مقاله کسب و کار دیجیتال

بهبود مهارت های ارتباطی با راهکارهای ساده

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : پیجی بِنِت – کارشناس بازاریابی   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

در محیط کار هر کارمندی باید توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران را داشته باشد. این امر به پیشبرد بهینه امور و بهبود توانایی تمام اعضای شرکت برای همکاری با هم کمک می کند. البته در این میان برخی از اعضای شرکت به طور مداوم نسبت به شیوه های ارتقای مهارت های ارتباطی شان اعتراض دارند. این امر شامل درخواست کمک از مدیران و همچنین جست و جو برای راهکارهای ساده به منظور تقویت این توانایی و مهارت مهم است. اگر شما به این نکات توجه نشان دهید، به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی بازار و بهبود شرایط برندتان را پیدا می کنید. 

بهینه سازی توانایی ارتباطی فقط امری مربوط به کارمندان در شرکت ها نیست. امروزه گاهی اوقات کارآفرینان نیز با مشکلاتی از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو هستند. این امر می تواند توانایی اعضای یک تیم کاری را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما هم در زمینه ارتباطات دچار مشکلات زیادی هستید، باید هرچه زودتر نسبت به رفع شکل موردنظر اقدام نمایید، در غیر این صورت شاید زمان با ارزش تان خیلی زود تمام شود. 

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارها و شیوه های ساده برای تقویت مهارت های ارتباطی در محیط کار است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای بهینه سازی خواهد کرد. پس اگر شما هم در عرصه کسب و کار با چنین مشکلاتی رو به رو هستید، هرگز نکات مورد بحث در این مقاله را از دست ندهید. در ادامه برخی از ساده و تاثیرگذارترین شیوه ها در این میان را مورد ارزیابی قرار می دهیم؟

چرا مهارت های ارتباطی مهم است؟

اهمیت مهارت های ارتباطی امر عجیب یا تازه ای نیست. بسیاری از کارآفرینان به طور سنتی بر اهمیت این مورد در حوزه کسب و کار تاکید دارند. درست به همین خاطر امروزه تمام کارآفرینان بزرگ دنیا دارای مهارت های ارتباطی به طور حرفه ای هستند. این امر به آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای و بهینه سازی شرایط کاری شان کمک می کند. با این حساب اگر شما کارآفرینی تازه کار محسوب می شوید، باید از این روند در دنیای کسب و کار به خوبی پیروی نمایید.

مهمترین مزیت مهارت های ارتباطی کمک به کارآفرینان برای ارتباط با تمام افراد دور و برشان به شیوه ای ساده است. وقتی شما ارتباطات خیلی خوبی داشته باشید، دیگر نیازی به نگرانی بابت برداشت های اشتباه یا مشکلات ناشی از درک نادرست طرفین از عملکرد یکدیگر نخواهد بود. به علاوه، توانایی های شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت. این امور به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک می کند. با این حساب دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به آینده کسب و کارتان نخواهد بود. 

امروزه برخی از کارآفرینان به طور طبیعی دارای مهارت های ارتباطی بسیار زیادی هستند. این امر به آنها برای فعالیت مناسب در فضای کسب و کار کمک کرده و سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز همیشه بالا نگه می دارد. اگر شما در این میان توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را ندارید، نیازی به نگرانی بیش از اندازه نیست. امروزه شما می توانید به سادگی هر مهارتی در دنیای کسب و کار را به خوبی یاد بگیرید. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان کمک ویژه ای کرده و شرایط تان را نیز بهینه سازی خواهد کرد. تنها نکته ای که در این میان باید نظر شما را جلب کند، مربوط به استفاده از توصیه های حرفه ای برای بهینه سازی شرایط کاری تان است. 

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۵، آذر ماه۱۴۰۰

شنونده خوبی باشید

اغلب مردم در سراسر دنیا دوست دارند دیگران به حرفه ای شان با دقت زیادی گوش دهند. این امر احساس رضایت شغلی را در میان کارمندان به شدت افزایش داده و از طرف مقابل فردی بادقت می سازد. یادتان باشد در دنیای کسب و کار تمام همکاران شما باید درکی درست و دقیق از مهارت های شما به عنوان یک کارآفرین داشته باشند. این امر به کسب و کار شما وجهه بسیار معتبر و حرفه ای می دهد. به علاوه، اگر شما از همان ابتدای کارتان اقدام به گوش دادن به دیگران کنید، بدون هیچ دردسر اضافه ای امکان استفاده از نکات و توصیه های حرفه ای آنها را پیدا می کنید. معنای این امر هزینه های کمتر برای برندتان در فرآیند توسعه کسب و کار خواهد بود. با این حساب دیگر مشکلی از نقطه نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان قرار نمی گیرد. 

بسیاری از افراد برای گوش دادن به دیگران مشکلات زیادی دارند. دلیل این امر نیز تمایل مردم برای حرف زدن به جای گوش دادن به دیگران است. این امر می تواند شرایط کارآفرینان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. با این حساب شما باید برای تاثیرگذاری بر روی دیگران اول از همه وقت مناسب به منظور گوش دادن به آنها را پیدا کنید. بدون شک وقتی کارآفرینان فشار کاری زیاد در کارهای در دست انجام دارند، فرصتی هم برای گوش دادن به دیگران نخواهند داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه زمان بندی درستی برای شروع یک مکالمه یا گوش دادن به دیگران داشته باشید، در غیر این صورت همیشه به ساده ترین شکل ممکن حواس تان از بحث اصلی پرت خواهد شد. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما در یک چشم به هم زدن توانایی شما در بازار را به شدت کاهش داده و فرصت های کارآفرینی پیش روی تان را از بین می برد. 

وقتی شما زمان مناسب برای گفت و گو با دیگران را پیدا کردید، یکی از مهمترین نکات تلاش برای حفظ ارتباط چشمی با مخاطب هدف تان است. این امر می تواند توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب‎ تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. با این حساب دیگر هیچ مشکلی از نقطه نظر سطح تاثیرگذاری بر روی دیگران پیش روی شما یا برندتان نخواهد بود. این نکته برای بهینه سازی شرایط تان در بازار و همچنین تلاش برای نمایش جلوه ای حرفه ای از کارتان بی نهایت مهم خواهد بود. 

گاهی اوقات کارآفرینان به هنگام گوش دادن به دیگران فقط به نشانه تایید سر تکان می دهند. شاید این امر نوعی زبان بد محسوب شود، اما خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از بین می برد. این امر می تواند برای شما هزینه های زیادی به همراه داشته و شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز کاهش دهد. بهترین راهکار در این میان نشان دادن توجه تان به روند بحث با طرح برخی از سوالات کلیدی است. اینطوری طرف مقابل نسبت به توجه کامل شما به حرف ها مطلع خواهد شد. 

اگر شما هم مایل به مشارکت در روند بحث هستید، می توانید خیلی راحت منتظر تمام شدن حرفه ای طرف مقابل یا مکث های طولانی وی در فرآیند گفت و گو باشید. این زمان ها برای شروع بحث بهترین موقعیت را به شما می دهد. بنابراین باید همیشه برای شروع بحث تان در بازه های زمانی موردنظر اقدام نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید. این امر می تواند تمام توانایی شما برای مشارکت در روند بحث را از بین برده و گفت و گو را بدل به یک روند یکطرفه نماید. 

یادتان باشد شما لازم نیست در تمام طول بحث موافق طرف مقابل تان باشید. گاهی اوقات مخالفت های کوتاه می تواند به شما در روند پیشبرد بحث کمک نماید. بنابراین بدون استرس زیاد اقدام به مخالفت با طرف مقابل در مواقع ضروری نمایید. این نکته از شما فردی حرفه ای و کارآفرینی مطلع در دنیای کسب و کار می سازد. البته مخالفت شما باید همیشه همراه با دلیل و مدرک مناسب باشد، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای جلب نظر کارمندان تان یا توسعه مهارت های ارتباطی پیدا نکنید. این نکات هزینه زیادی برای شما به همراه داشته و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز بدل به امری غیرممکن خواهد کرد. 

برگزاری جلسات مفید و موثر

برگزاری جلسات یکی از بهترین راهکارها برای تقویت مهارت های ارتباطی محسوب می شود. امروزه هنوز هم اغلب مردم در ملاقات های حضوری توانایی ارتباطی بهتری در مقایسه با تماس تلفنی یا ارسال ایمیل نشان می دهند. بنابراین شما در صورت تمایل برای ارتباط با برخی افراد مهم در عرصه کسب و کار باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای برگزاری جلسات مفید باشید. اشتباه بزرگ در این میان تمایل برخی از کارآفرینان برای برگزاری جلسات کاری به طور مداوم و پرتعداد است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر برسد، اما هیچ تاثیرگذاری بر روی روند فعالیت شما در عرصه کسب و کار نخواهد داشت. همچنین این روند برگزاری جلسات می تواند شما را با مشکلات بسیار زیادی در بازار رو به رو سازد. درست به همین خاطر باید همیشه تعداد جلسات تان را محدود در نظر بگیرید. از نقطه نظر دیگر، شما باید همیشه تمایل کافی برای استفاده از راهکارهای حرفه ای به منظور مدیریت جلسه را نیز داشته باشید، در غیر این صورت شاید دیگران تمایلی برای شرکت و همکاری با شما در فرآیند برگزاری جلسه نشان ندهند. 

همکاری با کارآفرینان یا کارمندان مهم در عرصه کسب و کار برای هر برندی هدف مهمی محسوب می شود. این امر به غیر از تقویت مهارت های ارتباطی برای کارآفرینان غیرممکن خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را مورد ارزیابی قرار دهید. در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یا بهینه سازی شرایط تان در بازار پیدا نکنید. 

گاهی اوقات کارآفرینان برای برگزاری جلسات کاری اقدام به دعوت از چندین مهمان مهم می کنند. یادتان باشد در هر جلسه تعداد مهمان ها باید محدود باشد، در غیر این صورت فرصت گفت و گو به هیچ کس نخواهد رسید. این امر می تواند برای شما هزینه های بسیار زیادی به همراه داشته و شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. درست به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از تمام شرایط تان نمایید. یکی از مهمترین نکات در این میان تلاش برای حفظ آرامش و پیشبرد درست بحث با دعوت مهمان های اندک است. 

اگر شما همیشه دوست دارید جلسات کاری تان طولانی برگزار شود، باید خیلی زود نسبت به الگوی کاری تان تجدیدنظر کنید. این امر شامل استفاده از جلسات کوتاه به منظور عدم اختلال در فرآیند کاری عادی مهمان هاست. اگر جلسات شما خیلی طولانی باشد، کمتر کسی در بلندمدت مایل به همکاری با شما یا حتی حضور در جلسات تان خواهد بود. این امر می تواند توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. درست به همین خاطر شما باید همیشه نسبت به روند کاری تان توجه لازم را نشان دهید، در غیر این صورت خیلی زود شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین می رود. 

بیان دلیل اقدامات تان

یک کارآفرین موفق در شرکتش باید همیشه توانایی توضیح دلیل اقداماتش را داشته باشد. این امر به کارآفرینان برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک می کند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان در عرصه کسب و کار هستید، استفاده از فرصت های پیش روی تان به طور حرفه ای همیشه گزینه خوبی خواهد بود. این امر می تواند شامل گفت و گوهای کوتاه و بیان مزایای شیوه موردنظر شما برای پیشبرد پروژه های برند در مقایسه با دیگر راهکارهای مشابه باشد. در این صورت شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می کند. 

امروزه کارمندان تمایل بالایی برای مشارکت در فرآیند تصمیم گیری های یک برند دارند. بنابراین شما باید در صورت امکان به خوبی از پس این وظیفه تان در دنیای کسب و کار بربیایید، در غیر این صورت خیلی زود تبدیل به مدیری مستبد در دنیای کسب و کار خواهید شد. این امر به معنای کاهش تمایل کارمندان برای همکاری با شما و سقوط آزاد مهارت های ارتباطی تان خواهد بود. 

گاهی اوقات توضیح دلیل یک تصمیم بسیار سخت تر از اجرای آن است. در این صورت شما باید انگیزه کافی برای همکاری با برخی از کارآفرینان را داشته باشید. این امر می تواند فرصت های بسیار زیادی پیش روی شما قرار دهد. منظور ما در این بخش استفاده از راهنمایی و توصیه های دیگر کارآفرینان یا کارشناس های حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. شما در این صورت به سادگی هرچه تمام تر فرصت بهینه سازی شرایط تان در محل کار را خواهید داشت. 

یادتان باشد در هر جلسه کاری یا گفت و گوی ساده که به منظور توضیح دلیل اقدامات یا استراتژی های شرکت برگزار می شود، شما باید در نهایت از زبانی ساده برای توضیح مفاهیم سود ببرید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید. این امر می تواند شرایط شما در بازار را به سرعت تحت تاثیر قرار دهد. 

تعامل مداوم با کارمندان

همانطور که پیش از این اشاره شد، کارمندان همیشه مایل به مشارکت با برندها در مسیر پیشبرد امور و کارهای برند هستند. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس شما در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای توسعه خواهد داد. درست به همین خاطر اگر شما به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه تعامل با کارمندان را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت برندتان هرگز پیشرفت مناسب و موردنظرتان را نخواهد داشت.

اغلب اوقات کارمندان افرادی به شدت راحت برای تعامل هستند. اگر شما به عنوان یک مدیر به طور مداوم تعامل با آنها را مدنظر قرار دهید، این امر حتی ساده تر از هر زمان دیگری نیز خواهد شد. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم برای بهینه سازی شرایط تان در محیط کار اقدام نمایید، در غیر این صورت شاید فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یا بهینه سازی شرایط تان پیدا نکنید. 

تعامل با کارمندان به منظور بهبود مهارت های ارتباطی نیاز به جلسه یا دورهمی رسمی ندارد. شما خیلی راحت در میانه گفت و گوهای روزانه یا حتی ساعت های استراحت می توانید روع به بحث و تبادل نظر با کارمندان کنید. این امر تصویری بی نهایت حرفه ای از شما در ذهن کارمندان تان ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب دیگر تاثیرگذاری بر روی آنها امری غیرممکن یا بی نهایت سخت نخواهد بود.

دریافت بازخورد از دیگران

دریافت بازخورد اغلب اوقات یکی از سخت ترین کارها در دنیای کسب و کار محسوب می شود. دلیل این امر نیز کمبود زمان کارآفرینان برای چنین کاری است. اگر شما هم در دنیای کسب و کار به طور مداوم با مشکلاتی برای دریافت بازخورد از دیگران رو به رو هستید، روزهای سخت تان دیگر به سر آمده است. دلیل این امر امکان استفاده از راهکارهای بی نهایت ساده برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. شما به این ترتیب فرصت بسیار خوبی برای رسیدگی به سایر کارهای تان و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور همزمان خواهید داشت. 

یادتان باشد شما در محیط کار همیشه امکان استفاده از ابزارهایی نظیر ایمیل یا شبکه های اجتماعی برای دریافت نظرات مخاطب هدف تان را دارید. بنابراین استفاده از چنین ابزارهایی به شما برای بهینه سازی شرایط تان در بازار کمک کرده و تمام مشکلات پیش روی تان برای دریافت بازخورد دیگران را حل می کند. 

منبع: فرصت امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا