شعب دیجیتال بانکها؛ لباسی نو برای پادشاه
مصوبه بانک مرکزی برای شعب دیجیتال بانکها در سهماهه پایانی سال گذشته منجر به ایجاد و توسعه ۸ شعبه دیجیتال بانک شد.
بانک مرکزی با صدور «ضوابط ناظر بر ایجاد، فعالیت و نظارت بر واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی توسط موسسات اعتباری» عملاً فعالیت بخشهایی را که به عنوان نئوبانک فعالیت میکردند به طرز چشمگیری کاهش داد و اجازه توسعه محصول را به آنان نداد در مقابل به بانکهای سنتی اجازه داد فعالیت خود را گسترش دهند.
بانکهای سپه، صادرات، گردشگری، ملت، کارآفرین و مسکن از جمله بانکهایی بودند که پس از این مصوبه فعالیت شعب دیجیتال خود را افزایش دادند و با احتساب «آ بانک» بانک آینده و «ویپاد» بانک پاسارگاد و «نشان بانک» بانک ملی که پیش از این مصوبه فعالیت خود را آغاز کرده بودند و در زمره نسل اول شعب دیجیتال بانکها قرار میگیرند، تعداد شعب دیجیتال بانکها به ۱۲ میرسد. هرچند ویپاد و آبانک نیز در ابتدا با امید تبدیل شدن به یک نئوبانک فعالیت خود را آغاز کردند اما ریسک فعالیت تحت نام نئوبانک را از همان ابتدا نپذیرفتند و ترجیح دادند با نام شعبه دیجیتال فعالیت کنند.
بیشتر بخوانیم: ۱۰ مورد از برترین نئوبانکهای جهان
بدین ترتیب تقریباً یکسوم بانکها، شعب دیجیتال خود را راهاندازی کردهاند یا در حال راهاندازی آن هستند.
البته فعالیت «توبانک» بانک گردشگری و «مگابانک» بانک ملت نیز پیش از این مصوبه آغاز شده بود اما این مصوبه موجب شد این دو بانک نیز بهتر بتوانند این محصول خود را توسعه دهند.
در این میان همچنان سه نئوبانکی که از ابتدا با نام نئوبانک فعالیت خود را آغاز کردند در زمره پیشروان این بخش به شمار میآیند اما یکی از آنها (بانکینو) عملاً دیگر محصول خود را توسعه نداد و بهتدریج تبلیغات خود را نیز کاهش داد و یکی دیگر نیز بدون اینکه بتواند مشتری جذب کند یا محصول خود را به سرانجام برساند همچنان فقط در حد نام باقی مانده است (بانک هوشمندفردا). فقط بلوبانک است که توانسته کجدار مریز به نوعی به ارائه محصول خود بپردازد؛ هرچند ارائه محصولات از سوی این نئوبانک نیز به دلیل محدودیتهای رگولاتوری نسبت به گذشته محدودتر شده و امکان توسعه محصولاتش با سختی همراه است یا دیگر تنوعی در ارائه محصولاتشان اتفاق نیافتده است، تنوعی که از ابتدای رونمایی از آن به مشتریان خود قول داده بود.
در این میان آسانپرداخت پرشین با نام تجاری آپ نیز اعلام کرده بود در نظر دارد با همکاری بانک کشاورزی نئوبانکی با عنوان «آپ کارت» راهاندازی کند، پروژهای که تا کنون به صورت آزمایشی راهاندازی شده است و طبق آنچه اعلام شده هماکنون برای ۵۰۰ نفر فعال شده است.
بیشتر بخوانیم: مزایای و ریسکهای رایج نئوبانکها چیست؟
در اصل پس از ضوابط ناظر بر ایجاد، فعالیت و نظارت بر واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی توسط موسسات اعتباری که آذرماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد و بندی که مشخص میکرد: «ارائه خدمات و انجام عملیات بانکی به صورت غیرحضوری از طریق اینترنت یا سایر بسترهای دیجیتال تحت عناوین مختلف اعم از نئوبانک، شعبه مجازی و سایر موارد مشابه توسط موسسه اعتباری صرفاً در قالب واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی و با شناسه اختصاصی مربوط به آن مجاز است» و «خدمات ارائهشده در واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی موسسه اعتباری صرفاً باید از طریق سامانه جامع بانکداری متمرکز در بستر مرکز داده موسسه اعتباری ارائه شود» عملاً امکان نوآوری را از نئوبانکها را گرفت و به بانکها سنتی اجازه داد فقط با ارائه احراز هویت آنلاین لباسی نو بر تن ساختار سنتی خود کنند، بدون آنکه برای خلق ارزش و نوآوری برنامهریزی کنند.
منبع: پیوست
بیشتر بخوانیم: ۱۰ بانک برتر جهان در سال ۲۰۲۳