استخراج ارز دیجیتالبیت‌کوینتحلیل ارز دیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتال

آخرین هاوینگ بیت کوین؛ چه نکاتی باید بدانیم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

استخراج کنندگان بیت کوین که با حل مسائل ریاضی پیچیده، بیت‌کوین به پاداش می‌گیرند، با هاوینگ بیت کوین شاهد کاهش ۵۰ درصدی درآمد خود هستند که به طور موثر تولید بزرگترین ارز دیجیتال جهان را کاهش می دهد.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل از apnews؛ آخرین “هاوینگ” بیت کوین جمعه شب رخ داد. پس از این رویداد قیمت بیت کوین حدود ۶۳,۹۰۷ دلار ثابت ماند.

حالا همه به دنبال این هستند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. فراتر از رفتار قیمتی بلندمدت بیت کوین که وابستگی زیادی به شرایط دیگر بازار دارد، کارشناسان به تأثیرات احتمالی بر عملیات روزمره خود استخراج کنندگان این دارایی اشاره می کنند. اما همانطور که می‌دانیم پیش بینی آینده در مورد همه موارد در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال، دشوار است.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید بدانید:

هاوینگ بیت کوین چیست و چرا اهمیت دارد؟

هاوینگ ” بیت کوین، یک رویداد از پیش برنامه ریزی شده است که تقریباً هر چهار سال یک بار رخ می دهد و بر تولید بیت کوین تأثیر می گذارد. استخراج کنندگان از مزارع استخراج با سخت‌افزارهای اختصاصی پر سر و صدای تخصصی خود برای حل معماهای ریاضی پیچیده استفاده می کنند؛ و هنگامی که آنها یکی از این معماها را حل می کنند، تعدادی بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می کنند.

هاوینگ درآمد ثابت استخراج کنندگان را به نصف کاهش می دهد. و هنگامی که پاداش استخراج کاهش می یابد، تعداد بیت کوین های جدید که وارد بازار می شوند نیز کاهش می یابد. این به معنای آن است که عرضه سکه هایی که برای پاسخگویی به تقاضا در دسترس هستند، کندتر رشد می کند.

محدودیت عرضه یکی از ویژگی های کلیدی بیت کوین است. در مجموع تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت و بیش از ۱۹.۵ میلیون از آنها در حال حاضر استخراج شده اند، که کمتر از ۱.۵ میلیون بیت کوین باقی مانده است.

تا زمانی که تقاضا ثابت بماند یا سریعتر از عرضه افزایش یابد، قیمت بیت کوین باید با محدود شدن تولید توسط هاوینگ افزایش یابد. به همین دلیل، برخی معتقدند که بیت کوین می تواند با تورم مقابله کند. با این حال، کارشناسان تأکید می کنند که هرگز سودهای آینده تضمین شده نیست.

بیشتر بخوانیم: چهارمین هاوینگ بیت کوین با موفقیت انجام شد

هر چند وقت یکبار هاوینگ اتفاق می افتد؟

طبق کد بیت کوین، هاوینگ پس از ایجاد هر ۲۱۰,۰۰۰ “بلاک”، که در آن تراکنش‌ها در طول فرآیند استخراج ثبت می‌شوند، رخ می دهد. تقویم خاصی برای این رویداد تعیین نشده است، اما این عدد تقریباً به هر چهار سال یک بار تقسیم می شود.

آیا هاوینگ بر قیمت بیت کوین تأثیر خواهد گذاشت؟

تنها زمان می تواند بگوید. پس از هر یک از سه هاوینگ قبلی، قیمت بیت کوین در چند ماه اول نوسان داشت و در نهایت یک سال بعد به طور قابل توجهی افزایش یافت. اما همانطور که سرمایه گذاران به خوبی می دانند، عملکرد گذشته نشانگر نتایج آینده نیست.

آدام مورگان مک کارتی، تحلیلگر تحقیقاتی در Kaiko گفت: “هنوز نمی توانم بگویم که چقدر می توانیم بگوییم هاوینگ رویداد مهمی است.” “تعداد سه هاوینگ قبلی به اندازه کافی بزرگ نبود که بتوان گفت ‘قیمت دوباره ۵۰۰% افزایش خواهد یافت’ یا چیزی شبیه به آن.”

به عنوان مثال، در زمان آخرین هاوینگ در می ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین طبق CoinMarketCap حدود ۸۶۰۲ دلار بود و تا می ۲۰۲۱ تقریبا هفت برابر افزایش یافت و به نزدیک ۵۶۷۰۵ دلار رسید. قیمت بیت کوین تقریباً یک سال پس از هاوینگ جولای ۲۰۱۶ چهار برابر شد و یک سال پس از اولین هاوینگ بیت کوین در نوامبر ۲۰۱۲، تقریبا ۸۰ برابر افزایش یافت. کارشناسانی مانند مک کارتی تأکید می کنند که سایر شرایط بازار گاوی نیز در بازدهی آن نقش داشته‌اند.

هاوینگ روز جمعه همچنین پس از یک سال افزایش شدید برای بیت کوین اتفاق می افتد. تا جمعه شب، قیمت بیت کوین طبق CoinMarketCap به ازای هر واحد ۶۳۹۰۷ دلار بود. این رقم چند درصدی از بالاترین قیمت ثبت شده یعنی حدود ۷۳۷۵۰ دلار در ماه گذشته کاهش یافته است، اما همچنان قیمت آن نسبت به یک سال گذشته دو برابر شده است.

بخش زیادی از اعتبار رالی اخیر بیت کوین به موفقیت اولیه راه جدیدی برای سرمایه گذاری در این دارایی است و صندوق های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت کوین (spot bitcoin ETF) که در ژانویه توسط رگولاتورهای ایالات متحده تأیید شد، اختصاص داده می شود.

بیشتر بخوانیم: چه کسی با بدست آوردن “ساتوشی حماسی” میلیونر خواهد شد؟

رایان راسموسن، تحلیلگر ارشد تحقیقات ارز دیجیتال در Bitwise، گفت که تقاضای مداوم یا رو به رشد صندوق های قابل معامله در بورس، همراه با “شوک عرضه” ناشی از قیمت آینده، می تواند به افزایش بیشتر قیمت بیت کوین کمک کند.

او گفت: “ما انتظار داریم قیمت بیت کوین در ۱۲ ماه آینده عملکرد خوبی داشته باشد.” راسموسن اشاره می کند که برخی پیش بینی کرده اند که سود به ۴۰۰۰۰۰ دلار برسد، اما برآورد به محدوده ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۷۵۰۰۰ دلار نزدیک تر است.

کارشناسان دیگر با اشاره به احتمال اینکه سودها قبلا محقق شده باشند، بر احتیاط تاکید می کنند.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشت تحقیقاتی روز چهارشنبه همچنان بر این باورند که انتظار افزایش قیمت پس از هاوینگ را ندارند زیرا این رویداد “از قبل در قیمت لحاظ شده است” و اشاره می کنند که طبق تجزیه و تحلیل آنها از معاملات آتی بیت کوین، بازار همچنان در شرایط خرید بیش از حد قرار دارد.

وضعیت استخراج کنندگان پس از هاوینگ

در همین حال، استخراج کنندگان با چالش جبران کاهش پاداش و همچنین پایین نگه داشتن هزینه‌های عملیاتی روبرو خواهند شد.

اندرو دبلیو. بالتازار، وکیل متخصص در دارایی های دیجیتال در هلند و نایت که دفترش در میامی قرار دارد، گفت: «حتی با افزایش جزئی قیمت بیت کوین، هاوینگ می تواند به طور واقعی بر توانایی یک استخراج کننده برای پرداخت صورت حساب ها تأثیر بگذارد. شما نمی توانید فرض کنید که قیمت بیت کوین به طور سرسام آوری بالا خواهد رفت. به عنوان مدل کسب و کار خود، باید برای نوسانات شدید برنامه ریزی کنید.»

به احتمال زیاد استخراج کنندگان آماده شد‌اند و مقدمات لازم را از پیش فراهم کرده اند، شاید با افزایش بهره وری انرژی یا جذب سرمایه جدید. اما ممکن است برای شرکت‌های کم‌بازده و در حال تقلا، مشکلاتی ایجاد شود.

یکی از نتایج احتمالی: ادغام. این امر به ویژه پس از سقوط بزرگ ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲، به طور فزاینده ای در صنعت استخراج بیت کوین رایج شده است.

بیشتر بخوانیم: دنیای ارزهای دیجیتال پر شده از توکن‌؛ ادغام از راه می‌رسد

Bitwise در گزارش تحقیقاتی اخیر خود دریافت که درآمد کل استخراج کنندگان یک ماه پس از هر یک از سه هاوینگ قبلی کاهش یافته است. اما این ارقام به لطف افزایش قیمت بیت کوین و همچنین گسترش عملیات استخراج کنندگان بزرگتر، پس از یک سال به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

زمان نشان خواهد داد که شرکت های استخراج بعد از هاوینگ اخیر چگونه عمل خواهند کرد. اما راسموسن شرط می بندد که بازیگران بزرگ به توسعه و استفاده از پیشرفت های فناوری این صنعت برای کارآمدتر کردن عملیات ادامه دهند.

تاثیر زیست محیطی هاوینگ

مشخص کردن داده های قطعی در مورد تأثیرات زیست محیطی به طور مستقیم مرتبط با هاوینگ بیت کوین هنوز کمی علامت سوال است. اما پوشیده نیست که استخراج ارز دیجیتال به طور کلی انرژی زیادی مصرف می کند و عملیات هایی که به منابع آلاینده متکی هستند، در طول سال ها نگرانی خاصی را به وجود آورده اند.

تحقیقات اخیر منتشر شده توسط دانشگاه ملل متحد و مجله Earth’s Future نشان داد که ردپای کربن استخراج بیت کوین در سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در ۷۶ کشور، معادل انتشار حاصل از سوزاندن ۸۴ میلیارد پوند زغال سنگ یا کارکردن ۱۹۰ نیروگاه با سوخت گاز طبیعی بوده است. زغال سنگ بخش عمده تقاضای برق بیت کوین (۴۵ درصد) را به خود اختصاص داده است، به دنبال آن گاز طبیعی (۲۱ درصد) و انرژی آبی (۱۶ درصد).

تاثیر زیست محیطی استخراج بیت کوین عمدتا به منبع انرژی مورد استفاده بستگی دارد. تحلیلگران صنعت همچنان بر این باورند که فشارهای طرفداران محیط زیست برای استفاده از انرژی پاک‌تر در سال‌های اخیر افزایش یافته است که همزمان با افزایش درخواست‌های نهادهای نظارتی سراسر جهان برای حمایت از محیط زیست است.

JPMorgan پیش از آخرین هاوینگ هشدار داد که برخی از شرکت های استخراج بیت کوین ممکن است به دنبال «تنوع بخشیدن به مناطق با هزینه انرژی پایین» برای استقرار تجهیزات استخراج ناکارآمد خود باشند.

بیشتر بخوانیم: هوش مصنوعی و بیت‌کوین چگونه دنیا را تغییر می‌دهند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا