بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) اصطلاحی پرکاربرد در حوزه فروش و دیجیتال مارکتینگ است. با کمک آن می‌توانید برای تبدیل مشتری احتمالی به مشتری ثابت و فرآیند پس از آن برنامه ریزی داشته باشید و به مشتریان کمک کنید که راحت‌تر به چیزی که می‌خواهند برسند. این قیف دارای مراحلی است که در هر مرحله مشتری با کسب‌و‌کار شما بیشتر آشنا می‌شود.
در این مقاله قصد داریم به معرفی قیف فروش، شاخصه‌های اصلی در تحلیل قیف بازاریابی و موارد دیگر بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) یا فروش چیست؟

قیف بازاریابی یا قیف فروش (Marketing Funnel) مدلی است که به شناخت شما از فرآیند تبدیل مشتری احتمالی به مشتری وفادار کمک می‌کند و در نهایت طیف زیادی از مخاطبان هدف‌تان با برند و کسب‌و‌کار آشنا می‌شوند و افزایش فروش برای شما رقم می‌خورد.  

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا کلمه ی قیف در این اصطلاح بکار رفته است؟ در پاسخ باید گفت شکل قیف به گونه ای است که دهانه ی آن بزرگ و به مراتب انتهای آن کوچک‌تر می‌شود. قیف بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ هم به همین صورت است زیرا در ابتدا مخاطبان زیادی از طرق مختلف با برند آشنا می‌شوند و وارد قیف می‌شوند ولی پس از سپری کردن مسیر سفر مشتری (مسیر طی کردن قیف از ابتدا تا انتها) در نهایت تعداد کمی از قیف خارج می‌شوند. به طور معمول در طی سفر تعدادی از مخاطبان مراحل بعدی را طی نمی‌کنند و به انتهای قیف نمی‌رسند. این قیف باید به گونه ای باشد تا برای مخاطبان دارای جذابیت باشد و آن‌ها را تا انتهای سفر با شما همراه کند تا به مشتری ثابت شما تبدیل شوند. این را یادتان باشد که هدف از طراحی قیف فروش، تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل است.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در دیجیتال مارکتینگ

استفاده از قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چه اهمیتی دارد؟

قطعا تا الان این سوال برایتان پیش آمده که چرا باید از قیف بازاریابی استفاده کنیم و قیف بازاریابی چگونه به جذب مشتری کمک می‌کند؟ در پاسخ باید گفت قیف بازاریابی به شما کمک می‌کند تا در میان بازاریابی‌های گوناگونی که صورت می‌گیرد کسب‌و‌کار شما به موفقیت برسد و همچنین به اهداف ذیل دست پیدا کنید: 

  • تهیه استراتژی مارکتینگ : موضوع سفر مشتری در قیف بازاریابی امر مهمی به شمار می‌آید. داشتن یک استراتژی بازاریابی خوب و هدفمند به شما کمک می‌کند تا مسیر پیش رو را برای مشتریانی که سرنخ محسوب می‌شوند هموار کنید که تا پایان مسیر با شما همراه باشند؛ به عبارتی مسیر سفر مشتریان را زیر نظر بگیرید تا دریابید چه موقع و به چه علتی پیش از خرید از قیف خارج می‌شوند. سپس با دریافتن ایرادات کار خود استراتژی بهتر و قوی‌تری تهیه کنید و مشتریان را با کسب‌وکار خود همراه کنید.
  • افزایش فروش : قیف بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با استفاده از اقدامات اصولی اعتماد مخاطبان را نسبت به برند خود جلب کنید که از قیف خارج نشوند. در نتیجه شما شاهد رشد میزان فروش محصولات خود خواهید بود.
  • تخمین میزان فروش خود در آینده : با کمک قیف بازاریابی می‌توانید عملکرد و نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید. با تحلیل این موارد در هر مرحله از قیف می‌توانید نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate را بدست آورده و تخمین بزنید که درآینده چه تعداد از سرنخ‌هایتان به مشتری دائمی شما تبدیل خواهند شد.
  • صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان : قیف بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بدون اشتباه یا آزمون و خطا به شناخت درستی از سفر مشتری برسید تا بتوانید برنامه ای هدفمند و درست برای هر مرحله‌ی آن تدوین کنید. در نتیجه تلاش‌ها، زمان و هزینه ای که برای آن صرف می‌کنید به صورت هدفمند و استراتژیک خواهد بود و در آینده ای نزدیک فروش شما رشد خواهد کرد.
  • حفظ و نگهداری مشتری : قیف بازاریابی به شما کمک می‌کند مشتری را حفظ کنید و در گذر زمان به آن‌ها توجه کنید زیرا پس از مرحله ی جذب لازم است با ارائه محصولات و خدمات آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

مراحل قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیست؟

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) مدل‌های گوناگونی دارد که هر کدام از مراحلی تشکیل شده‌اند اما همه ی آن‌ها به یک هدف مشترک می‌رسند. برخی چندین مرحله برای قیف بازاریابی تعریف کرده‌اند اما اصلی‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند که به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- ابتدای قیف : آگاهی (Awareness)

در این مرحله‌ی ابتدایی مخاطب به دنبال پاسخ سوال یا راهی برای رفع نیاز خود می‌گردد. در این برهه باید با ارائه محتوا‌های آموزشی وبلاگی، پست‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی، کتاب الکترونیکی و … اقدام به جذب سرنخ کنید. اگر مخاطب بتواند پاسخ نیاز خود را در محتوای شما بدست آورد وارد قیف بازاریابی می‌شود. 

۲- وسط قیف : ارزیابی (Evaluation)

در مرحله‌ی قبل مخاطبان پاسخ سوال خود را دریافت کرده‌اند و اکنون مرحله‌ی اجرا رسیده است. این بخش سخت‌ترین مرحله‌ی قیف بازاریابی به شمار می‌آید و شما باید نهایت تلاش خود را برای ارائه توانمندی‌های خود بکار ببرید تا مخاطبان از قیف خارج نشوند زیرا به ارزیابی گزینه‌های پیش رو می‌پردازند.
فعالیت‌های مهم در بخش میانی قیف اتفاق می‌افتد زیرا باید مخاطبان را به خرید محصول سوق دهید. از این جهت تعامل بیشتر با کاربر، تقویت سرنخ‌ها و اعتماد سازی بین مخاطب و برند شما در این قسمت اتفاق می‌افتد. 
کاربری که تا مرحله‌ی ارزیابی قیف فروش با شما همراه شده است به دنبال محتوای تخصصی برای رفع نیاز خود است که این تخصص را می‌توانید به صورت مشاوره‌های کارشناسان، برگزاری وبینار یا مقایسه‌ی ویژگی‌ها و توانمندی‌های کسب‌و‌کار شما با سایر کسب‌وکارها در بخش‌های مربوطه ی سایت ارائه دهید. شایان ذکر است پرداختن به این بخش می‌تواند میزان زیادی لید را به مرحله‌ی بعد برساند.

۳- انتهای قیف : اقدام به خرید (Purchase)

اگر دو مرحله‌ی قبلی با موفقیت سپری شده باشد در این بخش افراد تصمیم به خرید می‌گیرند اما هیچگونه تضمینی وجود ندارد که این افراد از شما خرید کنند بنابراین باید از یک Call To Action جهت قطعی کردن تصمیم‌شان به خرید از شما استفاده کنید. محتواهایی نظیر توضیح محصول می‌تواند به شما در این امر کمک کند. پس از اینکه فرآیند خرید صورت گرفت نباید مشتری را رها کنید بلکه باید او را به مشتری وفادار تبدیل کنید تا مجدد از شما خرید کند در غیر این صورت ممکن است برای خرید بعدی به سراغ رقبایتان برود. برای این کار راهکارهایی مانند ارسال خبرنامه، ارائه پیشنهاداتی نظیر کد تخفیف و … به صورت بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای حفظ ارتباط با مشتری بهره ببرید. 

منبع: معرفان

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا