بانکداری دیجیتالپیشنهاد سردبیرکاربرد بلاک‌چینمقالات فناوری مالی

مثال‌هایی از به‌کارگیری کاربرد بلاک‌چین در بانکداری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
محمد حضرت پور

بلاک‌چین یک فناوری انقلابی است که پتانسیل آن بسیار فراتر از عرضۀ بیت کوین یا فقط انتشار تراکنش‌های شبکه بیت کوین است. این فناوری در تمام بخش‌های اقتصاد جهانی، از خرده‌فروشی گرفته تا لجستیک و زنجیره تأمین، استفاده شده است. در همین حال، بلاک‌چین ابتدا برای تراکنش‌های مالی طراحی شد پس تعجبی ندارد که بخش مالی و بانکی توسط فناوری بلاک‌چین متحول شود. در کل بلاک‌چین خدمات مالی را ارزان‌تر، آسان‌تر، شفاف‌تر، امن‌تر و دسترس‌پذیرتر می‌کند. دلایل محبوبیت کاربرد بلاک‌چین در بانکداری شامل این موارد است:

  1. کاهش هزینه‌ها و سرعت‌بخشی به انتقال پول
  2. ارتقای کارایی جریان کار
  3. محافظت از داده‌های محرمانۀ مشتریان و بانک
  4. ساخت مدل‌های جدیدی برای روابط و تعامل‌های مالی

تمام این‌ها با هم یک مزیت رقابتی بزرگ می‌سازند که نمی‌توان به سادگی از آن‌ گذشت. با این وجود، تقریبا تمام بانک‌های بزرگ درحال پیاده‌سازی فناوری بلاک‌چین و یا بررسی این امکان هستند. در ادامه ۱۰ مورد را برمی‌شماریم که نشان می‌دهند چگونه می‌توان از بلاکچین در بانکداری استفاده کرد.

بیشتر بخوانیم: آخرین هاوینگ بیت کوین؛ چه نکاتی باید بدانیم

۱-اولین تاثیر بلاکچین در بانکداری: پرداخت (به ویژه پرداخت بین مرزی)

زمانی که یکی از مشتریان بانک آمریکا (BoA) می‌خواهد پولی به یک حساب در بانک جِی‌پی مورگان (JP Morgan) ارسال کند، باید کارمزدی بین ۱ تا ۱۰ درصد بپردازد. از این پول برای بهبود امنیت تراکنش‌ها و تضمین صحت وجوه استفاده می‌شود. انتقال وجه ممکن است تا ۳ روز طول بکشد.

تراکنش‌های بین مرزی در سال ۲۰۲۱ درمجموع ۱۵۰تریلیون دلار بوده است. برای این تراکنش‌ها باید هزینۀ بیشتری پرداخت کنید. برای مثال، اگر در شهر نیویورک زندگی می‌کنید و خواسته باشید بخشی از درآمد خود را به یک حساب در لندن یا پاریس بفرستید یک مبلغ ۵ تا ۷ درصدی به کارمزد قبلی اضافه می‌شود تا انتقال دلار به پوند یا یورو انجام شود. این عملیات بین ۳ تا ۵ روز زمان می‌برد.

به علاوه، پردازش پرداخت معمولاً سخت، مبهم و به‌شدت متکی به واسطه‌هاست. بوروکراسی غیرضروری، زمان پردازش طولانی و هزینه‌های گزاف نتایج سیستم فعلی هستند. در برخی موارد شرایط به‌حدی نامساعد می‌شود که کارمزدی بسیار بیشتر از وجه انتقالی باید بپردازید. برای مثال برای ارسال ۵۰ دلار از نیجریه به سنگال، بانک از شما ۱۰۰ دلار کارمزد می‌گیرد. خیلی از مواقع، فرستنده حتی تأیید کامل‌شدنِ تراکنش را دریافت نمی‌کند.

مزیت بلاک‌چین در تراکنش‌های بانکی: یک تحقیق از شرکت فناوری اطلاعات Accenture نشان می‌دهد که استفاده از بلاک‌چین در تراکنش‌های انتقال وجه به صرفه‌جویی ۱۲ میلیارد دلاری در بخش بانکداری انجامیده است. به علاوه، بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها می‌توانند از فناوری شبکه لایتنینگ یا رمز ارزهای کم‌کارمزد استفاده کنند یا حتی یک سیستم پرداخت اختصاصی با کارمزد صفر توسعه دهند.

بانک‌ها با گزینه‌های مختلفی می‌توانند هزینه انتقال پول را کاهش و سرعت تراکنش‌ها را افزایش دهند. انجام این کار برای بانک‌ها آسان‌تر است زیرا از قبل زیرساخت‌های لازم، پایگاه مشتریان وسیع و سرمایه آزاد برای سرمایه‌گذاری دارند.

مثال‌ها: با همکاری فدرال رزرو (FRS) و شرکت IBM در سال ۲۰۱۶ از بلاک‌چین با هدف افزایش امنیت تراکنش‌های مالی و کاهش هزینه‌ها استفاده شد. در همان سال بود که آزمایش روی بلاک‌چین خصوصی R3 (کوردا) پایان یافت. این بلاک‌چین در پاسخ به درخواست ائتلاف تجاری R3 CEV LLC با اهداف مشابهی توسعه داده شد. ائتلاف R3 شامل بیش از ۷۰ بانک و شرکت مالی بزرگ مانند مورگان استنلی، جی‌پی مورگان، گلدمن ساکس، بانک ملی استرالیا و بسیاری دیگر است.

پلتفرم معاملاتی بلاک‌چین باتاویا که توسط شرکت UBS روی بلاک‌چین IBM راه‌اندازی شد، در آوریل سال ۲۰۱۸ نخستین تراکنش‌های بانکی بین مرزی – فروش مواد اولیۀ منسوجات در تولید لوازم منزل از اتریش به اسپانیا و فروش خودرو از آلمان به اسپانیا – انجام شد. شبکه باتاویا در طی راه‌اندازی آزمایشی توانست یک تعامل موفق را بین تمام طرفین شرکت‌کننده در تراکنش (خریدار، تأمین‌کننده و بانک‌ها) برقرار کند.

بیشتر بخوانیم: چهارمین هاوینگ بیت کوین با موفقیت انجام شد

۲-افزایش شفافیت در بخش بانکداری با بلاک‌چین

آن‌گونه که تجربه نشان داده، نبود شفافیت در بخش بانکداری، زمینه‌سازِ سوءاستفاده‌های مختلف توسط بانک‌ها و کارمندان آن‌هاست که سرانجام به زیان‌های مالی گسترده برای مشتریان و بحران‌های اقتصادی بزرگ می‌انجامند. بارزترین نمونه مربوط به بانک سرمایه‌گذاری برادران لِمان (Lehmann Brothers) است. در سال ۲۰۰۷ این بانک از درآمدی بیش از ۱۹ میلیارد و سود خالص ۴.۳ میلیارد دلاری گزارش داد. اما این موضوع مانع از اعلام ورشکستگی مدیران بانک، یک سال بعد، به علت عدم توانایی در بازپرداخت ۶۱۳ میلیارد دلار بدهی خود به دارندگان اعتبار، نشد.

یک مثال دیگر؛ بانک ولز فارگو (Wells Fargo) است. در طول چندسال، کارمندان این بانک بیش از ۲میلیون حساب کاربری تقلبی با نام مشتریان بانک ساختند تا گزارش‌ها را بهبود دهند و پاداش بگیرند. در همان زمان، مشتریانی که داده‌هایشان استفاده شده بود، خسارت زیادی به لحاظ میلیون‌ها دلار کارمزد غیرقانونی و سابقه اعتباری نامناسب، متحمل شدند.

مزیت بلاک‌چین در صنعت بانکداری: بانک ولز فارگو به‌شکل جبران‌ناپذیری دچار شکست شد. اگر مدیریت این بانک می‌خواست اعتماد مشتریان را بازگرداند، نیاز به یک فناوری داشت که شفافیت و قابلیت ردیابی وجوه را تضمین و نیز به‌خوبی از داده‌های شخصی محافظت کند. برای همین، آن‌ها به فناوری بلاک‌چین نیاز داشتند. با بلاک‌چین می‌توان یک سیستم ساخت که هم آزاد و شفاف و هم قابل اعتماد باشد. برای مثال، در سیستم پرداخت بیت کوین، هرکسی می‌تواند سابقه تراکنش هر کاربر را بررسی کند بدون اینکه امکانی برای کشف داده‌های شخصی وی داشته باشد.

مثال‌ها: در اکتبر ۲۰۱۷ بود که بانک جی‌ پی مورگان با همکاری ۷۵ بانک دیگر شروع به آزمایش شبکه اطلاعاتی بین بانکی (IIN) کرد که نمونۀ بلاک‌چینیِ شبکه سوییفت (SWIFT) است. شبکه IIN یک سیستم مبتنی بر بلاک‌چین Quorom است و حداکثر شفافیت عملیات بانکی را برای تمام اعضای بازار فراهم می‌آورد.

ثبت اشتراک شبکه IIN اجازه می‌دهد:

  • مشکلاتی مانند اصلاح آدرس‌های نادرست یا عدم وجود داده به‌سرعت حذف شوند.
  • سرعت تراکنش و پرداخت افزایش یابد به‌ویژه وقتی به علت بی‌دقتی‌ها و اشتباهات با تأخیر انجام می‌شود.
  • با کاهش حجم جریان مدارک، تعداد بررسی ممیزی و اصلاح اشتباهات، هزینه‌‌ها کاهش یابد.
  • احتمال انجام پرداخت بر اساس داده‌های غلط به صفر برسد.
  • تعداد کلاه‌برداری و سرقت اطلاعات شخصی کاهش یابد.

بیشتر بخوانیم: چگونه فناوری بلاک‌چین در حال متحول کردن کسب‌وکارها است؟

۳-قرارداد هوشمند و هزینه‌های حقوقی

هرگونه نقض قرارداد هزینۀ پولی دارد، زیرا حتی با برنده‌شدن دعوی در دادگاه، دستمزد وکیل باید پرداخت شود که این هزینه گاهی ۲۵ تا ۴۰ درصد مبلغی است که از برنده‌شدنِ پرونده حاصل می‌شود. اگر پرونده با شکست مواجه شود، آنگاه نه‌تنها باید پول وکیل را بپردازید، بلکه حتی باید کارمزدهای حقوقی و هزینۀ جبران را نیز پرداخت کنید. بنا بر گزارش اتاق بازرگانی ایالات متحده، ارزش ناخالص دعوی‌های تجاری مورد رسیدگی در رویه‌های قضایی، معادل مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار در آمریکا و ۸۷۰ میلیارد دلار در جهان است؛ و این تنها هزینه‌های مستقیم است. با در نظر گرفتن هزینه‌های پنهان، این رقم تا چند تریلیون دلار می‌رسد.

مزیت بلاک‌چین در هزینه‌های حقوقی: استفاده از قرارداد هوشمند به‌جای قراردادهای سنتی، به محافظت از تمام طرفین در یک تراکنش کمک می‌کند. از این جهت کمک می‌کند که پول و تمام ارزش در حین انجام قرارداد در یک سپرده قفل ‌شود و تنها زمانی به‌صورت خودکار آزاد می‌شود که تمام شرایط تراکنش که در یک الگوریتم کامپیوتری خود-اجراشونده (self-executing) کدنویسی شده‌اند، برآورده شوند.

مثال‌ها: بانک جی.پی.مورگان و تیم EthLab راه‌اندازی بلاک‌چین خصوصی Quorum را در سال ۲۰۱۶ اعلام کردند. این بلاک‌چین بر اساس قراردادهای هوشمندِ دارای سپرده کار می‌کند که برای انتقال پول و مالکیت و توکن کردن دارایی‌های ارزشمند استفاده می‌شوند. این بلاک‌چین در حال حاضر برای تراکنش‌های پرداخت و توکن کردن شمش‌ طلا استفاده می‌شود.

در فصل اول سال ۲۰۱۹ بود که سیستم SWIFT تصمیم گرفت از بلاک‌چین Quorum برای راه‌اندازی سیستم جدید پرداخت GPI استفاده کند. مطابق با برنامه‌ی توسعه‌دهندگان، سیستم GPI پرداخت‌ها را سرعت می‌بخشد و آن‌ها را شفاف‌تر و ارزان‌تر می‌کند. سیستم SWIFT همچنین می‌خواهد قرارداد هوشمند را برای حذف تأخیرهای پرداخت به دلیل خطاهای بانکی به‌کار گیرد (هر ۱۰ پرداخت در سیستم SWIFT شامل یکی از این خطاهاست).

بیشتر بخوانیم: چگونه سیستم‌های رتبه‌بندی رفتار کاربران را در اقتصاد گیگ شکل می دهند؟

۴-اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی داده بانک‌ها به کمک بلاکچین

بانک‌ها از مخازن داده‌های خصوصی استفاده می‌کنند که با مخازن بانک‌های دیگر فقط در یک لایۀ سطحی در تعامل هستند و هم‌زمان تعداد زیادی خطا و ناسازگاری ایجاد می‌کنند. این، نتیجۀ عامل انسانی (برای مثال، کارمند داده را درست وارد نکرده است) و همچنین ناسازگاری فرمت‌های ذخیره‌سازی داده‌هاست.

مزیت بلاک‌چین در اشتراک‌گذاری داده‌های بانکی: موسسه Deloitte در یک مطالعه تخمین زده که اشتراک‌گذاری داده از طریق بلاک‌چین به بانک‌ها و موسسات مالی اجازه می‌دهد بیش از یک‌چهارم هزینه‌های ذخیره‌سازی و پردازش داده را کاهش دهند. به علاوه، این کار بر امنیت و قابلیت ‌اطمینان اطلاعات ذخیره‌شده می‌افزاید.

مثال‌ها: بانک امریکا (Bank of America) در سال ۲۰۱۸ یک درخواست حق انحصاری (Patent) را کامل کرد که یک سیستم مبتنی بر بلاک‌چین برای داده‌های هویتیِ کسب‌وکار و اشخاص بود. این سیستم، داده‌ها را می‌گیرد، دسترسی به آن‌ها را تنها به طرف‌های احرازشده می‌دهد و سوابق و پیشینۀ فعالیت تمام افرادی را که به داده‌های ذخیره‌شده دسترسی دارند، ثبت و ردیابی می‌کند.

علاوه بر این، پلتفرم‌های Oyster Protocol و سیستم IPFS می‌توانند برای ذخیره‌سازی اطلاعات در بلاک‌چین استفاده شوند. اما این راه‌حل‌ها توسط بخش مالی قوی‌تر نشده‌اند؛ این‌ها فقط پروتکل‌هایی برای ذخیره‌سازی ابری مبتنی بر بلاک‌چین هستند.

۵-تأیید هویت دیجیتال، یکی از کاربردهای بلاکچین در صنایع مالی

عملیات مالی در شبکه بدون فرآیند تأیید هویت غیرممکن است، که اگرچه بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد، اما با هر عملیات یا احراز هویت در سیستم پرداخت، نیاز به تکرار دارد. این سیستم کاربرپسند نیست، خطر سرقت پول یا داده را افزایش می‌دهد و روی هم رفته کارایی ندارد.

مزیت بلاک‌چین در احراز هویت: اول از همه، برای ایجاد یک کارت (گواهی) شناسایی و سپس استفاده از آن در هر شناسایی، تأیید یا صدور مجوز بعدی، مراحل تأیید هویت فقط یک‌بار باید تکمیل شود. همچنین کاربران قادر خواهند بود انتخاب کنند با چه روشی شناسایی می‌شوند و با چه کسی هویت خود را به اشتراک می‌گذارند. در نهایت، داده‌های مالی و شخصی کاربران تا حد امکان در امنیت کامل محافظت خواهند شد زیرا طرف دیگر نمی‌تواند آن‌ها را بخواند از آنجا که توسط یک قرارداد هوشمند بررسی می‌شوند.

مثال‌ها: استارت‌آپ‌های فناوری مالی (Fintech) مانند تریدل (Tradler)، اکوسیستم هویت بلاک‌چین کمبریج (Cambridge Blockchain) و ID2020 درحال کار روی موضوع هویت شخصی هستند. دو پروژۀ اول ساخته شده‌اند تا مدارک و شواهد تأیید هویت را ذخیره کرده و مالکیت کامل داده‌های تولیدشده در مرحلۀ شناسایی را فراهم کنند. پروژۀ ID2020 نیز تمرکز خود را بر صدور کارت‌های هویت دیجیتال برای آن‌هایی که کارت شناسایی فیزیکی ندارند، قرار داده است. این پروژه توسط مایکروسافت، موسسه Accenture و بنیاد راکِفلر (Rockefeller) حمایت شده است.

بیشتر بخوانیم: چه کسی با بدست آوردن “ساتوشی حماسی” میلیونر خواهد شد؟

۶-وام‌ سندیکایی و تاثیر بلاک‌چین در وام‌دهی

وام سندیکایی (Syndicated Lending) منظور وام‌هایی معمولا با مبالغ بالا هستند که با همکاری حداقل دو وام‌دهنده (بانک تجاری یا موسسه مالی) به وام‌گیرنده ارائه شده‌اند. چون بیش از ۳ طرف در فرآیند وام سندیکایی دخالت دارند (معمولا بیش از ۱۰ طرف) پردازش و صدور وام‌ها ممکن است تا ۱۹ روز طول بکشد. وام‌دهندگان باید داده‌های وام‌گیرنده را بررسی کنند و سپس تصمیم بگیرند که آیا وام را پرداخت کنند و تحت چه شرایطی (دوره، بهره و دیگر) این کار انجام شود. همچنین به علت نیاز به انطباق با قانون محرمانگی بانکی (BSA)، جلوگیری از پولشویی و همچنین رویه‌های شناخت مشتری (KYC)، این زمان طولانی می‌شود.

مزیت بلاک‌چین در وام‌دهی: معرفی بلاک‌چین به امور بانکی در زمینۀ وام‌دهی آن را به‌شکل چشمگیری دگرگون می‌سازد؛ یک مخزن داده توزیع‌شده که سوابق داده‌های مالی طرفین را ارائه می‌دهد و کمک می‌کند یک سیستم امتیاز اعتبار شفاف، باز و قابل‌اعتماد برای تمام اعضا داشته باشیم. با استفاده از فناوری دفترکل توزیع‌شده (بلاک‌چین)، بانک‌ها می‌توانند امور مربوط به مچینگ (matching)، شناخت مشتری (KYC) و اقدامات ضدپولشویی را بین گره‌ها توزیع کنند و آن‌ها را به یک حساب مشتری ربط دهند. همچنین قرارداد هوشمند کاری می‌کند که تمام فرآیندهای پردازش درخواست، محاسبه امتیازها، توزیع وام و سپس جمع‌آوری و توزیع بازپرداخت‌ها، به‌صورت خودکار و بی‌نقص انجام شوند. در کل فناوری بلاک‌چین فرآیند وام اتحادیه‌ای را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند.

مثال‌ها: در سال ۲۰۱۶ بود که پروژه‌های R3، Symbiont، Ipreo و Credit Suisse با موفقیت یک راه‌اندازی آزمایشی از یک پروژه با استفاده از بلاک‌چین را در بازار وام اتحادیه‌ای آغاز کردند. در آوریل ۲۰۱۸، چندین شرکت تیمی تشکیل دادند تا در پیاده‌سازی پلتفرم بلاک‌چین Fusion lenderComm مشارکت کنند که بر صدور وام‌های اتحادیه‌ای متمرکز است. در ماه نوامبر همان سال شرکت‌های BBVA اسپانیا، میتسوبیشی (MUFG) ژاپن و BNP Paribas از فرانسه وامی معادل ۱۵۰ میلیون را به شرکت اسپانیایی Red Electrica با استفاده از فناوری بلاک‌چین واگذار کردند.

اما حالا پابه‌پای وام‌های بانک و موسسات مالی، وام‌های مبتنی بر بلاک‌چین صادر می‌شوند. کاربران در پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز گرد هم می‌آیند و به کاربران دیگر وام می‌دهند. پروتکل‌ اوه (Aave)، پروتکل کامپاند (Compound) و MakerDAO برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های وام‌دهی بلاک‌چین هستند.

بیشتر بخوانیم: دنیای ارزهای دیجیتال پر شده از توکن‌؛ ادغام از راه می‌رسد

۷-گزارش‌های قانونی و اظهاریه‌های مالی

هزینۀ تهیه گزارش‌ها و اظهاریه‌های مالی در صنعت امروزی بسیار زیاد است. در حدود ۴۰ درصد از شرکت‌های مالی حداقل ۴۰ میلیون دلار برای گزارش‌های قانونی صرف می‌کنند و بقیه بین ۵ تا ۳۰ میلیون دلار در این زمینه خرج می‌کنند. در همین حال، حدود ۶۰ درصد آن‌ها مطمئن هستند که سال بعد بیش از این مبلغ را خواهند پرداخت.

مزیت بلاک‌چین: یک دفترکل مبتنی بر بلاک‌چین با اعداد و ارقام قابل‌اعتماد و تغییرناپذیر به شما اجازه می‌دهد به شکل امن گزارش‌های قانونی را به اشتراک بگذارید. قراردادهای هوشمند بسیاری از مسائل مرتبط با پر کردن و گواهی‌کردن اسناد را خودکار می‌کنند. این موضوع به افزایش کارایی فرآیند، کاهش زمان و هزینه‌های پولی می‌انجامد.

مثال‌ها: در سال ۲۰۱۸ انجمن آمریکایی خدمات بیمه (AAIS) با همکاری شرکت IBM پلتفرم OpenIDL را برای خودکار کردن گزارش‌دهی قانونی بیمه توسعه داد. برای خودکار کردن گزارش‌دهی قانونی در بخش ICO می‌توان از پلتفرم iComplyICO استفاده کرد.

۸-شناخت مشتری و احراز هویت (KYC)

به طور متوسط، هزینۀ شرکت‌های مالی برای رویه‌های شناخت مشتری حدود ۴۸ میلیون دلار است. این فرآیند در همین حال بسیار زمان‌بر نیز هست. همچنین کاربران هر مرتبه که با یک شرکت مالی یا بانک جدید آشنا می‌شوند، باید این رویه‌ها را سپری کنند.

مزیت بلاک‌چین: بلاک‌چین به استاندارد طلا در زمینۀ ذخیره‌سازی داده‌های مالی و شخصی کاربران تبدیل شده است. این داده‌ها شامل اطلاعاتی در مورد منشأ وجوه، علایق کسب‌وکار و همچنین سوابق تراکنش‌های مالی هستند.
بانک‌ها و سایر موسسات مالی قادر خواهند بود از این اطلاعات برای سرعت بخشیدن به رویه شناخت مشتری استفاده کرده و مجوزهای لازم که برای چک‌های بعدی معتبر هستند را ذخیره کنند.

مثال‌ها: می‌توانید یک گواهینامۀ تکمیل رویۀ شناخت مشتری را در پلتفرم‌های Deloitte و KYC Chain کسب کنید.

بیشتر بخوانیم: سه فناوری در صنعت بانکداری که در سال ۲۰۲۴ شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند بود

۹-کاربرد بلاک‌چین در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم

در سال ۲۰۱۲، جریمه‌ای معادل ۱.۹ میلیارد دلار بر شرکت HSBC پس از اینکه مشخص شد در پولشویی ۸۸۱ میلیون دلار برای کارتل‌های مواد مخدر دست داشته، تحمیل شد. در سال ۲۰۱۷، بانک Deutsche به دلیل همکاری در پولشویی و برداشت ۱۰ میلیارد دلار از کشور روسیه، ۶۳۰ میلیون دلار جریمه شد. بانک CBAUF مبلغ ۵۳۰ میلیون دلار را پس از اعتراف به نقض قوانین ضد پولشویی و تأمین مالی تروریسم، پرداخت کرد. ذکر مواردِ این لیست را می‌توان تا ساعت‌ها ادامه داد.

مزیت بلاک‌چین در مبارزه با پولشویی: معرفی فناوری دفترکل مبتنی بر بلاک‌چین، انطباق با الزامات AML/CTF را برای بانک‌های صادق و درستکار تسهیل می‌کند و همچنین تحقیق و بررسی درمورد افراد و موسسات دارای پتانسیل فساد، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌شود. از آنجایی که داده‌ها در بلاک‌چین در بین صدها و حتی هزاران گره توزیع می‌شوند، حذف یا تغییر آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

مثال‌ها: در راستای حل معضل پولشویی و تأمین مالی تروریسم، چندین پروژه مبتنی بر بلاک‌چین توسعه داده شده‌اند:

  • اِلیپتیک (Elliptic) – ردیابی لحظه‌ای منشأ کوین‌ها
  • Chainalysis – ردیابی تعامل‌ها و عملیات بین آدرس‌های رمز ارزی
  • Coinfirm – ردیابی پول از طریق تأیید تراکنش مبتنی بر بلاک‌چین

۱۰-کارکرد بلاک‌چین در امنیت داده بانکداری

یک تحقیق جهانی که توسط شرکت IBM حمایت شد، نشان داد که شرکت‌های مالی در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳.۸ میلیارد دلار در نتیجۀ افشای داده‌های شرکت‌ها و مشتریان ضرر کرده‌اند. هزینۀ متوسط هر دادۀ ازدست‌رفته که حاوی اطلاعات محرمانه و شخصی است، در حدود ۱۴۸ دلار تخمین زده شد.

در همین زمان، شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات مالی، ۳۰۰ برابر بیشتر از شرکت‌های مشغول در سایر حوزه‌ها قربانی حملات سایبری می‌شوند. برای همین، بانک‌ها و شرکت‌های مالی مجبورند مبالغ بسیار بیشتری را برای تضمین امنیت و قابلیت اطمینان خدماتشان صرف کنند.

بیشتر بخوانیم: شکل‌دهی جدید فین‌تک با استفاده از هوش مصنوعی مولد

مزیت بلاک‌چین در امنیت بانکداری: ابزارهای امنیت و تصدیق اعتبار مبتنی بر بلاک‌چین شانس بیشتری به شناسایی و بلاک کردن اقدامات بدخواهانه می‌دهند. بلاک‌چین یک پلتفرم خنثی، غیرمتمرکز و شفاف برای ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها می‌سازد که غیرقابل‌تغییر، ضد دستکاری و دارای حریم خصوصی است؛ بنابراین بانک‌ها می‌توانند در هزینه‌های مربوط به نشت داده صرفه‌جویی کنند و سطح اعتماد مشتری را در سازمان خود ارتقا دهند.

مثال‌ها: بانک جی‌پی.مورگان در مِی ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد دارد شبکه زی کش (Zcash) را در پلتفرم خود، Quorum به‌کار گیرد. زی کش یکی از ارزهای دیجیتال معروف است که توسط شرکت کوین الکترونیک زیروکوین توسعه داده شد. این رمز ارز از محرمانه بودن و شفافیت دلخواهانه تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

یک فرصت مناسب تاریخی برای صنعت بانکداری به‌‎وجود آمده تا از بلاک‌چین در خدمات خود استفاده کند. با توجه به پختگی این فناوری در مقایسه با سال‌هایی که رویکرد قانون‌گذاران و نهادها نشستن و تماشا کردن بود، حالا زمان درک این فرصت و پذیرش بلاک‌چین در بانکداری و امور مالی است.

از همه مهم‌تر اینکه مزیت‌های پیاده‌سازی بلاک‌چین در صنعت بانکداری شامل حال تمام اعضا و ذینفعان می‌شود. با داشتن پتانسیل برای کاهش هزینه‌های خدمات مالی و از طریق همکاری بین مؤسسات مالی و همچنین ایجاد فرآیندهای استاندارد در سراسر بخش مالی و بانکداری، فناوری بلاک‌چین می‌تواند دسترسی گسترده‌تر و عادلانه‌تری را برای تمام جامعه فراهم کند.

با ایجاد اعتماد بین نهادهای واسطه و تسهیل انتقال اطلاعات از طریق ابزارهایی که قبلاً وجود نداشتند، بلاک‌چین می‌تواند همکاری بین مؤسسات مالی را ارتقا دهد و نقش صنعت بانکداری را به عنوان یک واسطه قابل‌اعتماد تقویت کند.

  • مثال‌هایی از به‌کارگیری کاربرد بلاک‌چین در بانکداری

بیشتر بخوانیم: فرصت‌های تجاری جدید با ترکیب بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا