اپلیکیشن و نرم افزاربازاریابی دیجیتالرسانه دیجیتال

بازاریابی و چالش طراحی ویدئوی وایرال در تیک تاک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده :ایوان ویدجایا – کارشناس کسب و کار
مترجم :علی ‌آل ‌علی

تیک تاک یکی از پلتفرم های محبوب و پرطرفدار در سراسر دنیا محسوب می شود. بسیاری از کاربران در طول چند سال گذشته از پلتفرم های مشهوری مانند فیس بوک و اینستاگرام به سوی تیک تاک مهاجرت کرده اند. همین امر موجب افزایش توجه برندها به این پلتفرم چینی شده است. چالش اصلی در این میان تولید محتوای جذاب و تعاملی برای کاربران است.

برخی از برندها علی رغم موفقیت در زمینه بازاریابی در دیگر پلتفرم های اجتماعی دارای توانایی تاثیرگذاری بر روی کاربران تیک تاک را ندارند. دلیل این امر تفاوت های میان تیک تاک با دیگر پلتفرم های اجتماعی است. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم برای طراحی ویدئوهای وایرال در تیک تاک است. بدون تردید طراحی و انتشار ویدئوهای دارای توانایی وایرال شدن در فضای تیک تاک برای اغلب برندها امری مهم محسوب می شود. درست به همین خاطر در ادامه برخی از نکات مهم در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

انتخاب مخاطب هدف و وفاداری به آن

تولید محتوا در تیک تاک درست مانند هر پلتفرم دیگری در ارتباط با مخاطب هدف خاص صورت می گیرد. هر برند باید براساس ویژگی ها و انتظاراتی که از کمپین بازاریابی اش دارد، بر روی دامنه مشخصی از کاربران تمرکز نماید. اشتباه برخی از برندها تلاش برای تاثیرگذاری بر روی تمام کاربران است. این امر اغلب اوقات همراه با شکست های حیرت‎انگیزی می شود بنابراین در عمل باید نسبت به جلب نظر مخاطب هدف اقدام نماییم. 

شناسایی و طبقه بندی مخاطب هدف براساس معیارهایی نظیر سن، جنسیت، محدوده جغرافیایی و همچنین مقدار تمایل‏‎‎‎ شان برای خرید کاربردی خواهد بود. وقتی یک برند در فضای تیک تاک دست به انتخاب مخاطب هدف زد، باید برای مدت زمانی طولانی نسبت به حفظ آن اقدام نماید. امروزه برندها توانایی تغییر مخاطب هدف شان به طور مداوم را ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. 

تیک تام پلتفرمی برای کاربران با سلیقه های مختلف است. درست به همین خاطر باید در زمینه طراحی ویدئو به دامنه مشخص کاربران با سلیقه ای خاص توجه کرد. در غیر این صورت برندمان توانایی ایجاد مشتریان وفادار و جذب فالوورهای متعدد را نخواهد داشت. 

موج سواری بر روی ترندها یا انتخاب راهی متفاوت

استفاده از ترندهای بازاریابی برای طراحی ویدئوهای جذاب راهکار مناسبی محسوب می شود. برخی از برندها با هدف ایجاد تمایز در زمینه بازاریابی نسبت به انتخاب ترندها تردید می کنند. نکته مهم در این میان امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ترندهای جذاب است. این امر حتی در صورت عمر طولانی ترندها نیز امکان پذیر است. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای اجرای درست ترند در زمینه بازاریابی است. برخی از برندها با هدف شخصی سازی ترندهای بازاریابی در عمل تمام ماهیت ترند موردنظر را از بین می برند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. 

برخی از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم در تلاش برای شناکردن برخلاف جهت رودخانه هستند. این امر به معنای تلاش برای استفاده از نوآوری های مختلف است. راهکار موردنظر از سوی برخی از برندها به درستی در پیش گرفته می شود. بدون تردید کسب و کارهای کوچک شانس اندکی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از این شیوه دارند بنابراین باید به دنبال راهکارهای جایگزین باشند. برندهای بزرگ به دلیل تجربه اغلب از راهکار انتخاب راهی متفاوت سود می برند. این امر همیشه همراه با ریسک های بسیار زیادی است بنابراین برندهایی که تمایل به ریسک پذیری ندارند، نباید در این حوزه وارد شوند. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۴، آذر‌ماه ۱۳۹۹

انتخاب هشتگ های مناسب

هشتگ ها در تمام شبکه های اجتماعی دارای اهمیت هستند. برخی از برندها در تیک تاک نسبت به استفاده مناسب از هشتگ ها نقش مهمی در دسترس کاربران مختلف به ویدئوهای برند دارد. برخی از برندها به طور مداوم در این راستا بر روی شمار بالایی از هشتگ ها سرمایه گذاری می کنند. مهمترین نکته استفاده متعادل از هشتگ هاست بنابراین باید ۳ تا ۵ هشتگ براساس ماهیت محتوا مورد استفاده برند قرار گیرد. تعداد بیشتر از این در بلندمدت ویدئوهای برند را بدل به گزینه هایی آزاردهنده برای مخاطب هدف خواهد کرد. 

جست وجویی در میان هشتگ های برتر در هر دسته بندی گزینه های بسیار زیادی پیش روی برندها قرار می دهد. نکته اساسی در این میان تلاش برای انتخاب هشتگ ها براساس میزان ارتباط شان با محتوای برند است. اگر هشتگ ها دارای ارتباط مناسبی با محتوای بازاریابی برند نباشند، کاربران کمتری به برندمان جذب خواهند شد. 

درک روانشناسی پنهان در ویدئوهای وایرال

رهاف هارفوش، استاد دانشگاه و روانشناس، در یک مطالعه موردی اقدام به روانشناسی ویدئوهای وایرال در شبکه های اجتماعی و به طور ویژه تیک تاک کرده است. مهمترین نکته از نظر رهاف تلاش برای استفاده درست از موسیقی در ویدئوهای بازاریابی است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده درست از موسیقی نمی کنند بنابراین همیشه با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه هستند. تیک تاک از همان ابتدا یک پلتفرم مبتنی بر موسیقی بود بنابراین طراحی ویدئوهای وایرال در این پلتفرم باید به طور قابل ملاحظه ای با توجه به این نکته صورت گیرد. در غیر این صورت موفقیت مدنظر برندها تحقق پیدا نمی کند. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از تیک تاک در اقتصادالکترونیکی:
همکاری تیک تاک با UFC
تیک تاک و ۵۸ اپ چینی برای همیشه در هند فیلتر شدند
ممنوعیت تیک‌تاک چینی باز هم وتو شد
تیک تاک؛ دغدغه امنیتی یا فاز جدید جنگ تجاری آمریکا علیه چین؟

بیشتر از شبکه اجتماعی در اقتصادالکترونیکی:
شوک clubhouse شبکه اجتماعی نوظهور
۶ ایده مدیریت بهتر صفحات در شبکه اجتماعی اینستاگرام
شبکه های اجتماعی، پیش نیاز روابط عمومی موفق
رونمایی لینکدین از بازگشت به رشد در ۲۰۲۱

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بازتاب: مدیرعامل اسپاتیفای از اهداف بلندمدت و رقابت با اپل موزیک می گوید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: تمام آن چیزی که تازه کارها باید در رابطه با سئو یوتیوب بدانند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: تعامل بهتر با مخاطبان از طریق بازی سازی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: رقیب اندرویدی کلاب‌هوس توسط توییتر راه‌اندازی شد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا