۷ مدل کسب و کار موفق در عصر دیجیتال
در اینجا ۷ مدل از مهمترین کسب و کار موفق در عصر دیجیتال و اینکه چگونه فناوری هر یک از آنها را ممکن ساخته است شرح داده شده است..
مشخصه دو دهه اول این قرن توسط کارآفرینان دیجیتالی است که مدلهای کسبوکار سنتی را در جستجوی راههای جدید برای ایجاد درآمد و خدمت به مشتریان تغییر دادند.
این امر با ظهور چندین موج جدید فناوری، از رایانه های رومیزی گرفته تا اینترنت، دستگاه های تلفن همراه و فضای ابری امکان پذیر شده است. در آینده، به نظر می رسد که این امواج اختلال ادامه پیدا کند، زیرا پیشرفت های جدیدی مانند هوش مصنوعی (AI) همچنان به تعریف مجدد نحوه خرید، کار، بازی و زندگی ما ادامه می دهد.
اغلب این مدلهای کسبوکار به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار میگیرند؛ برای مثال، یک ارائهدهنده نرمافزار ممکن است نسخه «فریمیوم» را با درآمد تبلیغاتی در دسترس قرار دهد، در حالی که خدمات ممتاز و بدون آگهی را به کسانی که مایل به پرداخت هستند ارائه دهد؛ یا خرده فروشی های الکترونیکی مانند آمازون ممکن است از تجارت الکترونیک درآمد کسب کنند و در عین حال به عنوان بازاری عمل کنند که فروشندگان دیگر می توانند کالاهای خود را در ازای کاهش سود عرضه کنند.
هرکسی که میخواهد امروز تجارت کند یا بفهمد فردا چگونه پول به دست میآید، باید مدلهای اساسی اقتصاد دیجیتال را درک کند. بنابراین در اینجا مروری بر برخی از موفقترین و مهمترین آنها و توضیحی در مورد اینکه چگونه فناوری هر یک از آنها را ممکن ساخته است، آورده شده است.
” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسبوکار دیجیتال
مدل کسب و کار با پشتیبانی از تبلیغات
مدل کسب و کار با پشتیبانی از تبلیغات یکی از موفق ترین مدل های عصر دیجیتال است. این مدل پشت سر ظهور شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک است که کاربران را با محصولات و خدمات با استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل تطبیق می دهند.
این مدل کسب و کار به دلیل حجم انبوهی از دادههای کاربر که میتوان از کاربران آنلاین دریافت کرد، امکانپذیر شده است.
موفقیت این کسبوکارها به دلیل این مفهوم است که «اگر پولی پرداخت نمیکنید، شما محصول هستید». در روزهای تبلیغات روزنامه، رادیو و تلویزیون، دادههایی که میتوان جمعآوری کرد محدود به اطلاعات جمعآوریشده از نظرسنجیهای تحقیقات بازار و مخاطبان بوده است. امروزه، هر کلیک، دنبال کردن، لایک کردن، و اشتراکگذاری و همچنین اطلاعاتی که مستقیماً به سایتها و سرویسها میدهیم، میتواند برای یادگیری در مورد ما استفاده شود.
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک این به سادگی به شرکت هایی اشاره دارد که محصولات و خدمات را به صورت آنلاین به طور مستقیم به مشتری ارائه می دهند. این میتواند غولهایی مانند آمازون و علیبابا را توصیف کند که محصولات را مستقیماً به خود مصرفکنندگان میفروشند، اما بهعنوان بازار نیز فعالیت میکنند.
همچنین هزاران کسبوکار کوچکتر و خاص را که امروزه وجود دارند، توصیف میکند که عموماً از طریق پلتفرمها و بازارهایی مانند آمازون، Shopify، Etsy یا Alibaba فعالیت دارند. ت
جارت الکترونیک راهی فوق العاده راحت و مقرون به صرفه را برای تقریباً هر کسی ارائه می دهد که بتواند محصولات خود را در سطح جهانی بدون نگرانی در مورد تدارکات و هزینه راه اندازی فروشگاه های آجری شروع کند. پلتفرمها و بازارها، کار راهاندازی ویترین و فهرستبندی محصولات را به یک کار تک نفره تبدیل میکنند و اپراتورهای تجارت الکترونیک اغلب از قدرت پلتفرم های تبلیغاتی مانند گوگل یا فیس بوک برای دستیابی به مشتریان در جایگاه خود استفاده می کنند.
ارزش تجارت الکترونیک جهانی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ تریلیون دلار برآورد شده است.انتظار می رود تا سال ۲۰۲۷ به ۲۷ تریلیون دلار افزایش یابد.
فریمیوم
مدل کسب و کار freemium عموماً شامل ارائه یک نسخه اولیه و بدون زواید از یک محصول یا خدمات به صورت رایگان است، اما در صورت تمایل به دسترسی به ویژگیهای برتر، هزینهای را از کاربران دریافت میکند. به عنوان مثال می توان به Spotify اشاره کرد که محدودیت هایی را برای نحوه گوش دادن به موسیقی توسط کاربران ایجاد می کند مگر اینکه اشتراک داشته باشند، Dropbox که سرعت ذخیره سازی و انتقال محدودی را به کاربران رایگان ارائه می دهد، LinkedIn که به هر کسی اجازه می دهد آگهی های شغلی را مرور کند و مشاغل خالی را لیست کند، اما عملکردهای تجزیه و تحلیل پیشرفته را فعال می کند. مشترکین برای کمک به جستجوی کار و استخدام، و Zoom که طول جلسات و تعداد شرکت کنندگان را برای کاربران رایگان محدود می کند.
ارائه دهندگان نرم افزار به عنوان یک سرویس بهره وری و محل کار نیز اغلب از مدل freemium استفاده می کنند، سپس مجوزهای فردی یا شرکتی را به کاربرانی که می خواهند بدون محدودیت به مجموعه ویژگی های کامل دسترسی داشته باشند، ارائه می دهند. همچنین در میان ناشران بازی محبوب است که از یک نسخه رایگان استفاده میکنند تا بازیکنان را قبل از اینکه آنها را برای گرفتن اشتراک یا خرید ویژگیها یا مزایا به صورت «پرداخت برای بازی» وسوسه کنند، جذب کنند.
” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال
پلت فرم
این مدل هر دو ارائه دهندگان تجارت الکترونیک مانند آمازون و علی بابا را پوشش می دهد که به بازارهایی تبدیل شده اند که هر کسی می تواند تجارت خود را راه اندازی کند. همچنین پلتفرم های تخصصی تری مانند eBay، Uber یا AirB’n’B را پوشش می دهد.
کاربران از برجستگی و نفوذ مالی این ارائه دهندگان پلتفرم سود می برند که اغلب از کمپین های تحلیلی و تبلیغاتی برای هدایت ترافیک به فروشگاه ها یا لیست های مشتریان خود استفاده می کنند.
برای صاحب بازار یا پلتفرم، مزیت این است که آنها حتی مجبور نیستند خودشان محصول یا خدماتی را ارائه دهند و به سادگی می توانند از هر کسب و کاری که از طریق آنها به فروش می رسد، بهره ببرند. ما همچنین میتوانیم سایتهای «گیگ اقتصاد» مانند Fiverr ، Freelancer و Mechanical Turk را شامل این گروه بدانیم. زیرا آنها پلتفرم هایی را برای افراد ارائه می دهند تا خدمات یک به یک خود را به مشاغل ارائه دهند.
اشتراک پرداخت کردن
این به هر کسب و کاری اشاره دارد که از مشتریان یک پرداخت معمولی دریافت می کند. در ابتدا، به طور کلی به ارائه دهندگان خدمات اشاره می شود مانند Netflix که فیلم های درخواستی را ارائه می دهد، یا Microsoft و Adobe بسته های اشتراک نرم افزار به عنوان یک سرویس مانند Microsoft 365 یا Adobe Creative Cloud را ارائه می دهند.
با این حال، خرده فروشان و تولیدکنندگان محصولات به طور فزاینده ای کالاها و مواد مصرفی را از طریق اشتراک نیز عرضه می کنند. این شامل مشاغل تحویل غذای تازه در خانه مانند Hello Fresh و Gousto می شود.
آمازون نمونه ای از کسب و کاری است که تمام طیف را پوشش می دهد نظیر: ارائه خدمات دیجیتالی مانند ویدئو، موسیقی، و زیرساخت محاسبات ابری و همچنین اشتراک محصولی که کالاهای فیزیکی را مستقیماً به درب مشتریان تحویل می دهد.
این مدل کسبوکار سازمانها را قادر میسازد تا درآمدی منظم ایجاد کنند و در عین حال روابط مستمری را با مشتریان توسعه دهند، به این معنی که با تغییر نیازهای مشتریان، میتوانند محصولات و خدمات مختلفی را ارائه دهند.
کسبوکارهای داخلی و مستقل نیز ممکن است با بهرهگیری از پلتفرمی مانند Substack که به مخاطبان امکان میدهد با خالقان فردی ارتباط برقرار کنند، از طریق اشتراک درآمد کسب کنند.
سایت های جمع کننده اطلاعات
در این مدل کسبوکار اطلاعات محصولات و خدمات شرکت های مختلف جمع آوری شده، سپس آنها را در یک پورتال مفید جمع میکنیم تا خریداران بتوانند قیمتها، ویژگیها و مزایا را با هم مقایسه کنند. برخی از نمونه های معروف عبارتند از PriceRunner ، PriceGrabber و Shopping.com .
سایر تجمیع کنندگان در بازارهای خاصی مانند Expedia (تعطیلات و مسافرت) تخصص دارند. این کسبوکارها بهجای دریافت هزینهای از کسبوکارهایی که محصولات خود را در سایتهایشان تبلیغ میکنند، از ارجاعاتی که هنگام خرید محصولات از طریق آنها به آنها پرداخت میشود، درآمد کسب میکنند.
تامین مالی جمعی
آخرین مدل کسب و کار عصر دیجیتال که نمی توانیم نادیده بگیریم، تامین مالی جمعی است. سایتهای بزرگ سرمایهگذاری جمعی – مانند Kickstarter ، Indiegogo ، Gofundme ، پلتفرمهایی هستند که به دیگر مشاغل فرصت جمعآوری بودجه از طریق کمکهای مالی کوچک از سوی تعداد زیادی از افراد را میدهند.
خود کسبوکارهای دارای سرمایه جمعی آنهایی هستند که از پول تولید شده از طریق این پلتفرمها اغلب برای راهاندازی محصولات خاص یا نمونه اولیه به عنوان منبع درآمد استفاده میکنند. سایتهای دیگری مانند Patreon به سازندگان اجازه میدهند تا روابط شخصی با مخاطبان خود ایجاد کنند و اغلب به آنها اجازه میدهند محصولات یا خدمات مستمری مانند موسیقی، ویدیو یا …. ایجاد کنند.
منبع: سلامت نیوز
- ۷ مدل کسب و کار موفق در عصر دیجیتال
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم