بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

بازاریابی رشد (Growth Marketing) چیست؟ 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی؛ فرصت امروز  

بازاریابی رشد در واقع فرآیند استفاده از روش های مختلف برای عبور از صرف تولید محتوا و جلب وفاداری مشتریان است.

جلب نظر مشتریان در بازاری که هیچ رقیبی سر و کله اش پیدا نشده، یکی از راحت ترین کارهای دنیاست. در چنین سناریو رویایی شما لازم نیست محصول خیلی عجیب یا نوآورانه ای داشته باشید. به علاوه، جور کردن بودجه بازاریابی و تبلیغات هم کاملا بی مورد خواهد بود؛ چراکه مشتریان چاره ای به غیر از خرید محصولات شما ندارند. متاسفانه این رویای خوش در بازارهای کنونی با هزاران برند رنگارنگ هیچ معنایی ندارد. به همین خاطر کارآفرینان علاوه بر یک محصول درجه یک باید برنامه ای ویژه برای بازاریابی نیز داشته باشند. وگرنه در هیاهوی برندهای مختلف به سادگی گم خواهند شد. 

حالا که مشتریان انواع و اقسام ابزارها برای مقایسه محصولات و برندها با یکدیگر را دارند، انگار بازاریابی نیاز به یک آپدیت تازه دارد؛ چراکه با همان دست فرمان قدیم دیگر هیچ خریداری دست به جیب نشده و محصولات روی دست کارآفرینان باد می کند. خوشبختانه بازاریاب ها خیلی زود به این جمع بندی رسیده و نسخه تازه ای از بازاریابی را درست کرده اند. اشتباه نکنید، ما اصلا شوخی مان نگرفته است. در عوض منظور ما از این نسخه دوم «بازاریابی رشد» است. 

اگر شما هم فکر می کنید الگوهای فعلی بازاریابی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نیست، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه قصد داریم روش های مدرن بازاریابی را به اتفاق شما زیر و رو کنیم. پس کمربندها را محکم ببندید تا سفرمان به سوی نسخه دوم مارکتینگ را شروع کنیم. 

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی رشد: یک تعریف جمع و جور

کتاب های درسی معمولا هر چند سال یکبار مورد بازبینی اساسی قرار می گیرند تا همچنان حرف تازه ای برای مخاطب داشته باشند. اینطور وقت ها نویسنده کتاب از اطلاعات تازه برای افزایش بار آموزشی اثرش استفاده می کند تا یک وقت در برابر رقبا کم نیاورد. شبیه همین اتفاق در دنیای بازاریابی هم رخ داده است. این روزها خیلی از برندها دیگر بازگشت سرمایه ای از تبلیغات در شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ به دست نمی آورند. به همین خاطر تیم های بازاریابی در برندهای بزرگ چند سالی هست سراغ روشی تازه برای حل این مشکل رفته اند. در این روش قبل از هر چیزی استفاده از اطلاعات دسته اول، هوش مصنوعی و به طور کلی هر ابزاری که به تولید محتوای هدفمند کمک کند، مهم خواهد بود. 

براساس آنچه تا اینجا گفتیم، بازاریابی رشد در واقع فرآیند استفاده از روش های مختلف برای عبور از صرف تولید محتوا و جلب وفاداری مشتریان است. اجازه دهید تا بحث مان خیلی گیج کننده نشده، از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. دو برند حوزه تعمیرات خودرو را در نظر بگیرید. برند نخست براساس تجربه قبلی شروع به تولید محتوا با حضور ستاره های فرمول یک یا حتی نمایش پشت صحنه کسب و کارش می کند. در عین حال برند دوم به جای پیروی کورکورانه از ترندهای بعضا از مد افتاده سراغ تحلیل رفتار مشتریان در بازار، آنالیز داده های مربوط به مشتریان برند و همچنین کاربرد تکنیک های سئو برای جذب ترافیک بیشتر می رود. بی شک در قصه ما این برند دوم است که همیشه وضعیت بهتری در بازار خواهد داشت؛ چراکه قبل از اینکه با تولید محتوا بی گدار به آب بزند، حسابی وضعیت را سنجیده و با دست پر وارد بازار شده است. 

همانطور که می بینید، بازاریابی رشد در واقع یک مرحله قبل از تولید محتواست. دلیل تاکید بر روی این فرآیند، صرف نظر از رقابت بالا در بازار، افزایش شدید انتظارات مشتریان است. ترجمه این فکت به زبان خودمانی، سختگیری بیشتر مشتریان قبل از خرید یک محصول است. پس باید طوری کمپین های بازاریابی مان را طراحی کنیم که دیگر جایی برای اما و اگر نزد مشتریان باقی نماند. این کار به لطف بازاریابی رشد از قالب یک چالش نفسگیر به نوعی سرگرمی جذاب تبدیل می شود. 

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

بازاریابی رشد چه فرقی با بازاریابی سنتی دارد؟

بعد از اینکه تعریفی دقیق از بازاریابی رشد به دست آوردیم، باید کمی درباره تفاوت آن با الگوی کلاسیک فکر کنیم. اگر بخواهیم یک جواب بی نهایت کوتاه به این مسئله بدهیم، باید گفت در بازاریابی رشد این آمار و اطلاعات هستند که تکلیف همه چیز را روشن می کند. در عوض بازاریاب های کلاسیک بیشتر روی تجربه های قبلی شان حساب باز می کنند. 

اگر در بازاریابی کلاسیک هر کانال ارتباطی به طور مجزا مورد بررسی و استفاده قرار می گرفت، حالا در بازاریابی رشد صفر تا صد کار از یک چشم انداز وسیع مورد بررسی قرار می گیرد. به طوری که تکنیک هایی مثل آزمون آ/ب (A/B Testing) صرفا برای ارزیابی اطلاعات و نظرخواهی دقیق از مشتریان مورد توجه قرار می گیرد. 

بی شک در بازاریابی کلاسیک هم جایی برای تحلیل داده ها وجود دارد. با این حال چنین توجهی در بازاریابی رشد وارد مرحله ای تازه می شود. راستش را بخواهید، این مفهوم اصلا از زمانی که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به عنوان فناوری های تازه پا به میدان گذاشتند، تبدیل به یک استراتژی محبوب شد؛ چراکه حالا بدون دردسر خاصی امکان بهینه سازی کمپین های بازاریابی فراهم شده است. فکر می کنم حالا دیگر فرق بین بازاریابی رشد و الگوی کلاسیک مارکتینگ را متوجه شده باشید، مگر نه؟

المان های اصلی در بازاریابی رشد

وقتی درباره بازاریابی رشد حرف می زنیم، یک روش ساده یا سرراست را مد نظر نداریم. در عوض تکنیک های مختلفی در این میان به بازاریاب ها برای پیشبرد بهتر کارشان کمک خواهند کرد. ما در ادامه ماجراجویی مان در دنیای بازاریابی رشد، قصد داریم بعضی از المان های اصلی را زیر ذره بین ببریم. اینطوری بازاریابی رشد از یک زمین بازی کاملا ناشناخته تبدیل به خانه شما خواهد شد. 

 مهمترین نکات در بازاریابی رشد را به این صورت خلاصه کرده ایم:

 همکاری همه در فرآیند بازاریابی رشد

  •  اجرای آزمون آ/ب
  •  تحلیل بازخورد مشتریان
  •  انعطاف پذیری و استقبال از تغییرات
  •  بازاریابی چندکاناله

همانطور که می شود حدس زد، ما در ادامه به بررسی هر کدام از این اجرای بازاریابی رشد خواهیم پرداخت. یادتان باشد، بازاریابی رشد فقط در صورتی جواب می دهد که تمام این اجزا در کنار هم اجرا شود. پس همین حالا هر فکر و خیالی برای اجرای دلبخواهانه هر کدام از آنها را فراموش کنید. 

همکاری همه در فرآیند بازاریابی رشد

رشد کسب و کارها در دنیای بازاریابی کاری نیست که یک نفر تک و تنها از پس آن بربیاید. در عوض همه اعضای شرکت باید دست به دست هم داده و این مسیر دشوار را برای خودشان هموار کنند. به همین خاطر اولین عنصر اساسی در بازاریابی رشد را همکاری همه جانبه اعضای شرکت می دانیم. 

بعضی ها فکر می کنند هرجا که اسمی از بازاریابی وسط باشد، فقط تیم مارکتینگ باید نگران شده و خودش را درگیر ماجرا کند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، ناکامی های سریالی تان در بازار اصلا جای تعجب ندارد. پس همین حالا این عادت قدیمی را کنار گذاشته و آماده اجرای یک استراتژی تازه در شرکت شوید. 

اولین تیمی که در کنار بازاریاب ها باید وارد گود شود، تیم توسعه و تحقیقات (R&D) است. هرچه باشد نیازهای مشتریان و تغییرات مربوط به محصولات بقیه برندها با ارزیابی های مداوم این بخش شناسایی می شود. به علاوه، همکاری میان تیم بازاریابی و توسعه و تحقیقات موجب ارزیابی بهتر از کمپین ها می شود. به طوری که دیگر خبری از اشتباهات تکراری در تولید محتوا و کمپین های برند نخواهد بود. 

بعد از اینکه تکلیف تان با تیم توسعه و تحقیقات روشن شد، باید سراغ بخش خدمات مشتری نیز برویم. ارتباط نزدیک با مشتریان همیشه اطلاعات دست اولی برای آپدیت روندهای کاری به دست می دهد. پس اگر فکر کرده اید بی توجهی به مشتریان شما را به موفقیت می رساند، سخت دراشتباهید. یادتان باشد، تصمیم گیرنده نهایی در بازار مشتریان هستند. پس کمپین های بازاریابی شما هم باید مطابق سلیقه آنها باشد. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

آخرین بخش مهمی که باید پای ثابت بازاریابی رشد باشد، تیم فروش است. خیلی ها فکر می کنند بازاریابی و فروش دو بخش کاملا مجزا هستند؛ در صورتی که این دو تیم تقریبا دو روی یک سکه هستند. به طوری که در برندهای بزرگ معمولا اعضای این دو دپارتمان مشترک بوده و همکاری شان هم کاملا نزدیک است. استفاده از اطلاعات مربوط به فروش به تیم بازاریابی کمک می کند تا بیشتر روی محصولات پرفروش و ویژگی های نوآورانه محصولات مانور دهد. اینطوری دیگر خبری از اعتراض های گاه و بی گاه مشتریان نخواهد بود. خب وقتی همه چیز مطابق انتظار مشتریان پیش برود، مگر دلیلی هم برای نگرانی باقی خواهد ماند؟

یادتان باشد، همکاری میان تیم های مختلف در فرآیند بازاریابی رشد همیشگی است. پس حتی دور و بر ایده هایی مثل تشکیل جلسه های هفتگی هم نروید. چراکه چنین ایده هایی فقط نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت تان خواهد بود. در عوض توصیه ما کمک گرفتن از فرهنگ سازمانی است. کسب و کارهایی که فرهنگ ارتباط نزدیک میان کارمندان شان دارند، خیلی راحت تر از پس بازاریابی رشد برمی آیند. البته اگر شما چنین فرهنگی در شرکت تان ندارید، لازم نیست خیلی نگران شوید؛ چراکه همیشه فرصت برای ایجاد چنین فرهنگ کاربردی در شرکت وجود دارد. پس همین امروز دست به کار شده و اوضاع را به نفع خودتان تغییر دهید. 

اجرای آزمون آ/ب

امروزه به لطف پیشرفت حیرت انگیز تکنولوژی دیگر مقایسه امور با هم کار چندان سختی نیست. اگر زمانی نه چندان دور بازاریاب ها باید آستین ها را بالا زده و یک به یک نظر مشتریان را به طور حضوری جویا می شدند، حالا دیگر همه چیز رنگ و بوی تازه ای به خودش گرفته است. کافی است شما میانه خوبی با ابزارهای دیجیتال داشته باشید و سر و گوشی هم در دنیای استراتژی های جدید آب دهید. آن وقت خیلی زود به آزمون آ/ب خواهید رسید. 

آزمون آ/ب در میان بازاریاب ها و به طور کلی کارآفرینان برای مرور سیستماتیک نتایج دو ایده مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا تیم بازاریابی را در نظر بگیرید که تردیدهای جدید بر سر انتخاب بهترین قالب برای خبرنامه برند دارد. در این صورت بهترین روش ارائه دو نمونه نهایی از قالب خبرنامه به دو دسته مختلف از مشتریان است. اینطوری مشکل موردنظر بدون هیچ دعوا و جر و بحثی حل خواهد شد؛ چراکه بازخورد بهتر هر گروه از مشتریان به قالب پیشنهادی ملاک نهایی کار خواهد بود. 

بدون شک مثال بالا یکی از مثال های ساده و دم دستی برای آزمون آ/ب محسوب می شود. با این حال اگر شما نکات مربوط به آزمون فوق را خوب یاد بگیرید، دیگر مشکلی در اجرای آن نخواهید داشت. مسئله اصلی در اینجا چک کردن ایده های خودمان با نظرات مشتریان است. به همین خاطر باید از بین ایده های مختلف دست کم دو تا از بهترین ها را سوا کرده و مورد ارزیابی مشتریان قرار دهیم. 

همانطور که می بینید، دسترسی به داده های دست اول درباره نظرات مشتریان کار خیلی پیچیده یا غیرممکنی نیست. کافی است چندباری اجرای آزمون آ/ب را امتحان کنید تا چم و خم کار دست تان بیاید. فقط یادتان باشد، شما قرار نیست دو تا موضوع کاملا متفاوت را جلوی مشتریان گذاشته و انتظار نظرات دقیق از آنها داشته باشید. پس سعی کنید از این شیوه فقط درباره نکات شبیه به هم استفاده کنید. وگرنه کارتان حسابی بیخ پیدا خواهد کرد. به علاوه، هیچ وقت کمک گرفتن از دوستان یا آدم های حرفه ای جای خجالت ندارد. پس الکی خودتان را سرزنش نکنید؛ چراکه با این کار عملا به خود و برندتان کمک بیشتری خواهید کرد. 

تحلیل بازخورد مشتریان

آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید نظر مشتریان درباره کمپین های بازاریابی تان چیست؟ باور کنید یا نه، خیلی از بازاریاب ها آنقدر درگیر تکنیک های مختلف هستند که اصلا فراموش می کنند نظر مشتریان را جویا شوند. انگار همین که مدیران ارشد برند به طور ضمنی کمپین ها را تایید کنند، دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. فکر می کنم شما هم با ما هم عقیده باشید که چنین طرز فکری نتیجه ای به غیر از شکست نخواهد داشت، مگر نه؟

حالا که صحبت از بررسی بازخورد مشتریان شد، باید راهکارهای عملی نیز برای این شیوه پیدا کنیم. وگرنه کارمان شبیه مشاورهای کارآفرینی می شود که فقط یکسری کلیشه ها را پشت سر هم تکرار می کنند. اولین توصیه ما در اینجا استفاده از گوگل آنالیتیکس است. این ابزار کاربردی به شما برای تحلیل نظرات مردم در بازار کمک می کند؛ آن هم بدون اینکه لازم باشد دست به سیاه و سفید بزنید. از آنجایی که این روزها مردم جواب همه سوالات شان را در گوگل جست وجو می کنند، ابزارهای این غول دیجیتال اطلاعات دقیقی در اختیار کاربران قرار می دهد. پس لازم نیست حتی یک ثانیه درباره کیفیت اطلاعات گوگل آنالیتیکس شک و تردید به دل تان راه دهید. 

اگرچه دنیای آمار و ارقام با چاشنی گوگل آنالیتیکس حرف های زیاد برای کارآفرینان دارد، اما همه چیز در نمودارها خلاصه نمی شود. به همین خاطر توصیه بعدی مان توجه به نظرسنجی های مختلف است. البته نباید انتظار داشته باشید بقیه در نهایت سخاوت این کار را برای تان انجام دهند. در عوض باید آستین ها را بالا زده و خودتان دست به کار طراحی نظرسنجی برای مشتریان شوید. پیشنهاد ما در این میان استفاده از خدمات میل چیمپ یا Survey Monkey است. اینطوری شما به راحت ترین شکل ممکن اطلاعات موردنیازتان را از مشتریان به دست می آورید. از این مرحله به بعد کافی است اطلاعات مختلف را کنار هم گذاشته و یک جمع بندی نهایی از آنها داشته باشید؛ دقیقا مثل آنالیزوری یک تیم ورزشی که بعد از تماشای عملکرد رقبا باید گزارشی دقیق بنویسد!

قبل از اینکه با عجله سراغ اجرای ایده های بالا بروید، بد نیست نیم نگاهی به سایت تان هم داشته باشید. خیلی از مشتریان در سایت برندها نظرات گوناگونی درج می کنند. به علاوه، اگر در فهرست کانال های ارتباطی آدرس ایمیل هم درج کرده اید، نباید آن را به حال خودش رها کنید. در عوض چک کردن مداوم ایمیل تان امری ضروری خواهد بود؛ چراکه با این عمل ساده به موقع اطلاعات دست اول نصیب تان می شود. 

آخرین توصیه ما در این بخش توجه مضاعف به شبکه های اجتماعی است. بی شک درج کامنت در زیر پست برندها یکی از ساده ترین کارهای دنیاست. به همین خاطر خیلی از مشتریان یا حتی کسانی که اوضاع برندتان را با دقت تجزیه و تحلیل می کنند، از این ایده استفاده خواهند کرد. قبول دارم زیر و رو کردن کامنت های مختلف اصلا کار هیجان‎انگیزی نیست، اما یادتان نرود گاهی اوقات برای موفقیت در دنیای کسب و کار باید کارهای خسته‎کننده را هم به جان خرید!

انعطاف پذیری و استقبال از تغییرات

تا اینجای کار شما تکنیک های مختلفی برای دسترسی به اطلاعات دست اول و ارزیابی اوضاع بازاریابی یاد گرفته اید. حالا دیگر نوبتی هم باشد باید فکری به حال تغییر وضعیت جاری کنیم. هرچه باشد این همه تلاش برای زیر و رو کردن داده های مختلف اگر به یک تغییر واقعی منجر نشود، کاملا ناامیدکننده خواهد بود. 

این روزها کمتر کارآفرینی در دنیا پیدا می شود که میانه خوبی با تغییر استراتژی یا حتی عملکرد برندش داشته باشد. دلیل آن هم کاملا روشن است: تغییر همه دشوار است!

همانطور که راننده های قدیمی دوست دارند با ماشین های کلاسیک همه جا بروند، کارآفرینان هم دل خوشی از تغییرات تازه ندارند؛ چراکه تغییرات مورد بحث همیشه به آنها احساس ناامنی خواهد داد. پس چه بهتر که همیشه با روش های قدیمی کارمان را ادامه دهیم. البته این دست فرمان هیچ وقت به موفقیت ختم نخواهد شد. در عوض شما باید همیشه خودتان را برای تغییرات مهم آماده نگه دارید. وگرنه دیر یا زود کارتان بیخ پیدا می کند. 

بازاریابی رشد بر پایه واکنش های سریع به تغییرات شگل گرفته است. پس اگر فکر کرده اید بدون واکنش های سریع شانسی برای موفقیت در بازار دارید، سخت در اشتباهید. البته ما اصلا منکر سختی های این راه نیستیم. با این حال شما باید بین موفقیت در دنیای مارکتینگ و تبدیل شدن به برندی کلیشه ای یکی را انتخاب کنید؛ همین قدر ساده و شفاف!

یادتان باشد شما ایده ها یا روش های تازه را همیشه براساس بازخورد مشتریان امتحان می کنید، پس لازم نیست نگرانی زیادی داشته باشید. هرچه باشد اقدامات شما مطابق با خواست مشتریان خواهد بود. پس چرا الکی به خودتان شک راه می دهید؟ توصیه ما در این میان تمرین مداوم برای اعمال تغییر در دنیای کسب و کار است. اینطوری به مرور زمان دیگر به واکنش های سریع عادت خواهید کرد. آن وقت است که کم کم سر و کله مشتریان راضی پیدا خواهد شد. 

بازاریابی چندکاناله

بازاریابی چندکاناله به استفاده از روش های مختلف بازاریابی برای جلب نظر مشتریان اشاره دارد. این روزها معمولا بازاریاب ها خودشان را طوری با شبکه های اجتماعی سرگرم می کنند که دیگر جایی برای هیچ روش دیگری باقی نمی ماند. به همین خاطر ما در این بخش بر روی بازاریابی چندکاناله تاکید داریم تا بازاریاب ها را از چارچوب تنگی که برای خودشان ساخته اند، دربیاوریم. خب چرا نباید از استراتژی هایی مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی یا حتی الگوی رویدادمحور (Event Marketing) استفاده کرد؟

آیا تا حالا درباره یک استراتژی بازاریابی به عنوان نسخه ای از مد افتاده فکر کرده اید؟ احتمالا خیلی از بازاریاب ها در طول زندگی شان از این مدل فکرها کرده اند. به همین خاطر هم الگوهایی مثل ایمیل مارکتینگ همیشه در مظان اتهام قرار دارند. اگر شما هم فکر می کنید در دنیای امروز فقط بازاریابی در شبکه های اجتماعی جواب می دهد، باید بگوییم سخت دراشتباهید؛ چراکه در بازاریابی رشد حتی از قدیمی ترین روش های مارکتینگ هم برای اثربخشی بهتر استفاده می شود. 

اولین کاری که شما برای ایجاد تغییرات اساسی در اوضاع مارکتینگ تان باید انجام دهید، تغییر نگرش نسبت به ایمیل مارکتینگ است. این روزها برندهای بزرگ خبرنامه بی نهایت شلوغی دارند؛ چراکه مشتریان بیش از هر زمانی مایل به دریافت ایمیل از سوی برندهای مورد علاقه شان هستند. پس بد نیست شما هم چنین استراتژی ای را جدی بگیرید. 

یکی دیگر از روش های بازاریابی که باید همیشه گوشه ذهن تان داشته باشید، میزبانی از رویدادهای کلیدی است. بی شک در هر حوزه ای جا برای برگزاری رویدادهای مهم وجود دارد. پس به جای اینکه منتظر دیگر برندها برای پیش قدم شدن باشید، خودتان برای برگزاری یک مراسم پیشقدم شوید. البته لازم نیست از همان اول کار با یک مراسم بی عیب و نقص وارد بازار شوید. همین که به مشتریان بهانه ای برای آشنایی بیشتر با برندتان بدهید، کافی خواهد بود. یادتان نرود، اینجا هم باید از اطلاعاتی که در بخش های قبل کسب کردید، استفاده کنید. وگرنه مراسم تان با یک شکست تمام عیار تفاوتی نخواهد داشت. 

نکته دیگری که در این بخش باید حواس تان به آن باشد، مدیریت هزینه هایی است که برای بازاریابی رشد انجام می دهید. مثلا در مورد برگزاری رویداد همیشه امکان زیاده روی وجود دارد. به ویژه اینکه این روزها کلی رویداد درجه یک نیز در دنیا برگزار می شود. پس یک لطفی به خودتان کرده و اصلا کسب و کارتان را با رقبای بزرگ مقایسه نکنید. این کار نه تنها فایده ای برای تان ندارد، بلکه کل کسب و کارتان را درگیر یک بازی گران قیمت خواهد کرد. 

نکته کلیدی که در این بخش باید شش دانگ حواس تان را به آن دهید، ایجاد کانال های متنوع برای بازاریابی است. شما قرار نیست همیشه از یک یا دو الگوی خاص استفاده کنید؛ چراکه همیشه مشتریانی هستند که شما نتوانسته اید درست روی شان سرمایه گذاری کنید. این یعنی جست وجو برای یافتن کانال های بازاریابی بهتر باید همیشه ادامه پیدا کند. وگرنه دیر یا زود با یکسری روش بازاریابی از مد افتاده تنها خواهید ماند. 

آخرین توصیه ما در این بخش برای یافتن ایده های تازه در زمینه بازاریابی چند کاناله استفاده از مزیت رقباست. بی شک همه ما رقبای بزرگی در بازار داریم که چشم دیدن شان را هم نداریم. در این صورت باید کمی به خودتان سخت گرفته و سراغ همین رقبای سرسخت بروید، البته نه برای مبارزه. در عوض ماموریت شما الگوبرداری از کانال های بازاریابی است که آنها استفاده می کنند. هرچه باشد برندهای بزرگ خیلی بهتر از بقیه کسب و کارهای کوچک الگوهای بازاریابی را شناسایی می کنند. پس به جای اینکه الکی خودتان را اذیت کنید، قبل از هر کار عجیبی سراغ رقبای تان رفته و سیر تا پیاز استراتژی شان را زیر و رو کنید؛ به همین سادگی.

منبع: فرصت امروز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا