ارزدیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله

یوان دیجیتال چین می‌تواند دلار را به چالش بکشد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

واحد تازه نفس علیه واحد پرنفس

ارز دیجیتال چین موقعیت بین المللی رنمینبی را تقویت می‌کند، اما ضعف در بازارهای مالی چین باعث می‌شود ارز چین به این زودی ها نتواند دلار را از عرصه رقابت و جایگاه اصلی‌اش دور کند.

هونگ تران یکی از اعضای ارشد غیرمقیم شورای آتلانتیک و معاون مدیر صندوق بین المللی پول در تارنمای اینترنتی اندیشکده شورای آتلانتیک نگاهی به تلاش‌های چین برای توسعه یوان دیجیتال و پیامدهای آن انداخت و نوشت: به نظر می‌رسد کشور چین در تلاش برای استفاده از ارز دیجیتال پیشگام شده است.

بانک خلق چین (PBOC) به اولین بانک مرکزی بزرگ تبدیل شده است که ارزهای دیجیتالی خود را به صورت ارز دیجیتال / پرداخت الکترونیکی (DCEP) را در مقیاس گسترده ارائه می‌کند. این بانک امیدوار است که از طریق ارز دیجیتال و پرداخت الکترونیکی جدید خود بتواند کارایی سیستم پرداختش را بهبود بخشد، توانایی خود را برای نظارت بر معاملات مالی که می‌تواند به دولت در مبارزه با کلاهبرداری، فرار مالیاتی و پولشویی کمک کند در زمان واقعی افزایش دهد و همچنین این موضوع شامل بهبود منابع مالی می‌شود.

یوان دیجیتال جایگزینی برای دلار آمریکا

این در حالی است که برخی احتمال را این می‌دهند که ارز دیجیتال و پرداخت الکترونیکی (رنمینبی RMB یا یوان)، ارز یوان را به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا در پرداخت های بین المللی تقویت کند که البته مدتی طول می‌کشد تا رنمینبی بتواند به طور جدی نقش اصلی دلار آمریکا را به چالش بکشد.

 مطمئناً ارز دیجیتال موقعیت بین المللی رنمینبی را تقویت می‌کند، اما ضعف در بازارهای مالی چین باعث می‌شود ارز چین به این زودی ها نتواند دلار را از عرصه رقابت و جایگاه اصلی‌اش دور کند. با استفاده از یک ساختار دو سطحی، بانک خلق چین ارزهای دیجیتال را معادل یوان فیزیکی به عنوان خسارت قانونی به بانک های تجاری می‌پردازد تا پس از تأمین نیازهای مشتریان خود آن ها را به مصرف کنندگان نهایی بفروشند.

برخی احتمال این را می‌دهند که ارز دیجیتال و پرداخت الکترونیکی، یوان را به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا در پرداخت های بین المللی تقویت کند که البته مدتی طول می‌کشد تا رنمینبی بتواند به طور جدی نقش اصلی دلار آمریکا را به چالش بکشد

ارزهای دیجیتالی در کیف پول های دیجیتالی تأیید شده توسط بانک خلق چین ذخیره می‌شوند و این ارزها را می‌توان بدون حضور واسطه ها به‌طور مستقیم در بین کیف پول ها انتقال داد. گفته می‌شود ارزهای دیجیتال قابلیت هماهنگی با سازوکارهای پرداخت دیجیتال موجود مانند علی‌پی و وی‌چت (با تکیه بر کدهای QR) را دارد و همچنین می‌توان با قرار دادن دو تلفن همراه نزدیک یکدیگر، بدون ارتباط اینترنتی یا تلفنی، تنها با استفاده از پروتکل های ارتباطی نزدیک به زمین ارزها را انتقال داد.

ارزهای دیجیتال هزینه ها را کاهش می‌دهند

با این ویژگی‌ها، قطعاً ارزهای دیجیتال می‌توانند هزینه ها را کاهش دهند و کارایی پرداخت های مرزی را با استفاده از یوان، که عمدتاً از طریق سیستم پرداخت بین بانکی بین مرزی چین انجام می‌شود، بهبود بخشند.

سیستم پرداخت بین بانکی بین مرزی چین در سال ۲۰۱۵ برای تسهیل روند نقل و انتقالات بانکی در معاملات بین المللی رنمینبی، ۱۳۷ میلیارد یوان (معادل ۱۹.۴ میلیارد دلار) در روز پرداخت، که شامل ۱۰۲۳ شرکت کننده در نود و شش کشور – در مقایسه با ۵-۶ تریلیون دلار در روز به اندازه صورت های مالی از طریق انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان می‌شد.

بسیاری از کشورهای شرکت کننده در طرح کمربند و جاده چین و کشورهایی مانند روسیه، ایران و ونزوئلا که تحت تحریم مالی ایالات متحده هستند به طور فزاینده‌ای معاملات تجاری و سرمایه گذاری خود را با استفاده از رنمینبی به چین پرداخت کرده‌اند. این کشورها از ارز دیجیتال جدید بهره مند می‌شوند و رنمینبی در حال حاضر برای تسویه حساب ۲۰ درصد تجارت خارجی چین استفاده می‌شود.

 ارزهای دیجیتال به پیشبرد استفاده بین المللی رنمینبی به روشی کنترل شده به چین کمک می‌کند، زیرا بانک مردمی چین است که تعیین می‌کند چه کسی می‌تواند در شبکه ارزهای دیجیتال/پرداخت الکترونیک شرکت کند.

بسیاری از کشورهای شرکت کننده در طرح کمربند و جاده چین و کشورهایی مانند روسیه، ایران و ونزوئلا که تحت تحریم مالی ایالات متحده هستند به طور فزاینده‌ای معاملات تجاری و سرمایه گذاری خود را با استفاده از رنمینبی به چین پرداخت کرده‌اند. این کشورها از ارز دیجیتال جدید بهره مند می‌شوند و رنمینبی در حال حاضر برای تسویه حساب ۲۰ درصد تجارت خارجی چین استفاده می‌شود

نگرانی‌ها در خصوص یوان دیجیتال

با توجه به اینکه توجه سایر کشورها به جز کشورهای گفته شده به استفاده از رنمینبی معطوف می‌شود، با این حال، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه جامعه بین المللی مزایای نسبی رنمینبی را در پرداخت های مرزی در مقایسه با استفاده از دلار و سایر ارزهای اصلی که از طریق انجمن ارتباطات مالی بین بانکی است و شامل ۱۱۰۰۰ موسسه مالی در ۲۰۰ کشور می‌شود را می‌سنجد؟

یوان دیجیتالی می‌تواند کارایی را بهبود بخشد و هزینه های معامله را کاهش دهد، اما این مورد فقط مد نظر نیست. بسیاری از کشورها درباره حریم خصوصی این‌که آیا می‌توان به توانایی مقامات چینی برای کنترل هر معامله ارز دیجیتال اعتماد کرد؟ و عدم قابلیت تبدیل رنمینبی و بازارهای مالی و چارچوب نظارتی نسبتاً توسعه نیافته در چین نگران هستند.

سهولت برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران بین المللی

در مورد این نکته آخر باید گفت که چین اقداماتی را برای سهولت سرمایه گذاری سرمایه گذاران بین المللی در اوراق قرضه داخلی و بازارهای سهام خود انجام داده است و عمدتاً از طریق برنامه های باند Bond و استاک کانکت Stock Connect و به خارجی ها امکان خرید / فروش اوراق بهادار داخلی را بدون نیاز به ایجاد حساب های کارگزاری داخلی می‌دهد.

اوراق قرضه رنمینبی چین نیز با داشتن بخشی از شاخص های جی‌پی مورگان و بلومبرگ قرار است در شاخص های جهانی اوراق قرضه راسل FTSE Russell قرار بگیرد.

در نتیجه، دارایی های بین المللی اوراق قرضه رنمینبی داخلی چین از ۲.۱۸ تریلیون یوان (۳۲۷ میلیارد دلار) در پایان سال ۲۰۱۹ به حدود ۳ تریلیون یوان (۴۵۵ میلیارد دلار) در پایان ماه اکتبر رسیده است.

چین اقداماتی را برای سهولت سرمایه گذاری سرمایه گذاران بین المللی در اوراق قرضه داخلی و بازارهای سهام خود انجام داده است و عمدتاً از طریق برنامه های باند Bond و استاک کانکت Stock Connect و به خارجی ها امکان خرید / فروش اوراق بهادار داخلی را بدون نیاز به ایجاد حساب های کارگزاری داخلی می‌دهد

اما حتی با انجام آخرین اصلاحات، بازارهای مالی و نظارتی چین هنوز راهی طولانی دارند که بتوانند با ژرفا، نقدینگی و پیچیدگی بازارهای مالی و شفافیت و قابلیت اطمینان بخشی در چارچوب قانونی و نظارتی در ایالات متحده و سایر مراکز عمده مالی در غرب مقابله کنند.

اقتصاد چین به زودی بزرگ ترین اقتصاد در جهان می‌شود

به طور خلاصه، ارز دیجیتال/پرداخت الکترونیک کارایی استفاده از رنمینبی در پرداخت های بین المللی را بهبود می‌بخشد و از نقش رو به رشد آن پشتیبانی می‌کند زیرا اقتصاد چین به زودی بزرگ ترین اقتصاد در جهان می‌شود.

اما با توجه به عدم تبدیل کامل ارز و ضعف در بازارهای مالی چین، مدتی طول می‌کشد تا رنمینبی بتواند دلار آمریکا را که حدود ۴۰ درصد از حجم معاملات سوئیفت را در مقابل ۲ درصد رنمینبی تشکیل می‌دهد به چالش جدی بکشد.

ارز دیجیتال/پرداخت الکترونیک کارایی استفاده از رنمینبی در پرداخت های بین المللی را بهبود می‌بخشد و از نقش رو به رشد آن پشتیبانی می‌کند زیرا اقتصاد چین به زودی بزرگ ترین اقتصاد در جهان می‌شود

تارنمای شورای آتلانتیک در انتها نوشت: در بلند مدت رنمینبی برای رسیدن به این موقعیت رقابتی، قبل از اینکه امیدوار باشد که دلار قدرتمند را به چالش بکشد ابتدا باید از سهام ین (۴ درصد)، پوند استرلینگ (۷ درصد) و یورو (۳۷ درصد) در سهام پرداخت های بین المللی سبقت بگیرد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: چین استفاده آزمایشی از کیف پول فیزیکی برای یوان دیجیتال را کلید زد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: چین سرعت توسعه یوان دیجیتال (DCEP) را افزایش می‌دهد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 4، آذرماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا