بانکداری دیجیتالپیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتال

سه فناوری در صنعت بانکداری که در سال ۲۰۲۴ شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند بود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ما به بررسی حوزه‌های کلیدی فناوری در عرصه بانکداری با اهمیت استراتژیک می‌پردازیم که شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری از سوی بانک‌ها در سال جاری خواهند بود.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل از fintechnexus؛ صنعت خدمات مالی در فضایی به شدت پویا فعالیت می‌کند که در آن، پیشرفت‌های دیجیتال نقشی محوری در شکل‌دهی به آینده‌ی این بخش ایفا می‌کند. با وجودی که فناوری همچنان به دگرگون کردن صنعت خدمات مالی ادامه می‌دهد، مؤسسات مالی (FIs) باید برای رعایت مقررات سخت‌گیرانه‌ی این صنعت تلاش کنند، بدون این‌که اهمیت حیاتی امنیت داده‌های مالی حساس و محافظت در برابر تقلب و کلاهبرداری را خدشه‌دار کنند.

سه فناوری کلیدی

با نزدیک شدن به اواسط سال ۲۰۲۴، بانک‌ها آماده‌ی افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حیاتی‌ای هستند که مستقیماً بر عملیات، تجربه‌ی مشتری و انطباق با مقررات آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، ما به بررسی حوزه‌های کلیدی فناوری تطبیق‌پذیری (Compliance Tech)، امنیت سایبری و شخصی‌سازی – در عرصه بانکداری با اهمیت استراتژیک می‌پردازیم که شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری از سوی بانک‌ها در سال جاری خواهند بود.

بیشتربخوانیم: ارزش تحول دیجیتال؛ با بررسی بانکداری

۱- فناوری تطبیق‌پذیری (Compliance Tech)

صنعت بانکداری یکی از تحت‌ رگولارترین بخش‌های دنیا است. مقررات سخت‌گیرانه‌ی این صنعت، رعایت مداوم از سوی مؤسسات مالی را می‌طلبد. عدم رعایت این مقررات می‌تواند منجر به جریمه‌ی نقدی و در نتیجه، از دست دادن اعتماد مشتریان شود. فناوری تطبیق‌پذیری تضمین می‌کند که بانک‌ها به طور مؤثر و کارآمد این الزامات سخت‌گیرانه‌ی نظارتی را برآورده سازند. راه‌حل‌های قدرتمند فناوری تطبیق‌پذیری، از مبارزه با پولشویی (AML) تا فرآیندهای شناخت مشتری (KYC)، می‌توانند به طور مؤثری عملیات بانکی را ساده‌سازی کنند، کار دستی را کاهش دهند و ریسک‌ها را کاهش دهند.

با پیچیده‌تر شدن و تحول مقررات، نیاز به تطبیق‌پذیری و همگام بودن با محیط در حال تغییر افزایش می‌یابد. اما در حالی که هزینه‌ها می‌توانند بالا باشند (طبق نظرسنجی انجام‌شده در سال ۲۰۲۲، ۳۲ درصد از بانک‌های انگلستان انتظار داشتند که هزینه‌های تطبیق‌پذیری آن‌ها از ۵ درصد درآمدشان تجاوز کند)، بانک‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در فناوری تطبیق‌پذیری، در نهایت به تأثیرات تجاری بزرگ‌تری دست یابند.

برخی از تأثیرات و مزایای مورد انتظار برای مؤسسات مالی عبارتند از:

  • افزایش بهره‌وری: اتوماسیون فرآیندهای تطبیق‌پذیری، خطاهای انسانی را کاهش داده و تصمیم‌گیری را تسریع می‌کند.
  • کاهش ریسک: نظارت دقیق‌تر و هشدارهای لحظه‌ای به بانک‌ها کمک می‌کند تا از خطرات بالقوه پیشی بگیرند.
  • کاهش هزینه: با خودکار کردن وظایف تکراری، بانک‌ها می‌توانند منابع را به صورت استراتژیک‌تری تخصیص دهند.

همچنین، مصرف‌کنندگان نیز از هزینه‌ی اضافی صرف‌شده برای فناوری‌های مرتبط با تطبیق‌پذیری منتفع خواهند شد. مهم‌تر از همه، اقدامات سخت‌گیرانه‌ی تطبیق‌پذیری از مشتریان محافظت می‌کند و پتانسیل تقلب را کاهش می‌دهد. همچنین مزایای رفاهی وجود دارد: فرآیندهای تطبیق‌پذیری ساده‌تر به معنای افتتاح سریع‌تر حساب و انتقال وجوه است.

بیشتربخوانیم: ۱۰ مورد از برترین نئوبانک‌های جهان

۲. امنیت سایبری

افزایش تهدیدات سایبری، به ویژه با تبدیل شدن هوش مصنوعی به ابزاری که به طور فزاینده‌ای توسط هکرهای ماهر و سازمان‌های مجرمانه استفاده می‌شود، چالش قابل توجهی را برای بخش بانکداری ایجاد می‌کند. همچنین با همکاری بیشتر بانک‌ها با فروشندگان شخص ثالث برای ارائه خدمات بیشتر یا بهتر، اطلاعات قابل شناسایی شخصی (PII) مشتریان در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد. در واقع، در نوامبر ۲۰۲۳، Bank of America گزارش داد که یک رخنه امنیتی سایبری، که در آن یکی از فروشندگان آن هک شد، منجر به افشای اطلاعات قابل شناسایی شخصی (PII) مشتریان شد.

برای به دست آوردن اطلاعات مالی حساس، جلوگیری از نقض داده‌ها و حفظ اعتماد مشتریان، سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در امنیت سایبری ضروری است. با پیچیده‌تر شدن حملات سایبری، بانک‌ها باید از دفاعیات خود محافظت کنند و روابط خود را با فروشندگان شخص ثالث در نظر بگیرند، به ویژه اگر این فروشندگان به همان داده‌های حساس دسترسی داشته باشند که خود بانک‌ها پردازش می‌کنند.

تاثیرات مورد انتظار شامل موارد زیر است:

  • محافظت از داده‌ها: اقدامات امنیتی سایبری قوی، اطلاعات مشتری را از دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند.
  • استحکام: بانک‌ها می‌توانند به سرعت به حوادث پاسخ دهند و اختلالات را به حداقل برسانند.
  • مدیریت شهرت: داشتن یک امنیت قوی، اعتماد مشتری را افزایش می‌دهد.

در نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری مداوم در حفاظت‌های امنیت سایبری، مصرف‌کنندگان آسودگی خاطر خواهند داشت که داده‌هایشان امن است و این امر موجب تشویق (و امیدواریم افزایش) تعامل با خدمات بانکداری دیجیتال می‌شود.

بیشتربخوانیم: ۱۰ بانک برتر جهان در سال ۲۰۲۳

۳. شخصی‌سازی

در عصر شخصی‌سازی فراگیر، بانک‌ها باید خدمات خود را با ترجیحات فردی مشتریان مطابقت دهند. هفتاد و دو درصد از مشتریان مورد بررسی در گزارش «تأثیرگذاری شخصی‌سازی بر اثربخشی در مؤسسات مالی» ۲۰۲۱ Forrester، بیان داشتند که پیشنهادات محصولات بانکی زمانی که متناسب با نیازهای فردی آن‌ها باشد، ارزشمندتر است. و در گزارش «وضعیت بلوغ شخصی‌سازی در خدمات مالی» ۲۰۲۳ توسط Dynamic Yield و ۸۶ درصد از مؤسسات مالی مورد بررسی گزارش دادند که شخصی‌سازی یک اولویت آشکار و قابل مشاهده برای شرکت و کل استراتژی دیجیتال آن است؛ و علاوه بر آن، ۹۲ درصد از مؤسسات مالی قصد دارند بیشتر روی این تاکتیک سرمایه‌گذاری کنند.

فناوری شخصی‌سازی از تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای ایجاد تجربیات سفارشی‌شده برای مشتریان استفاده می‌کند. بانک‌ها می‌توانند از طریق توصیه‌های شخصی‌شده محصولات تا بازاریابی هدفمند بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر در مورد مشتری دارند، تعامل با مشتری را عمیق‌تر کرده و فروش متقابل محصولات و خدمات را افزایش دهند.

تاثیرات مورد انتظار شامل موارد زیر است:

  • رضایت مشتری: تعاملات شخصی‌سازی‌شده روابط قوی‌تری را ایجاد می‌کند.
  • فرصت‌های فروش متقابل: توصیه‌های سفارشی‌شده، پذیرش محصولات اضافی را به همراه دارد.
  • مزیت رقابتی: بانک‌هایی که مشتریان خود را بهتر درک می‌کنند، می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند.

فراتر از مزایای آشکار برای مؤسسات مالی، مشتریان آن‌ها پیشنهادات و راه‌حل‌هایی را دریافت خواهند کرد که بیشتر با نیازها و رفتارهایشان همسو است. ارائه پیشنهادات هدفمندتر، زمان صرف‌شده توسط مصرف‌کنندگان برای یافتن اطلاعات مرتبط را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

با حرکت بانک‌ها در میان پیشرفت‌های فنی و پیچیدگی‌های روزافزون چشم‌انداز مالی، سرمایه‌گذاری در فناوری تطبیق‌پذیری، امنیت سایبری و شخصی‌سازی برای موفقیت مداوم آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. این انتخاب‌های استراتژیک فناوری، نه تنها باعث افزایش کارایی عملیاتی برای به حداقل رساندن هزینه‌های کسب‌وکار در شرایط فعلی بازار می‌شود، بلکه کل تجربه بانکداری را برای مصرف‌کنندگان نیز ارتقا می‌دهد و این یک برد دو جانبه‌ی فوری برای این بخش و نشانه‌ای از آینده‌ی پیش رو است.

  • سه فناوری در صنعت بانکداری که در سال ۲۰۲۴ شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند بود

بیشتربخوانیم: ترکیب هوش مصنوعی و بلاک‌چین در امور مالی و سرمایه‌گذاری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا