مقالهمقاله ارز دیجیتال

معرفی بهترین ابزار ها برای ترید ارز دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
علیرضا جعفری

بهترین کار قبل از هرکاری، سنجش تمام جوانب و کسب اطلاعات لازم درباره آن است. برای یک تریدر که می‌خواهد ارز دیجیتال ترید کند، داشتن اطلاعات لازم و ابزار مناسب بسیار ضروری است. در این مقاله به معرفی سایت های ضروری برای ترید ارز دیجیتال می‌پردازیم. لازم به‌ذکر است که این مقاله را به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می کنیم و بهترین ابزار ها برای ترید ارز دیجیتال معرفی می‌شود.

چه ابزار هایی برای ترید ارز دیجیتال نیاز است؟

بهترین سایت برای ترید ارز دیجیتال
منبع: moneycontrol

برای داشتن یک ترید موفق در بازار ارزهای دیجیتال، نیاز است که با برخی از سایت های مهم در این حوزه آشنا شویم. در ادامه و در ۱۰ بخش به بهترین سایت های مورد نیاز برای ترید اشاره می‌کنیم. استفاده از برخی از سایت‌ها رایگان است، اما در بعضی از آن‌ها برای دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر باید به‌صورت ماهانه هزینه پرداخت کنیم.

۱. صرافی‌های متمرکز

اولین قدم برای ترید ارز دیجیتال، انتخاب یک پلتفرم یا صرافی مناسب برای ترید است. برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ترید، باید نکات متفاوتی را در نظر گرفت. این نکات شامل مواردی مانند نقدینگی، امکانات و سرویس‌ها، امنیت و قابل اطمینان بودن و میزان کارمزد دریافتی صرافی می‌شود. البته برای کاربران ایرانی علاوه‌بر موارد گفته‌شده، یک مورد دیگر نیز وجود دارد و آن این است که آیا صرافی مورد نظر به کاربران ایرانی سرویس ارائه می‌دهد یا خیر. شاید نکته جالب و البته ناراحت‌کننده این باشد که در حال حاضر هیچ‌کدام از صرافی‌های متمرکز به کاربران ایرانی سرویس ارائه نمی‌کنند (با در نظر گرفتن این موضوع که این نوع از صرافی‌ها برای ارائه امکانات بهتر، نیاز به KYC دارند). 

  • نقدینگی: نقدینگی یک صرافی متمرکز با سهولت خرید و فروش دارایی توسط معامله‌گران تفسیر می‌شود. هرچه تعداد خریدار و فروشنده بیشتر باشد، نقدینگی صرافی بیشتر است.
  • امکانات و سرویس‌ها: امکانات و سرویس‌هایی که یک صرافی متمرکز ارائه می‌کند، می‌تواند بسیار گسترده باشد. این سرویس‌ها شامل معاملات در بازار اسپات، معاملات مارجین، بازار فیوچرز، قراردادهای آپشن، معاملات دارای حد سود و حد ضرر، میزان لوریج و از این قبیل موارد می‌شود. هرچه امکانات یک سایت بیشتر باشد، نیاز تریدرها برای فعالیت در چندین پلتفرم کاهش می‌یابد.
  • امنیت و قابل اطمینان بودن: هرچند همواره در سایت میهن بلاکچین به این موضوع اشاره کرده‌ایم که سرمایه خود را در صرافی‌ها نگهداری نکنید و پس از ترید دارایی و سرمایه خود را به کیف پولتان انتقال دهید، اما در زمان ترید سرمایه‌تان نزد صرافی نگهداری می‌شود؛ بنابراین باید پلتفرمی را انتخاب کنید که از نظر امنیت تایید شده باشد. برای انتخاب یک صرافی امن، می‌توانید اخبار و پیشینه آن را بررسی کنید. در صورتی که موردی درباره هک شدن یا سرقت از آن پیدا نکردید، می‌توانید نسبت به امن بودن صرافی اطمینان حاصل کنید.
    البته قابل اطمینان بودن صرافی به این مورد هم بر مربوط است که در مواقع پرنوسان بازار، عوامل صرافی اقدام به دستکاری قیمت نکنند. زمانی که بازار نوسان‌های شدیدی را تجربه می‌کند، برخی از صرافی‌ها با دستکاری قیمت و تشکیل سایه قیمتی ساختگی (Fake Shadow) تریدرها را لیکویید می‌کنند. با لیکویید شدن پوزیشن‌ها، سرمایه و وثیقه تریدها به تملک صرافی در می‌آید.
  • کارمزد: به‌طور قطع یکی از معیارهای مهم برای تریدر های ارز دیجیتال، پرداخت کارمزد کم در ازای معاملاتشان است. هرچه کارمزد کمتر باشد، سود آن‌ها از معامله بیشتر می‌شود.

صرافی های ایرانی

مقایسه صرافی های ایرانی
منبع: میهن بلاکچین

همان‌طور که گفتیم، بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی، دسترسی و استفاده کاربران ایرانی را به سرویس‌هایشان محدود کرده‌اند. برخی از کاربران ایرانی برای اینکه همچنان بتوانند از این پلتفرم‌ها استفاده کنند، با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از اطلاعات جعلی به فعالیت در این پلتفرم‌ها ادامه می‌دهند. میهن بلاکچین هیچ‌گاه این روش یا روش‌های دیگر را که مبتنی‌بر اطلاعات خلاف واقع هست، توصیه نکرده است.

روش جایگزین، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز یا صرافی‌های ایرانی است. روزبه‌روز بر تعداد صرافی‌های ایرانی افزوده می‌شود و هرکدام امکانات مختلفی به کاربران ارائه می‌کنند.

صرافی بایننس (Binance)

بایننس
منبع: Binance

با توجه به توضیحاتی که دادیم، می‌توانیم نام بایننس را به‌عنوان سایتی که تریدرهای ارز دیجیتال به آن نیاز دارند، بیان کنیم. بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم نقدینگی و تعداد دارایی‌های قابل معامله است. این صرافی در سال ۲۰۱۷ توسط چان پنگ ژائو (Chang Peng Zhao) تاسیس شد. بایننس که دارای بازار اسپات و مشتقه (فیوچرز، آپشن و غیره) است، با اختلاف بیشترین نقدینگی را نسبت به سایر صرافی‌ها دارد و امکانات مختلفی مانند صرافی غیرمتمرکز، آکادمی، کیف پول تراست ولت و کیف پول سیف پل به تریدها ارائه می‌کند. لازم به ذکر است، این صرافی در اواسط سال میلادی ۲۰۲۱ اعلام کرد که احراز هویت برای استفاده از سرویس‌های بایننس اجباری است.

صرافی FTX

ftx
منبع: FTX

صرافی اف تی اکس بعد از بایننس دومین صرافی بزرگ ارز دیجیتال در جهان از نظر حجم نقدینگی است. فعالیت عمده صرافی FTX در زمینه ارائه ابزارهای معاملات مشتقه در حوزه ارزهای دیجیتال است. این صرافی طیف گسترده‌ای از خدمات مالی در حوزه رمز ارزها را ارائه می‌دهد و از این نظر پیشتاز است. خدماتی مانند معاملات فیوچرز، بازار اسپات، توکن سهام شرکت‌ها (Tokenize stocks)، توکن‌های اهرم‌دار، بازار پیش‌بینی و بازار NFT از جمله خدمات صرافی FTX است.

صرافی کوکوین (Kucoin)

صرافی کوکوین
منبع: Kucoin

پس از اعمال برخی محدودیت‌ها از طرف صرافی بایننس برای گروهی از کاربران (مخصوصا کاربران ایرانی)، صرافی کوکوین به‌عنوان جایگزین بایننس مورد استقبال زیادی قرار گرفت. این صرافی تقریبا ۵۰۰ کوین و توکن را برای معامله لیست کرده و جزو ۱۰ اکسچنج برتر ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات است. صرافی کوکوین امکانات و سرویس‌های متنوعی مانند خرید کریپتو با ارزهای فیات، ترید اسپات، ترید فیوچرز، ربات ترید، خدمات لندینگ، خدمات لاتاری، بازار NFT و موارد دیگر دارد.

۲. صرافی غیرمتمرکز

در نگاه اول یک صرافی غیرمتمرکز به‌منظور سواپ یا تبدیل ارزهای دیجیتال، خدماتی مانند استیکینگ، تامین نقدینگی استخرها و از این موارد استفاده می‌شود؛ اما علاوه‌بر این موارد، برخی از دکس‌ها قابلیت سفارش‌گذاری محدود (Limit Order) دارند که به تریدرها کمک می‌کنند سریع‌تر دارایی‌شان را تبدیل کنند و از نوسان قیمت ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوند. در ادامه به چند دکس که مناسب تریدر های ارز دیجیتال است، اشاره می‌کنیم.

یونی سواپ (Uniswap)

یونی سواپ
منبع: Uniswap

یونی سواپ یکی از بزرگ‌ترین دکس‌های دیفای است که روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند. این صرافی غیرمتمرکز با داشتن نقدینگی بالا، می‌تواند به تریدرها کمک کند که دارایی‌هایشان را به‌راحتی سواپ کنند.

اسپوکی سواپ (Spookyswap)

اسپوکی سواپ
منبع: SpookySwap

اسوپوکی سواپ روی شبکه فانتوم قرار دارد و با بهره‌گیری از این شبکه بلاکچینی، تجربه معاملاتی سریعی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. یکی از امکانات این دکس، امکان سفارش‌گذاری محدود است. با این ویژگی معامله‌گران می‌توانند دارایی مورد نظر خودشان در یک قیمت مناسب‌تر خرید و فروش کنند. از دیگر ویژگی‌های اسپوکی سواپ، بریج داخلی آن است. این صرافی غیرمتمرکز از شبکه‌هایی مانند اتریوم، کرونوس، بایننس چین، پالیگان، آربیتروم و چند شبکه دیگر پشتیبانی می‌کند.

دکس dydx

دکس dydx
منبع: dydx

صرافی غیرمتمرکز dYdX یک پروتکل غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم است که قابلیت‌های وام‌گیری و وام‌دهی و معاملات قراردادهای دائمی، مارجین، اسپات را فراهم می‌کند. dYdX در واقع یک صرافی غیرمتمرکز یا دکس (DEX) بر بستر اتریوم است که مدیریت، ترید و ذخیره‌سازی دارایی‌ها را به‌وسیله قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر می‌کند.

۳. کیف پول ارز دیجیتال

انتخاب یک کیف پول مناسب برای نگهداری از داریی و سرمایه‌ای که تریدرهای ارز دیجیتال از آن برای ترید استفاده می‌کنند، یکی از مهم‌ترین موارد است. در قدم اول توصیه می‌کنیم، سرمایه‌ای را که با آن ترید نمی‌کنید، در کیف پول سخت افزاری نگهداری کنید؛ زیرا در این حالت بیشترین امنیت را دارد. قدم بعدی انتخاب میان کیف پول صرافی‌ها و کیف پول‌های نرم‌افزاری است. تمام صرافی‌ها کیف پول مخصوص به‌خودشان را دارند، اما سعی کنید سرمایه‌تان را پس از انجام معامله و ترید از این کیف پول‌ها به کیف پول نرم افزاری منتقل کنید. دلیل این کار این است، اگر شما دارایی‌تان را در کیف پول صرافی نگه دارید، آن‌ها به دارایی‌هایتان دسترسی و تسلط دارند و می‌توانند هرگونه تصمیمی مانند بلوکه کردن اتخاذ کنند. در ادامه به معرفی چند کیف پول نرم افزاری می‌پردازیم.

سیف پل (Safepal)

سیف پل
منبع: Safepal

کیف پول سیف پل متعلق به صرافی بایننس است. هرچند در ماه گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۱) این صرافی اعلام کرد که کاربران برای استفاده از دپ این کیف پول نیز باید احراز هویت کنند، اما هنوز هم با توجه به امکانات و تعداد کوین‌ها و توکن‌های پشتیبانی‌شده، این کیف پول را در لیست بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای تریدرها قرار می‌دهد.

کیف پول سیف پل به‌صورت اپلیکیشن و کیف پول سخت‌افزاری عرضه شده است و گزینه مناسب و امنی برای نگهداری رمزارزها محسوب می‌شود. این کیف پول دارای سواپ کراس چینی است که گزینه خوبی برای تبدیل دارایی‌ها به‌حساب می‌آید.

متامسک (Metamask)

متامسک
منبع: Metamask

متامسک یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های شبکه اتریوم است که با شبکه‌های مبتنی‌بر ماشین مجازی اتریوم نیز سازگار است. این کیف پول دو نسخه موبایل و افزونه وب دارد و تجربه کاربری خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای اینکه به سریع‌ترین حالت ممکن شبکه‌های مبتنی‌بر EVM را به کیف پول متامسک اضافه کنید، می‌توایند از سایت چین لیست (Chainlist) استفاده کنید. این کیف پول همانند محلی برای ذخیره‌سازی ایمن کلید خصوصی و کلیدهای عمومی است و غیرحضانتی محسوب می‌شود.

۴. برنامه رصد و مدیریت سبد دارایی

تریدرهای ارز دیجیتال ممکن است در پلتفرم‌های مختلف ترید کنند. آن‌ها نیاز دارند که تمام پرتفولیو یا سبد دارایی خود را به‌صورت یک‌جا رصد کنند. برنامه‌های مدیریت سبد دارایی یکی از ابزارها و سایت‌های مهم برای ترید ارز دیجیتال است.

کوین استتس (CoinStats)

کوین استتس
منبع: CoinStats

سایت کوین استتس با پشتیبانی از چندین کیف پول ارز دیجیتال، امکان مدیریت و رصد پرتفولیو تریدرها را فراهم می‌کند. اپلیکیشن این سایت در دو نسخه دسکتاپ و موبایل، برای کاربران امکانات متعدد مانند اخبار و تحلیل به‌همراه دارد. نکته‌ای که درباره این سایت باید به آن توجه کرد این است که امکان استفاده رایگان از آن وجود ندارد و کاربران می‌توانند ۳ روز از این برنامه به‌صورت آزمایشی استفاده کنند.

با استفاده از کوین استتس تریدرها می‌توانند حساب‌های مختلفشان را یکجا مدیریت کنند. این برنامه به آن‌ها نمودار رشد و روند هر دارایی و کل پرتفولیو را نشان می‌دهد. نمایش سودآورترین یا ضررده‌ترین دارایی دیجیتال، کل کارمزد پرداختی توسط تریدرها، میزان برداشت و از این دست اطلاعات، از دیگر امکانات CoinStats است.

کریپتو اپ (The Crypto App)

کریپتو اپ
منبع: (The Crypto App)

اپلیکیشن کریپتو اپ با پشتیبانی از ولت‌های بومی شبکه‌های مختلف، تریدرها را در مدیریت و رصد سبد دارایی‌شان کمک می‌کند. این نرم‌افزار تنها یک خبرخوان و رصدکننده پرتفولیو است. این برنامه درای یک نسخه رایگان است که کاربران با دیدن تبلیغات می‌توانند بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کنند. کاربران با استفاده از نسخه پولی The Crypto App، می‌توانند تنظیمات سفارشی‌شده‌تری روی سبد دارایی‌شان اعمال کنند و به بیش از ۲۰۰ صرافی دسترسی داشته باشند.

بلاکفولیو (Blockfolio)

بلاکفولیو
منبع: Blockfolio

بلاکفولیو یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های رصد و مدیریت پرتفولیو است. این برنامه که در حال حاضر به FTX تغییر نام داده و به اکوسیستم اف تی اکس اضافه شده است، در سال ۲۰۱۴ پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد که دارایی‌هایشان را از میان صرافی‌ها و ولت‌های بی‌شمار رصد کنند. بلاکفولیو از بیش از ۸ هزار ارز دیجیتال و ۳۰۰ صرافی مختلف پشتیبانی می‌کند. رایگان بودن، اعلان تغییر قیمت‌ها، خبرخوان و پشتیبانی از مشتریان از جمله ویژگی‌های Blockfolio است. از نظر امنیت نیز می‌توان این اپلیکیش را ایمن دانست؛ زیرا هیچ اطلاعات خصوصی از کاربران دریافت نمی‌کند.

۵. ربات ترید ارز دیجیتال

جذابیت‌های ترید ارز دیجیتال بسیاری از افراد را وارد این حوزه کرده است، اما همه دانش کافی برای انجام معاملات موفق ندارند. استفاده از ربات‌ها یا بات‌های معامله‌گر یکی از روش‌های مرسوم در ترید است. پلتفرم‌هایی که این سرویس را ارائه می‌کنند، به کاربران خود اجازه می‌دهند که با کپی از الگوهای تریدرهای موفق، کسب درآمد کنند.

تری کاماز (۳Commas)

تری کاماز
منبع: ۳Commas

سایت تری کاماز یک پلتفرم جامعه معاملات است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به‌صورت خودکار و با استفاده از ربات‌های معامله‌گر ترید کنند. علاوه‌بر این کاربران می‌توانند استراتژی معاملاتی خود را طراحی کنند.

برای استفاده از امکانات تری کاماز، چهار حالت وجود دارد. حالت اول رایگان است و بالطبع نسبت به حالت‌های دیگر محدودتر است. حالت مبتدی (Starter)، پیشرفته (Advanced) و حرفه‌ای (Pro) به‌ترتیب ۱۴.۵ دلار، ۲۴.۵ دلار و ۴۹.۵ دلار قیمت دارد.

۶. ابزار تجزیه و تحلیل آنچین

یکی از ابزارهایی که می‌تواند به یک تریدر ارز دیجیتال کمک کند، تحلیل درون شبکه‌ای یا تحلیل آنچین است. برای این کار باید از سایت‌هایی که سرویس‌های مربوطه را ارائه می‌دهند، استفاده کنیم. در ادامه به سایت های مهمی که تریدرهای ارز دیجیتال می‌توانند از آن‌ها برای بهره‌گیری از تحلیل آنچین و به‌کارگیری آن در ترید ارز دیجیتال استفاده کنند، اشاره می‌کنیم.

گلس نود (Glass Node)

گلس نود
منبع: Glassnode

گلس نود یک ابزار تجزیه و تحلیل آنچین است. این سایت معیارهای مختلفی برای تحلیل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از جمله معیارهای مهمی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، می‌توان به آدرس‌های فعال و سود و زیان محقق‌نشده خالص (Net unrealized profits/losses) اشاره کرد. این سایت از ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین، اتریوم، توکن‌های ERC20 و توکن‌های دیفای پشتیبانی می‌کند.

شاید کسانی که در ابتدای مسیر هستند، استفاده از داده‌ها و نمودارهایی که این سایت ارائه می‌کند، سخت باشد. برای شروع می‌توانید از تحلیل‌های هفتگی‌ای که Glass Node در سایت و یوتیوبش منتشر می‌کند، استفاده کنید. علاوه‌بر این، گلس نود دارای بخشی به‌نام آکادمی است که درباره مفاهیم On chian آموزش می‌دهد. بعد از آشنایی با نحوه استفاده از ابزارها، می‌توانید خودتا وضعیت بازار را تحلیل و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

سایت گلس نود سه اشتراک ماهانه دارد. اشتراک اول رایگان است و اطلاعات و ابزار ساده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اشتراک دوم و سوم به‌ترتیب ۲۹ دلار و ۷۹۹ دلار است. کاربران با توجه به نیازهای خود می‌توانند، هر کدام از سرویس‌ها را انتخاب و از سایت گلس نود استفاده کنند.

کریپتوکوانت (CryptoQuant)

کریپتوکوانت
منبع: CryptoQuant

یکی از سایت‌هایی که معیارهای متعدد و بسیار مهمی درباره اطلاعات آنچین دارد، سایت کریپتوکوانت است. اطلاعاتی مانند دیتای بازار و جریان صرافی‌ها از دیگر آماری است که تریدرهای ارز دیجیتال می‌توانند به‌دست بیاورند.

دسترسی به بسیاری از اطلاعات سایت CryptoQuant رایگان است. اگر به دیتای بیشتر و تخصصی‌تری نیاز دارید، یک طرح پیشرفته با قیمت ۳۹ دلار در ماه دارند که شامل شاخص‌های آن‌چین دقیق‌تر است. علاوه‌بر این، کریپتوکوانت یک پکیج حرفه‌ای با قیمت ۱۰۹ دلار در ماه و یک طرح برتر با قیمت ۷۹۹ دلار در ماه دارد.

سنتیمنت (Santiment)

سنتیمنت
منبع: Sentiment

یکی دیگر از بهترین ابزار هایی که به ترید ارز دیجیتال کمک می‌کند و مربوط به حوزه احساسات بازار می‌شود، سایت سنتیمنت است. مزیت این سایت نسبت به لونار کراش، بازه زمانی دیتاهای موجود در سایت است. سایت لونار کراش اطلاعات مربوط به ۳ ماه اخیر را ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، سایت Santiment دیتاهای دیگری مانند ارزش بازار و تحلیل آنچین نیز دارد.

دیون آنالیتیکس (Dune Analytics)

منبع: Dune

دیون آنالتیکس یک پلتفرم مبتنی بر وب است که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از زبان SQL (SQL queries) دیتای مورد نیاز خود را از شبکه‌های بلاکچین استخراج کرده و پس از جمع‌آوری اطلاعات، آن را در قالب جدول و نمودار نمایش دهند. در گام اول این سرویس شبکه بلاکچین اتریوم را به وبسایت خود اضافه کرد. نکته قابل توجه این سرویس در کنار رایگان بودن آن، استفاده از تجارب سایر افراد است. اگر شما توانایی نوشتن کد ندارید، در Dune Analytics به راحتی می‌توانید از حاصل کار سایر کدنویسان استفاده کنید. دیون آنالتیک بستری را مهیا کرده است که افراد از سرتاسر جهان که علاقه‌مند به اطلاعات آنچین هستند گرد هم آمده و تجارب و مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارند.

۷. سایت های آماری

یک تریدر موفق قطعا به بررسی قیمت و اطلاعات مربوط به ارزش دارایی نیاز دارد. در ادامه به معرفی سایت‌هایی که در زمینه ارائه قیمت ارزهای دیجیتال فعال هستند و اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیارمان قرار می‌دهند، اشاره می‌کنیم.

کوین گکو (CoinGecko)

کوین گکو
منبع: CoinGecko

سایت کوین گکو بستری برای اطلاعات قیمتی ارزهای دیجیتال است. این سایت که نسخه موبایلی نیز دارد، اطلاعاتی مانند قیمت، ارزش بازار، حجم مبادلات، عرضه، صرافی‌هایی که ارز مورد نظر را لیست کرده‌اند و داده‌های متنوع دیگری نمایش می‌دهد. علاوه‌بر این موارد، CoinGecko سرویس‌های دیگری مانند پادکست، کتاب، ارتباط با تحلیل‌گران، توسعه‌دهندگان و موارد دیگر دارد. بیشتر سرویس‌های سایت کوین گکو رایگان است، اما با این حال دو طرح پولی نیز دارد. طرح اول پرمیوم و طرح دوم پرمیوم پلاس نام دارند که هرکدام به‌ترتیب ماهانه  ۴ و ۸ قیمت دارند.

کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

کوین مارکت کپ
منبع: CoinMarketCap

سایت کوین مارکت کپ نیز مانند کوین گکو اطلاعات قیمتی و آمار پایه‌ای از بازار ارزهای دیجیتال عرضه می‌کند. کاربران می‌توانند با استفاده از این سایت، به اطلاعاتی مانند تعداد رمزارزهای موجود، ارزش کل بازار، دامیننس بیت کوین، گس اتریوم و از این قبیل داده‌ها می‌توانند دسترسی داشته باشند. اطلاعات مربوط به هررمزارز مانند بازارهای معاملاتی فعال، کیف پول‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، تاریخچه قیمتی، اخبار مرتبط و حتی توضیحات ساده درباره پروژه مورد نظر را می‌توان در صفحه اختصاصی آن ارز دیجیتال مطالعه کرد.

سایت CoinMarketCap سرویس‌های مختلف دیگری نیز دارد که به فعالان حوزه کریپتوکارنسی برای کسب درآمد کمک می‌کند. کسانی که به‌دنبال راه‌های دیگری به‌غیر از ترید برای کسب درآمد هستند، می‌توانند از سرویس الماس کوین مارکت کپ و معرفی پیش‌فروش NFTها استفاده کند.

مساری (Messari)

مساری
منبع: Messari

سایت مساری یک دیتابیس بسیار قوی است که سرمایه‌گذاران و تریدرهای می‌توانند از سرویس Screener آن برای سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده کنند. در این سایت شما می‌توانید ارز دیجیتالی را که می‌خواهید ترید کنید، بر اساس ارزش بازار، نقدینگی موجود، شاخص‌های آنچین، دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر فیلتر کنید. علاوه بر این، Messari مقالات تحقیقاتی بسیار خوبی منتشر می‌کند. در این پلتفرم می‌توانید دسته‌های مختلف از انواع پروژه‌ها تا پورتفولیوهای مدیریت دارایی را بیابید. این فیلترها شامل سرمایه‌گذارهایی مانند Coinbase و Alameda Research می‌شوند که می‌توان گفت نام‌های بسیار معتبری هستند. همچنین، اگر به دنبال پروژه‌های متاورس یا بازی هستید، نمایشگرهای جداگانه‌ای نیز برای آنها وجود دارد.

سایت مساری علاوه‌بر حالت رایگان، دو طرح پولی نیز دارد. طرح اول ۲۵ دلار در ماه و طرح دوم ۶۲۵ دلار به‌صورت ماهانه هزینه دارند. طرح اول برای کاربران معمولی مناسب است.

کوین مارکت کل (CoinMarketCal)

کوین مارکت کل
منبع: CoinMarketCal

علاوه‌بر اطلاعات قیمتی، یکی از بهترین ابزار هایی که می‌تواند به ترید ارز دیجیتال کمک کند، سایتی است که رویدادهای و اتفاقات فضای کریپتو مانند آپدیت‌ها، ایردراپ و موارد این چنینی را لیست کرده و آن را نشان دهد. احتمال اینکه یک نفر بتواند تمام اتفاق‌ها را زیر نظر داشته باشد، خیلی ضعیف است. همان‌طور که از نام سایت کوین مارکت کل مشخص است، این سایت مانند یک تقویم (Calendar) رویدادهایی را که قرار است در اکوسیستم کریپتو رخ دهد، نشان می‌دهد.

کوین مارکت کل این امکان را دارد که با جست‌وجوی نام شبکه، کوین یا توکن مورد نظر خود، اخبار پیرامون آن را مطالعه کنید. طبق گفته سایت Cryptomaniaks، با سایت کوین مارکت کل می‌توانید شایعات را بخرید و اخبار را بفروشید. معنای این جمله این است که تریدرها می‌توانند با این سایت زودتر از دیگران از طلاعات با خبر شوند و زمانی که خبر آن به‌صورت عمومی پخش شد، با کسب سود دارایی را بفروشند.

۸. سایت های مربوط به روانشناسی و احساسات بازار

باید این را قبول داشته باشید که شما به عنوان یک تریدر ارز دیجیتال در این بازار تنها نیستید؛ بنابراین احساسات (Sentiment) و رفتار تریدرهای دیگر روی ترید شما تاثیرگذار است. 

لونار کراش (LunarCrush)

لونار کراش
منبع: LunarCrush

سایت لونار کراش یک یک ابزار تجزیه‌وتحلیل احساسات بازار است که اطلاعات لازم و ضروری را در این زمینه، برای ترید ارز دیجیتال در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. این سایت از دو معیار AltRank و Galaxy Score برای سنجش Sentiment بازار استفاده می‌کند. البته LunarCrush این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که خودشان نیز وضعیت بازار را ارزیابی کنند.

معیار GALAXY SCORE
قیمت به‌دست‌آمده از روش میانگین متحرک
وضعیت سوشال یا کامیونیتی با توجه به گاوی یا خرسی بودن بازار
تاثیر سوشال که با توجه به میزان تعامل، حجم و تاثیر سوشال اندازه‌گیری می‌شود.
میزان همبستگی قیمت دارایی با اثرات سوشال
معیار ALTRANK
حجم بازار
حجم سوشال (حجم سایت‌های منحصربه‌فرد که روی وضعیت تاثیر می‌گذارند)
درصد تغییر نسبت به بیت کوین
امتیاز سوشال (حجم کل سوشال)

لازم به‌ذکر است که منظور از عبارت سوشال این است که مثلا در گزینه آخر (امتیاز سوشال) در معیار AltRank، چه میزان از فضا اعتقاد به گاوی بودن و چه میزان از فضا اعتقاد به خرسی بودن بازار دارند. 

پلتفرم لونار کراش دارای توکن بومی LUNR است. زمانی که بخواهید از امکانات این سایت به‌صورت حرفه‌ای استفاده کنید، باید هزینه پکیج‌های موجود را با این توکن بپردازید. پکیج اول رایگان است، اما پکیج دوم ۳۰ لونار و پکیج سوم ۱۰۰ لونار قیمت دارد. در زمان نگارش این مقاله (۳۰ خرداد ۱۴۰۱) قیمت LUNR برابر با ۱۸ سنت است.

۹. سایت های مربوط به نمودار قیمت ارزهای دیجیتال

سایت‌هایی که چارت و نمودار قیمتی ارائه می‌کنند، به تریدرهای ارز دیجیتال این امکان را می‌دهند که با استفاده از ابزارهای مختلف مانند خط‌های ترند، اندیکاتورها، اسیلاتورها و موارد مختلف روی قیمت دارایی‌ها تحلیل تکنیکال انجام دهند.

تریدینگ ویو (TradingView)

تریدینگ ویو
منبع: TradingView

بدون شک تمام معامله‌گران به‌خصوص تریدرهای ارز دیجیتال نام تریدینگ ویو را شنیده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. این سایت تنها برای حوزه کریپتو نیست و دارایی‌های موجود در بازارهای مالی دیگررا نیز پوشش می‌دهد. تعداد اندیکاتورها و ابزارهایی که TradingView در اختیار کاربران قرار می‌دهد، نسبت به نمونه‌های مشابه دیگر بیشتر و گسترده‌تر است.

یکی از قابلیت‌های این سایت این است که تریدرها می‌توانند اندیکاتورهایی را که خودشان طراحی کرده‌اند، در این سایت آپلود کنند. تریدینگ ویو دارای دو سرویس رایگان و خرید اشتراک است. کاربرانی که می‌خواهند از امکانات بیشتری برخوردار باشند، می‌توانند در ازای پرداخت ماهانه ۱۴.۹۵ دلار، ۲۹.۹۵ دلار و ۵۹.۹۵ دلار به‌ترتیب از سرویس پرو (Pro)، پرو+ (+Pro) و پرمیوم (Permium) استفاده کنند.

کریپتوواچ (Cryptowat.ch)

کریپتوواچ
منبع: Cryptowat.ch

سایت کریپتو واچ که متعلق به صرافی کراکن است، به‌صورت تخصصی روی بازار کریپتو تمرکز دارد. این سایت علاوه‌بر گردآوری فضای مناسب برای تحلیل تکنیکال، بخش‌های مختلف دیگری را مانند توکن غیر مثلی (NFT)، صرافی‌ها و ترندهای شبکه‌های اجتماعی پوشش می‌دهد.

۱۰. سایت های خبری

بازار کریپتو مانند هر بازار مالی دیگر به‌شدت نسبت به اخبار حساس است؛ بنابراین یک تریدر برای یک ترید موفق از آخرین اخبار مطلع باشد که بر خلاف روند جریان آب شنا نکند! خواندن و چرخ زدن در سایت‌های خبری، همان‌طور که می‌تواند خیلی جذاب و کمک‌کننده باشد،‌ می‌تواند وقت‌گیر نیز باشد. شما می‌توانید از سایت‌هایی مانند کریپتو پوتیتو (Cryptopotato)، کوین تلگراف (Cointelegraph)، یو تودی (U.today) و موارد بی‌شمار دیگر استفاده کنید، اما گزینه بهتر استفاده از خبرخوان‌ها است. این سایت‌ها اخبار سایت‌های دیگر را تجمیع می‌کنند و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کریپتوپنیک (Cryptopanic)

کریپتوپنیک
منبع: Cryptopanic

سایت، قابلیت رای دادن است که می‌توان نظرات دیگران را نسبت به اخبار منتشرشده متوجه شد. سرویس دیگری که Cryptopanic دارد، رصد پرتفولیو است. در نسخه‌های پولی این سایت کاربران می‌توانند توییتر و ردیت کاربران مهم دیگر را نیز دنبال کنند و مانند خبرها آن‌ها را یکجا ببینند. کریپتوپنیک نسخه موبایلی هم دارد و کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکشین آن از خدماتش بهره‌مند شوند.

پرسش و پاسخ (FAQ)

پرسش و پاسخ (FAQ)
  • بهترین ابزار ها برای ترید ارز دیجیتال کدام است؟

بهترین ابزار هایی که برای ترید ارز دیجیتال می‌تواند به یک تریدر کمک کند، صرافی‌ها، سایت‌های تحلیلی و اطلاعاتی، خبرخوان‌ها، ربات‌های معامله‌گر و مدیریت و رصد سبد دارایی است.

  • چه سایت‌هایی برای تحلیل آنچین مناسب است؟

سایت‌های متنوعی برای دسترسی به دیتای آنچین وجود دارد. از میان انبوهی از سایت‌ها، دو سایت گلس نود و کریپتو کوانت انتخاب‌های متداول‌تری در میان تریدرهای ارز دیجیتال هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله از میهن بلاکچین به معرفی بهترین ابزار هایی که یک تریدر ارز دیجیتال برای ترید نیاز دارد، پرداختیم. یک تریدر ارز دیجیتال برای یک ترید موفق، علاوه‌بر صرافی و پلتفرم‌های معاملاتی مناسب به سایت‌های خبری، آماری، تحلیلی، برنامه‌های مدیریت و رصد پرتفولیو نیاز دارد.

شما به‌عنوان یک تریدر ارز دیجیتال از چه سایت‌هایی استفاده می‌کنید؟

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در ترید سایت الپاری هم خیلی به ما ایرانیا خدمات میده. البته تا جایی که من می دونم بلاک چین نداره و فقط مختص فارکسه
    سایت تجارت موفق هم در تدریس خصوصی خوبه.من با هردوی اینها کار کردم. کارشون درسته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا