توکن‌های غیر مثلی (NFT)کاربرد بلاک‌چینمقاله کسب و کار دیجیتال

اثر بلاکچین بر اقتصاد هنر، ازبین‌بردن واسطه‌ها و پدید آمدن مخاطبان جدید است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دلارام عسگری، کارشناس اقتصاد هنر در استودیو راه‌کار به بهانه رویداد ۹ ژانویه از تلفیق هنر و بلاک چین گفت: «بلاکچین غیرمتمرکز است، اما دنیای هنر همیشه متمرکز بوده و قدرتمندان مافیای هنر همیشه مرزها را تعیین می‌کردند. در اقتصاد هنر همیشه با عدم شفافیت روبه‌رو بودیم و اطلاعات همیشه در دست عده کمی بوده است. با بلاکچین عدم توازن اطلاعات در اقتصاد هنر از بین رفته است. یکی دیگر از آثار بلاکچین بر اقتصاد هنر، ازبین‌بردن واسطه‌ها و پدیدآمدن مخاطبان جدید است.»

دنیای هنر همواره متمرکز و اطلاعات در اختیار عده کوچکی بوده است

عسگری در پاسخ به این سؤال که NFT چه کمکی به اقتصاد هنر می‌کند، بیان کرد: «با ورود هنر به عرصه رمزارزها و به‌وجودآمدن هنر کریپتویی، اثر هنری وارد بلاکچین و ثبت می‌شود و در نتیجه آن NFT شکل می‌گیرد. از طرفی بلاکچین در بحث غیرمتمرکز بودن به اقتصاد هنر بسیار کمک کرده و برخلاف بلاکچین، دنیای هنر همواره متمرکز بوده و قدرت در دست صاحبان قدرت بوده و عده کمی هستند که مرزهای هنر را تعریف می‌کردند. اکنون شرایط به این شکل نیست.»

بیشتربخوانیم: چگونه بلاک‌چین برنامه‌های فین‌تک را متحول می‌کند؟

او افزود: «موضوع بعدی، بحث شفافیت است. ما در اقتصاد هنر همیشه با عدم شفافیت روبه‌رو بوده‌ایم و اطلاعات در دست عده کوچکی بوده و اکثر افراد آن اطلاعات را نداشتند. به این موضوع «عدم تقارن اطلاعات در اقتصاد هنر» می‌گوییم و الان این مسئله هم به کمک بلاک چین از بین رفته و همه می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. از رفع موانعی که به کمک بلاکچین تسهیل شده، بحث محدودیت‌هایی که ما در دنیای هنر داشتیم و اکنون تا حد زیادی از بین رفته، محدودیت ورود به این حوزه، محدودیت جغرافیایی و نقش واسطه‌هاست.»

اقتصاد هنر به کمک بلاکچین مردمی‌تر شده است

این کارشناس اقتصاد هنر اضافه‌شدن مخاطبان جدید به این فضا با کمک بلاکچین را مفید ارزیابی کرد و گفت: «در گذشته فعالان این حوزه صرفاً افراد خاصی شامل هنرمندان و کلکسیون‌دارها بودند، اما اکنون گروه‌های جدید مثل علاقه‌مندان به تکنولوژی که به NFTها علاقه‌مند شده‌اند، بیشتر شده و اقتصاد هنر به کمک بلاکچین، مردمی‌تر شده است.»

بیشتربخوانیم: حقایق ابتدایی در مورد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال که سرمایه‌گذاران باید بدانند

عسگری در پایان توضیحاتی درباره چالش‌ها و جریان محوری پیش‌ روی فضای هنر دیجیتال ارائه داد: «این فضا مثل خیلی از پدیده‌های دیگر،‌ نکات مثبت و منفی دارد که یکسری چالش ایجاد کرده است. چالش مهمی در گذشته بود که اعلام می‌کردیم شفافیت اطلاعات نیست، ولی الان اطلاعات خیلی زیادی داریم که اقتصاد هنر هم باید دیجیتالی و قابل استفاده شود.

چالش‌ دیگر در مقیاس جهانی، قیمت‌های نجومی آثار هنری است که در انواع پلتفرم‌ها می‌بینیم و کارشناسان هنری می‌گویند بسیاری از این آثار ارزش هنری بالایی ندارند و بعضاً خریداران این آثار در فروش دچار مشکل می‌شوند. از طرفی هم این بازار به سمت ارزش‌محور شدن در حال حرکت است. کم‌کم آثاری که ارزش هنری بیشتری دارند،‌ ارزش اقتصادی بالاتری هم پیدا می‌کنند و شرایط در فضای هنر دیجیتال منطقی‌ می‌شود.»

منبع: کارنگ

بیشتربخوانیم: پیشرفت‌های بلاک چین به نوآوری‌های بیشتر در CBDCها منجر می‌شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا