فناوری بلاک چین

مفاهیم پایه؛ معرفی بلاک چین و انواع آن

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در ابتدا به بررسی موضوع بلاک چین چیست پرداخته و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس از تعریف بلاک چین و کاربرد آن ، درباره آینده بلاک چین نیز صحبت کنیم.

اگر تاکنون در بازار ارز دیجیتال فعالیت کرده باشید، با مفاهیم زیادی برخورد داشته‌اید. احتمالا تاکنون با سوال بلاک چین چیست نیز رو به رو شده‌اید. فناوری بلاک چین از قرن ۲۱ آغاز به کار کرد و به طور رسمی ایجاد شد. در حال حاضر این فناوری در دنیای ارز دیجیتال وجود دارد. شبکه بلاک چین، در واقع زنجیره‌ای از بلاک‌ها می‌باشد که اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتالی درون آن‌ها ذخیره می‌شود. به عبارتی این فناوری، نوعی پایگاه جهت ذخیره داده‌ها و اطلاعات در حوزه کریپتو کارنسی می‌باشد. بر روی این فناوری رمزنگاری های مناسبی انجام شده است تا امکان تقلب، حذف یا تغییر اطلاعات به صورت کامل از بین برود.

در ادامه تعریف بلاک چین چیست، می‌خواهیم به سراغ انواع آن نیز برویم. این فناوری به چند دسته مانند بلاک چین خصوصی، بلاک چین عمومی، بلاک چین کنسرسیومی و بلاکچین هیبریدی تقسیم بندی می‌شود. در ادامه می‌خواهیم در این رابطه اطلاعات بیشتری را کسب کنیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می‌باشید یا می‌خواهید در این رابطه اطلاعات خود را بروز نمایید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این اطلاعات مفید و ارزشمند، دسترسی پیدا کنید.

بررسی انواع بلاک چین

بررسی انواع بلاک چین، عنوانی می‌باشد که در ابتدا می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. در ابتدا به بررسی موضوع بلاک چین چیست پرداختیم و حال می‌خواهیم انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. نخستین مورد، بلاک چین عمومی است. این دسته از بلاک چین‌ها، مانند یک سیستم دفتر توزیع عمل کرده و بدون محدودیت فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. در واقع هر شخصی که دارای اینترنت است، می‌تواند به این بلاک چین دسترسی پیدا کند. قابل اعتماد بودن، امنیت و شفاف بودن، از جمله ویژگی‌های این بلاک چین می‌باشد.

دومین نوع، بلاک چین خصوصی است. این بلاک چین‌ها در یک شبکه بسته فعالیت کرده و خصوصی بودن آن باعث می‌شود تنها برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها اجازه دسترسی به آن را دارند. این شبکه، دارای سرعت بالا و مقیاس پذیری فوق العاده‌ای می‌باشد که از مزیت‌های بالقوه آن به شمار می‌رود.

سومین نوع بلاک چین، نوع کنسرسیومی آن می‌باشد که از نوع نیمه غیر متمرکز بوده و توسط چندین سازمان، شبکه آن مدیریت می‌شود. این بلاک چین اغلب توسط ارگان‌هایی نظیر بانک، سازمان‌های دولتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرانجام دسته چهارم، مربوط به شبکه بلاک چین هیبریدی می‌باشد که ترکیبی از بلاک چین عمومی و خصوصی است. در تعریف بلاکچین هیبریدی چیست، باید بگوییم این سیستم، هم از نوع خصوصی که مبتنی بر اجازه است و هم از نوع عمومی که مبتنی بر اجازه نیست، تشکیل شده است. این نوع از بلاک چین‌ها، دارای انعطاف پذیری مناسبی می‌باشند.

کاربرد بلاک چین

در ادامه این مقاله، می‌خواهیم گریزی بزنیم به این موضوع که کاربرد بلاک چین چیست و از آن چه استفاده‌ای می‌شود. بلاک چین شبکه‌ای می‌باشد که در ارزهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان نفوذ، تقلب و تغییر تراکنش‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، این شبکه قادر خواهد بود فضای کافی جهت ذخیره سازی داده‌ها را نیز به کاربر دهد. اگر بخواهیم یک نوع از کاربردهای بلاک چین را عنوان کنیم، می‌توانیم به انتخابات آنلاین و الکترونیکی، اشاره داشته باشیم. در واقع سازمان‌ها برای اینکه از خطر تقلب به دور بمانند، می‌توانند از شبکه‌های بلاک چین برای این موضوع، بهره ببرند. علاوه بر این، استفاده از بلاک چین در چنین حالتی، باعث می‌شود تعداد نیروهای انسانی، به حداقل مقدار خود کاهش یابد.

اگر بخواهیم پاسخی دیگر به سوال کاربرد بلاک چین چیست دهیم، باید عنوان کنیم از این فناوری در سیستم و زنجیره حمل و نقل نیز استفاده می‌شود. در کارخانه‌های حمل و نقل و شرکت های تولید کننده، اطلاعات کالا و شرایط و وضعیت حمل و نقل از ابتدا و مبدا تا انتها و مقصد توسط این فناوری ثبت و ضبط می‌شود. همچنین این شبکه و فناوری باعث می‌شود اصالت و کیفیت بالای مواد اولیه نیز برای مشتری تضمین شود.

آینده بلاکچین

پس از تعریف بلاک چین چیست و کاربرد بلاک چین، نوبت آن رسیده است درباره آینده بلاک چین نیز صحبت کنیم. در حال حاضر افراد و سازمان‌های زیادی از بلاک چین استفاده می‌کنند. این دسته از افراد پیش بینی کرده‌اند که آینده بلاک چین به چه صورتی است و چگونه می‌توان آن را در آینده مشاهده کرد. نخستین پیش بینی از این فناوری، در توزیع داده‌های دولتی می‌باشد. در واقع این فناوری جایگزین سیستم‌های سنتی کاغذی می‌شود. علاوه بر این، مهاجرت به سمت دنیای دیجیتال از همین نقطه کلید می‌خورد. در این حالت، شفافیت و امنیت بیشتری را می‌توانیم در این فرآیند شاهد باشیم. همین شفافیت، دیگر مزیتی از آینده بلاک چین را ترسیم می‌کند که در صنایع می‌توانیم شاهد آن باشیم. با استفاده از این تکنولوژی، فرآیندها و سهولت در انجام کارها برای صنایع مختلف به وضوح قابل مشاهده است.

یکی دیگر از پیش بینی‌هایی که برای آینده بلاک چین انجام می‌شود، این است که دولت‌ها از این فناوری و ارز دیجیتال به عنوان ارز فیات استفاده کنند. این موضوع امکان ردیابی را ایجاد و زمان تسویه را به حداقل مقدار خود کاهش می‌دهد. به طوری کلی می‌توان استفاده از این ارزها را بسیار مناسب و کارآمد دانست. به عنوان مثال، کشور زیمبابوه برای محافظت از پول ملی خود، شروع به استفاده از بیت کوین کرده است.

آخرین پیش بینی از آینده بلاک چین، مربوط به اقتصاد جهانی می‌باشد که از طریق ساز و کار دیجیتالی، می‌تواند پتانسیل رشد مناسبی را به خود ببیند. در واقع در حال حاضر اقتصادهای جهانی مملو از مشکلات مالی و کلاهبرداری‌های متعدد می‌باشند. به روی کار آمدن ارز دیجیتال و شبکه بلاک چین، این موضوع را به حداقل مقدار خود کاهش می‌دهد.

بلاک در بلاکچین یعنی چه؟

در آخرین عنوان از مقاله بلاک چین چیست، می‌خواهیم به سراغ پاسخی برای سوال بلاک در بلاکچین یعنی چه برویم. بلاک‌ها، بخش‌های اصلی فناوری بلاکچین می‌باشند. در واقع آن‌ها مانند دفتر کل توزیع شده‌ای محسوب می‌شوند که حاوی اطلاعات مفید و تراکنش های صورت گرفته در بستر شبکه‌ها می‌باشند. این اطلاعات شامل زمان انجام این تراکنش‌ها، آدرس‌های فرستنده و گیرنده، هش‌های اختصاصی و هش بلاک قبلی می‌باشند. جالب است بدانید این اطلاعات به صورت دائمی روی بلاک‌ها ذخیره می‌شوند و امکان تغییر، حذف یا ویرایش آن‌ها وجود نخواهد داشت. بنابراین باید بدانیم که بلاک‌ها در بلاکچین، یک موضوع و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله به بررسی بلاک چین چیست، انواع بلاک چین شامل عمومی، خصوصی، کنسرسیومی و هیبریدی، کاربرد بلاک چین، آینده بلاک چین و بلاک در بلاک چین پرداختیم. این فناوری جذاب، دارای آینده‌ای هیجان انگیز و پرکاربرد می‌باشد. از این رو بهتر است با ساز و کار آن آشنا شویم و بتوانیم به شکل مطلوبی از آن‌ها در افزایش بازدهی فعالیت‌های خود، بهره‌مند شویم. در پایان این مقاله، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات ارزشمند، مفید و سودمندی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کرده باشد.

منبع: پلازا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا