اپلیکیشن و نرم افزارفناوری بلاک چینکاربرد بلاک‌چین

چگونه یک برنامه دیفای برای افراد مسن و مبتدی طراحی کنیم؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

برای افزایش پذیرش در بازار رقابتی کریپتو باید محصولاتی بسازید که حتی والدین و افراد مسن هم بتوانند از آنها استفاده کنند. با هیاهوی وب ۳.۰، میمون‌های کسل و متاورس، بعید است که کسی هنوز نام صنعت کریپتو را نشنیده باشد. با شنیدن اخبار کریپتو احتمالا برای مسن‌ترها و مبتدیان سوالات زیادی پیش بیاید. بنابراین طراحی و ساخت برنامه‌ای ساده مناسب افراد مسن و مبتدیان می‌تواند در جذب این افراد موثر باشد. در این مقالبرای ساخت برنامه دیفای برای مسن‌ها راهنمایی کردیم و نکات مهم برای ایجاد برنامه کاربردی برای مبتدیان را به شما آموزش دادیم.

مبانی ایجاد برنامه کاربردی برای مبتدیان

مبانی ایجاد برنامه کاربردی برای مبتدیان
منبع: praxent.com

هر چه بیشتر در دنیای کریپتو پیش برویم با اکوسیستم پیچیده‌تری مواجه می‌شویم. درک اصطلاحات سنگینی مانند dApps، DEX، گس، اسلیپج و غیره برای افراد مبتدی بسیار سخت است.

برای نسل‌های قدیمی‌تر که با فیلم‌های علمی تخیلی هم احساس بیگانگی می‌کنند، استفاده مستقیم از برنامه‌های کریپتویی برای شروع کار آسانی نیست. به یاد داشته باشید که آشنایی باعث راحتی می‌شود. درست است که نسل جدید به خوبی از این فناوری استفاده می‌کنند، اما به یاد داشته باشید که نسل‌های قدیمی پول و زمان زیادی دارند. نادیده گرفتن آنها مانند نادیده گرفتن یک معدن طلا است.

قدم به قدم پیش بروید

DeFi مخفف Decentralized Finance و به معنای امور مالی غیرمتمرکز است که از تکنولوژی بلاک چین برای اجرای فعالیت‌های مالی بدون واسطه‎‌های سنتی بر خلاف بانک‌ها (امور مالی متمرکز) استفاده می‌کند. با این حال، افراد تازه‌وارد باید قبل از رفتن به سمت فعالیت‌های پیشرفته‌تر مانند وام دادن، استیکینگ و فارمینگ، فعالیت‌های مالی ساده مانند عبارت بازیابی(seed phrase)، خرید، فروش و ترید کردن را یاد بگیرند.

راه‌حل چیست؟ باید یک کیف پول‌ آموزشی DeFi طراحی کرد که هدف آن کمک به مبتدیان برای یادگیری باشد.

برای پاسخ به این فرضیه ما از بیش از ۱۰ کاربر (در محدوده سنی ۲۰ تا ۵۰ سال) پرسیدیم که با شنیدن سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال چه چیزی به ذهنشان می‌رسد؟ پاسخ آن‌ها این بود:

  • آیا بی‌خطر است؟ اگر هک شوم چه؟
  • از کجا آغاز کنم؟ روی کدام کوین سرمایه‌گذاری کنم؟
  • برای شروع سرمایه‌گذاری چه چیزهایی باید بدانم؟
  • از چه ابزارهایی استفاده کنم؟ خیلی زیاد هستند.
  • من علاقه‌ای به فناوری‌های نوظهور ندارم. خیلی خطرناک هستند.

بر اساس تحقیقات رعایت سه نکته را برای طراحی یک برنامه دیفای مناسب برای مبتدیان ضروری است:

  • سادگی
  • شفافیت
  • دانش

یکی از نکات قابل توجه در ایجاد برنامه کاربردی برای مبتدیان که می‌توان از آن استفاده کرد موبایل است. تعداد کاربران موبایل هر سال ۱۰ درصد افزایش می‌یابد، از این رو اصلی‌ترین رویکرد، اولویت قرار دادن تلفن همراه است و تا آنجا که می‌توان باید اصول طراحی در برنامه‌های موبایلی به کار برده شود.

راه حل شماره ۱: نام تجاری برجسته و برندسازی

راه حل شماره ۱: نام تجاری برجسته و برندسازی
منبع:forbes.com

همانطور که آلبرت انیشتن گفته است: از درهم ریختگی، سادگی را پیدا کنید. از اختلاف، هماهنگی را پیدا کنید. در وسط سختی فرصت نهفته است.

اکثر برنامه‌های دیفای شبیه به یکدیگر هستند و حالت تاریک و رابط کاربری آبی-بنفش دارند. آنها به طور گسترده‌ای محبوب هستند. زیرا رنگ آن‌ها نشان‌دهنده فناوری و امنیت است و برای چشم مناسب است؛ اما اولین برداشت بسیار مهم است. برای از بین بردن شلوغی و جلب توجه کاربر باید رویکرد متفاوتی در پیش بگیریم.

این تحقیق نشان داد که کاربران بیشتر مایلند محصولی که از نظر بصری جذاب است را امتحان کنند. برای پی‌بردن به اهمیت این مورد به آزمایش تاثیر قفسه در فروشگاه که توسط جان ماروینو ( John Marovino) انجام شده است، دقت کنید.

اگر من در حال ساخت یک شرکت DeFi باشم، برای متمایز شدن بیانیه من بسیار ساده خواهد بود:

این کیف پول DeFi تنها کیف پولی است که به مبتدیان این امکان را می‌دهد که بدون دانش قبلی روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، زیرا ما تجربه یادگیری از طریق فعالیت بصری را ارائه می‌دهیم.

طراحی بصری

یکی از نکات قابل توجه در ایجاد برنامه کاربردی برای مبتدیان، طراحی بصری است. برای بررسی سادگی در طراحی، رابط کاربری برنامه‌های دیگر (برنامه‌های غیر مالی) مانند Medium، Airbnb، Nike مطالعه و سپس این عناصر بصری را آزمایش کردم:

  • پس‌زمینه خاکستری روشن
  • بخش‌های سفید با سایه
  • گرادیان نرم
  • استفاده از رنگ‌های سبز (Green accent) – باعث رشد می‌شود.
  • گوشه گرد
  • دکمه رنگ تیره CTA – کنتراست

هدف این موارد برانگیختن احساس آشنایی، رشد و امنیت است.

راه حل شماره ۲: تجربه شخصی

رابط کاربری آسان در برنامه‌های دیفای
منبع: uxdesign.cc

منحنی یادگیری دیفای می‌تواند واقعا ترسناک باشد، بنابراین کاربران می‌خواهند به آرامی از آنها استقبال شود و احساس کنند که از آن‌ها مراقبت می‌شود.

تجربه شخصی کاربران را درگیر نگه می‌دارد و روابط عمیق‌تری ایجاد می‌کند. مثلا؛ اپلیکیشن Headspace تجربه‌ای عالی از ورود به سیستم ارائه می‌دهد.

بر اساس اصل پارتو، ۲۰٪ از اولین تجربه بیش از ۸۰٪ از نرخ حفظ مشتریان را تشکیل می‌دهد. از این رو سفر درون برنامه‌ای را بگونه‌ای طراحی کردم که کاربران را بر اساس اهداف و رفتار تقسیم‌بندی کند. این اطلاعات به پیشنهاد قیمت گس، کوین برای سرمایه‌گذاری، سرعت تراکنش و غیره کمک می‌کند.

علاوه بر این، یک تجربه شخصی خوب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبریک نام در صفحه اصلی
  • تصاویر دوستانه
  • آموزش‌ها و نکات
  • تغیر حالت Lite و Pro مانند برنامه Binance

راه حل شماره ۳: سادگی را حفظ کنید

تفکر در اساسی‌ترین عناصر به من کمک می‌کند تا با حذف مفروضات و تشابهات، سلسله مراتبی بصری از مهم‌ترین چیزها را ایجاد کنم.

درک بصری زمانی است که کاربر پس از کلیک کردن روی چیزی در برنامه، به آنچه می‌خواهد برسد. برای پاسخ به این سوال من صفحات را بر اساس چیزی که کاربران انتظار دارند در آن صفحه انجام دهند، طراحی کردم. به عنوان مثال:

  • صفحه اصلی به عنوان داشبورد برای به‌روزرسانی پیشرفت کاربر عمل کرده و میانبرهای سریعی برای فعالیت‌های مالی اساسی را امکان‌پذیر می‌کند.
  • در صفحه جستجو کاربران می‌توانند پروژه‌های پرطرفدار و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را پیدا کنند.
  • صفحه کیف پول به کاربران این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را مدیریت کنند.

راه حل شماره ۴: آموزش حین اجرا

من یاد گرفتم که گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی در UX یا طراحی تجربه کاربری در برنامه‌های یادگیری و تناسب اندام مانند Duolingo و Nike بسیار محبوب است. بعلاوه با ردیاب پیشرفت که در برنامه‌هایی مانند Udemy و Coursera وجود دارد، می‌توانید تجربه یادگیری خوشایند و ارزشمندی را ایجاد کنید.

پیشنهاد من این است که فعالیت‌های مالی را با استفاده از آموزش‌های کوچک به همراه توضیح دقیق یا ویدیو تجزیه کنید:

سطح ۱ به کاربران آموزش می‌دهد که چگونه حساب راه‌اندازی کنند و تراکنش‌های اولیه را انجام دهند و پاداش بگیرند.

سطح ۲ به کاربران آموزش می‌دهد که کارهای پیشرفته‌تری مانند احراز هویت KYC، استیکینگ، خرید و فروش توکن‌های بی‌همتا (NFT) و موارد دیگر را انجام دهند.

راه حل شماره ۵: شفافیت و وضوح

شفافیت و وضوح در برنامه‌های دیفای
منبع: uxdesign.cc

قسمت سخت ماجرا اصطلاحات فنی در بازار رمزارز‌ها است. کاربران بدون خواندن مقاله یا دیدن ویدئو آموزشی در یوتیوب، معنی اسلیپیج، قیمت گس، بیشترین سود سالانه (APY) و غیره را متوجه نمی‌شوند. سوال این است که چرا دانستن کاربران اینقدر مهم است؟ درواقع شما باید ارزش را به کاربران منتقل کنید نه اصطلاحات فنی را. با این حال انتخاب اطلاعات برای توضیح تصویری یا متنی کار دشواری است و نیاز به دریافت بازخورد از کاربران و انجام آزمایش دارد. در این مثال تلاش شده است که با استفاده از اشیا تصویری آشنا، پیشرفت تراکنش به صورت بصری نمایش داده شود.

سخن پایانی

درحال حاضر اکثر شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز‌ها و دیفای، برای به دست آوردن پذیرش انبوه بیش از هر زمان دیگری به تجربه کاربری اهمیت می‌د‌هند. همانطور که گفتیم اکثر برنامه‌های کریپتویی امروزی برای نسل جوان که آشنایی بیشتری با فناوری و صنعت کریپتو دارند، ساخته شده‌اند؛ اما بسیاری از شرکت‌ها از نسل قدیمی و مسن که دارای سرمایه و زمان بیشتری هستند غافل شده‌اند.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا