ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)گزارشمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتال

پیشرفت‌های بلاک چین به نوآوری‌های بیشتر در CBDCها منجر می‌شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

همانطور که پیشرفت‌های بلاک چین در بخش مالی امکان پذیرش ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCها ) را ایجاد کرده است، این فناوری همچنان به تحول قابل توجه این بخش ادامه می‌دهد.

به گزارش رسانه اقتصاددیجیتال به نقل FinTechNews، ارزش بازار بلاک چین در حال حاضر در بخش خدمات مالی بیش از ۷ میلیارد دلار است و به احتمال زیاد در سال‌های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

بلاک چین با ارائه یک سیستم دفتر کل غیرمتمرکز و شفاف که امنیت و اعتماد در تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد، در حال انقلاب در امور مالی است. قراردادهای هوشمند که با فناوری بلاک چین فعال می‌شوند، فرآیندهای مالی پیچیده را خودکار و ساده می‌کنند، نیاز به واسطه‌ها را کاهش می‌دهند و کارایی را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، ماهیت غیرقابل تغییر بلاک چین، تضمین کننده رکوردهایی است که در برابر دستکاری مقاوم هستند، خطر تقلب را کاهش می‌دهد و بستری را برای محصولات و خدمات مالی نوآورانه فراهم می‌کند.

البته یکی از مهمترین راه‌هایی که بلاک چین در حال تغییر امور مالی است، از طریق گسترش CBDCها (ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی) صورت می‌گیرد. بلاک چین با ارائه یک دفتر کل توزیع شده امن و شفاف، به بانک‌های مرکزی امکان صدور و ردیابی ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز را می‌دهد. استفاده از بلاک چین، صحت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند، قابلیت ردیابی را افزایش می‌دهد و بستری را برای پیاده‌سازی ویژگی‌های برنامه‌ریزی‌پذیر فراهم می‌کند و بدین ترتیب، کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری را به بانک‌های مرکزی در اکوسیستم ارز دیجیتال آن‌ها می‌دهد.

در آینده‌ای نه چندان دور، هنگامی که برای خرید به فروشگاه می‌روید، دیگر صندوق‌های دریافت وجه نقد را در محل پرداخت مشاهده نخواهید کرد. خریداران از تلفن‌های هوشمند و کارت‌های بدون تماس استفاده خواهند کرد که این امر، نویدبخش ورود به دوران تراکنش‌های مالی دیجیتال است.

این تغییر از سکه و اسکناس، نشان دهنده یک تحول عمیق در نحوه مدیریت امور مالی توسط افراد، مشاغل و دولت‌ها است. قابل ذکر است، آمار مرکز تحقیقات (Pew Research Center) نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۱ درصد از آمریکایی‌ها اکنون به ندرت برای خریدهای هفتگی خود از پول نقد استفاده می‌کنند که این امر، وابستگی روزافزون به روش‌های پرداخت دیجیتال را برجسته می‌کند.

با شکل‌گیری مجدد چشم‌انداز اقتصادی با تراکنش‌های دیجیتال، آن‌ها راه را برای یک تحول حتی پرمعناتر هموار می‌کنند: معرفی ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC). با کاهش استفاده از پول نقد و افزایش پرداخت‌های دیجیتال، بانک‌های مرکزی در حال تطبیق خود با این عرصه مالی در حال تحول هستند.

ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) که به عنوان همتای دیجیتال ارز رایج عمل می‌کنند، نقش‌های بانک‌های مرکزی را بازتعریف می‌کنند. بنابراین، آنچه در پیش است، بحثی در مورد CBDCها و تأثیر گسترده آن‌ها بر عملکرد بانک‌های مرکزی در سطح جهان است.

علاقه جهانی به CBDCها در کنفرانس‌های بلاکچینی نشان داده شده است، همواره CBDCها به طور گسترده پوشش داده می‌شوند و کارشناسان بر این نکته تاکید می‌کنند که چگونه کشورهای مختلف در حال بررسی فعالانه امکانات آن هستند. در ادامه به چند نمونه از پروژه‌های CBDC آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چین

آزمایش واقعی یوآن دیجیتال توسط چین، پیشرفت قابل توجهی در فناوری CBDC به شمار می‌رود. حجم تراکنش‌ها تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۱.۸ تریلیون یوان (۲۴۹.۳۳ میلیارد دلار) افزایش یافته است، در حالی که در آگوست تنها کمی بیش از ۱۰۰ میلیارد یوان بود. این ارقام، جایگاه پیشتاز چین را در عرصه جهانی CBDC به طور قطع تثبیت می‌کند.

در چین، “e-CNY” عمدتا برای مقاصد خرده‌فروشی داخلی کاربرد دارد و نقش آن به عنوان جایگزینی واقعی برای پول نقد برجسته می‌شود. تعهد راسخ چین به پیشگامی در انتقال به ارز دیجیتال از طریق تأکید بر آزمایش‌های عملی و واقعی مشهود است.

سوئد

بانک مرکزی سوئد، ریکس بانک، در آستانه معرفی کرون الکترونیکی (e-krona) به عنوان واحد پول رسمی این کشور قرار دارد. این برنامه e-krona با استفاده از زیرساخت‌های بانک مرکزی، رقابت را تقویت کرده و اقتصاد دیجیتال را نیرومندتر می‌سازد.

ارزیابی ریکس بانک بر عناصر کلیدی CBDC مانند قابلیت‌های آفلاین، مقیاس‌پذیری و تعامل با نهادهای خارجی مانند پایانه‌های فروشگاهی تمرکز دارد.

این تغییر در واکنش به کاهش قابل توجه استفاده از پول نقد فیزیکی در سوئد در سال‌های اخیر صورت گرفته است. سوئدی‌ها و کسب‌وکارها به سرعت روش‌های پرداخت دیجیتال، کارت‌ها و کیف پول‌های همراه را پذیرفته‌اند.

باهاما

“سند دلار”، ارز دیجیتال رسمی باهاما که توسط بانک مرکزی باهاما (CBB) معرفی شده است، اهداف متعددی را دنبال می‌کند: افزایش شمول مالی، کاهش وابستگی به پول نقد فیزیکی و نوسازی زیرساخت تراکنش برای امنیت و کارایی بیشتر.

گزارش سالانه ۲۰۲۱ بانک مرکزی باهاما نشان داد که گردش سند دلار از ۰.۰۸ میلیون دلار به ۰.۳۰۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

سازمان‌های دولتی که به اکوسیستم سند دلار پیوسته‌اند، یک آژانس روابط عمومی را برای تبلیغ آن به کار گرفتند. این ابتکار، مشارکت دیجیتال، به ویژه در مناطق روستایی، پیشبرد فناوری، تقویت شمول مالی و نوسازی اقتصاد باهاما را ترویج می‌کند.

کره جنوبی

بانک کره (BOK) جوانب مثبت و منفی CBDCها را بررسی کرده است. برنامه آزمایشی کره جنوبی در حال ارزیابی امکان سنجی بلندمدت CBDCهای برای عمده فروشی است که به طور معمول برای تسویه حساب بین بانکی استفاده می شود.

در این برنامه آزمایشی که تحت نظارت دقیق بانک مرکزی، کمیسیون خدمات مالی (FSC) و سرویس نظارت مالی (FSS) انجام می‌گیرد، بانک‌های کره جنوبی در حال تبدیل سپرده‌ها به توکن هستند.

آزمایش‌های واقعی یک CBDC خرده فروشی برای تراکنش‌های روزمره برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. این رویکرد آینده‌نگر، تعهد آن‌ها را به درک چشم‌انداز در حال تحول بانکداری دیجیتال و تأثیر بالقوه اقتصادی آن برجسته می‌کند.

دنیای ارز در حال انقلاب جهانی است

پول نقد جای خود را به اشکال دیجیتالی پول می‌دهد. جهان در میانه یک تحول اساسی در چشم‌انداز مالی قرار دارد. این امر بر نیاز مبرم دولت‌ها و بانک‌های مرکزی مختلف برای نوسازی ساختار اقتصادی خود برای عصر دیجیتال تأکید می‌کند.

ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCها) در خط مقدم این تغییر قرار دارند و اهداف آن‌ها بر بهبود دسترسی، تقویت امنیت و حریم خصوصی و تضمین تراکنش‌های باثبات متمرکز است. این اهداف به طور بالقوه می‌توانند سیستم مالی را به شکلی که می‌شناسیم، بازسازی کنند.

  • پیشرفت‌های بلاک چین به نوآوری‌های بیشتر در CBDCها منجر می‌شود
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا