اینترنت و شبکه اطلاعات

چقدر با تجاری‌سازی نسل پنجم اینترنت فاصله داریم؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نسل پنجم ارتباطات پس از سه سال تحقیق و آزمون، بالاخره به صورت پایلوت رونمایی شد؛ توسعه این تکنولوژی و تجاری‌سازی آن در کشور در گرو آزدسازی باند فرکانسی، تولید یا واردات گوشی پوشش‌دهنده این فناوری، تعویض سیم‌کارت‌ها و البته مشارکت اپراتورها با یکدیگر برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز است.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی از ایرنا؛ دومین سایت نسل پنجم ارتباطات در کشور، رونمایی شد. پهنای باند زیاد، قابلیت اتصال انبوه، بحث پایداری بالا و تاخیر بسیار اندک قابلیت‌های مهمی است که این تکنولوژی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. به همین دلیل است که سالهاست کل دنیا برای اجرای این فناوری عزم خود را جزم کرده‌اند.

سوال مهمی که در خصوص نسل پنجم ارتباطات مطرح است، به تجاری‌سازی آن مربوط می‌شود. در سند شورای عالی فضای مجازی آمده تا سال ۱۴۰۲ باید ۱۰درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم برخوردار باشند. با توجه به دعوای ۱۴ساله وزارت ارتباطات بر سر فرکانس‌های ۷۰۰-۸۰۰ که در اختیار صدا و سیماست، نبود گوشی تلفن همراه مناسب در داخل کشور، آیا می‌توان به چشم‌اندازی که در سند به آن اشاره شده است، نزدیک شد؟

  «بیژن عباسی‌آرند» مدیرعامل ایرانسل در گفت‌وگو با ایرنا، جزئیاتی از بستر مورد نیاز برای توسعه این تکنولوژی را ارائه کرد و گفت: نسل پنجم ارتباطات با توجه به قابلیت‌های خاصی که دارد هم می‌تواند در اختیار کاربران شخصی قرار بگیرد هم کاربردهای صنعتی داشته باشد. به همین دلیل است که می‌توان امیدوار بود که به عدد داخل سند رسید.

وی افزود: هر کدام از قابلیت‌های نسل پنجم ارتباطات مانند شهر هوشمند، سلامت هوشمند، اتومبیل‌های خودران، پخش ویدیو با کیفیت بالا، بازی آنلاین کاربر خاص خود را دارند، به نظر می‌رسد باتوجه به این که فرآیند تکنولوژی در تمام دنیا با یک نرخ رشد و توسعه پیدا می‌کند، این رشد در کشور ما نیز در حوزه‌های مختلف اتفاق خواهد افتاد. برای دسترسی کاربرهای خانگی، علاوه بر گوشی‌هایی که این قابلیت را دارند می‌توان با تولید مودم‌های خانگی، اینترنت با کیفیت را در اختیار مشترکین خانگی قرار داد.  

عباسی‌ درباره اینکه آیا برای اتصال به اینترنت نسل پنجم، سیم‌کارت‌های مشترکین همراه باید تعویض شود، گفت: همانطور که برای ورود به حوزه ۴G سیم‌کارت‌ها را تعویض کردیم، اتصال به اینترنت نسل پنجم نیز نیاز به سیم‌کارت‌های فایو جی دارد.

این مدیر اپراتور داخلی درباره فروش گوشی ۵G در ایران، اظهار داشت: بله، گوشی‌هایی وجود دارند و می‌توان آن‌ها را از بازار خریداری کرد. اما نکته این است که چون قابلیت اتصال به اینترنت نسل پنجم در این گوشی‌ها استفاده نشده، کمتر مورد اقبال مشتری هستند و تعدادشان نیز محدود است. اگر کاربر به شبکه ۵G دسترسی پیدا کند قطعا در آینده تعداد گوشی مخصوص با پوشش اینترنت نسل پنجم نیز، بیشتر خواهد شد. البته این صرفا در بازار ایران نیست، تمام دنیا به همین شکل است.

وی درباره تولید گوشی ساخت داخل که نسل پنجم ارتباطات را پوشش دهد، افزود: اولویت و هدف گذاری ما، تولید گوشی‌هایی با رده قیمتی مناسب و مقرون به صرفه است. طبق آمار، سالانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون گوشی همراه طبق آمار وارد کشور می‌شود، تصمیم ما برای ورود به صنعت تولید گوشی بومی، تامین درصدی از این تعداد بود تا ضمن ایجاد اشتغال‌زایی، امکان توسعه تکنولوژی در آینده نیز فراهم شود. البته مودم، اولویت بیشتری دارد.

عباسی‌ خاطر نشان کرد: تمرکز بر ساخت مودم بومی می‌تواند نیاز بیشتری را مرتفع کند تا بتوانیم به واسطه آن هم‌زمان با توسعه تکنولوژی، پوشش کاربران مناسب برای کاربران را ایجاد کنیم. شاید در آینده بتوان به تولید گوشی با قابلیت پوشش‌ نسل پنجم ارتباطات نیز فکر کرد.

این مدیر اپراتور داخلی درباره سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش، اظهارداشت: اپرتورها برای احداث سایت‌های مشترک در برخی شهرها، شرکت‌های مشترکی دارند به همین دلیل بستر برای این کار فراهم است. یکی از محورهایی که در این مدت درباره آن صحبت شده، این است که اپراتورها بتوانند در اجرا و توسعه شبکه نسل پنجم ارتباطات، مشارکت بیشتری در زیرساخت داشته باشند.

وی افزود: از نظر من، این کار شدنی است و می‌تواند در قالب سیاست‌کاری به اپراتورها ابلاغ شود. ضمن این که در کارگروهی که در وزارت ارتباطات تشکیل شده و اپراتورها نیز در آن نمایندگانی دارند، بحث‌هایی صورت گرفته است. منتظر هستیم تا بر اساس نقشه راهی که وزارت ارتباطات تنظیم می‌کند میزان و نوع مشارکت را مشخص کنیم.

عباسی‌ اضافه کرد: با توجه به کاربرد خاصی که هر کدام از ویژگی‌های نسل پنجم ارتباطات دارد، می‌توان به توسعه آن فکر کرد. به صورت طبیعی برای مشترک خانگی نرخ و سرعت بالا اهمیت دارد، در حالی که برای کاربر صنعتی، حجم ارتباطات و تاخیر کم مهم است. بسته به کاربرد و کاربردی که نسل پنجم ارتباطات دارد باید برای توسعه آن فکر کرد.

این مدیر اپراتور داخلی درباره توسعه ۵G در ایران گفت: سایت‌های ۵G که راه‌اندازی کرده‌ایم، نمونه‌های اولیه‌ برای انجام تست‌ها است تا بتوان مسائل فنی را رصد کرد. برای تجهیز نهایی نیاز است که وزارت ارتباطات نقشه راه را نهایی کند و در گام اول، فرکانسی که قرار است به این کار اختصاص یابد مشخص شود. پس از آن باید تصمیم گرفت که چه تجهیزاتی باید برای باند فرکانسی مورد نظر تامین و تجهیز شود. پس از آن باید به محل‌هایی که پر تراکم و پر جمعیت است فکر کنیم.

عباسی‌ افزود: اینترنت نسل پنجم مانند شاهراه ارتباطی است که کیفیت بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و به این واسطه مصرف بالا می‌رود. افزایش ترافیک مساوی با افزایش درآمد اپراتور است. ضمن این که راه‌اندازی سرویس‌های جدید که ارزش افزوده بالاتری دارند هم می‌تواند برای اپراتورها ایجاد درآمد کند.

وی درباره اعلام عدد و رقمی از راه‌اندازی نسل پنجم ارتباطات در ایران، گفتک اکنون نمی‌شود برآورد دقیقی ارائه داد. باید نقشه راه توسط وزارت ارتباطات آماده شده و متناسب با آن تجهیزات تامین و هزینه آن برآورد شود.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا