی‌توانند از پس رهگیری و تحلیل این میزان داده برآیند. به علاوه، کلاهبرداری‌ها مدام تغییر شکل می‌دهند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین امکان تحلیل هزاران تراکنش طی یک ثانیه را فراهم آورده‌اند. با تکیه بر این الگوریتم‌ها می‌توان تراکنش‌های مشکل‌زا را تشخیص داد و بدین ترتیب، آمادگی لازم برای مقابله با مشکلات احتمالی را به دست آورد. این یکی از ویژگی های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون است که امکان کلاهبرداری را کاهش می‌دهد و امنیت مالی کاربران بانک‌ها را تأمین می‌کند.

به عنوان کاربرد دیگر هوش مصنوعی در این حوزه، می‌توان به بررسی درخواست وام یا کارت اعتباری اشاره کرد. نرم‌افزارهایی وجود دارند که می‌توانند عوامل متعدد، از قبیل امتیاز اعتباری یا سوابق مالی متقاضیان را بررسی و مدیریت کنند. در نتیجه، مدت‌زمان انتظار برای متقاضیان کوتاه‌تر می‌شود و میزان خطا کاهش می‌یابد.

چت‌بات‌ها

بسیاری از کسب‌وکارها از هوش مصنوعی، به ویژه چت‌بات‌ها، برای برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان‌شان استفاده می‌کنند. چت‌بات‌ها یکی از گزینه‌هایی هستند که شرکت‌ها در بخش خدمات مشتریان پیش رو دارند، به ویژه شرکت‌هایی که نیروی انسانی کافی برای پاسخگویی ۲۴ ساعته به سؤالات مشتریان را ندارند.

این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از چت‌بات‌ها، از حجم وظایف کارکنان خود کم کنند و مسائل مهم‌تری به آن‌ها واگذار کنند. علاوه بر این، چت‌بات‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی از مشتریان به دست آورند.

در روزهایی مثل جمعه‌ سیاه، که حجم تماس‌ها و درخواست‌ها بالاست، چت‌بات‌ها به فریاد شرکت‌ها می‌رسند و اجازه نمی‌دهند سؤالات مشتریان بدون پاسخ بماند و کیفیت ارائه خدمات را بالا می‌برند. چتبات‌ها از ویژگی ‌های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون هستند و در راستای خدمات رسانی به مشتریان عمل می‌کنند.

حذف ایمیل‌های اسپم

غربال و حذف ایمیل‌های اسپم را می‌توان از جمله قابلیت‌های پرطرفدار هوش مصنوعی دانست. این فناوری با تکیه بر چندین قاعده و الگوریتم، میزان ایمیل‌های اسپم دریافتی را به حداقل برساند. در نتیجه، کاربران نه تنها از تبلیغات آزاردهنده، که از کلاهبرداری‌ها، سرقت هویت و بدافزارها نیز در امان می‌مانند.

هوش مصنوعی قابلیت غربال ایمیل‌های اسپم را کارآمدتر کرده است. هوش مصنوعی با استفاده از متاداده ایمیل‌ها آموزش می‌بیند؛ سپس به دنبال برخی کلمات و عبارات خاص می‌گردد تا بتواند ایمیل‌های اسپم را شناسایی و حذف کند. غربالگری ایمیلها و ایجاد امنیت در کاربردهای شخصی یکی از ویژگی های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون است که جزو ضعف‌های استفاده از ایمیل در گذشته بود.

خلاصه‌سازی ویدئو

این قابلیت هوش مصنوعی که اکنون بسیار رایج شده است، محبوبیتش را وام‌دار نتفلیکس است. احتمالاً تا کنون متوجه شده‌اید که تامبنیل‌های موجود در وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای پخش ویدئو جای خود را به ویدئوهای کوتاه داده‌اند. از جمله دلایل محبوبیت قابلیت خلاصه‌سازی ویدئو، کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آن است.

با کاربرد هوش مصنوعی، دیگری نیازی نیست ویرایشگرها صدها ساعت را به کوتاه‌سازی، فیلتر و برش ویدئوهای بلند اختصاص دهند. هوش مصنوعی می‌تواند ویدئوهایی بسیار طولانی را تحلیل و به قطعه‌ای کوتاه تبدیل کند.

دستور غذا و آشپزی

شرکی به نام Rasa به هوش مصنوعی آموزش داده است تا با توجه به آن‌چه کاربر در آشپزخانه دارد، یک دستورغذا به او پیشنهاد دهد. این فناوری برای افرادی مناسب است که از آشپزی لذت می‌برند، اما نمی‌خواهند زمان زیادی را صرف آماده‌سازی وعده‌های غذایی کنند.

شناسایی چهره

آن‌چه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را تا این حد برجسته و منحصر به فرد می‌سازد، این واقعیت است که سایر فناوری‌ها را کارآمدتر و قدرتمندتر می‌کنند. فناوری شناسایی چهره نیز این قاعده مستثنی نیست.

امروزه نرم‌افزارهای فراوانی برای شناسایی چهره از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. برای مثال، اسنپ‌چت از فناوری هوش مصنوعی برای اجرای فیلترهای دوربین صورت استفاده می‌کند؛ بدین منظور، اطلاعات دیداری مربوط به چهره را تشخیص می‌دهد. فیسبوک نیز چهره افراد حاضر در تصاویر را تشخیص می‌دهد و از افراد شناسایی شده دعوت می‌کند تا خودشان یا دوستان‌شان را در آن تصاویر تگ کنند.

از سوی دیگر، باز کردن قفل صفحه گوشی‌های همراه با استفاده از قابلیت تشخیص چهره نیز تبدیل به امری عادی شده است. این قابلیت نیز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیاز دارد.

به عنوان مثال، از Face ID اپل استفاده می‌کنیم. زمان فعالسازی این قابلیت، گوشی چهره‌ فرد را اسکن می‌کند و حدود سی‌هزار نقطه روی آن قرار می‌دهد. سپس این نقاط را به عنوان مارکر (نشان‌گر) استفاده می‌کند تا بتواند چهره را از زوایای مختلف تشخیص دهد. بدین ترتیب، افراد می‌توانند در موقعیت‌های مختلف و با میزان نور متفاوت، قفل گوشی همراه‌شان را باز کنند.

شناسایی چهره در زندگی دیجیتال

جمع‌بندی

آینده این‌جاست! فناوری هوش مصنوعی به رشد و توسعه ادامه می‌دهد و روز به روز، بر جنبه‌های بیشتری از زندگی ما تأثیر می‌گذارد. نمونه‌های مطرح شده در این نوشتار مصداق بارز این تأثیرگذاری بودند. هرچه نرم‌افزارهای نوآورانه‌تری وارد بازار شوند، هوش مصنوعی روش‌های بیشتری برای ارتقای زندگی و کارآمدی آن پیش رو خواهد داشت. همۀ این موارد جزو ویژگی های زندگی دیجیتال در آینده و اکنون هستند که هر روز نیز بر پیشرفت آن‌ها افزوده شده و بشر را به نهایت خواست‌هایش در حوزه پیشرفت تکنولوژیکی خواهند رساند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا