ارزدیجیتالبانکداری‌دیجیتالپیشنهاد سردبیر

دلایل تاخیر در صدور ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا رمزارز جایگزین دیجیتالی پول کاغذی می باشد و با دارا بودن ویژگی هایی از جمله انعطاف پذیری، ایمن برای حفظ یکپارچگی، استفاده راحت و در دسترس بودن و مطابقت داشتن با استانداردهای قانونی که با مشارکت چندین بانک با کمیته بال منتشر شده است، توانسته است محدودیت های زمانی و مکانی معاملات با پول کاغذی را برطرف کند.

اما با اینکه این مزایا برای همه روشن است، هنوز بانک های مرکزی نسبت به صدور سریع ارز دیجیتال اقدامات قابل توجهی انجام نمی دهند. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که دلیل تاخیر صدور رمزارز دیجیتال توسط بانک های مرکزی و همچنین سیاست های آنها بررسی گردد.


مترجم: سعیده فتحی مغانلو؛ بانکداری دیجیتال www.coindesk.com،

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از بانکداری الکترونیک، در حال حاضر بانک های مرکزی خدمات پرداخت دیجیتالی را ارائه می دهند، اما این خدمات فقط به بانک ها و سایر موسسات مالی محدود شده و تعامل آنها با مردم فقط از طریق پول کاغذی انجام شده است. 

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC فرصتی را برای همه فراهم می کند تا به نسخه دیجیتالی پول بانک مرکزی دسترسی پیدا کنند. من یا شما می توانستیم دلارهای دیجیتال فدرال رزرو یا ین بانک ژاپن را در کیف پول های دیجیتال خود نگه داریم و از این حساب ها برای خرید قهوه استفاده کنیم. 

اما به این سادگی ها نیست!

طی سال ها، CBDC تنها به عنوان یک تئوری و اندیشه برای بانک مرکزی باقی مانده است. اما اخیراً بانک خلق چین شروع به صدور آزمایشی CBDC کرد، سوئد نیز در حال اثبات مفاهیم کاربردی است و باهاما پروژه CBDC “Sand dollar” خود را راه اندازی کرد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده (بانک فدرال)، در این مدت بسیار خویشتن دار بوده است. پاول اخیراً در مورد CBDC اظهار نظر کرد که “صدور مناسب ارز دیجیتال بانک مرکزی بسیار مهم تر از اول بودن در صدور آن است”. 
رویکرد پاول روش درستی است

دلیل تاخیر صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی

دلیل تاخیر در صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی این است که هیچ مزیتی در اول بودن بانک ها جهت صدور رمزارز وجود ندارد. گرچه در بسیاری از زمینه ها، اول بودن یک امتیازات بزرگ برای بانک ها و موسسات مالی محسوب می شود، اما بیشترین مزیت در صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی زمانی ایجاد می شود که آخرین بانک باشید، نه اولین بانک. زیرا بانک های مرکزی برند محسوب نمی شوند. 

در نتیجه تنها اصل مهم در صدور رمز ارز توسط این بانک ها، ارزیابی تمام جوانب امنیتی و کارایی و در نهایت صدور آن است. اول بودن در صدور ارز دیجیتال می تواند منجر به ایجاد مشکلات در سیستم بانکی کشور شود، زیرا این زمین بازی بسیار پر ریسک و نا آشنا است.

عدم وجود رقابت در صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی

به طور معمول اول بودن در بازار مزایای قابل توجهی دارد. به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیرید. در حالی که از نظر فنی بلاکچین های برتر فنی زیادی نسبت به بیت کوین وجود دارد، اما با این حال بیت کوین اولین بود. بنابراین سالها فرصت داشت برند خود را بسازد و شبکه ای از کاربران را به خود جلب کند، این مزیتی است که سکه های بهتر نتوانستند آن را تکرار کنند.

در این بین اما بانک های مرکزی انحصار دارند. در حالی که بانک های تجاری و شرکت های پرداخت مانند PayPal تولید کنندگان بزرگ دلار دیجیتال هستند، بانک های مرکزی می توانند چیزی تولید کنند که این بازیگران خصوصی قادر به آن نیستند: ابزارهای سهل الوصول قانونی بدون ریسک. 
بنابراین به دلیل عدم وجود رقابت، بانک های مرکزی می توانند کند عمل کنند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی ابزار جذب اقتصادی نیست

داشتن CBDC برای کشوری چون ایالات متحده برای محافظت از سلطه بین المللی دلار در برابر یوان دیجیتال چین ضروری نیست. 

زیرا آنچه همه را به سمت دلار می کشاند، ترکیبی از یک گرداب بانکی فوق العاده قدرتمند در شهر نیویورک و اقتصاد عظیم آمریکا است، نه ابزاری که دلار روی آن چاپ می شود. 
بنابراین فدرال رزرو برای اول بودن عجله ای نداشته و حتی ممکن است دلایل خوبی برای حرکت کند خود داشته باشد.

خطرات پنهانی صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی

یک استراتژی کلاسیک در مسابقات اتومبیل رانی این است که به دیگران اجازه دهید پیش قدم شوند. در نتیجه بار شکستن مقاومت در برابر باد بر دوش پیشگامان است در حالی که پیروان انرژی را حفظ می کنند. همین تشبیه برای سفر در جاده پر خطر CBDC اعمال می شود.

ما نمی دانیم صدور CBDC در سیستم بانکی سنتی چه تأثیراتی می تواند داشته باشد. برخی از اقتصاددانان نگرانند که این امر باعث شدید شدن تخلیه حساب های بانکی در هنگام بحران ها می شود، زیرا سپرده گذاران وحشت زده از بانک ها حساب های خود را ۱۰۰ درصد تخلیه کرده و به ارز دیجیتال بانک مرکزی روی می آورند.

علاوه بر این، نمی دانیم که مردم خواهان یک سیستم پرداخت جدید هستند یا خیر! بانک مرکزی فنلاند در اوایل دهه ۱۹۹۰ سیستم کارت هوشمند Avant را معرفی کرد، اما دوام نیاورد. این امر منجر به خرابی متعاقب صادر کننده کارت هوشمند Mondex در اواخر دهه ۱۹۹۰ شد. حرکت ناگهانی به سمت CBDC می تواند اعتماد به نفس در مهمترین کاری را که یک بانکدار مرکزی مانند پاول انجام می دهد، یعنی سیاست گذاری پولی، تضعیف کند.

جمع بندی

با مطالعه سیاست های بانک های مرکزی در زمینه صدور ارز دیجیتال مشخص شد که این مراکز اقتصادی عجله ای برای اول شدن در بازار صدور رمزارز دیجیتال بانک مرکزی ندارند، زیرا تاخیر در این زمینه می تواند سودآوری بیشتری برای آنها داشته باشند. بانک های مرکزی با پایش لحظه به لحظه استقبال بازار از رمزارزها و همچنین زیرنظر گرفتن کارنامه مالی بانک های سنتی که رمزارز صادر کرده اند، تلاش دارند کامل ترین نوع ارز دیجیتال را صادر کنند زیرا کوچکترین اشتباه در این زمینه می تواند منجر به ایجاد مشکلات در سیستم بانکی کشور شود.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 3، آبان‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا