پیشنهاد سردبیرمقالات فناوری مالی

رگ تک (RegTech) چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

حوزه خدمات مالی به طور مداوم در حال تغییر و تحول می‌باشد. مخصوصا هنگامی که موضوعاتی مانند تغییرات مقررات مالی و انطباق با آنها مطرح می‌شود. یکی از این تغییر و تحولات، RegTech است. Regtech (Regulatory technology) مدیریت فرآیندهای نظارتی در صنعت مالی از طریق فناوری است.

کارکردهای اصلی regtech شامل نظارت، گزارش دهی و انطباق است. RegTech به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا قوانین را به طور کارآمد‌تر و کم‌هزینه‌تر رعایت کنند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

رگ تک چیست؟

RegTech چیست؟ Regulatory technology یا به اختصار Regtech، به معنای فناوری‌های قانونگذاری و نظارتی، مجموعه‌ای از شرکت‌های فناوری است که چالش‌های ناشی از اقتصاد مبتنی بر فناوری را از طریق اتوماسیون حل می‌کند. افزایش محصولات دیجیتال باعث افزایش نقض داده‌ها، هک‌ و حملات سایبری، پولشویی و سایر فعالیت‌های کلاهبرداری شده است. با استفاده از داده‌های بزرگ و فناوری ماشینی، regtech با ارائه داده‌های مربوط به فعالیت‌های پولشویی انجام‌شده به‌صورت آنلاین، احتمال ریسک را برای بخش انطباق شرکت‌ها کاهش می‌دهد. ابزارهای Regtech به دنبال نظارت بر تراکنش‌هایی هستند که به صورت آنلاین انجام می‌شوند تا مسائل یا بی نظمی‌ها در حوزه پرداخت دیجیتال را شناسایی کنند.

هر گونه اطلاعات دور از دسترس به مؤسسه مالی منتقل می‌شود تا تجزیه و تحلیل شده و تعیین کند که آیا فعالیت متقلبانه‌ای در حال وقوع است یا خیر. موسساتی که تهدیداتی را برای امنیت مالی در مراحل اولیه شناسایی می‌کنند، می‌توانند خطرات و هزینه‌های مرتبط با وجوه از دست رفته و نقض داده‌ها را به حداقل برسانند. Regtech، متشکل از گروهی از شرکت‌ها است که از فناوری محاسبات ابری از طریق نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) استفاده می‌کنند تا به کسب‌وکارها کمک کنند قوانین را به‌طور مؤثر و کم‌هزینه‌تری رعایت کنند. Regtech به عنوان فناوری نظارتی نیز شناخته می‌شود. شرکت‌های Regtech با موسسات مالی و نهادهای نظارتی همکاری می‌کنند و از محاسبات ابری و داده‌های بزرگ برای به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می‌کنند. این فناوری ابری یک فناوری کم هزینه است که در آن کاربران می‌توانند داده‌ها را به سرعت و ایمن با سایر نهادها به اشتراک بگذارند.

تاریخچه RegTech

پس از بحران مالی در سال ۲۰۰۸، مقررات بخش مالی و استفاده از فناوری افزایش یافت. پیشرفت‌های فناوری منجر به افزایش تعداد شرکت‌های فین‌تک شد که محصولات مبتنی بر فناوری را برای افزایش تجربه مشتری و تعامل با موسسات مالی ایجاد می‌کنند. اتکا به داده‌های مصرف‌کننده برای تولید محصولات دیجیتال به نگرانی‌هایی در میان نهادهای نظارتی منجر شده است که خواستار قوانین بیشتری در مورد استفاده و توزیع حریم خصوصی داده‌ها هستند. پیوند اقدامات نظارتی و قوانین بیشتر با بخشی که بیشتر به فناوری وابسته است، نیاز به فناوری نظارتی را به وجود آورد. به نوعی می‌توان گفت، فناوری RegTech زیرمجموعه‌ی فین‌تک‌ محسوب می‌شود که اولین بار در سال ۲۰۱۵، به جهت بهبود شیوه‌های قانون‌گذاری، در سطح جهانی معرفی شد.

کاربردهای RegTech

برخی از ویژگی های مهم regtech عبارتند از سرعت، یکپارچگی و تجزیه و تحلیل دقیق. Regtech می‌تواند به سرعت مجموعه داده‌های به هم ریخته و در هم تنیده را از طریق فناوری‌های استخراج و انتقال جدا و سازماندهی کند. Regtech همچنین می‌تواند برای تولید سریع گزارش نیز استفاده شود. علاوه بر این، می‌توان از آن برای یکپارچه سازی نیز استفاده کرد تا راه حل‌ها در مدت زمان کوتاهی اجرا شوند. regtech از ابزارهای تحلیلی برای استخراج مجموعه داده‌های بزرگ و استفاده از آنها برای اهداف مختلف استفاده می‌کند.

. Regtech در حوزه‌های مختلفی از فضای مالی و نظارتی فعالیت می‌کند. پروژه‌هایی که از regtech استفاده می‌کنند، نظارت کارکنان، مدیریت داده‌های انطباق، جلوگیری از تقلب و قابلیت‌های ردیابی حسابرسی را در کسب و کار خود اجرا میکنند. یک کسب و کار regtech نمی‌تواند فقط با هیچ موسسه مالی یا مرجع نظارتی همکاری کند زیرا ممکن است اهداف و استراتژی های متفاوتی با دیگر طرفین داشته باشد. استفاده از فناوری اطلاعات برای تقویت فرآیندهای نظارتی و انطباق است.  RegTech بیشترین کاربرد را در صنایع و فعالیت‌هایی مانند خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی، داروسازی، انرژی و هوانوردی ایفا می‌کند و تاکید ویژه‌ای بر نظارت، گزارش‌دهی و انطباق دارد و هدف آن افزایش شفافیت و همچنین ثبات و استانداردسازی فرآیندهای نظارتی، حذف ابهام از مقررات و ارائه نتایج با کیفیت بالاتر با هزینه کمتر است. RegTech تا به امروز بر دیجیتالی کردن گزارش‌های دستی و فرآیندهای انطباق در صنعت خدمات مالی متمرکز بوده است. کاربرد آن در صنایع گسترده‌تری مانند انرژی، تایید می‌کند که RegTech زیرمجموعه ای از فین تک است که موجب صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

مزایا Reg tech

از مزایای RegTech می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

ساده سازی و بهبود فرآیند بازاریابی

بسیاری از شرکت‌ها در بخش‌هایی با مقررات بازاریابی سختگیرانه رو به رو هستند. به عبارت بهتر، این بدان معنی است که تبلیغات باید واقعی باشد و نمی‌تواند فریبنده، گمراه کننده یا ناعادلانه باشد. علاوه بر این، برخی از صنایع خاص حتی الزامات سخت‌تری نیز دارند. به عنوان مثال، مزایای سلامتی هر محصول بهداشتی و دارویی باید با شواهد محکمی پشتیبانی شود. علاوه بر این، در برخی کشورها، تبلیغات مالی باید متعادل باشد و بدون نشان دادن خطرات مربوطه، بر مزایا تأکید نکند. بنابراین، شرکت‌ها باید فرآیندهای قوی را برای مدیریت، تأیید، بررسی و دستیابی به مباحث تبلیغاتی ایجاد کنند. با استفاده از ابزارهای RegTech، می‌توان این فرآیند را تا حد زیادی ستهیل و سرعت بخشید.

بهبود مدیریت ریسک‌های احتمالی

با استفاده از ابزارهای RegTech، شرکت‌ها می‌توانند ریسک‌های احتمالی را شناسایی کرده، کاهش داده و از آن‌ها جلوگیری کنند. این خطرات می‌تواند شامل معاملات غیرمنطبق، تقلب، سوء استفاده از بازار، تهدیدهای قانونی، رویدادهای پیش بینی نشده و موارد دیگر باشد. به کمک RegTech، فعالیت‌های مشکوک شناسایی و به کارکنان مربوطه اطلاع داده می‌شوند تا بتوان به سرعت با آنها برخورد کرد. این امر موضوع بسیار مهمی است زیرا شرکت‌ها اغلب بر اساس سرعت واکنش آنها به رویدادها و مشکلات قضاوت می‌شوند.

افزایش کارایی در زمان و صرفه جویی در هزینه‌ها

 RegTech به کاهش هزینه‌ها و زمان مرتبط با انطباق کمک می‌کند. با ساده‌تر و ارزان‌تر کردن فرآیند انطباق، شرکت‌ها می‌توانند پول و انرژی بیشتری را حفظ کرده و در زمینه‌های دیگری صرف کنند. RegTech این کار را از طریق فناوری‌هایی مانند اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، اتوماسیون هوشمند، نظارت بر داده‌ها و موارد دیگر انجام می‌دهد.

افزایش اعتماد به کسب و کار

بدیهی است که مصرف کنندگان بیشتر به برندهایی که از فناوری‌های پیشرفته در روند کاری خود استفاده می‌کنند و رویکردی جدی برای مدیریت انطباق دارند، استفاده می‌کنند. مقررات و قوانین برای محافظت از مصرف کنندگان و داده‌ها و دارایی‌های آنها در برابر آسیب هستند. بیشتر اوقات، این آسیب عمدی نیست، بلکه نتیجه یک خطای ساده است. صرف نظر از این موضوع، ابزارهای Regtech به کاهش احتمال رخ دادن این اشتباهات کمک می‌کنند و جوامع را ایمن نگه می‌دارند. بنابراین این موضوع اعتماد مصرف کنندگان را جلب کرده و اعتبار کسب و کار را افزایش می‌دهد.

منبع: پی فا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا