اتریوممقاله ارز دیجیتال

نقشه راه چند سال آتی اتریوم در فناوری چند زنجیره‌ای چگونه خواهد بود؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مازیار نسیمی

فناوری چند زنجیره‌ای (Multi-Chain) یکی از مفاهیم عرصه کریپتو است که انتقال دارایی‌ها در شبکه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌سازد. فناوری چند‌زنجیره‌ای قابلیت ایجاد زنجیره‌های مختلف را فراهم می‌سازد و بدین ترتیب تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر نسبت به زنجیره اصلی را در اختیار خواهیم داشت. می‌دانیم که اتریوم به عنوان دومین رمزارز برتر بازار و شبکه‌ای بزرگ از برنامه‌های غیرمتمرکز، در مسیر حرکت به سمت مکانیسم گواه اثبات سهام (POS) است و تغییرات بزرگی در آن رخ خواهد داد. در این مقاله  به بررسی فناوری چند زنجیره‌ای در اتریوم و آینده آن می‌پردازیم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

فناوری چند زنجیره‌ای در اتریوم

اتریوم یکی از رمزارزهای برتر است که از لحاظ ارزش بازار و محبوبیت کلی پشت‌سر بیت کوین قرار دارد. علی‌رغم بازار نزولی اخیر، اتریوم در مقایسه با سایر آلتکوین‌ها توانسته است ثبات نسبی خود را حفظ کند. نقشه راه چند سال آتی اتریوم همراه با فناوری چند زنجیره‌ای بسیار هیجان‌انگیز است و نویدبخش تغییر الگوی تعریف ما از رمزارزها خواهد بود.

به‌روزرسانی مرج (Merge) که قبلا به اسم اتریوم ۲.۰ شناخته میشد، مکانیزم اجماع گواه اثبات کار اتریوم را تغییر خواهد داد. استخراج اتر که در حال حاضر بر بستر PoW انجام می‌شود و انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند، با سیستم سپرده‌گذاری (staking) پایدار و ماندگار جایگزین خواهد شد. به این ترتیب دارندگان اتر می‌توانند رمزارزهای خود را استیک کنند تا به تاییدکنندگان شبکه تبدیل شوند و علاوه بر کسب پاداش، امنیت بلاک چین اتریوم را نیز تضمین کنند.

چند زنجیره‌ای (Multi-chain) مفهومی در عرضه کریپتو است. این مفهوم به سیستم یا وضعیت کلی عرصه کریپتو برمی‌گردد که وجود همزمان بیش از یک بلاک چین را امکان‌پذیر می‌سازد. در سطح پایه، فناوری چند زنجیره‌ای با مفهوم بریجینگ (Bridging) یا پل‌های بلاکچینی همراه است که طی آن یک پل به اتصال همزمان دو زنجیره متفاوت می‌پردازد.

هنگام انتقال دارایی‌ها از یک زنجیره به زنجیره دیگر، دارایی مذکور در زنجیره مقصد صادر می‌شود و نسخه رپدشده (wrapped) در زنجیره مبدا سوزانده می‌شود. عکس این فرایند هنگامی رخ می‌دهد که دارایی مذکور به زنجیره مبدا برمی‌گردد که به این فرایند، بازخرید (Redeem) گفته می‌شود.

یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های فناوری چند زنجیره‌ای، قابلیت ایجاد زنجیره‌هایی است که می‌توانند تراکنش‌ها را سریع‌تر و ارزان‌تر از زنجیره رایج و اصلی پردازش کنند. این موضوع فرصت‌های جدید برای کاربردهای مختلفی نظیر ارزهای جدید، زنجیره‌های جانبی و سایر نوآوری‌های دیگر را فراهم می‌سازد. این موضوع هم‌چنین ایجاد قراردادهای هوشمند پیچیده‌تر را امکان‌پذیر می‌سازد که قابلیت ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) پیشرفته‌تر را به دنبال دارد.

بهترین روش برای متصور شدن یک شبکه چند زنجیره‌ای این است که آن را به عنوان یک شبکه بلاک چین متشکل از چندین زنجیره در نظر بگیریم. این زنجیره‌ها را می‌توان به عنوان بلاک چین‌های جداگانه‌ای در نظر گرفت که با استفاده از تاریخچه بلاک چین مشترک به یکدیگر متصل هستند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

نحوه تعامل فناوری چند زنجیره‌ای با اتریوم

بزرگترین مانع در مسیر پذیرش گسترده کریپتو، ازدحام شبکه در زمان افزایش حجم معاملات و چالش‌هایی است که در خصوص مقیاس‌ پذیری شبکه به وجود می‌آید. این چالش‌ها به زمان طولانی‌تر پردازش تراکنش‌ها و افزایش کارمزد تراکنش‌ها منجر می‌شود. این عوامل باعث می‌شوند که احتمال پذیرش کریپتو‌ برای کاربردها و مصارف روزانه کاهش یابد. شبکه اتریوم با این چالش‌ها مواجه است، به طوری که زمان انتظار برای پردازش تراکنش‌های این شبکه از ۵ دقیقه تا بیش از ۳ الی ۴ ساعت متغیر است.

مفهوم چند زنجیره‌ای با امکان‌پذیر ساختن تعامل کاربران با اکوسیستم بین زنجیره‌ای (Cross-chain)، افزایش راندمان و کارایی کلی و کاهش زمان انتظار در صدد برطرف‌کردن مسائل فوق است. در حال حاضر، اکوسیستم دیفای فاقد انعطاف‌پذیری است و انجام تراکنش بین زنجیره‌های مختلف در اکوسیستم دیفای مقدور نیست. بدین ترتیب به دلیل کارمزد بسیار زیاد و زمان انتظار طولانی، تعداد رقبای جدی در این حوزه به چند زنجیره محدود شده است. در اکوسیستم فناوری چند زنجیره‌ای نه تنها هزینه‌ها و زمان انتظار کاهش می‌یابد، بلکه شاهد افزایش نوآوری نیز هستیم، زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند به سیستم‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند و موضوعات مختلفی را بیاموزند. بدین ترتیب پیچیدگی موجود در این حوزه کاهش یافته و همکاری بین توسعه‌دهندگان افزایش می‌یابد.

اتریوم در صدد ایجاد تغییر مهم در ساختار خود است که این تغییر، به اسم به‌روزرسانی مرج شناخته می‌شود. انتقال به مدل اجماع گواه اثبات سهام (PoS) بسیاری از مشکلات کنونی بر سر راه اتریوم را برطرف می‌کند، زیرا با توجه به آنکه این مدل در مقایسه با PoW به توان پردازشی کمتری نیاز دارد، انتظار می‌رود که شاهد کارمزدهای کمتر و پردازش سریعتر تراکنش‌ها باشیم.

پیش‌بینی می‌شود که به‌روزرسانی مرج در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ عرضه شود و پایان‌بخش بازار نزولی کنونی، حداقل برای اتر و رمزارزهای موجود در زنجیره اتریوم باشد. با عرضه این به‌روزرسانی می‌توان به انتقال توکن‌ها از طریق رول‌آپ‌های لایه دوم اتریوم (L2 rollup) پرداخت. این رول‌آپ‌ها تعداد تراکنش‌های پردازش‌شده در هر ثانیه (TPS) را تا ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ تراکنش افزایش می‌دهند. حتی ویزا (Visa)، یکی از بزرگترین راهکارهای پرداخت جهان، فقط ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه را می‌تواند پردازش کند.

آینده فناوری چند زنجیره‌ای چگونه خواهد بود

با توجه به بهبودهای کنونی و آتی بلاک چین اتریوم، شاید فناوری چند زنجیره‌ای یک مفهوم اضافی و بلااستفاده به نظر برسد و اتریوم به زنجیره برتر از لحاظ تعداد تراکنش‌ها تبدیل شود؛ اما این موضوع لزوما به معنای پایان کار این فناوری نیست. در عوض این دو مفهوم می‌توانند رابطه متقابل و مکملی داشته باشند. با افزایش راندمان شبکه اتریوم، همراهی با مفهوم فناوری چندزنجیره‌ای می‌تواند زمان انتظار پردازش تراکنش‌ها را بیش از پیش کاهش دهد.

بلاک چین‌های مختلف نظیر بایننس اسمارت چین، سولانا و زنجیره‌های لایه دوم نظیر پالیگان بر روی مفهوم چندزنجیره‌ای کار می‌کنند و هر کدام از آنها مزایای و معایب منحصربه‌فردی دارند. این مزایا و معایب رشد فناوری چند زنجیره‌ای را تسهیل می‌سازد و به ما می‌گوید که طیف گوناگونی از گزینه‌های مختلف بهتر از تسلط یک بلاک چین بر بازار است، به ویژه آنکه پروژه‌های غیرارزی نظیر احراز هویت ID، توکن‌های NFT و غیره به وجود آمده‌اند که به روش‌های مختلف از فناوری بلاک چین بهره می‌برند.

نتیجه‌گیری

با ظهور فناوری چندزنجیره‌ای، فرصت‌های جدیدی برای معامله‌گران و توسعه‌دهندگان عرصه کریپتو محقق می‌شود. این فناوری به منظور رقابت با به‌روزرسانی اتریوم و انتقال به گواه اثبات سهام این شبکه پا به عرصه رقابت نگذاشته است، بلکه با همکاری یکدیگر می‌توانند بستری برای انجام تراکنش‌های ارزانتر، سریعتر و هم‌چنین بهبود تجربه کاربری فراهم سازند. در این مقاله به بررسی فناوری چند زنجیره‌ای در اتریوم و همچنین آینده آن پرداخته شد. نظر شما در رابطه با آینده اتریوم و به طور کلی دنیای کریپتو با گسترش فناوری چندزنجیره‌ای چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: میهن بلاک چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا