اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیریادداشت

اقتصاد دیجیتال قربانی بروکراسی اداری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ورشکستگی ۴۰ درصدی استارتاپ‌ها با شیوع کرونا

اقتصاد دیجیتال به عنوان یک حوزه پذیرفته شده در تمام کشورهای توسعه یافته ناجی اقتصادهای بزرگ دنیا از ژاپن و چین گرفته تا آلمان و کانادا شده است اما در ایران دولت همچنان برای توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال یا در انتظار تحولات خارجی بیرون ار مرزهای کشور است و یا بهانه کمبود بودجه را به عنوان مهمترین دلیل عنوان می‌کند.

احمدرضا صباغی؛ بازار

 اقتصاد دیجیتال از مهمترین عوامل رشد و توسعه  یک کشور در بخش اقتصادی و بازرگانی است که در سال‌های اخیر این بخش مهم اقتصادی به دلیل استقبال فراوان مردم از یک طرف و ارزان تمام شدن برای مصرف‌کننده مورد توجه دولت‌ها در کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است.

سفر پیش‌بینی‌نشده ویروس کرونا به تمام کشورهای جهان موجب شد تا اهمیت وجود موضوع اقتصاد دیجیتال در نقاط مختلف دنیا دو چندان شود به‌عنوان نمونه باید از افزایش خرید کالا از استارتاپ آمازون در ۵ قاره جهان یاد کرد تا جایی صعود میزان خرید کالا از این استارتاپ بزرگ موجب شد تا میزان استخدام نیروی انسانی در آمازون همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا چند برابر شود.

در ایران وقتی کرونا وارد شد بعضی از مسئولان تازه متوجه شدند که زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور مهیا نیست تا جایی که  وزیر ارتباطات از اقتصاد ۶ درصدی کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور یاد کرد موضوعی که منتقدان بسیاری را به واکنش واداشت.

 دولت تدبیر و امید که روزی با شعار توسعه اقتصادی در بخش دیجیتال گام در امور اجرایی کشور گذاشت در شرایط کنونی حتی نمی‌تواند از ایجاد زیرساخت مناسب برای فعالان تجاری در بازار دفاع کند.

شیوع کرونا در ۶ ماه گذشته بسیاری از کسب و کارهای سنتی را با ورشکستگی و یا تولید به اندازه نصف ظرفیت واقعی روبرو کرد که وقوع این اتفاق بیکاری و رکود سنگین را در اقتصاد کشور رقم زد.

سوال مهمی که ذهن بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال را مشغول کرده است مربوط به عملکرد دولت و وزارت ارتباطات برای عبرت گرفتن از شیوع ویروس کروناست. در حقیقت اگر زیرساخت لازم برای حضور کسب و کارهای سنتی در بازار دیجیتال وجود داشت آیا در شرایط کنونی شاهد کاهش میزان رکود اقتصادی و بیکاری جوانان نبودیم؟

اقتصاد دیجیتال به عنوان یک حوزه پذیرفته شده در تمام کشورهای توسعه یافته ناجی اقتصادهای بزرگ دنیا از ژاپن و چین گرفته تا آلمان و کانادا شده است اما در ایران دولت همچنان برای توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال یا در انتظار تحولات خارجی بیرون ار مرزهای کشور است و یا بهانه کمبود بودجه را به عنوان مهمترین دلیل عنوان می‌کند.

به‌راستی چرا اقتصاد دیجیتال همچنان ۶ درصد از حجم تبادلات اقتصادی کشور را تشکیل می دهد؟ شاید کارشناسان و فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ بتوانند برای این سوال جواب‌های مشخصی را ارائه کنند اما به طور قطع توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال همچنان با مشکلات متعددی روبروست.

نمره مردودی دولت در فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصاد دیجیتال

سید داود موسوی که از کارشناسان برجسته حوزه اقتصاد دیجیتال کشور است و موسس پشتیبان ورد پرس است با اشاره به اینکه زیرساخت‌های ضعیف موجب شده است تا شاهد قطعی و کندی اینترنت در زمان پیک مصرف حتی در ایام شیوع ویروس کرونا باشیم، گفت: در ۳ سال گذشته نسبت به سالهای قبل‌تر اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه توسعه زیرساخت برای گسترش اقتصاد دیجیتال تا حدودی مناسب بوده اما در شرایطی که ویروس کرونا به کشور وارد شد ضعف  توسعه زیرساخت‌های دیجیتال به چشم آمد به طوری که خسارت‌های اقتصادی فراوانی را به صاحبان کسب و کارهای سنتی و دیجیتال وارد کرد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در موضوع آموزش صاحبان مشاغل سنتی در حوزه دیجیتال تصریح کرد: وقتی تمام نقاط مختلف دنیا به سوی کسب درآمد از راه ایجاد فضای دیجیتال حرکت می‌کنند چرا دولت برای توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال وقت تلف می‌کند تا جایی که با گذشت زمان این همه زمان سهم اقتصاد کشور از حوزه دیجیتال تنها ۶ درصد است؟

موسوی عملکرد وزارت ارتباطات در فرهنگ‌سازی اقتصاد دیجیتال در بین مردم را ضعیف عنوان کرد و افزود: آموزش و فرهنگ‌سازی برای کسب درآمد از راه مجازی باید از سال‌های گذشته انجام می‌گرفت اما متاسفانه بخش‌های دولتی در این زمینه اهمال‌کاری کردند.

تعدد نهادها و بروکراسی اداری عوامل عقب‌ماندگی اقتصاد دیجیتالی

علیرضا الفت‌نسب نیز که عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی است، پاشنه آشیل توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را سرعت اینترنت عنوان کرد و افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا مشاهده کردیم که با ماندن مردم در منازل و استفاده از بسته‌های اینترنتی به شدت سرعت اینترنت در کشور کاهش یافت زیرا توسعه زیرساخت‌های اینترنتی کشور که بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال را شامل می‌شود با معضلات فراوانی روبروست.

وی با انتقاد از عدم حمایت دولت از استارتاپ‌های کوچک در زمان شیوع ویروس کرونا تصریح‌کرد: دولت شعار حمایت از اقتصاد دیجیتال را می‌دهد و وزارت ارتباطات هم به عنوان مجری دولت صحبت‌های زیبایی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور می‌کند اما در اجرا شاید به جرات بگویم ۵ درصد قول و وعیدها هم عملیاتی نمی‌شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی افزود: متاسفانه همزمان با شیوع ویروس کرونا ۴۰ درصد از استارتاپ‌های کوچک در شهرستان‌های کشور ورشکست شدند که برای این دولت جای بسی سوال دارد که چرا این استارتاپ‌های کوچک حمایت نشدند؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با بیان اینکه مشکل اصلی دولت در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال تعدد نهادها و وزارت‌خانه‌ها در بسترسازی لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است، افزود: ۱۶ نهاد دولتی در توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال در کشور دخیل هستند اما بروکراسی اداری در این نهادها موجب شده است تا سهم اقتصاد کشور از حوزه دیجیتال تنها ۶ درصد باشد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا