صرافی ارز دیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

با وجود اینکه با خطر زندان روبرو است، اما چانگ پنگ ژائو بنیانگذار بایننس قصد بازگشت دارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
یافه بلانی و کید متز

ترجمه: علیرضا خدائی

از زمان اعتراف به نقض قوانین ضد پولشویی، چانگ پنگ ژائو، که صرافی ارز دیجیتال غول پیکر بایننس را اداره می‌کرد، برای راه‌اندازی پروژه بعدی خود در سراسر ایالات متحده شبکه‌سازی کرده است.

به گزارش اقتصاد دیجیتال و به نقل از نیویورک‌تایمز؛ او در مونتانا با یک سناتور سابق آمریکا شام خانگی خورد. او از تلوراید، کلرادو و موآب، یوتا، یک مکان تفریحی که به پارک‌های ملی‌اش شهرت دارد، بازدید کرد. او با سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI در مورد استارت‌آپ‌ها گپ زد.

چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار صرافی رمزارز بایننس، پس از اعتراف به نقض قوانین ضد پولشویی در ماه نوامبر، بیکار ننشست. یک قاضی فدرال درخواست او برای بازگشت به خانه در دبی را رد کرد، اما چانگ پنگ ژائو ، ۴۷ ساله، آزاد بود که در سراسر ایالات متحده پرسه بزند. بنابراین او پنج ماه گذشته را به سفر به سراسر کشور، برقراری ارتباط با سایر کارآفرینان و مقدمات برای اقدام بعدی خود گذراند.

هنگامی که ژائو قدرتمندترین چهره در صنعت جهانی ارز‌های دیجیتال بود اعتراف کرد و از سمت مدیرعاملی بایننس استعفا داد و با پرداخت جریمه ۵۰ میلیون دلاری موافقت کرد. قرار است روز سه شنبه در دادگاه فدرال در سیاتل او را محکوم کنند، در حالی که دادستان‌ها برای او خواستار سه سال زندان هستند و وکلای مدافع درخواست آزادی مشروط و بدون گذراندن دوران محکومیت در پشت میله‌ها کرده‌اند.

اما ژائو، که با حروف اول CZ شناخته می‌شود، از قبل به آینده نگاه می‌کند. طبق گفته فوربس، او ۳۳ میلیارد دلار ثروت دارد و ماه گذشته اعلام کرد که در حال راه‌اندازی یک پلتفرم وب جدید برای ترویج آموزش آنلاین است.

ژائو همچنین از علاقه خود به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی را ابراز کرده است و با مدیران دیگر مکاتبه داشته است. دو منبع مطلع از این موضوع گفتند که اواخر سال گذشته، او و آلتمن پیام‌هایی رد و بدل کردند و در مورد چالش‌های گسترش یک استارت‌آپ در سطح جهانی صحبت کردند.

از زمانی که صنعت چند تریلیون دلاری ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ سقوط کرد، بسیاری از مدیران عامل قدرتمند ارز‌های دیجیتال با شکایت‌های فدرال و‌اتهامات کیفری مواجه شده‌اند. برخی به زندان رفته‌اند، در حالی که برخی دیگر قبل از دستگیری از «زندگی تجملاتی» لذت برده‌اند. به نظر می‌رسد سرنوشت ژائو از اکثر آن‌ها مهربان‌تر باشد.

بیشتر بخوانیم: آیا سرمایه‌گذاری NFT در سال ۲۰۲۴ سود دارد؟

فعالیت پر جنب و جوش او از نوامبر به بعد، با عواقبی که سم بنکمن-فرید، بنیانگذار صرافی رمزارز سقوط کرده FTX، با آن مواجه شد، در تضاد است. بنکمن-فرید که زمانی بزرگترین رقیب ژائو بود، پس از سقوط FTX در سال ۲۰۲۲ و متهم شدن به سرقت ۸ میلیارد دلار وجوه مشتری توسط دادستان‌ها، تا حد زیادی منزوی شد. هیئت منصفه او را در سال گذشته در کلاهبرداری مجرم شناخت و در مارس به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

چانگ پنگ ژائو که سه هفته پس از محکومیت بنکمن-فرید در دادگاه، اعتراف کرد، همچنان از حمایت گسترده‌ای در صنعت کریپتو برخوردار است. ده‌ها نفر از کارمندان فعلی و سابق بایننس نامه‌هایی به قاضی ریچارد‌ای جونز، قاضی فدرال ناظر بر پرونده ژائو، ارسال کرده‌اند و از او خواسته‌اند که حکم ملایمی صادر کند. همانطور که سوابق دادگاه نشان می‌دهد، بسیاری از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شخصیت‌های برجسته حوزه ارز‌های دیجیتال همچنان از ژائو حمایت کرده‌اند.

جان رید استارک، مقام سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار و منتقد صنعت کریپتو گفت: «گذراندن دوره کوتاه زندان، «بهای کمی است که باید برای میلیاردر بودن مادام العمر پرداخت شود». «این صنعت به موج جنایت عجیب و غریب ارز‌های دیجیتال که توسط افرادی مانند CZ آغاز شده است، اهمیتی نمی‌دهد. »

چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار بایننس، به اتهام پولشویی اعتراف کرد.
اعتبار تصویر: دیوید رایدر/گتی ایماجز
چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار بایننس، به اتهام پولشویی اعتراف کرد.
عکس از دیوید رایدر/گتی ایماجز

وکلای چانگ پنگ ژائو و OpenAI از اظهار نظر خودداری کردند.

برای بخش زیادی از عمر بایننس، چانگ پنگ ژائو با‌ اتهامات نقض قانون برای ساختن یک امپراتوری کریپتو مورد آزار و اذیت قرار گرفت. بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان بود و تا دو سوم کل تراکنش‌ها را پردازش می‌کرد. ژائو با داشتن نزدیک به ۹ میلیون دنبال‌کننده در X به یک سلبریتی کریپتو تبدیل شد. پست‌های او به راه‌اندازی زنجیره‌ای از اتفاقاتی کمک کرد که منجر به سقوط FTX در سال ۲۰۲۲ شد.

سال گذشته، بایننس با تسویه حساب خود مواجه شد. این شرکت برای حل و فصل‌ اتهاماتی مبنی بر اینکه به فعالیت‌های مجرمانه در صرافی خود رونق داده است، موافقت کرد که ۴. ۳ میلیارد دلار به دولت آمریکا پرداخت کند.

مقامات آمریکایی گفتند که بایننس با اجازه دادن به دسترسی افراد در کشور‌هایی مانند کوبا، سوریه و ایران به پلتفرم خود، تحریم‌های اقتصادی را نقض کرده است. دادستان‌ها گفتند، چانگ پنگ ژائو نتوانسته است کنترل‌های ضد پولشویی مناسبی را ایجاد کند و به مشتریان اجازه داده است بدون ارائه اطلاعات شخصی اولیه‌ای که شرکت‌های خدمات مالی معمولاً نیاز دارند، برای حساب کاربری ثبت نام کنند.

دادستان‌ها در یک پرونده دادگاهی در روز چهارشنبه نوشتند: «ژائو در مقیاسی بی‌سابقه قوانین ایالات متحده را زیر پا گذاشت. حکم ژائو باید نشان‌دهنده شدت جرم‌های او باشد. »

چانگ پنگ ژائو از لحظه اعلام‌اتهام علیه خود، در مورد اقدام بعدی‌اش صحبت کرد. در پستی در X در روز جلسه استماع تفهیم‌ اتهام در نوامبر، که به صورت حضوری در دادگاه فدرال در سیاتل حاضر شد، گفت که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مناطقی مانند ارز دیجیتال، بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی است.

او نوشت: «ممکن است برای مربیگری و راهنمایی تعداد کمی از کارآفرینان آینده باشم. حداقل می‌توانم به آن‌ها بگویم چه کاری را نباید انجام دهند. »

بیشتر بخوانیم: بازارهای برتر NFT آوریل ۲۰۲۴

دادستان‌ها در پرونده‌ای در هفته گذشته گفتند که ژائو در سراسر ایالات متحده سفر کرده و از نیویورک، لس‌آنجلس، تلوراید و موآب بازدید کرده است. شخصی که او را می‌شناسد گفت، ژائو که بخشی از دوران کودکی خود را در کانادا گذرانده است، بخشی از اوقات فراغت خود را به اسکی و اسنوبورد اختصاص داده است.

یک فرد مطلع از این موضوع گفت، چانگ پنگ ژائو حدود یک سال پیش به طور حضوری با سم آلتمن ملاقات کرد. آن‌ها پس از نبرد رهبری در OpenAI در اواخر نوامبر دوباره با هم تماس گرفتند. ماه بعد، ژائو در حین صرف هات پات در لس آنجلس، به رونگهوئی گو، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کلمبیا، گفت که با آلتمن ارتباط برقرار کرده است.

گو، که یک استارت‌آپی را تأسیس کرد که بایننس به تأمین مالی آن کمک کرد، در مصاحبه‌ای گفت: «او با سم صحبت کرد و هر دو بر این باورند که هوش مصنوعی به پیشبرد توسعه فناوری و دانش بشری کمک زیادی خواهد کرد.»

در همان وعده غذایی، گو گفت، ژائو به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در مراکز داده عظیمی است که برنامه‌های هوش مصنوعی را تأمین می‌کنند.

آقای ژائو با سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در اواخر سال گذشته پیامک رد و بدل کرد.
اعتبار تصویر: کنت نیشیمورا/گتی ایماجز
چانگ پنگ ژائو با سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در اواخر سال گذشته پیامک رد و بدل کرد.
عکس: کنت نیشیمورا/گتی ایماجز

ژائو در نامه‌ای که هفته گذشته در دادگاه ثبت شد، گفت که در ماه‌های اخیر با «چندین استارت‌آپ بیوتکنولوژی» نیز صحبت کرده است و قصد دارد پیشگیری از بیماری را بر فصل بعدی زندگی‌اش متمرکز کند.

او نوشت: «من می‌خواهم با تأمین مالی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کوچک با هدف درمان یک‌بار برای همیشه بیماری‌ها و همچنین ارائه دسترسی پزشکی به میلیارد‌ها نفر در جهان با استفاده از فناوری بلاک‌چین کمک کنم. »

در ماه مارس، ژائو در X اعلام کرد که پروژه‌ای به نام Giggle Academy را راه‌اندازی کرده است، یک پلتفرم آنلاین آموزش رایگان برای کودکان. یک «مقاله مفهومی» هفت صفحه‌ای که در وب‌سایت Giggle Academy منتشر شده است، می‌گوید که این پلتفرم شامل هوش مصنوعی و اتوماسیون و همچنین توکن‌های غیرقابل تعویض، کلکسیون‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی است که به‌عنوان NFT شناخته می‌شوند.

ژائو در X نوشت که Giggle Academy «هیچ درآمدی» نخواهد داشت و او در حال جذب یک تیم کوچک برای کار مستقیم با او است.

بیشتر بخوانیم: آخرین هاوینگ بیت کوین؛ چه نکاتی باید بدانیم

چانگ پنگ ژائو در سفر‌های خود با آشنایان تأثیرگذار نیز دیدار کرده است. چند ماه پیش، او در خانه مونتانا ماکس باکوس، سناتور سابق ایالات متحده و سفیر چین شام خورد. باکوس که به عنوان مشاور برای بایننس کار می‌کرد، در نامه‌ای که هفته گذشته در دادگاه ثبت شد، گفت که او و ژائو در مورد پرونده کیفری صحبت کرده‌اند.

آقای ژائو با مکس باکوس، سفیر سابق ایالات متحده در چین و سناتور سابق، شام خوردند.

عکس از آلی سونگ/رویترز
چانگ پنگ ژائو با مکس باکوس، سفیر سابق ایالات متحده در چین و سناتور سابق، شام خوردند.
عکس از آلی سونگ/رویترز

«او به جز اینکه به کسی آسیب نرسانده است، هیچ عذرخواهی نکرد»، باکوس، دموکرات نوشت. «او از وجوه دیگران برای حساب شخصی خود استفاده نکرد، او را از سم بنکمن-فرید که دقیقاً همین کار را کرد، متمایز می‌کند. »

در شام با گو در دسامبر، پسر ژائو، دانشجوی سال اول دانشگاه پپرداین، به او پیوست. گو در نامه‌ای به دادگاه در هفته گذشته نوشت که این شام بیشتر غیررسمی بود. او و چانگ پنگ ژائو در مورد علاقه مشترکشان به ارز دیجیتال، و همچنین «بینش‌هایی در مورد اینکه یک مدیرعامل خوب باشید» صحبت کردند.

سپس پسر ژائو از پدرش پرسید که آیا او واقعاً گناهکار است. گو نوشت: «سکوت ناگهانی که به دنبال آن آمد مشهود بود. او اشتباهات و گناه خود را پذیرفت و تأکید کرد که اشتباه کردن چیزی نیست که از آن شرمنده باشید. »

این نامه می‌گوید، ژائو به زودی حال و هوا را سبک کرد و درباره «تمایل مداوم گو برای شام خوردن با آنها» شوخی کرد.

بیشتر بخوانیم:
معیارهای نگران کننده برای بانکداری دیجیتال و صندوق‌های اعتباری
اقتصاد دیجیتال چیست؟ چه عواملی در آن نقش دارد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا