تاثیرات نئوبانکها بر اکوسیستم بانکی
نئوبانکها با بازنگری روند کلی خدمات ارائه شده، سعی دارند مدل تازه و مدرنی از کسبوکار بانک را خلق کنند. در نئوبانکها دیگر خبری از شعبه فیزیکی و حضور مشتریان در آن نیست
نسل جدیدی که همگام با عصر دیجیتال متولد شدند و همزمان در دوران گسترش شبکههای اجتماعی بزرگ شدند، در تمامی حوزهها تفکرات و انتظارات متفاوتی نسبت با نسلهای قبلی خود دارند. یکی از این حوزهها، بخش خدمات مالی و بانکی است که باعث شد تا بانکهای تماما دیجیتال یا همان نئوبانکها خلق شوند.
در این زمینه، شرکت خدمات مشاورهای Capgemini تحقیقاتی را در زمینه انتظارات مشتریان و خدمات ارائه شده بانکها انجام داده که براساس نتایج آن، اختلافات و شکافهای زیادی بین اولویتهای کاربران و عملکرد موسسات بانکی دیده میشود. این شکافها به خصوص در سه بخش «شفافیت و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانکها»، «کاهش هزینهها و کارمزدها» و «اصلاح و بهبود خدمات پشتیبانی از مشتریان» بیش از هر جای دیگری دیده میشود.
بیشتر بخوانید: بلاکچین و هوش مصنوعی مولد: تیم رویایی فناوری
برآورده کردن توقعات و انتظارات نسل جدید از خدمات بانکها و ضرورت پر کردن این شکافهای نسبتا عمیق، فعالین اکوسیستم مالی و بانکی را بر آن داشت تا پدیده «بانک» را بازتعریف کنند. از سویی دیگر روبرو شدن جهان با ویروس همهگیر کرونا در سال ۲۰۱۹ باعث شد تا خدمات آنلاین در تمامی حوزهها به نیازی حیاتی تبدیل شود.
در این دوران بود که نئوبانک به عنوان راهکاری جذاب و مدرن، مورد توجه و استقبال کاربران به ویژه نسل جوان قرار گرفت و راه را برای ارائه نسل نوین خدمات تمام دیجیتال مالی و بانکی باز کرد. نئوبانکها با بازنگری روند کلی خدمات ارائه شده، سعی دارند مدل تازه و مدرنی از کسبوکار بانک را خلق کنند. در نئوبانکها دیگر خبری از شعبه فیزیکی و حضور مشتریان در آن نیست و همه خدمات از بازکردن حساب، برداشت و پرداخت پول گرفته تا ارائه وام و اعتبارسنجی کاربران همگی از طریق اپلیکیشن انجام میشود.
اما این تنها مزیت نئوبانکها نیست و موارد متنوعتر و بیشتری را میتوان برای آن برشمرد که بخشی از مهمترین موارد آن را در ادامه معرفی کردهایم.
حذف شکافهای دسترسی
با وجود دیجیتالی شدن اکثر کارهای بانکی مثل انتقال پول، پرداخت قبوض و… ولی هنوز برای بعضی از کارها مثل افتتاح حساب یا دریافت وام و مواردی مثل آن نیاز به حضور افراد در شعبه بانک است. دسترسی به شعبه فیزیکی بانکها در تمامی مناطق شهری و روستاها ممکن نیست و سختیهای زیادی برای مشتریان بانکها همراه دارد. برای مثال در ایران براساس آمارهای بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ تقریبا به ازای هر ۳۴۰۰ نفر، تنها یک شعبه بانکی در کشور وجود دارد. نئوبانکها این چالش مهم را برای همیشه و با حذف شعبه فیزیکی برطرف کردند.
حالا و در عصر حضور نئوبانکها کاربران میتوانند بدون توجه به مکان جغرافیایی خود و در هر جایی از کشور حساب بانکی باز کرده و از تمامی خدمات آن بهره ببرند.
بیشتر بخوانید: ۷ نشانه که مدیران فناوری اطلاعات (CIO) در مسیر تحول دیجیتال نیستند
کاهش هزینههای کاربران
حذف شعبه فیزیکی و هزینههای جاری آن این امکان را به نئوبانکها میدهد تا خدماتی بدون کارمزد یا با حداقل هزینه به کاربران خود ارائه کنند. برای نمونه تمامی خدمات باز کردن حساب، دریافت و ارسال کارت، ارسال پیامک و… بدون دریافت هیچگونه هزینهای انجام میشود.
افزایش بهرهوری
هر زمانی که یک کار بانکی پیش میآید، میبایست ساعات و دقایق زیادی از وقت خود را برای رفتن به شعبه و انتظار برای رسیدن نوبت خود اختصاص دهید. ضمن اینکه باید حواستان به ساعات کاری و روزهای تعطیل هم باشد تا از دریافت خدمات بانکی محروم نشوید. با نئوبانکها اما علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، زمان شما نیز مدیریت میشود. حالا در هر زمانی که شما تشخیص دهید، تنها با اتصال به اینترنت و بازکردن اپلیکیشن گوشی خود شعبه بانک با تمامی افراد زیر انگشتان شما خواهد بود.
افزایش شفافیت و امنیت
شفافیت به عنوان یکی از سه شکاف اصلی انتظارات مشتریان و عملکرد بانکها در تحقیقات شرکت Capgemini عنوان شده بود. در این زمینه، نئوبانکها با ارائه گزارشهای مالی لحظهبهلحظه و دادههای دقیق از عملکرد خود به خوبی این نیاز را پاسخ دادهاند. در زمینه امنیت و حفظ دادههای کاربران به کمک ابزارهای هوش مصنوعی، راهکارهای پیشرفتهای در دسترس نئوبانکها قرار گرفته تا بستری امن و قابل اطمینان ایجاد شود. در این بستر امن، هرگونه نقص و خطایی به شکل لحظهای دریافت و پیگیری میشود. فرآیند کار در نئوبانکها بدون دخالت انسانی و از طریق هوش مصنوعی انجام میشود که همین موضوع میزان اشتباه و نقص را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.
معمولا در اپلیکیشنهای نئوبانک علاوه بر پیادهسازی و اجرای تمامی پروتکلها و استانداردهای سیستم بانکی، راهکارهای متنوعی برای موقعیتهای مختلف پیشبینی شده تا از اطلاعات شما به طور کامل محافظت شود.
بیشتر بخوانید: فناوری بانکداری یکپارچه(integrated bank ): آنچه کسبوکارها باید بدانند
بانکداری به زبان ساده
در نئوبانکها، اصل بر سادگی بانکداری است. شما به راحتی میتوانید با نصب یک اپلیکیشن، به خدمات بانکی موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. تمامی فرآیندهایی که سابق بر این با طی روندهای پیچیده و تو در تو انجام میشد، در نئوبانکها به شکلی مینیمال و در کمترین زمان ممکن ارائه میشود.
ارائه خدمات یکپارچه برای مخاطبین خاص
یکی از مهمترین ارزشهای نئوبانکها، توجه به مقوله مهم اجتماعی «تنوع، برابری و فراگیری» است. در نئوبانک کاربرهای متفاوت با نیازهای خاص، اهمیت ویژهای پیدا میکند. مثلا تصور کنید شما قصد بازکردن حساب برای پدر و مادر مسن خود را داشته باشید یا در اطراف شما، فردی نابینا تمایل به استفاده از خدمات بانکی را دارد. نئوبانک به شکل متمرکز و به سادگی، خدمات متنوع بانکی را برای آنها، برابر با دیگر کاربران فراهم میکند.
تجربه خدمات نوین بانکی
دسترسی به دادههای کلان از کاربران، این امکان را به نئوبانکها میدهد تا بتوانند به کمک ابزارهای جدید و پیشرفته، به تحلیل دادههای کاربران دست بزنند و بعضا خدمات جدید و شخصیسازی شده را به کاربران خود ارائه کنند.
در واقع نئوبانکها، علاوه بر خدمات معمولی مثل انتقال وجه، خرید شارژ، پرداخت قبض و… نسل جدیدی از خدمات بانکی و مالی را ارائه میدهند.
پشتیبانی پیوسته
در نئوبانکها، دیگر نیاز نیست منتظر رسیدن ساعت اداری و بازشدن شعب برای انجام کارهای خود باشید. سیستمهای پشتیبانی نئوبانکها در تمامی روزهای هفته و در هر ساعتی از شبانهروز آماده خدمترسانی به شما هستند. معمولا سرویس پشتیبانی ۲۴ ساعته به کاربران پاسخ میدهد.
منبع: فوت و فن
بیشتر بخوانید: مقابله با درهی عجیب و غریب (uncanny valley) هوش مصنوعی مولد