مقاله کسب و کار دیجیتال

۹ تکنیک بهبود تیم شرکت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : وینسنت تریکاریکو – کارشناس حوزه مدیریت   مترجم : امیر آل علی

امروزه از تیم کاری به عنوان مهمترین سرمایه یک کسب و کار نام برده می شود. تحت این شرایط لازم است تا توجه ویژه ای را به آنها داشته باشید. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اقدامات مناسب صرفا شامل موارد بسیار سخت نمی شود. درواقع شما می توانید با مواردی هرچند ساده که به صورت مداوم انجام شود و نتایج خارق العاده ای را به دست آورید. درواقع تداوم داشتن یک اقدام مهمترین اصل در زمینه موفقیت محسوب می شود.

در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شرایط کار در عصر حال حاضر با حتی چند سال قبل بسیار متفاوت شده است. در این زمینه امروزه عدم وفاداری کارمندان به یک بحران جهانی تبدیل شده است و براساس آمارها، بیش از ۵۰ درصد کارمندان حتی دو سال در یک شرکت باقی نمی مانند. همین امر باعث شده است که هر ساله شاهد میلیون ها تغییر شغل باشیم. با این حال در جهان به شدت رقابتی حال حاضر، از دست دادن تیم شرکت باعث می شود که شما حداقل یک هفته زمان برای بهبود اوضاع و پیدا کردن فرد مناسب دیگر نیاز داشته باشید که به این زمان باید هماهنگ شدن افراد را نیز اضافه کرد. در این رابطه با رعایت ۹ اقدام ساده، می توانید تا ۸۰ درصد احتمال خروج کارمندان خود را کاهش دهید. 

۱-افراد مناسب را استخدام نمایید 

نخستین نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که افراد مناسب در تیم خود داشته باشید. درواقع بسیاری از مشکلات به این خاطر است که الگوهای درستی برای استخدام وجود ندارد و همین امر باعث می شود که تیم شرکت متشکل از افراد مختلف باشد که این امر بدون یک هماهنگی و یکدلی کمرنگ می شود. درواقع شما باید اطمینان داشته باشید که تمامی افراد تیم، یکسری استانداردهای مشترک را دارند و از هماهنگی سریع اطمینان داشته باشید. در این زمینه معیارهایی برای هر شرکت متفاوت است. برای مثال اگر تمامی افراد تیم شرکت را جوانان تشکیل می دهند، استخدام فردی میانسال اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. درواقع شما باید همواره وضعیت حال حاضر تیم را در نظر داشته باشید و در تعیین معیارها، تیم حال حاضر نقشی کلیدی را دارد. درواقع هنگامی که افرادی را استخدام می کنید که کاملا مطابق معیارها هستند، احتمال بروز مشکل و تغییر شغل از سوی آنها نیز به مراتب کمتر خواهد بود. 

۲-قدردان باشید 

درواقع بحث درآمد تنها دلیل کار کردن محسوب نمی شود و در شرایط حال حاضر، تنوع شغلی بسیار زیاد است. به همین خاطر اگر رفتار خوبی را با تیم خود نداشته باشید، بدون شک شانسی برای حفظ آنها نخواهید داشت. براساس آمارهای جهانی، یکی از خواسته های مهم افراد این است که مدیر شرکت قدردان تلاش های آنها باشد. این امر به معنای آن است که شما هم در کلام و هم در عمل نشان دهید که تلاش های آنها از دید شما پنهان نخواهد ماند. این امر درست به مانند اضافه شدن یک روحیه جدید به تیم شرکت است و شاهد رشد چشمگیر وضعیت راندمان کاری خواهید بود. در این زمینه ممکن است تصور کنید که به دلیل عدم فعالیت به این شکل، دیگر زمان را از دست داده اید. با این حال برای یک تغییر مثبت، هیچ زمانی دیر نیست. در این زمینه اگرچه انتخاب کارمند ماهر یک اقدام رایج محسوب می شود، با این حال شما نباید به این سطح محدود شوید. درواقع هر رشدی، باید با تشویق و روحیه دادن همراه باشد. 

۳-توسعه را در دستور کار قرار دهید 

بدون شک هر کارمند اهداف شخصی هم دارد. به همین خاطر اگر آنها را به یک سطح معمولی محدود کنید بدترین نتایج را تجربه خواهید کرد. در این زمینه روزمرگی، یکی از مهمترین دلایلی است که باعث می شود تا کارمندان دیگر نتوانند به مانند سابق فعالیت نمایند. به همین خاطر شما باید آنها را در مسیر توسعه قرار دهید. این اقدام نه تنها انگیزه های کاری را افزایش می دهد، بلکه در نهایت به افزایش توان تیم شرکت نیز منجر خواهد شد. خوشبختانه امروزه شیوه های آموزشی به حدی متنوع شده است که به راحتی می توانید موارد مناسب به قیمت مقرون به صرفه را پیدا کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید این است که توسعه برای هر فرد معنای خاص خود را دارد. برای مثال یک کارمند ممکن است بخواهد در یک حوزه خاص رشد کند و در بخش مورد نظر شما سطح خوبی را داشته باشد. به همین خاطر اقدامات کلی، نتیجه لازم را به همراه ندارد و بهتر است که با هر فرد، گفت و گو داشته باشید تا ضمن درک بهتر آنها، نسبت به خواسته ها و اولویت ها نیز آگاه شوید. 

۴-صرفه جویی در پاداش را کنار بگذارید 

اگرچه همواره توصیه می شود که هزینه های شرکت را کاهش داد. با این حال در زمینه پاداش و مزایا، بهتر است که دست و دلباز باشید. این امر باعث خواهد شد تا شرکت به فضایی ایده آل برای کار تبدیل شود. درواقع کارمندان باید بدانند که تنها به حقوق محدود نیستند و براساس عملکرد آنها، این مبلغ به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. در این رابطه فراموش نکنید که وضعیت جامعه، مورد بسیار مهمی محسوب می شود. برای مثال اگر در منطقه ای فعالیت دارید که تورم هر ساله افزایش پیدا می کند، لازم است تا میزان پاداش و مزایا نیز متناسب با آن بیشتر شود. 

۵-امکان ارتقای شغلی را فراموش نکنید 

این امر که کارمندان بتوانند با درخشش در حوزه کاری خود به رتبه های بالاتری درست پیدا کنند. موردی بسیار مهم است. در این زمینه فراموش نکنید که هیچ فردی تمایل ندارد که در رتبه حال حاضر خود تا آخر عمر باقی بماند. درواقع برنامه مشخص در شرکت که در آن امکان ارتقای شغلی برای تمامی افراد مهیا است، باعث خواهد شد تا هر کارمند بخواهد در حوزه خود به یک ستاره تبدیل شود. در این زمینه از واگذار کردن برخی از پروژه ها و حتی بعضی از مسئولیت های خود به کارمندان برتر، واهمه نداشته باشید و اجازه دهید که آنها فرصت انجام کارهای جدید و رسیدن به رتبه های بالاتر را داشته باشند. درواقع شما می توانید با یک برنامه ریزی درست حتی جانشین خود را از دل تیم حال حاضر، انتخاب نمایید. بدون شک حضور فردی که با فرهنگ و اصول شما رشد کرده است، باعث خواهد شد تا از ادامه اهداف خود اطمینان داشته باشید. 

۶-تعادل میان کار و زندگی شخصی را جدی بگیرید 

این امر که یک شرکت برای تعادل میان کار و زندگی شخصی افراد برنامه ای دقیق داشته باشد. بدون شک امری جذاب بوده و خود می تواند باعث شود تا افراد بهتری به سمت شرکت شما متمایل شوند. درواقع یکی از مهمترین دلایل ترک موقعیت شغلی این است که افراد تصور می کنند شغل آنها در حال برهم زدن زندگی شخصی است. در این راستا شما باید نگاه خود به مقوله کار را تغییر دهید. درواقع هدف این است که اقدامات به خوبی انجام شود و ساعت کاری مشخص، یک مقوله منسوخ شده و کاملا اشتباه است. در این راستا شما باید به مواردی نظیر دورکاری چند روزه توجه داشته باشید. همچنین تلاش کنید تا زمان های بیهوده افراد را به حداقل برسانید تا امکان خارج شدن سریع تر از شرکت مهیا شود. برای مثال امروزه شرکت ها درگیر جلسات مداوم و بیهوده ای هستند که تنها زمان کارمندان را اشغال می کند. در این زمینه با یک بررسی در زمینه اقداماتی که افراد در طول حضور خود در شرکت انجام می دهند، بدون شک راهکارهای خوبی را برای کاهش زمان پیدا خواهید کرد. در این زمینه تمرکز بر روی تکنولوژی های جدید، یک راهکار بسیار خوب محسوب می شود. 

۷-به کیفیت روابط توجه داشته باشید 

براساس آمارها حتی وجود یک دوست در بین کارمندان باعث می شود که تمایل به حضور افراد در شرکت به مراتب بیشتر شود. تحت این شرایط اگر تمامی کارمندان به یکدیگر رابطه دوستانه داشته باشند، بهترین وضعیت ممکن را تجربه خواهید کرد. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما نیز باید رابطه بسیار خوبی با کارمندان خود ایجاد نمایید. این امر باعث می شود تا خود شما به یکی از مزایای کاری تبدیل شوید. در این زمینه بررسی مشکلات و وضعیت کارمندان به صورت ماهانه، باعث خواهد شد تا در صورت وجود مشکل از تبدیل شدن آنها به یک فاجعه جلوگیری نمایید. در نهایت این توجه شما باعث می شود تا کارمندان خود را فردی مهم در شرکت احساس کنند که این امر در حس تعلق آنها تاثیر مستقیم دارد. 

۸-سیاست درهای باز را اجرا کنید

براساس این استراتژی شما نباید محدودیتی را در ارتباطات خود با کارمندان داشته باشید. در این زمینه حتی تفریح مشترک نیز می تواند یک گزینه خوب باشد. درواقع بسیاری از شرکت ها یک روز در هفته را به یک بازی و یا تفریح گروهی اختصاص می دهند که باعث می شود تا صمیمیت بین افراد، رشدی چشمگیر را داشته باشد. در این زمینه نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سیاست درهای باز تنها شامل رفتارها نبوده و لازم است تا شامل هر چیزی شود. برای مثال صداقت داشتن، یکی از مصادیق این موضوع محسوب می شود. برای درک بهتر این امر، بهتر است که نمونه های آنها را در برند های موفق پیدا کنید. این امر باعث خواهد شد تا به بهترین شکل بتوانید از این استراتژی سودمند، استفاده کنید.

 ۹-کارمندان را به سهامداران شرکت تبدیل کنید 

یکی از مزایایی که می تواند وضعیت تیم شرکت را به مراتب بهتر کند، تبدیل کارمندان به سهامداران شرکت است. این امر باعث خواهد شد تا رشد شرکت، به معنای افزایش ثروت آنها باشد. با این اقدام شاهد وفاداری به مراتب بیشتری از سوی کارمندان خود خواهید بود. در این زمینه فراموش نکنید که روند سهامدار کردن، باید به صورت مرحله ای باشد تا افراد برای رسیدن به آن، تلاش کنند. همچنین لازم است تا معیارهای مختلفی برای افزایش میزان سهام افراد وجود داشته باشد. برای مثال می توانید به ازای هر سال حضور افراد در شرکت، مقداری سهام را مشخص کنید. 

منبع: فرصت‌امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا