تعریف بانکداری دیجیتال
مهدیه منتظری
تعریف بانکداری دیجیتال، ارایه محصولات و خدمات مناسب ، شخصی سازی و سفارشی سازی شده ، در زمان مناسب و به طور آنی از طریق ابزار یا کانال های متناسب و یکپارچه شده ارایه خدمت یه مشتریان مبتنی برتحلیل های پیشرفته و در لحظه از داده های مشتریان، می باشد.
بانکداری دیجیتال یک روند جاری در صنعت بانکداری است، این فقط به معنای بانکداری از طریق اینترنت نیست، بلکه بیشتر از آن و بر پایهSMAC است. (بانکداری اجتماعی، سیار، تحلیلی و ابرین). بانکداری دیجیتال مشتری را اولویت اول می داند و هزینه های بانکداری را کاهش می دهد.
سر واژه S یا همان SOCIAL : نشان دهنده اجتماعی بودن و فراگیر بودن خدمات بانکداری دیجیتال می باشد و همچنین به این نکته اشاره دارد که در بانکداری دیجیتال برای ارتقا کیفیت خدمات از تحلیل داده های شبکه های اجتماعی نیز بهره برداری می شود.
“اقتصادالکترونیکی“ آخرین و به روزترین محتوی در بانکداری دیجیتال
سرواژه M با همان mobile : در این کلمه موبایل مجاز از همه خدمات به صورت سیار و همیشه در دسترس می باشد. که این درواقع اشاره به همان خدمات هرزمان، هر مکان و هر کانال را داد.
سرواژه A یا همان analytics : در واقع بانکداری دیجیتالی مبتنی بر تجلیل داده های مشتریان می باشد نکته حائز اهمیت در این واژه تفاوت analytics(تحلیل) با analysis (آنالیز) می باشد.
به گفته گارتنر ، تحلیل کسب و کار از راه حل هایی است که برای ساختن مدل های تحلیلی و شبیه سازی برای ایجاد سناریوها ، درک واقعیت ها و پیش بینی وضعیت آینده استفاده می شود.
در تحلیل تمرکز ما بر روی داده ها و تحلیل آماری آنها به منظور پیش بینی آینده است حال اینکه در آنالیز تمرکز ما بر روی عملکرد،فرایندها و تکنیک ها بوده و هدف حل مسائل پیچیده و ایجاد تغییرات مثبت در آنهاست.
سرواژه C یا cloud : این کلمه نیز مجاز از همه تکنولوژی های روزی ست که به کمک بانکداری دیجیتال آمده اند و فرایند بهره برداری از خدمات آنرا از نظر سطح کیفی و سهولت ارتقا بخشیده اند و همچنین اشاره مستقیم به تکنولوژی ابرین واهمیت استفاده از آن در مدیریت داده ها ، که محور اصلی بانکداری دیجیتال هستند، دارد.
منبع: ویرگول
- تعریف بانکداری دیجیتال
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم