بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و شامل چه مواردی می‌شود؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در تعریف دقیق دیجیتال مارکتینگ می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به بازاریابی به کمک وسایل دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود.

استفاده از وسایل دیجیتال در بیشتر نقاط دنیا سالهاست با رشد قابل توجهی رو به رو بوده است. شرکت‌های بسیار زیادی با روی آوردن به کسب و کار‌های تولیدی و به خصوص تولید وسایل دیجیتال توانسته اند با سرعت بیشتری از رقبای خود فاصله گرفته و درآمد‌های نجومی غیر قابل تصوری از این راه کسب کنند. به همین خاطر هیچ کس نمی‌تواند منکر این موضوع شود که وسایل دیجیتال می‌توانند در زندگی آینده انسان نقش پر رنگ تری داشته باشند. اما با توجه به این گستردگی و همه گیر شدن وسایل دیجیتال، چرا از این وسایل برای بازاریابی کسب و کار خودمان استفاده نکنیم؟

در تعریف دقیق دیجیتال مارکتینگ می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به بازاریابی به کمک وسایل دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. این وسایل ممکن است یک موبایل هوشمند، یک سایت اینترنتی و یا ارسال یک ایمیل هوشمندانه باشند. هر چیزی که صفت دیجیتالی بودن داشته باشد و بتوان به کمک آن بازاریابی کرد، در اصل در مبحث دیجیتال مارکتینگ جای گرفته است.

این تعریف یکی از ساده‌ترین تعاریفی است که در جوامع بین المللی برای دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته می‌شود. اما در دیدگاه بسیاری از متخصصین از جمله نویسندگان سایت معتبر HubSpot؛ دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به صورت یک مجموعه مفاهیم در نظر گرفته شود که در کنار هم می‌توانند معنا پیدا کنند.

اما مطمئنا از روزی که مفهوم دیجیتال مارکتینگ به صورت جهانی در بین متخصصین حوزه‌های مختلف بازاریابی و کامپیوتر مطرح شد، ابزار‌های متعددی برای آن تولید و بستر‌های مناسبی برای پیاده سازی آن در نظر گرفته شده است. این ابزار‌ها دقیقا همان ابزار‌هایی هستند که وبسایت HubSpot کنار هم قرار گرفتن آن‌ها را، کامل کننده مفهوم دیجیتال مارکتینگ می‌داند. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین قسمت‌ها و ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌شویم که در کشور خودمان نیز مدت هاست به شکلی حرفه‌ای پیاده سازی می‌شوند.

بخش‌ها و ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

کسانی که به نوعی با مخاطبین اینترنتی در هر جای دنیا در ارتباط هستند، بر این موضوع تاکید کامل دارند که محتوا با ارزش‌ترین موضوعی است که در مورد دیجیتال مارکتینگ می‌توان به آن اشاره کرد. به گفته این افراد تا زمانی که شما محتوایی جذاب و کاربردی نداشته باشید، به هیچ عنوان نمی‌توانید حتی با فراهم کردن بستری ایده آل، پیشرفت قابل توجهی در کسب و کار‌های آنلاین خود به دست آورید.

البته در این مورد باید هزینه‌های تبلیغاتی و شیوه‌های قدیمی بازاریابی را کنار بگذارید. محتوای شما هر چه قدر حرفه ای‌تر نوشته شده باشد و استراتژی بهتری برای آن داشته باشید می‌توانید با سرعت بیشتر و هزینه‌های کمتری به هدف خود دست پیدا کنید. در بازاریابی محتوایی، یک بیزینس تلاش می‌کند با بهینه سازی سایت و تولید محتوای مفیدی برای کاربران خود یا به صورت کلی برای کاربران اینترنتی تولید کند و در لا به لای این مفاهیم؛ کسب و کار خود را به شکلی هوشمندانه معرفی نماید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM):

شبکه‌های اجتماعی نیز خیلی زود توانستند باعث ارتباط میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شوند. صد‌ها شبکه اجتماعی فعال در دنیا وجود دارد که برخی از آن‌ها حتی توانسته اند به میلیون‌ها کاربر فعال روزانه دست پیدا کنند.

در علم بازاریابی هر جایی که کاربران زیادی وجود داشته باشد، امکان بازاریابی به صورت کاملا حرفه‌ای وجود دارد. حال تصور کنید که شبکه‌های اجتماعی با این میزان کاربران فعال، در چه سطح پتانسیلی از نظر بازاریابی قرار خواهند گرفت.

مطمئنا شبکه‌های اجتماعی به قدری بزرگ و گسترده هستند که بتوان تمام شرایط را برای موفقیت در برند سازی و فروش اینترنتی محصولات خود ایجاد کرد. البته رشد بیش از حد این شبکه‌ها و آسان شدن انجام کار با آن‌ها باعث شده این شبکه‌ها روز به روز پیشرفته‌تر شده و امکانات بسیار بیشتری به کاربران خود ارائه نمایند. برخی از شبکه‌های اجتماعی فعال در دنیا از جمله اینستاگرام، حتی امکان فروش اینترنتی را با قابلیت‌هایی نظیر Promotion برای کاربران خود فراهم کرده اند.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing):

استفاده از ایمیل برای انجام کار‌های روزانه و ایجاد ارتباط با افراد دیگری در سراسر دنیا، یک موضوع کاملا عادی و رایج است. سرویس‌های ایمیل رایگان در سراسر دنیا توانسته اند میلیون‌ها انسان را به شکلی کاملا ساده با هم در ارتباط سازند.

اما مفهوم ایمیل مارکتینگ زمانی شکل می‌گیرد که استفاده روتین از این ابزار رایگان را کنار گذاشته و به فکر بازاریابی به کمک آن باشید. در ایمیل مارکتینگ شما سعی می‌کنید محصول یا خدمات خود را به اطلاع کاربران مختلف برسانید. استفاده از خبرنامه‌ها یکی از به روزترین و البته مرسوم‌ترین روش‌های بازاریابی ایمیلی است که به کمک آن می‌توان حتی یک کسب و کار به ظاهر شکست خورده را دوباره سر پا کرده و به موفقیت رساند.

بهینه سازی سایت برای موتور‌های جست و جو (SEO):

با وجود این که SEO مفهوم بسیار قدیمی و تاثیرگذار در دنیای سایت‌های اینترنتی می‌باشد، اما شاید در اوایل کسی نقش آن را در دنیای دیجیتال مارکتینگ نمی‌دانست. گوگل به عنوان برترین سایت اینترنتی و موتور جست و جو در سطح دنیا، همیشه به عنوان یک موتور جست و جو سعی کرده است بهترین نتایج را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

هیچ کس دوست ندارد موضوعی در مورد جهانگردی را در اینترنت سرچ کرده و در جواب طرز تهیه غذا‌های چینی را ببیند! هیچ کاربر اینترنتی زمانی که به دنبال جدید‌ترین آلبوم خواننده محبوبش است، انتظار ندارد آهنگ‌های سال‌های قبل او به دستش برسد. همه این‌ها مواردی هستند که گوگل در نظر می‌گیرد تا کاربران خود را بیشتر راضی نگه دارد.

اما مسلما گوگل برای انجام این کار و جلب رضایت کاربرانش، قوانینی را در نظر خواهد گرفت. شناسایی این قوانین و استفاده به جا از آن‌ها کمک می‌کند سایت شما که یک بستر دیجیتال به حساب می‌آید بتواند در نتایج بالاتر جست و جوی گوگل قرار گرفته و شانس شما را برای معرفی کسب و کارتان چندین برابر کند.

با وجود آن که سئوی سایت به دو شکل کلاه سفید و کلاه سیاه در دنیا رایج است، اما برترین و حرفه‌ای‌ترین سئوکار‌ها معمولا ترکیبی از این موارد را در نظر می‌گیرند که به سئوکار‌های کلاه خاکستری معروف اند. به هر حال اگر کسب و کار شما بر پایه سایت بنا شده است، مطمئنا تا سال‌ها با سئو در ارتباط خواهید بود.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing):

از آن جایی که موبایل هم یک وسیله دیجیتالی به حساب می‌آید، مسلما می‌توان از آن برای مارکتینگ و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. با پیشرفت باور نکردنی دنیای تلفن همراه، بازاریابان مطرح دنیا نیز این وسیله را یک وسیله مناسب برای انجام کار‌های بازاریایی تلقی کردند.

از این رو در زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان، موبایل مارکتینگ را به صورت جداگانه در نظر گرفت. در ابتدای کار موبایل مارکتینگ فقط به انجام بازاریابی به کمک پیامک‌های تبلیغاتی محدود می‌شد، اما در سال‌های گذشته و با بیشتر شدن فناوری‌های ارتباطی موبایل ها، این مفهوم به شکل کامل تری در بین بازاریابان بزرگ دنیا مطرح شد. به نظر می‌رسد موبایل مارکتینگ در سال‌های آینده بتواند جایگاه بسیار بالاتری در زیر مجموعه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ داشته باشد.

منبع: آفتاب‌‌نیوز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا