بازاریابی دیجیتال

تأثیر تجربه کاربری در سئو چقدر است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

طراحی تجربه کاربری یا همان UX تبدیل به یکی از جنبه‌های حیاتی سئو برای بهینه‌سازی صفحات وب شده است. موتورهای جستجو دیگر صفحات وب را تنها با استفاده از کلمات کلیدی ارزیابی نمی‌کنند، در عوض یک وب‌سایت باید هدف کاربر را درک کند و تجربه کاربری مناسبی را برای رتبه‌بندی بالا در نتایج جستجو ارائه کند.

سئو و UX را می‌توان دو شاخه جدا از هم تصور کرد که در بعضی مواقع حتی راهکارهای متفاوتی برای یک موضوع ارائه می‌کنند. بااین‌حال این دو دارای همپوشی هایی هم هستند که توجه به آنها تأثیر دو چندانی بر عملکرد صفحات وب می گذارد.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

طراحی تجربه کاربری چیست؟

قبل از بررسی تأثیر تجربه کاربری در سئو، باید تصویری از خود آن را در ذهن داشته باشیم.

وقتی به تجربه کاربری یا همان User Experience اشاره می‌کنیم، منظور نحوه تعامل مردم با یک محصول است. به‌عنوان‌مثال وقتی می‌خواهید لامپ اتاق خود را روشن کنید با یک کلید برق در تعامل هستید. طراحی این کلید مانند رنگ، ظاهر و نحوه خاموش روشن‌کردن آن می‌تواند بر احساس شما در این تعامل تأثیرگذار باشد.

به همین ترتیب در دنیای طراحی دیجیتال UX به هر چیزی گفته می‌شود که بر تعامل کاربر با یک محصول دیجیتال تأثیر بگذارد. حالا اگر این محصول دیجیتالی یک صفحه وب باشد، بحث تأثیر تجربه کاربری در سئو به‌عنوان یک مبحث جدید ایجاد می‌شود.

تجربه کاربری یا سئو کدام یک مهم‌تر است؟

شاید تصور کنید که باید همه چیز را برای تجربه کاربری بهتر طراحی و اجرا کنید. ولی واقعیت این است که در عمل نمی‌توان از تأثیر سئو چشم‌پوشی کرد. در هنگام طراحی سایت موارد زیادی به وجود می‌آید که شما را در دوراهی کاربر، گوگل قرار خواهد داد. در این شرایط باید راه‌ حلی پیدا کنید که هر دو این موارد را پوشش دهید.

گوگل تلاش می‌کند سایت‌هایی را به کاربران نمایش دهد که به آنها تجربه مناسبی ارائه می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا تأثیر تجربه کاربری در سئو افزایش یابد تا جایی که UX به‌عنوان یک حوزه تخصصی مجزا از سئو شناخته می‌شود.

محتوی بیشتر از دیجیتال مارکتینگ:

انتخاب میان تجربه کاربری و سئو

تجربه کاربری خوب در کنار سئو قوی باعث موفقیت وب‌سایت شما خواهد شد. این مورد را فقط یک شرکت سئو سایت می‌فهمد و درک می‌کند، اما در عمل مواردی هم هستند که این دو در مقابل یکدیگر قرار می گیرند به طوری که توجه به هر یک می‌تواند باعث تضعیف دیگری شود. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • لینک گذاری در صفحات وب

لینک گذاری یکی از مهم‌ترین مواردی است که در بحث تأثیر تجربه کاربری در سئو مطرح می‌شود. در حالت عدم توجه به سئو می‌توان سایت را طوری طراحی کرد که در آن تمامی اطلاعات موجود، در قالب دسته‌بندی‌های مختلف و در یک صفحه به کاربر ارائه شود. از طرفی باید برای موفقیت در سئو، متناسب با هر کلمه کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند صفحه اختصاصی داشته باشید و در آن صفحه محتوای مربوط را ارائه دهید.

  • بهینه‌سازی منوی سایت

در توجه به تجربه کاربری باید لینک‌ها و منوهای در دسترس کاربر را تاحدامکان محدود کنیم و تنها صفحات موردنیاز را در هر بخش به او نشان دهیم. در مقابل اما استفاده از لینک‌سازی داخلی تأثیر زیادی بر سئو و کسب جایگاه بهتر دارد. در نتیجه باید تعادلی ایجاد کنیم که هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد و هم اینکه کاربر امکان تشخیص مسیرهای درست برای رسیدن به صفحه موردنظر را داشته باشد.

  • ساختاربندی صحیح محتوا

توجه به تجربه کاربری ممکن است به شما اجازه استفاده از برخی عبارت‌ها را ندهد. عبارت‌هایی که برای سئو صفحه لازم‌اند اما یکپارچگی محتوا را نیز بر هم می‌زنند. برای رفع این مشکل شما می‌توانید علاوه بر خود صفحه، از تگ عنوان و توضیحات متا نیز برای ارائه اطلاعات به کاربران استفاده کنید. این موضوع کمک می‌کند تا یکپارچگی محتوای صفحه حفظ شود و در ضمن سایر اطلاعاتی که با صفحه همخوانی ندارد را بتوان به کاربر منتقل کرد.

خوبی استفاده از توضیحات متا این است که تنها هنگام جستجو به کاربر نشان داده می‌شوند و به چارچوب محتوای صفحه آسیب نمی‌رسانند. استفاده از این ویژگی یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود تأثیر تجربه کاربری در سئو محسوب می‌شود.

  • بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو

روش‌هایی که برای طراحی صفحات وب استفاده می‌شود می‌تواند تجربه کاربری را بسیار بهبود ببخشد، اما در مقابل این امکان وجود دارد که درک محتوای صفحه برای موتورهای جستجو را غیرممکن کند.

موتورهای جستجو قابلیت تشخیص مستقیم محتوا را ندارند؛ بنابراین باید با استفاده از تگ‌های HTML مناسب، قسمت‌های مختلف محتوا را برای آنها نشانه‌گذاری کرد.

سه نکته مهم درباره تأثیر تجربه کاربری در سئو

  1. توجه به‌سرعت سایت: بهبود سرعت بارگذاری سایت راهی آسان برای نگه‌داشتن بازدیدکنندگان در صفحه و افزایش نرخ تعامل است.
  2. سازگاری با موبایل: در حال حاضر اکثر جستجوها در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود؛ بنابراین برای بهبود سئو، سازگاری سایت با موبایل ضروری است.
  3. بهینه‌سازی منو و هدر سایت: مطمئن شوید که استفاده از این موارد آسان و کاربردی باشد تا کاربران بفهمند چه اقداماتی را باید انجام دهند.

بیشتر تکنیک‌هایی که برای بهبود تجربه کاربری سایت پیشنهاد می‌شوند می‌توانند بر سئو تأثیر منفی داشته باشند. بااین‌حال می‌توان با کمی تغییر کوچک این اثر منفی را از بین برد و آن را به نقطه قوت تبدیل کرد.

شما می‌توانید برای کسب ایده در مورد تأثیر تجربه کاربری در سئو به سایت‌های موفق در حوزه کاری خود مراجعه کنید. منتهی باید دقت شود که به‌جای الگوبرداری چشم‌بسته، هدف و فلسفه انجام  کار را شناسایی کنید، چرا که ممکن است پیاده‌سازی یک هدف با دو روش متفاوت انجام شود؛ اما به نتایج یکسانی بینجامد.

منبع: نبض مارکتینگ

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا