پیشنهاد سردبیرکاربرد بلاک‌چینمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقالات فناوری مالی

ترکیب هوش مصنوعی و بلاک‌چین در امور مالی و سرمایه‌گذاری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
توسط دی‌جی ویندل

هوش مصنوعی (AI) و بلاک‌چین می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مالی و سرمایه‌گذاری، نظیر مالیات و بیمه کمک کنند و راه‌های جدیدی برای کسب درآمد ایجاد نمایند. با این حال، مشاوران مالی همچنان نقش کلیدی ایفا خواهند کرد.

ادغام فناوری بلاک‌چین و هوش مصنوعی (AI) در برنامه‌ریزی مالی و ساختار سبد سهام، پتانسیل عظیمی برای کارایی، دقت و امنیت در این صنعت دارد.

استفاده از بلاک‌چین و هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند روش ساختار سبد سهام توسط مشاوران مالی و مدیریت اطلاعات مشتری را متحول کند.

برنامه‌ریزی مالی

در حوزه‌ی برنامه‌ریزی مالی، ترکیب فناوری بلاک‌چین و هوش مصنوعی می‌تواند یک ارتقای بسیار ضروری را به ارمغان بیاورد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را برای کمک به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در مورد سرمایه‌گذاری، مالیات و بیمه تجزیه و تحلیل کنند.

این الگوریتم‌ها می‌توانند در زمان واقعی، تنظیماتی را در برنامه‌های مالی انجام دهند، به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را بر اساس تغییرات قوانین انجام دهند و خطر خطا و فعالیت‌های کلاهبرداری را در عرض چند ثانیه کاهش دهند. این امر منجر به برنامه‌های مالی کارآمدتر و دقیق‌تر شده و زمان بیشتری را برای مشاوران مالی آزاد می‌کند تا بر ارائه‌ی مشاوره‌ی شخصی و بهبود روابط با مشتری تمرکز نمایند.

با استفاده از پلتفرم امن و شفافی که بلاک‌چین ارائه می‌دهد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند اطلاعات مالی حساس مانند اطلاعات درآمد تأمین اجتماعی و اطلاعات مالیاتی را تجزیه و تحلیل و به طور ایمن ذخیره کنند. این امر می‌تواند به محاسبات سریع‌تر و دقیق‌تر منجر شود و به طور بالقوه منجر به برنامه‌های مالی شود که به طور خودکار و بدون نیاز به به‌روزرسانی دستی، در زمان واقعی سازگار شوند.

ساختار سبد سهام

به طور سنتی، سبد سهام ترکیبی از سهام، اوراق قرضه، وجه نقد و گاهی اوقات چند سرمایه‌گذاری جایگزین بوده است. با ظهور توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT)، آینده‌ی ساختار سبد سهام می‌تواند در حال تغییر باشد.

NFTها از طریق قراردادهای هوشمند ذخیره شده در بلاک‌چین، امکان مالکیت و فروش جزئی هر دارایی را فراهم می‌کنند و این پتانسیل را دارند که سبد سهام را قادر سازند تا دارایی‌های منحصربه‌فردی مانند آلبوم‌های موسیقی، املاک و مستغلات، مشاغل، ساعت‌ها و آثار هنری را در خود جای دهند.

این فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید به مشتریان مشاوران مالی این امکان را می‌دهد که نه تنها دارایی‌های منحصربه‌فرد را در اختیار داشته باشند، بلکه به روش‌های مختلف از آن‌ها درآمد کسب کنند.

  1. با استفاده از استیکینگ NFT، فرآیندی که در آن دارندگان دارایی‌های NFT خود را در یک پلتفرم یا پروتکل قفل می‌کنند، مشتریان می‌توانند برای نگهداری دارایی‌های خود و کمک به ایمن‌سازی شبکه، پاداش کسب کنند.
  2. مالکیت دارایی‌های منحصربه‌فرد NFT که نشان‌دهنده‌ی دارایی‌های واقعی هستند، همچنین می‌تواند منجر به جریان‌های درآمدی غیرفعال، مانند درآمد اجاره یا حق امتیاز شود.
  3. با فروش جزئی دارایی‌ها از طریق NFT، مشتریان این فرصت را دارند تا بخش‌هایی از سهام خود را نقد کنند و مبالغ هنگفتی پول نقد دریافت کنند – فرآیندی که قبلاً ممکن است با دارایی‌های خاص امکان‌پذیر نبوده باشد.

تمامی این موارد، امکانات جدیدی را برای سرمایه‌گذاری باز می‌کند و ما را به آینده‌ای نزدیک می‌کند که در آن سبد سهام یک فرد عادی ممکن است شبیه سبد سهام یک صندوق سرمایه‌گذاری (hedge fund) یا صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (venture capital fund) باشد. با کاوش در این فناوری‌های پیشرفته، برنامه‌ریزان مالی و سرمایه‌گذاران به طور یکسان ممکن است بتوانند یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع‌تر و امن‌تر با طیف وسیعی از دارایی‌ها ایجاد کنند.

برنامه‌ریزی برای املاک

برنامه‌ریزی برای املاک شامل ایجاد و اجرای یک طرح برای انتقال دارایی‌ها پس از مرگ یا در زمان حیات، اما در صورت ناتوانی است. این فرآیند اغلب دردناک، پرهزینه و اجرای صحیح آن دشوار است.

با ادغام بلاک‌چین و هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی برای املاک، قراردادهای هوشمند می‌توانند برای ایجاد، نظارت و اجرای برنامه‌های املاک مورد استفاده قرار گیرند و به طور بالقوه خطر مشکلات پردازش را کاهش دهند. استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی برای املاک می‌تواند به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای در مورد تغییرات دارایی‌ها، قوانین و بازار را ارائه دهد و به داشتن یک برنامه دقیق و به‌روز برای املاک منجر شود.

قراردادهای هوشمند بر روی بلاک‌چین می‌توانند توزیع دارایی‌ها را به صورت خودکار انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که این دارایی‌ها مطابق با خواسته‌های فرد و بدون خطر تقلب یا خطای انسانی تخصیص داده شوند. بلاک‌چین همچنین می‌تواند اطمینان حاصل کند که تمامی اطلاعات و تراکنش‌های مرتبط با املاک امن هستند و خطر نقض داده‌ها را کاهش می‌دهد.

بحث انسان در مقابل فناوری

برای دهه‌ها، تجارت مشاوره‌ی مالی تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. با این حال، این فناوری‌های پیشرفته قرار است این صنعت را متحول کنند و سال‌هاست که بحث انسان در مقابل فناوری را در حوزه‌ی مشاوره‌ی مالی برانگیخته‌اند.

ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاک‌چین در صنعت مالی، بسیاری از وظایف روتین و پیچیده را خودکار می‌کند و مشاوران مالی را آزاد می‌گذارد تا روی فعالیت‌های باارزش‌تر که نیازمند مهارت و تخصص منحصربه‌فرد آن‌ها است، تمرکز کنند.

با وجود این پیشرفت‌ها، عنصر انسانی در مشاوره‌ی مالی همچنان حیاتی خواهد بود. مشتریان نه تنها به دنبال مشاوره‌ی مالی آگاهانه هستند، بلکه به دنبال ارتباطی شخصی نیز می‌باشند و مشاوران مالی‌ای که انسان پشت مشتری را درک می‌کنند، همچنان تقاضای زیادی خواهند داشت.

آمادگی برای آینده

با حرکت به جلو، مشاوران مالی باید در آماده‌سازی خود برای ادغام موثر فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاک‌چین در کار خود پیش‌قدم باشند. آن‌ها باید نه تنها به کاربردهای بالقوه‌ی این فناوری‌ها، بلکه به مقررات مربوط به آن‌ها و تأثیر آن بر فعالیت خود نیز توجه کنند.

این بدان معناست که مشاوران مالی باید در مورد آخرین پیشرفت‌ها و تحولات در فناوری هوش مصنوعی و بلاک‌چین، مطلع و آموزش‌دیده باقی بمانند و هر به‌روزرسانی لازم را در فرآیندهای خود انجام دهند تا از قافله عقب نمانند.

به همین‌ اندازه مهم است که مشاوران، مشتریان خود را در مورد مزایا و پیامدهای این فناوری‌های جدید آموزش دهند و با همکاری آن‌ها، برنامه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌هایشان با استفاده از این فناوری‌ها تدوین کنند. با پیش‌بینی و آمادگی، مشاوران مالی و مشتریان آن‌ها می‌توانند از مزایای این فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که برنامه‌های مالی آن‌ها کارآمد، مؤثر و ایمن باقی می‌مانند.

با تکامل صنعت مالی و فناوری، نقش مشاور مالی انسانی کم‌اهمیت نخواهد شد. لمس کارهای شخصی که فناوری به سادگی نمی‌تواند آن را تکرار کند، هرگز جایگزین نخواهد شد. مشاوران مالی که قادر به استفاده از فناوری‌های جدید، به‌روز ماندن در مورد چشم‌انداز در حال تغییر و همچنین تمرکز بر بهبود مهارت‌های ارتباطی خود هستند، در خط مقدم این صنعت قرار خواهند گرفت و برای موفقیت در سال‌های آینده موقعیت خوبی خواهند داشت.

منبع: coindesk

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا