مقاله ارز دیجیتال

ترکیب فوق العاده‌ی ارزهای دیجیتال و اینترنت اشیا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

فناوری‌های بلاکچین و اینترنت اشیا را به جرات می توان مدرن ترین و شاید تاثیرگذارترین تحولات اخیر در دنیای تکنولوژی امروز دانست. هم فناوری اینترنت اشیا (IoT) و هم دنیای ارزهای دیجیتال هر دو در زمینه های مختلف تغییرات بنیادین زیادی بوجود آوردند و دنیا امروز در انتظار ترکیب این دو فناوری با هم و ایجاد یک انقلاب بزرگ است.

ارز دیجیتال چیست؟

این روزها وقتی محبوبیت ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین بین مردم کشورهای مختلف هر روز بیشتر می شود با توجه به پیچیدگی های این فناوری ها همه با این سوالات مواجه هستند که اصلا بلاکچین چیست؟ کریپتوکارنسی چیست و ارزهای دیجیتال چه فوایدی می توانند داشته باشند.

اگر چه فناوری بلاکچین و دنیای کریپتوکارنسی پیچیدگی های خاص خودشان را دارند و همه‌ی مردم توان درک آن ها را ندارد اما محصول نهایی به دست آمده و استفاده از آن تا این حد پیچیده نیست. کریپتوکارنسی واژه‌ای است که به رمزرازهای مبتنی بر سیستم های غیر متمرکز رمزنگاری شده، اشاره می کند. این ارزها بر یک بستر دیجیتال فعالیت میکنند و با استفاده از فناوری بلاکچین قابل استخراج هستند.

جدای از این پیچیدگی های فنی محصول نهایی در قالب ارز مثل : بیت کوین، اتریوم، ریپل و یا پولکادات در اختیار کاربران نهایی قرار میگیرد که با توجه به عرضه و تقاضای مختص خودشان در صرافی های آنلاین ارز دیجیتال بر مبنای ارزهای فیات قیمت گذاری می شوند. برای درک بهتر استفاده از محصول نهایی این صنعت پیچیده به این مثال ساده توجه کنید. حتما شما هم در سال های اخیر شنیده اید که عده‌ی زیادی با استفاده از بیت کوین یک شبه ثروتمند شدند. با وجود اینکه بیت کوین با استفاده از دستگاه های پیشرفته و با اتصال به شبکه‌ی بلاکچین استخراج می شود اما برای خرید محصول نهایی فقط کافی است به یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال مراجعه کنید و بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را که مد نظر دارید فقط با فشار دادن چند کلیک، خرید کنید.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید درباره‌ی استفاده از فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال بدانید خاصیت غیر متمرکز بودن آن ها است. غیر متمرکز بودن به این معنا است که ارزهای دیجیتال تحت نظارت و کنترل دولت ها و بانک ها قرار ندارند و شما می توانید ارزهای دیجیتال را آزادانه و بدون محدودیت های اعمال شده توسط موسسات مالی رسمی معامله کنید.

روش های تولید و یا معامله ی ارزهای دیجیتال

برای مثال بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال را می توانید به راحتی از صرافی ها خرید کنید و یا با استفاده از دستگاه های ماینر و اتصال به شبکه ی بلاکچین آن را استخراج کنید. برای افراد تازه کار و یا کسانی که علاقه به داشتن بیت کوین و کسب درآمد از آن را دارند اما ساده ترین راه تهیه و خرید آن از صرافی های ارز دیجیتال است.

ساده ترین کار برای خرید بیت کوین باز کردن یک حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال معتبر است. صرافی برای نگهداری ارزهای دیجیتال شما، کیف پول دیجیتال را معمولا در اختیار شما قرار میدهد اما در صورتی که به دو صورت سخت افزاری و یا هر نوع کیف پول نرم افزاری دیگری است.

رابطه ی اینترنت اشیا و ارزهای دیجیتال

۱- پرداخت های خودکار اشیا

حالا که میدانیم ارزهای دیجیتال وجود دارد و امکان یک پرداخت امن را برای ما به طور کامل فراهم میکند میتوانیم با خیال راحت از امنیت یک پرداخت بر بستر بلاکچین به سراغ ادغام فناوری اینترنت اشیا و فناوری پرداخت با ارزهای دیجیتال برویم. آینده‌ی دنیا قطعا به این سمت حرکت خواهد که نقش فناوری های هوشمند هر روز در زندگی بشر بیشتر از دیروز باشد.

فرض کنید که یک دستگاه یخچال داریم که می توانیم آن را به صورت هوشمند برنامه ریزی کنیم تا هر روز مواد غذایی درون یخچال را بررسی کند و درصورت نیاز برای ثبت سفارش و خرید مواد غذایی جدید اقدام کند. این پرداخت قطعا با استفاده از پول های فیزیکی و سیستم بانکی سنتی امکان پذیر نیست. اینجا است که نقش بسیار مهم پرداخت های امن به وسیله ی ارزهای دیجیتال مطرح می شود.

۲-  استفاده از یک سیستم یکپارچه ی استخراج

استفاده از دستگاه‌های مختلف برای استخراج رمز ارزها یکی دیگر از دستاوردهایی است که ادغام فناوری ارزهای دیجیتال و فناوری اینترنت اشیا می تواند برای بشر به ارمغان بیاورد. طبیعی است که هرچه قدرت پردازش معادلات پیچیده برای استخراج رمز ارزها بیشتر باشد ثبات شبکه‌ی آن ها نیز بیشتر است. اینترنت اشیا میتواند با اتصال دستگاه های مرتبط به هم، انرژی لازم برای قدرتمند کردن این سیستم را از طریق هم افزایی دستگاه های مختلف تامین میکند.

۳-  استفاده از اینترنت اشیا برای خدمات شهری

شاید در حال حاضر باورش کمی سخت باشد اما بیاید فرض کنیم که پایه های چراغ موجود در خیابان ها با اتصال به اینترنت خرابی هر چراغ را گزارش دهند و هزینه‌ی لامپ جدید و تعویض آن را نیز پرداخت کنند. امروز شاید هنوز این مواردی تا حد زیادی غیر قابل درک به نظر میرسند. برای مثال در حال حاضر شما هزینه‌ی پارکینگ شهرداری را با استفاده از کارت های بانکی خود پرداخت می کنید. تصور کنید که با اتصال اینترنت اشیا به خودروی شما و سیستم های شهرداری شما حتی نیاز به توقف برای پرداخت هزینه را ندارید و خودروی شما با اتصال به اینترنت و با استفاده از دارایی های تعریف شده‌ی ارز دیجیتال، هزینه‌ی پارکینگ را پرداخت میکند.

حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که سیستم مالی فعلی نیز توانایی برداشت پول و پرداخت این هزینه ها را دارد. اما باید به شما یادآوری کنیم که رمز ارزها بر پایه‌ی بلاکچین فعالیت میکنند و داده های ثبت شده در شبکه ی بلاکچین به هیچ وجه قابل دستکاری و هک نیستند. این ویژگی منحصر به فرد، بلاکچین را از سیستم پرداخت مالی سنتی کاملا  متمایز میکند.

معرفی ارزهای فعال در حوزه ی اینترنت اشیا

این روزها بسیاری از توسعه دهندگان حضور فعال و کاربردی در زمینه‌ی ادغام فناوری اینترنت اشیا و پرداخت های مبتنی بر ارزهای دیجیتال داشتند. از این موارد می توان به شبکه ی ارز های دیجیتال وی چین (vet)، آیوتا (iota)، هلیوم (helium) و دیجی بیت (digibyte) اشاره کرد که هرکدام به نحوی در مسیر مدیریت زنجیره تامین، جمع آوری داده ها و تولید بانک های اطلاعاتی و همچنین پرداخت های مبتنی بر رمز ارز فعالیت می کنند.

حرف آخر

ادغام فناوری اینترنت اشیا و بلاکچین می تواند امنیت پرداخت‌های دیجیتالی را برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ تضمین کند. در این صورت مدیران کسب و کارهای تجاری به جای تمرکز بر امنیت تراکنش‌های مالی انجام شده و صرف انرژی برای جلوگیری از هک شدن سیستم‌ها می توانند فقط بر سود سازی کسب و کار خود تمرکز کنند. البته مسیر جهانی شدن اینترنت اشیا و ادغام آن با فناوری بلاکچین و پرداخت های مبتنی بر رمز ارز هنوز بسیار طولانی است و به زمان زیادی نیاز دارد.

منبع: نیپوتو 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا