حرکت به سمت بانکداری دیجیتال با رونمایی از ۴ سامانه توسط بانک صنعت و معدن
معاون فناوری و برنامهریزی بانک صنعت و معدن در نشستی که به منظور تبیین ۴ سامانه و محصولات جدید این بانک سخن می گفت به تشریح خصوصیات فنی این سامانه ها پرداخت.
به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن؛ طی هفته جاری و در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور از سرویس ها و خدمات جدید بانک صنعت و معدن در حوزه بانکداری دیجیتال رونمایی شد.
دکتر جمشید انصاری معاون رئیس جمهور در این مراسم گفت: امروز بانک صنعت و معدن پیشگام و پیشتاز فعالیت های نوآورانه در سیستم بانکی محسوب می شود که با ابداع محصولات و خدمات جدید می تواند موجب کسب رضایت مشتریان گردد.
دکتر حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این مراسم تصریح کرد: بانکداری دیجیتال از محوری ترین برنامه های پیش بینی شده این بانک بوده و در سال گذشته نیز بر اساس ارزیابی وزارت امور اقتصادی و دارایی رتبه دوم را در زمینه استقرار بانکداری دیجیتال، در بین بانکهای دولتی را کسب کرد.
همچنین مهندس منصور یوسفینیا معاون فناوری و برنامهریزی بانک صنعت و معدن به همراه دکتر محمد حسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان این بانک در نشستی به معرفی ویژگیهای تخصصی این سامانه پرداختند.
اولین بستر بانکداری شرکتی باز در سیستم بانکی کشور
منصور یوسفینیا معاون فناوری و برنامهریزی بانک صنعت و معدن در این نشست ضمن بیان این مطلب گفت: حرکت این بانک به سمت بانکداری دیجیتال از سال ۹۶ که مهاجرت به سیستم یکپارچه Core Banking شرکت توسن اتفاق افتاد، شروع شده است و در سال ۹۸ همزمان با ابلاغ سیاست بانکداری دیجیتال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، با در نظر گرفتن تأثیرات آن در مدل درآمدی بانک و اتخاذ رویکرد رقابتی، پروژههای بانکداری دیجیتال به صورت هدفمند گسترش پیدا کرد.
یوسفینیا افزود: سند نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک صنعت و معدن به عنوان اولین بانک دولتی در اردیبهشت ۹۹ به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شد، که در آن ۳۹ پروژه پیشبینی شده است تا با اجرایی شدن آنها تا سال ۱۴۰۲ این بانک به وضعیت مطلوب دیجیتالی برسد. وی با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن یک بانک توسعهای است بیان کرد: اکثر مشتریان این بانک مشتریان شرکتی هستند و این بانک دارای سهم بازار ۳۰درصدی از تسهیلات بخش صنعت است، لذا لازم است رویکرد بانکداری دیجیتال این بانک نیز رویکرد خاصی باشد.
از طرف دیگر تعداد شعب، تعداد پرسنل و تعداد متخصصین فناوری اطلاعات نیز در این بانک محدود است و برای ادامه رقابت در صنعت بانکداری و پیادهسازی چابک خدمات بانکداری دیجیتال، نیاز به تغییر شیوه تولید و معماری فناوری اطلاعات متناسب با سهم بازار بانک داشتیم. به همین منظور پلتفرمی را طراحی و پیادهسازی کردیم که کمبود نیروهای متخصص IT که پیشران تولید محصولات دیجیتال هستند را جبران کنیم. به این صورت که اجازه دادیم استارتاپها و شرکتهای نوآور از امکانات سندباکس ما استفاده کنند و با سرعت زیاد تولید محصول را انجام دهند.
یوسفینیا ادامه داد: پیرو این رویکرد جدید دو اقدام مهم انجام شده است، یکی ایجاد پلتفرم با همکاری شرکت توسن به صورت Open API که در اختیار استارتاپها قرار میگیرد و دوم اینکه ساختار این پلتفرم به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است و در پنج منطقه در سطح کشور در اختیار شرکتهای نوآور بومی قرار میگیرد تا نیازهای اختصاصی شرکتهای بزرگ توسط آنها پاسخ داده شود و اقدام به تولید محصولات شخصیسازی شده کنند. در این فرایند، بخش IT بانک نقش رگولاتوری را ایفا میکند و شرکتها را ارزیابی نموده و در صورت تأیید، به آنها اجازه ورود به پلتفرم را میدهد. این امر باعث افزایش سرعت تولید محصول میشود که برای جامعه بانکی بسیار ارزشمند است.
معاون فناوری بانک صنعت و معدن در ادامه گفت: یکی از پایههای مهم بانکداری دیجیتال ایجاد یکپارچگی در کانالهای ورودی یا Omni Channel است و ما به عنوان یک اقدام مهم در نظام بانکی، این یکپارچگی را در سیستمهای بانک پیادهسازی کردهایم. در حال حاضر در دو کانال ورودی، یعنی اینترنت بانک و همراه بانک این یکپارچگی را ایجاد کردهایم و در ماههای آینده در کانالهای خودپرداز و شبکههای اجتماعی نیز این یکپارچگی قابل استفاده خواهد بود و این دو کانال هم به حوزه Omni Channel بانک اضافه خواهند شد و مشتری میتواند از هر کانالی به خدمات بانک دسترسی داشته و فرایند کار را در کانالها مختلف دنبال کند. همچنین با پیادهسازی این محصولات توسط شرکتهای نوآور، عملا بحث بانکداری باز در بانک صنعت و معدن راهاندازی شده و با همکاری شرکتها، سرعت تولید محصول را بالا بردهایم.
وی در بخش بعدی توضیحات خود اشاره کرد که با راهاندازی این محصولات، عملاً این بانک در حوزه بانکداری باز فرایندهای خود را آزاد کرده و اجازه داده است که شرکتهای نوآور در حوزه فرایندها اقدام به تولید محصول کنند. دیجیتالی کردن بخشهای مختلف فرایند یکی از اقداماتی است که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و فرصتی برای شرکتهای فناور ایجاد شده تا به حوزه بانکداری شرکتی وارد شوند و به تولید محصول بپردازند.
یوسفینیا در پاسخ به سوالی درباره حضور بانک صنعت و معدن در بومهای بانکداری باز جامع کشور نیز گفت: این بانک از پاییز ۹۸ سرویسهای خود را در حوزه retail در فرابوم ارائه کرده و از زمستان ۹۸ نیز با ارائه سرویس به شرکتهای ارائه کننده ERP، تعدادی از مشتریان از طریق سامانه ERP خود به اقدام به اجرای تراکنشهای دریافت و پرداخت نمودهاند.
در ادامه این نشست مهندس شهرام ارباب معروف رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن در مورد سامانههای سدف و هدف و ویژگیهای آنها توضیح داد و گفت: این دو سامانه به همراه خود دستاوردهای مهمی داشتهاند، اولین مورد ارائه محصولات از محیط مشتری است. به این معنی که ما مشتریانمان را در ارائه محصولات بانکی دخیل خواهیم کرد و مشتری برای شروع فرایند نیاز به حضور در شعبه نخواهد داشت و این امکان در شرایط خاص شیوع ویروس کرونا بسیار ارزشمند است. دستاورد دیگر هم امکان ارائه محصولات توسط فینتکها و شرکتهای نوآور روی بستر بازی است که توسط بانک در اختیارشان گذاشته میشود. از یک طرف فرایندها و سرویسهایی که بانک ارائه میکند و از طرف دیگر ایدهها و خلاقیتهایی که میتواند در سمت مشتری باعث سهولت و تسریع فرایندها شود باعث جلب رضایت مشتریان و افزایش قدرت رقابت بانک میشود.
بانکداری دیجیتال، به عنوان یکی از مصادیق تحقق اقتصاد هوشمند، در راستای تحقق مشتری محوری است.
دکتر ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان نیز در این نشست اعلام کرد: بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تخصصی و توسعهای با تمرکز ویژه بر تحقق اقتصاد هوشمند تلاش دارد با هوشمندسازی محصولات و خدمات، پیاده سازی بانکداری دیجیتال را به عنوان یکی از بخشهای اساسی اقتصاد هوشمند سرعت بخشد.
وی در ادامه افزود: اجرایی شدن بانکداری دیجیتال می تواند علاوه بر افزایش سطح کیفیت و تنوع در ارائه خدمات، سبب ایجاد تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات و کاهش قیمت تمام شده این خدمات برای مشتریان شده و در نهایت موجب ارتقاء صنعت بانکداری و رشد اقتصادی گردد.
مدیر روابط عمومی و امور مشتریان گفت: این بانک در سال جهش تولید و به منظور حمایت همه جانبه از صنعتگران، معدن کاران و کارآفرینان و همچنین به منظور ایجاد زیر ساختهای بانکداری دیجیتال و تسهیل در ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان، خدمات و محصولات سامانه پات (پذیرش اینترنتی درخواست تسهیلات)، سدف (سامانه دیجیتال فرایندی)، هدف (همراه دیجیتال فرایندی) و ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی) را ارائه نموده است.
سامانه سدف
سدف، نسل جدید سامانه بانکداری اینترنتی بانک صنعت و معدن است. این سامانه در پی نیاز مشتریان برای استفاده از سامانههای اینترنتی و تاکید بر اجرای فرایندهای بانکداری به صورت غیرحضوری بر پایه بانکداری باز راهاندازی شده است. این سامانه با قابلیت منحصر به فرد ارائه خدمات در کانالهای یکپارچه، تجربه متفاوتی از اینترنت بانک و بانکداری دیجیتال را برای مشتریان بانک صنعت و معدن رقم زده است.
مزایای سدف
سرعت در ارائه سرویس به مشتری با مشارکت نوآوران صنعت آیتی، سهولت کاربری، ایجاد فرایند مشترک بین بانک و مشتری، واسط کاربری بر پایه ویجت، پشتیبانی از فراموشی رمز و ثبت نام با احراز هویت دوعاملیتی از ویژگیهای سامانه جدید اینترنتی بانک صنعت و معدن (سدف) است.
سامانه هدف
هدف سامانه جدید همراه بانک صنعت و معدن است. بانک صنعت و معدن همراه بانک خود را در محیطی کاملا مدرن و پویا طراحی کرده است تا بتوانید از آغاز تا پایان عملیات بانکی را به مشتری بسپارد. سامانه هدف با سرعت عملیاتی بالا رویکردی نو را در مسیر بانکداری دیجیتال فراهم کرده است تا مشتری قادر باشد بر اساس کسبوکارهای خود قابلیت خدمات بانکی را شخصیسازی کند.
مزایای هدف
سهولت کاربری، احراز هویت با دادههای بیومتریک، رویکرد فرایند در عملیات یکپارچه، قابلیت پشتیبانی از واسط کاربری چندزبانه، مستقل بودن تغییرات بدون نیاز به بهروزرسانی از جمله ویژگیهای سامانه هدف است.
سامانه پات
پات، سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات، خدمتی دیگر از بانک صنعت و معدن به سمت دیجیتالی شدن است. حرکتی در جهت توسعه خدمات غیرحضوری و سرعت بخشیدن به پذیرش درخواست تسهیلات مشتریان حقوقی بانک. از ویژگیهای این سامانه دریافت الکترونیکی اطلاعات مشتری و انتقال آن به سامانه بانکداری متمرکز است که باعث تجربه بهتر مشتری خواهد شد.
سامانه ساحب
ساحب، سامانه اعتبارات حدی بانکی است. این سامانه فرایند حد اعتباری را به صورت غیرحضوری در اختیار مشتری قرار میدهد. حد اعتباری راهکاری است در بانک صنعت و معدن برای کمک به جهش تولید و کارآفرینی که در اختیار مشتریان ویژه قرار میگیرد. این اعتبارات در قالب تسهیلات در حال گردش به عنوان منابع قابل برگشت بهرهبرداری میگردد