با انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفهای هدفمند در گوگل تبلیغات نمائید
اگر تا به حال به کسب درآمد در دنیای مجازی پرداخته باشید و یا در حال حاضر به این کار علاقمند هستید و میخواهید آن را شروع کنید باید حتماً قبل از آن با روشهای جدید جذب مشتری آشنا شوید.
اگر تا به حال به کسب درآمد در دنیای مجازی پرداخته باشید و یا در حال حاضر به این کار علاقمند هستید و می خواهید آن را شروع کنید باید حتماً قبل از آن با روش های جدید جذب مشتری آشنا شوید؛ زیرا در دنیای پر از رقابت امروزی اگر نتوانید مشتری جذب کنید، قطعاً درآمدهای کلان به سمت رقبای شما که این کار را انجام داده اند می رود. بنابراین باید به روشهای بازاریابی با دید یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنید و دائماً در مورد انواع این روش ها خودتان را به روزرسانی نمایید.
یکی از روش های جدید و بسیار پربازده برای جذب مشتری و افزایش رونق کسب و کارهای مجازی و حتی در بسیاری موارد کسب و کارهای غیر مجازی دیجیتال مارکتینگ می باشد. امروزه لازم نیست همه کارها را خودتان انجام دهید. می توانید از آژانس های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ بخواهید تا این کار را برایتان انجام دهند. مهم این است که بتوانید با معیارهای صحیح، بهترین آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنید.
آژانس های دیجیتال مارکتینگ چه کاری برای ما انجام می دهند؟
هدف نهایی استفاده از دیجیتال مارکتینگ استفاده از تکنیک های مختلف بازاریابی و مشخص کردن یک استراتژی برای جذب بیشتر مشتریان ایده آل می باشد؛ بنابراین آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ نیز باید با یک برنامه ریزی صحیح بتواند این کار را به خوبی برای شما انجام دهد. خدمات این آژانس ها بسیار گسترده است؛ اما زمانیکه شما تصمیم به انجام بازاریابی با این روش می گیرید برای انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ بهتر است ابتدا به خدمات آنها آشنا باشید که در ادامه مهمترین خدماتشان را برایتان توضیح می دهیم.
۱. استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز
تبلیغات گوگل ادوردز برنامه ای است که توسط خود شرکت گوگل پشتیبانی می شود و در حال حاضر یکی از بهترین روش های تبلیغاتی در دنیای مجازی به حساب می آید. این برنامه روش های مختلفی دارد که به شما کمک می کند با صرف هزینه تبلیغات گوگل کمتر بیشتر دیده شوید و به خوبی نرخ تبدیل شما را افزایش می دهد. خودتان نیز می توانید از این امکان بی نظیر گوگل استفاده کنید اما آژانس تبلیغاتی به صورت تخصصی و با بازده بیشتر این کار را برایتان انجام می دهند.
۲. بهینه کردن نرخ تبدیل
اگر بخواهیم به طور ساده نرخ تبدیل که به آن CRO نیز گفته می شود را توضیح دهیم باید بگوییم برابر با مشتریان واقعی شما می باشد. به عنوان مثال شما در وبسایت خود فروشنده برخی کالاها هستید. اگر ۱۰۰۰ نفر کالاهای شما را ببینند اما تنها ۱۰ نفر آنها از سایت شما خرید کنند، نرخ تبدیل ۱% می شود. بنابراین افزایش نرخ تبدیل که توسط آژانس های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ انجام می شود تعداد مشتریان شما را حتی با بازدید مشخص افزایش می دهد؛ مثلاً بعد از مدتی شما از هر ۱۰۰۰ بازدید ۱۵ یا ۲۰ خرید خواهید داشت. اگر نتوانید دائماً نرخ تبدیل را افزایش دهید هزینه های تبلیغاتی شما از بین رفته و سود بیشتری عایدتان نمی شود. می توان گفت همه کارهای تبلیغاتی در نهایت می خواهند این نرخ را برای شما افزایش دهند؛ زیرا اگر هزاران بازدید کننده داشته باشید اما فروشی انجام نشود درآمد شما نزولی خواهد شد.
۳. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل
با اینکه در حال حاضر بسیاری از نرم افزارهای ارتباطی مانند تلگرام یا واتس اپ جای ارتباط با ایمیل را گرفته اند، هنوز هم استفاده از ایمیل جایگاه ویژه ای دارد، بسیاری از افراد هنوز هم از ایمیل برای ارسال و دریافت اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند.
درواقع ایمیل مارکتینگ همچنان در رتبه اول بازگشت سرمایه در بازاریابی قرار دارد. شاید خودتان نیز بتوانید این کار را انجام دهید اما قطعاً زمان بسیار زیادی از شما می گیرد و حتی ممکن است منصرفتان کند اما آژانس تبلیغاتی با آشنایی نسبت به انواع کسب و کارها به راحتی لیست بلندبالایی از ایمیل های هدف شما را به کار میگیرد و به صورت اتوماتیک و گسترده همزمان پیام های تبلیغاتی را به چندهزار ایمیل ارسال می کند. بهعلاوه اگر قبلاً از این روش استفاده کرده اید آژانس های تبلیغاتی برای شما نرخ تبدیل را افزایش می دهند.
۴. بالا بردن سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
اگر شما در حال حاضر وبسایت مرتبط با کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید حتماً می دانید که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل به سئوسازی معروف است و برای جذب مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. زمانیکه شما شروع به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می کنید، گوگل به نسبت بهینه سازی که شما روی سایت خود انجام داده اید به شما رتبه می دهد.
این رتبه جایگاه شما در میان انبوهی از سایت ها را در سرتاسر جهان و در ایران مشخص می کند. به خصوص زمانیکه رتبه هر محتوای شما افزایش یافته و در جستجوی گوگل در مورد یک موضوع مشخص در صفحه اول قرار می گیرید به شدت بازدید شما افزایش پیدا می کند؛ اما هرکسی این کار را بلد نیست و یکی از تخصصی ترین خدمات آژانس ها افزایش سئوی مطالب سایت و در نهایت کل سایت می باشد.
۵. تبلیغات در شبکههای اجتماعی
اگر به دنیای مجازی علاقمند هستید حتماً می دانید افراد زیادی از این شبکه ها درآمدهای بالایی کسب می کنند. این شبکه ها مخاطبان زیادی دارند و می توانند یک بازار هدف فوق العاده برای شما ایجاد کنند؛ اما هر کسی با تکنیک های رشد کسب و کار و افزایش درآمد در آنها آشنا نیست و یک آژانس متخصص به خوبی می تواند این کار را انجام دهد.
۶. تبلیغات ویدئویی
ویدئو یکی از بهترین راه های جذب مشتری است که می توان از طریق آن هم اعتبار برند را افزایش داد و هم به شدت نرخ تبدیل را بالا برد. به خصوص در شبکه های پربیننده مانند یوتیوب بازده تبلیغات بسیار عالی است. با اینکه این شبکه در ایران فیلتر شده است اما هنوز هم جایگاه ویژه ای در تبلیغات دارد. به علاوه می توان از شبکه های داخلی بسیار فعال نیز برای این کار استفاده کرد.
۷. بازاریابی تلفنی
بسیاری از افراد فکر می کنند بازاریابی تلفنی دیگر جوابگو نیست و یک روش قدیمی است اما این باور غلط است؛ زیرا بازاریابی تلفنی باعث ارتباط صمیمی بین فروشنده و مخاطب می شود و می تواند بازده بسیار خوبی داشته باشد. مهم این است که این کار به صورت هدفمند انجام شود. آژانس های تبلیغاتی فهرست های بسیار خوبی برای انواع کسب وکارها دارند که از طریق آنها فروش شما را افزایش می دهند.
۸. بازاریابی از طریق محتوا یا (Content Marketing)
در حال حاضر محتوای خوب در دنیای پر از هیجان و با وجود رقبای بسیار زیاد غنیمت است. هرکسی می تواند محتوا تولید کند اما هر محتوایی کارآمد و مورد پسند مخاطب نخواهد بود. درواقع محتوای جذاب برای یک سایت مانند پی یک ساختمان است که باید کاملاً محکم و اساسی زده شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشده و ساختمان سقوط نکند. محتوا می تواند شامل موارد مختلفی مانند نوشته های وبلاگی، اینفوگرافیک، نوشته های سئو محور، تحلیل محتوا و ارتقاء شبکه های اجتماعی باشد. آژانس های تبلیغاتی این کار را به صورت تخصصی و هدفمند برای شما انجام می دهند.
چگونه بهترین آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنیم؟
تا اینجای کار شما به خوبی متوجه شدید که یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ چه خدمات ارزنده ای برای شما دارد. بنابراین قطعاً اگر شکی هم برای همکاری با این آژانس ها داشته اید در حال حاضر برطرف شده است؛ اما موارد گفته شده به صورت کلی هستند و ما باید به دنبال انتخاب بهترین آژانس برای تبلیغات خود باشیم که به طور تضمینی این خدمات را برایمان ارائه دهد و ارزش سرمایه گذاری داشته باشد. در این حرفه نیز مانند بسیاری از حرفه های دیگر هم افراد متخصص و کاربلد وجود دارند و هم افرادی که بدون تخصص تنها به دنبال پول شما هستند و نتیجه چندانی برایتان رقم نمی زنند؛ بنابراین در ادامه به شما توضیح می دهیم که چه معیارهایی را برای انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ در نظر بگیرید.
معیارهای انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ
۱. ابتدا نیازهای خودتان و هدفتان از بازاریابی را بررسی کنید
شما باید ابتدا خودتان نیازهای بازاریابی شرکت یا سایتتان را بشناسید؛ مثلاً اینکه چه هدفی دارید؟ می خواهید با بازاریابی چقدر درآمد کسب کنید؟ می خواهید برای این کار چقدر هزینه کنید؟ خدمات یا کالای شما بیشتر مربوط به چه رنج سنی می باشد؟ آیا تابحال در شبکه های اجتماعی حضور داشته اید یا خیر؟ و مواردی از این دست را باید دقیقاً مشخص کنید تا بتوانید بهترین آژانس را انتخاب نمایید. این کار باعث می شود زمان و پول شما به بهترین نحو ممکن استفاده شود.
۲. آژانس موردنظر باید بتواند نیازهای شما را برآورده سازد
در مرحله بعد از شناسایی نیازهایتان و هدفتان می توانید انتظار خودتان از آژانس تبلیغاتی را مشخص کنید. هر آژانس تبلیغاتی بر اساس تخصصی که دارد پکیجی را برای ارائه به مشتری آماده می کند؛ بنابراین بیگدار به آب نزنید. ابتدا پکیج های مختلف را مطالعه کنید تا متوجه شوید خدمات کدام آژانس تبلیغاتی برای شما مفیدتر است. اگر خدمات و استراتژی های یک آژانس متناسب با اهداف و نیازهای شما نباشد و آن را انتخاب کنید تنها پول و وقتتان را تلف کرده اید.
۳. سابقه فعالیت آژانس تبلیغاتی اهمیت ویژه ای دارد
البته نمی توان گفت ۱۰۰ درصد کسانی که سابقه کمتری دارند حرفه ای نیستند یا تبلیغاتشان نتیجه بخش نیست؛ اما دنیای دیجیتال مارکتینگ دنیایی گسترده است که رقیبان قدری در آن فعالیت می کنند؛ بنابراین اگر افراد بخواهند بدون بروزرسانی کردن و بهبود تکنیک های خود فعالیت کنند دوام نمی آورند. پس آژانسهایی که سابقه بیشتری دارند سابقه آنها نشان می دهد که توانسته اند خودشان را بروز نگه دارند و با تکنیک های بیشتری آشنا هستند و حتی می دانند چه روش هایی جوابگو نیست.
۱. آیا می توانم چند نمونه کاری از کمپین های تبلیغاتی شما را ببینم؟
نمونه های تبلیغاتی همیشه به انتخاب صحیح شما کمک خواهند کرد. با دیدن پروژه های موفق یک آژانس بیشتر متوجه می شوید که آیا آژانس موردنظر با اهداف شما هماهنگ است یا خیر؟ یا اصلاً می تواند نیاز شما را برطرف نماید؟ مثلاً اگر در زمینه محتوایی می خواهید کار کنید باید بدانید کلیدواژه هایی که تابحال توسط آژانس موردنظر نوشته شده است چه بازدهی در گوگل داشته و چه رنکی دارند. می توانید ببینید محتواهای نوشته شده از طریق آن شرکت چقدر بازدید داشته اند و یا مدت زمان ماندن مخاطب در یک محتوا چقدر بوده است.
۲. چه کسی برنامه من را انجام خواهد داد؟
طرف حساب شما در آژانس تبلیغاتی باید کاملاً مشخص باشد؛ مثلاً باید ببینید چه کسی سئوی شما را به عهده می گیرد و محتوا توسط چه کسی نوشته می شود. درغیراینصورت اگر اشکالی در کار به وجود بیاید نمی دانید باید با چه کسی صحبت کنید و ممکن است آژانس نیز اشکالات را نپذیرد و از فردی به فرد دیگر پاس دهد.
از آنها بپرسید طول مدت همکاری برای یک مورد مشخص چقدر است؟
شما باید بدانید برای هزینه ای که پرداخت می کنید تا چه زمانی خدمات دریافت خواهید کرد که بتوانید میزان بازدهی کار آژانس را نیز بهتر بررسی کنید. درغیر اینصورت برخی آژانس های غیرحرفه ای و سودجو ممکن است در باغ سبز خوبی به شما نشان داده باشند و شما را هیجانی کنند تا با آنها قرارداد ببندید؛ اما به محض واریز پول خدمات گفته شده را تنها به مدت محدودی انجام می دهند که بازده مناسبی نخواهد داشت و پولتان از بین رفته است.
از آنها بپرسید تضمین می دهید با این قرارداد چه نتیجه هایی برای من رقم بخورد؟
بسیاری از آژانس های کم سابقه و بازهم سودجو با وعده و وعیدهای زیاد و غیرواقعی سعی در قانع کردن مشتری و عقد قرارداد دارند؛ اما شما باید خودتان از قبل بپرسید که قرار است نتیجه کار آنها چه شود؟ معمولاً افراد حرفه ای هم اشکالات کار را به شما می گویند و هم میزان بازده را به صورت دقیق برایتان بررسی می کنند و کاملاً مشخص است که وعده های الکی نمی دهند.
بازگشت سرمایه به چه شکلی انجام می شود؟
برای تبلیغات باید طوری هزینه کنید که نتیجه آن بازگشت چند برابری هزینه مصرف شده برای تبلیغات باشد. این موضوع باید کاملاً بررسی شود. آژانس موردنظر شما باید این موضوع را کاملاً شفاف سازی کند و به شما بگوید در طی چه مدت زمانی چقدر بازگشت سرمایه برای شما ایجاد خواهد شد.
از آنجایی که ممکن است شما با مهمترین شاخص های ارزیابی دیجیتال مارکتینگ آشنا نباشید در ادامه برخی از مهمترین شاخص ها را به شما معرفی خواهیم کرد. بیشتر این شاخص ها از طریق متریک های آنالیز گوگل استخراج شده اند و شناختن آنها به انتخاب درست شما کمک می کند.
۱. تعداد بازدیدکنندگان از سایت
تعداد بازدیدکنندگان یک سایت برای شما مشخص می کند که آیا شرکت موردنظر توانسته است ترافیک سایت را افزایش دهد یا خیر؟ به علاوه میزان بازدیدها باید با نرخ تبدیل هماهنگی داشته باشد؛ مثلاً اگر از هر ۱۰۰۰۰ بازدید ۱۰ خرید انجام شود، نشان می دهد که آژانس موردنظر هدفمند کار نکرده است و تنها خواسته مشتری را راضی نگه دارد؛ یعنی تعداد بازدید را افزایش داده است اما نتوانسته افرادی را به سایت شما هدایت کند که منجر به افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر برایتان شود.
پس این افزایش ترافیک ارزش واقعی ندارد؛ اما اگر قبلاً از هر ۱۰۰۰ نفر ۱۰ نفر خرید می کردند و حالا با کارهای تبلیغاتی آژانس موردنظر از هر ۱۰۰۰ نفر ۲۰ نفر خرید می کنند به معنای عملکرد خوب این آژانس می باشد.
۲. مدت زمان ماندگاری مخاطب در سایت
هرچه مخاطب شما زمان بیشتری را در سایت بماند نشان دهنده جذابیت سایت شما می باشد؛ مثلاً اگر سایت شما آموزشی باشد و مخاطب چند ثانیه بیشتر در آن نماند به این معنی است که آموزش ها جذاب و ارزشمند نبوده اند. این مورد به خصوص برای افرادی که صرفاً سایت محتوایی دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر محتوای رایگان شما بتواند موارد مختلف و موردنیاز مخاطب را به او آموزش دهد قطعاً برای یافتن پاسخ سؤالات دیگرش نیز به سایت شما سر می زند.
به علاوه اگر پک آموزشی را برای فروش معرفی کنید راحت تر آن را خریداری می کند؛ زیرا حتی در محتوای رایگان شما نیز توانسته به موارد ارزشمندی دست پیدا کند. به علاوه این فاکتور برای گوگل هم بسیار مهم است؛ زیرا این شاخص کیفیت سایت شما را نشان می دهد. در این زمینه علاوه بر موارد گفته شده باید بدانید آژانس موردنظر تا چه مدت می تواند روی سرعت سایت شما کار کند؛ زیرا یکی از مهمترین فاکتورهایی که علاوه بر محتوای خوب باعث افزایش زمان ماندگاری افراد می شود سرعت سایت است. معمولاً مخاطبان حوصله سایت هایی که دیر باز می شوند را نداشته و به سراغ سایت های با سرعت بالاتر می روند.
۳. تعداد منابع ترافیک
اینکه بازدیدکنندگان از چه روشی وارد سایت شما می شوند بسیار مهم است؛ مثلاً اگر متوجه شوید تعداد زیادی از افراد از طریق یک مقاله خاص وارد سایت شما شده اند به شما کمک می کند تا با تولید محتوای مشابه بازدید بیشتری داشته باشید. به عنوان مثالی دیگر اگر بفهمید ورودی سایت شما بیشتر از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است روی آن تمرکز بیشتری خواهید کرد. آژانس موردنظر باید این منابع را برای شما مشخص کند تا با انجام فعالیت های هدفمند و تمرکز در جای درست، درآمد خود را افزایش دهید.
۴. نرخ پرش (Bounce Rate)
می توان گفت نرخ پرش، عکس ماندگاری در سایت است؛ یعنی تعداد بازدیدکنندگانی را مشخص می کند که به محض ورود به سایت شما بدون صرف زمان از آن خارج میشوند. این فاکتور برای سایت یک فاکتور منفی است و آژانس موردنظر باید بتواند نرخ آن را هرچه بیشتر کاهش دهد. اگر نرخ این فاکتور بالا باشد مشخص می شود محتوای شما مثلاً با عنوان نوشته شده مرتبط نبوده یا آنقدر ارزش نداشته که مخاطب برای خواندنش وقت صرف کند.
۵. هزینه بر ازای هر کلیک (Cost Per Click)
همانطور که در ابتدای این مقاله نیز توضیح دادیم یکی از خدمات آژانس های تبلیغاتی، تبلیغات از طریق گوگل ادوردز می باشد. برای استفاده از این روش شما باید به ازای کلیک روی تبلیغتان به مخاطب هزینه پرداخت کنید؛ بنابراین برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی در این برنامه آژانس هزینه ای جداگانه از شما دریافت می کند. شما باید بدانید قرار است به ازای هر کلیک چقدر هزینه کنید.
۶. نرخ کلیک (Click Through Rate)
نرخ کلیک یا CTR اعتبار یک سایت را بالا می برد. این شاخص نشان می دهد عنوان شما آنقدر جذاب بوده و یا سئوی محتوا آنقدر خوب است که مخاطب روی آن کلیک کرده و وارد سایتتان می شود. اینجا باید حواستان باشد؛ در گوگل عددی وجود دارد برای نرخ بازدید که تنها نشان می دهد عنوان یک مطلب از جلوی چشم بازدیدکننده گذشته اما روی آن کلیک نکرده است. ممکن است آژانس موردنظر این عدد را که خیلی بیشتر از CTR است به عنوان میزان بازدید و عملکرد خود معرفی کند. باید به شما نرخ CTR را نشان دهد؛ این نرخ به سختی افزایش پیدا می کند و هرچه بالاتر باشد به معنای جذابیت بیشتر محتوای موردنظر می باشد.
۷. تعاملات شبکه های اجتماعی
میزان نرخ تبدیل از طریق شبکه های اجتماعی نیز باید برای شما شفاف سازی شود. این موارد شامل لایک، کامنت، افزایش فروش، افزایش ورودی سایت از طریق شبکه های اجتماعی و … می باشد.
منبع: مرکز آموزش گوگل ادز
یک دیدگاه