پیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

هوش مصنوعی مفهوم کارآفرینی را زیر و رو ‌می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده: الکس کروگلاو، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل pop.in

ترجمه: علیرضا خدائی

ظهور عوامل هوش مصنوعی چشم‌انداز کارآفرینی را به‌طور عمیقی بازسازی خواهد کرد. کارآفرینان مجهز به قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی قادر خواهند بود تا ایده‌های تجاری را با سرعتی بی‌سابقه و با هزینه‌های سربار به طور قابل توجهی پایین‌تر اجرا و ارتقا دهند.

با بازتعریف صنایع مختلف توسط هوش مصنوعی (AI)، ما به زودی شاهد خودکارسازی وظایف نخواهیم بود، بلکه شاهد «تکثیر انبوه (mediocrity) » سطح بالا خواهیم بود (mediocrity به معنای میان‌مایگی و کیفیت متوسط است اما مترجم برای انتقال مفهوم بهتر از «میان‌مایگی سطح بالا» استفاده کرده است)؛ موجی از خروجی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با کیفیت «به اندازه کافی خوب» که بازارها را با سرعتی حیرت‌انگیز در بر خواهد گرفت. این سرعت بی‌امان تقلید مخرب، فراتر از افزایش بهره‌وری عمل خواهد کرد که این امر منجر به پدید آمدن صنعتی کوچک خواهد شد که در آن خودویرانگری مداوم توسط شبیه‌سازان به هنجار تبدیل می‌شود و مدل سرمایه‌گذاری جسورانه سنتی برای اهمیت داشتن با مشکل مواجه می‌شود.

در این دنیای جدید، هر ایده انقلابی بلافاصله با لژیونی از دنباله‌روهای سریع مواجه خواهد شد، که مرزهای بین پیشرفت و سطح ابتدایی را مبهم می‌کند و اکوسیستم استارت‌آپ‌ها را همانطور که می‌شناسیم، بازسازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه بلاک‌چین در حال بازسازی زنجیره‌های تأمین است

افزایش شیب دار شایستگی هوش مصنوعی

در کمتر از یک دهه، هوش مصنوعی از دست و پنجه نرم کردن با کارهای پیچیده به تسلط بر آن‌ها با سهولت فزاینده‌ای تبدیل شده است. گزارش شاخص هوش مصنوعی از دانشگاه استنفورد، تصویری شگفت‌انگیز از انفجار قابلیت‌های هوش مصنوعی در طول دهه گذشته ارائه می‌دهد. قابلیت‌های هوش مصنوعی نه تنها پیشرفت تدریجی را نشان می‌دهد، بلکه جهشی قابل توجه به سمت و فراتر از سطوح عملکرد انسان در کارهای مختلف را نیز نشان می‌دهد. این مدل‌ها با سرعتی چنان به سطح پایه انسانی نزدیک می‌شوند که بر سرعت تصاعدی تکامل فناوری هوش مصنوعی تأکید می‌کند.

تحول در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را در نظر بگیرید. به تازگی در سال ۲۰۲۲، رندرهای مبتنی بر دستورالعمل هوش مصنوعی در بهترین حالت، غیرقابل توجه و تقریبی ضعیف بودند. با گذشت کمتر از دو سال، تصاویر نه تنها قابل تشخیص هستند، بلکه به طرز چشمگیری جزئیات دارند و از ذوق هنری بسیاری از تصویرگران انسانی فراتر می‌روند. خروجی شگفت‌انگیز است. اما نکته‌ی شگفت‌انگیزتر این است که به دست آوردن آن چقدر سریع و آسان است. این حالت جدید از هنر، بلافاصله سطح انتظار را برای آنچه مورد انتظار است، بازنشانی کرده است.

این تازه شروع ماجراست. نهادهای بزرگ در حال سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار روی مدل‌های یادگیری هستند و به دستاوردهایی فراتر از صرفاً بهبود قابلیت‌های خروجی می‌رسند – آن‌ها کل مدل‌های کسب‌وکار رقبا را به ویژگی‌های ساده تبدیل می‌کنند.

مهم‌تر اینکه، این سازمان‌ها در حال پیشگام شدن در توسعه‌ای حیاتی به نام «عوامل هوش مصنوعی» (AI Agents) هستند. این عوامل هوش مصنوعی را قادر می‌سازند تا نه تنها وظایف پیچیده منفرد را مدیریت کنند، بلکه همزمان چندین کار موازی و متوالی را هم سازماندهی کنند. همانطور که مصطفی سلیمان در کتاب برجسته خود «موج فرا رسنده» بیان می‌کند، «هوش مصنوعی قادر خواهد بود با دستورالعمل “با ۱۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری، در عرض چند ماه یک میلیون دلار در آمازون درآمد کسب کن”، به طور موفقیت‌آمیز عمل کند.»

پیامدهای این پیشرفت را در نظر بگیرید. سلیمان کارهایی را توصیف می‌کند که تیم‌ها معمولاً ماه‌ها یا حتی سال‌ها با احتمال موفقیت پایین برای انجام آن‌ها تلاش می‌کنند. ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم، اما سلیمان پیش‌بینی می‌کند که این امر قریب‌الوقوع است. هنگامی که آنچه او «آزمون تورینگ مدرن» توصیف می‌کند، با موفقیت سپری شود، واکنش مارک کوبن به هر پیشنهادی در برنامه تلویزیونی «کوسه‌های کارآفرین» احتمالاً چیزی شبیه به این خواهد بود: «چرا نمی‌توانم در حالی که چرت می‌زنم، اجازه دهم عامل هوش مصنوعی خودم آن را مدیریت کند؟ به همین دلایل، من بیرون هستم!»

بیشتر بخوانید: نوآوری در خدمات برای آینده‌ای دیجیتال و هوشمند

مدل سنتی سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital) دیگر معنایی ندارد

برای دهه‌ها، سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) خون حیات نوآوری بوده است و آتش استارت‌آپ‌هایی را شعله‌ور کرده است که هدفشان برهم زدن بازارها و بازتعریف صنایع است. سرمایه‌گذاران با امید هدایت این استارت‌آپ‌ها از مسیر پرخطر ایده تا رسیدن به تناسب محصول-بازار، پول به شرکت‌های نوپا تزریق می‌کردند. مسیر حرکت از یک استارت‌آپ به یک شرکت در حال توسعه، پر از ریسک بود، اما پاداش‌های بالقوه‌ای نجومی به همراه داشت.

این مدل به شدت بر پیدا کردن، تأمین مالی و ارتقای نبوغ انسانی متکی بود – فرآیندی پرهزینه و اغلب ناکارآمد. استارت‌آپ‌ها با سایه‌ی همیشگی شکست، پول نقد را برای توسعه‌ی محصولات و تصاحب بازار می‌سوزاندند. عایدی مورد انتظار که توسط افزایش ناگهانی پس از افت اولیه در منحنی J نشان داده می‌شد، رویای یک سرمایه‌گذار جسورانه بود: استارت‌آپی که بالاخره از پیچ می‌گذرد تا بازده‌ی پرسود و دائماً در حال رشد تولید کند.

با گذر از «آزمون تورینگ مدرن»، ظهور عوامل هوش مصنوعی چشم‌انداز کارآفرینی را به‌طور عمیقی بازسازی خواهد کرد. کارآفرینان انفرادی مجهز به قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی قادر خواهند بود تا ایده‌های تجاری را با سرعتی بی‌سابقه و با هزینه‌های سربار به طور قابل توجهی پایین‌تر اجرا و ارتقا دهند. این امر نقش سنتی سرمایه‌گذاری جسورانه را تغییر می‌دهد و ضرورت آن را به چالش می‌کشد.

علاوه بر این، با موفقیت‌آمیز بودن این سرمایه‌گذاری‌های هدایت‌شده توسط هوش مصنوعی، استراتژی‌های آن‌ها به سرعت توسط رقبا که آن‌ها نیز به قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی مجهز هستند، تجزیه و تحلیل و تکرار خواهد شد. این می‌تواند منجر به یک محیط بازار فوق رقابتی شود که در آن مزیت پیش‌قدم بودن کاهش می‌یابد و چرخه عمر کسب‌وکار به طور چشمگیری کوتاه می‌شود. مسیر دستیابی به جریان نقدی مثبت کوتاه‌تر می‌شود، اما حاشیه سود احتمالا در عرض چند ماه، اگر نگوییم چند هفته، از بین می‌رود.

فراموش کنید منحنی J را، جریان نقدی به جای آن شبیه به یک «منحنی قفسه سینه» خواهد بود که هر «دنده» آن پروژه‌ی جدیدی با منحنی J خاص خود است که کارآفرین انفرادی تا زمانی که دیگر جریان نقدی تولید نمی‌کند، از آن بهره‌برداری می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) با ایجاد اعتماد، شرکت‌ها را متحول می‌کنند

اگر یک سرمایه‌گذار جسورانه هستید که در SaaS عمودی، کالاهای مصرفی بسته‌بندی‌شده، مزارع محتوا، فروش B2B یا فناوری بازاریابی سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید تغییر مسیر دهید یا به شرکای محدود خود اطلاع دهید که در حال تعطیلی مغازه هستید. اگر کارآفرینان محدودیت سرمایه نداشته باشند، چرا باید پول شما را بگیرند و خودشان را رقیق کنند؟ مهمتر اینکه، اگر عمر هر ایده‌ای که راه‌اندازی می‌کنند حداقل باشد، به همان راحتی می‌توانند مغازه را تعطیل کنند و بدون شما یک سرمایه‌گذاری جدید را شروع کنند.

بازار با انبوهی از «میان‌مایگی سطح بالا (mediocrity)» بسیار خوب پر خواهد شد. برای هر ایده‌ی مناسب، یک صنعت کوچک از تقلیدکنندگان به همان خوبی یا بهتر تقریباً بلافاصله ظهور خواهد کرد.

بنابراین چه کسی بیشترین سود را از این تغییر عظیم خواهد برد؟ امروز انویدیا است که واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) آن با محدودیت عرضه مواجه هستند و در ایجاد مدل‌های یادگیری استفاده می‌شوند. فردا آن مدل‌های یادگیری خواهند بود که پس از صرف ده‌ها میلیارد دلار، به ستون فقرات اکثر خروجی‌های مبتنی بر عوامل کارآفرینان انفرادی تبدیل خواهند شد. همانطور که اپل با دریافت هزینه از هر برنامه‌ای که در اپ‌استور خود درآمدزایی می‌کند، سود سرشاری به دست می‌آورد، به همین ترتیب مدل‌های یادگیری که عواملشان تمام کارهای ساخت این شرکت‌ها را انجام می‌دهند، سود سرشاری به دست خواهند آورد. رهبران امروز اگر کارت‌هایشان را درست بازی کنند، ممکن است به خوبی از مزایای هنگفتی بهره‌مند شوند.

اما افراد چطور؟ شاید یک یا دو دهه پیش به شما گفته می‌شد که کد نویسی یاد بگیرید. کارآفرینان انفرادی فردا که بهترین عملکرد را دارند، ممکن است کسانی باشند که می‌دانند چگونه جالب‌ترین و خلاقانه‌ترین سوالات را بپرسند. ما به خوبی شاهد بازگشت عظیم هنرهای آزاد باشیم. شاید خواندن تمام آثار اتوود، ناباکوف و مارکس به ثمر بنشیند؟

و اما سرمایه‌گذاران جسورانه چه می‌شوند؟ آیا سرمایه‌گذاری جسورانه مرده است؟ هنوز نه – اما باید سازگار شود. سرمایه‌گذاران جسورانه باید ریسک‌های بیشتری را بپذیرند و روی فناوری‌های بالقوه‌ی متحول‌کننده‌ای که خارج از دسترس قابلیت‌های هوش مصنوعی فعلی قرار دارند، مانند همجوشی سرد یا نیمه‌رساناهای دمای اتاق، تمرکز کنند.

چشم‌انداز با تکامل بی‌وقفه هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر است، همانطور که در این لبه ایستاده‌ایم، چالش برای سرمایه‌گذاران و کارآفرین امروز تنها حفظ کردن نیست، بلکه پیش‌بینی و شکل‌دهی به آینده است. عصر «میان‌مایگی سطح بالا» فرا می‌رسد و این امر باعث می‌شود پرسیدن این سوال بسیار مهم‌تر شود: در این دنیای جدید، چه چیزی می‌تواند واقعاً استثنایی باشد؟

  • هوش مصنوعی مفهوم کارآفرینی را زیر و رو ‌می‌کند

بیشتر بخوانید:
شرکت‌های برتر ارز دیجیتال کربنی در سال ۲۰۲۴
شبکه ها به عنوان نیروی محرکه موفقیت کسب و کار ها و اهداف تجاری مطرح می‌شوند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا