بازاریابی دیجیتالرسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

۸ اصل ضروری در زمینه تولید محتوا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : دبورا شان – کارشناس حوزه بازاریابی   مترجم : امیر آل علی 

به جرأت می توان گفت که شما می توانید هر روشی در زمینه بازاریابی را به غیر از تولید محتوا حذف نمایید. این امر به خوبی اهمیت چنین اقدامی را به اثبات می رساند. نکته ای که در این رابطه لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است که اگرچه هر فردی می تواند تولید محتوا نماید، با این حال تنها برخی از افراد و برندها در این زمینه موفق می شوند.

این موضوع ابدا به استعداد و یا امکانات ارتباطی نداشته و همه چیز در رعایت اصولی خلاصه می شود که شانس موفقیت را افزایش خواهد داد. در این رابطه فراموش نکنید که موفقیت به معنای آن نیست که شما طی چند ماه می توانید همه چیز را دگرگون سازید. درواقع این موضوع به پارامترهای مختلفی نظیر تعداد رقبا، میزان دقت شما در رعایت مراحل و جذابیت حوزه ای دارد که انتخاب کرده اید. در این راستا هشت اصلی را بررسی خواهیم کرد که در صورت عدم رعایت آنها، شانس بسیار کمی را برای کسب نتایج بالا از تولید محتوای خود خواهید داشت. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۱- تعهد داشته باشید 

یکی از مشکلات رایج افراد این است که بنا به دلایلی نظیر مشغله های کاری، از رسیدگی درست به صفحه و یا صفحات خود غافل می شوند. این امر در حالی است که شما باید نظم خوبی را داشته باشید تا روند رو به رشد، تداوم پیدا کند. به همین خاطر نیز بسیاری از برندها مدیریت صفحات خود را به فردی دیگر واگذار می کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که از همان روز اول خود را نسبت به اهداف متعهد نمایید. این امر به معنای آن است که اگر قرار گذاشتید در ماه نخست، هزار دنبال کننده را به دست آورید، این طرح خود را هرگز فراموش نکنید. به صورت کلی مهم ترین اقدام شما در این بخش، اختصاص زمان هایی در طول روز برای مدیریت درست صفحه است. درواقع زمان بندی، باعث خواهد شد تا امکان انجام فعالیت ها شکل گیرد. 

۲- تداوم داشته باشید 

از دیگر نکات بسیار مهم این است که شما باید حتی در شرایطی که به نظر می رسد در مسیر خود ناموفق هستید، تداوم را فراموش نکنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که مسیر موفقیت برای تمامی افراد به یک شکل نخواهد بود. درواقع ممکن است صفحه برند دوست شما روند رشد به مراتب بهتری را داشته باشد. این موضوع اگرچه باید باعث شود تا بازنگری نسبت به اقدامات و طرح های خود داشته باشید، با این حال هرگز نباید باعث متوقف کردن اقدامات باشد. آمارهای جهانی در این زمینه حاکی از آن است که حتی اگر یک هفته فعالیت خود را متوقف نمایید، با ریزش بیش از ۳۰ درصد مخاطبان خود مواجه خواهید شد که امری فاجعه بار محسوب می شود. همچنین فراموش نکنید که شما در ابتدای مسیر، نباید منتظر بمانید که مخاطب شما را پیدا کند. در این راستا حتی ممکن است مجبور به دنبال کردن آنها، ارسال پیام و یا حتی همکاری با سایر برندها باشید. 

ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۶، بهمن و اسفند‌ماه ۱۳۹۹

۳-بر روی محتوا تمرکز نمایید 

از جمله اقدامات بسیار منفی افراد این است که از همان ابتدا در تلاش برای تبلیغات گوناگون بوده و به هر طریقی سعی می کنند که مخاطبان بالایی را به دست آورند، با این حال چه دلیلی وجود دارد یک صفحه ای که هنوز به ۱۰ پست اول خود هم نرسیده، چند هزار دنبال کننده داشته باشد؟ در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که جذب مخاطب جدید امری نسبتا ساده محسوب می شود، با این حال مسئله مهم تر، نگه داشتن آنها است. درواقع اگر پتانسیل این موضوع را نداشته باشید، به سادگی مخاطبان جدید خود را حتی طی چند دقیقه از دست خواهید داد. به همین خاطر نیز لازم است تا شما بر روی محتوای خود تمرکز نمایید. در این راستا بهترین حالت این است که شما حداقل تا سه پست آینده خود را از قبل آماده کرده باشید. برای سنجش محتوای مناسب، کافی است تا به مفید بودن در کنار جذابیت توجه نمایید. این امر کمک خواهد کرد تا شانس موفقیت بسیار بالایی را داشته باشید. 

۴-محتواهای خود را دسته بندی نمایید 

از دیگر نکاتی که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد، دسته بندی محتوا است. در این رابطه شما باید بدانید که توییتر به چه نوع محتواهایی نیاز دارد. در لینکدین چه عملکردی را باید از خود نشان دهید. این امر در حالی است که بسیاری از برندها از یک محتوا برای شبکه های مختلف استفاده می کنند. در این راستا اشتباه دیگر افراد این است که خود را محدود به یک شبکه می کنند. این امر در حالی است که محدودکردن، تنها زمینه رشد را کاهش خواهد داد. برای درک بهتر اقداماتی که در هر شبکه باید انجام دهید، بهتر است که چند صفحه موفق را بررسی نمایید.  

۵-استراتژی داشته باشید 

نداشتن استراتژی باعث خواهد شد تا اقدامات شما هماهنگی لازم را نداشته باشد. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما به دو نوع استراتژی بلندمدت و کوتاه مدت نیاز دارید که شامل اقدامات متنوع است. تحت این شرایط شما هر روز دقیقا می دانید که چه مواردی را باید انجام دهید. چنین نظمی کمک خواهد کرد که شما هیچ گاه از فعالیت های خود خسته نشوید. در نهایت توصیه می شود که استراتژی های خود را به صورت مداوم مورد بررسی و تحلیل قرار دهید تا نسبت به درست بودن همه چیز، اطمینان داشته باشید. درواقع این امر بسیار طبیعی است که شما در طول مسیر، بارها نیاز به اعمال تغییرت داشته باشید. 

۶-از قانون ۲۰/۲۰/۶۰ استفاده نمایید 

براساس این قانون شما باید ۶۰ درصد از زمانی که برای شبکه های خود اختصاص می دهید را صرف آموزش نمایید. درواقع به صورت مداوم ترندها و شیوه های مختلفی معرفی می شود که توجه به آنها می تواند عملکرد شما را با نتایج به مراتب بالاتری همراه سازد. در این راستا شما تنها به مقالات محدود نبوده و خوشبختانه تنوع آموزشی وجود دارد. برای مثال شما می توانید در دوره های تخصصی شرکت نمایید و یا صفحات افراد صاحب نظر را دنبال نمایید. با این حال به صورت کلی فعالیت ولاگرها در این زمینه جذابیت بالاتری را به همراه دارد. درواقع این امر بسیار طبیعی است که مطالعه یک مقاله پنج صفحه ای، خارج از حوصله شما باشد. با این حال دیدن و یا گوش دادن به صحبت های یک فرد بادانش، بدون شک گزینه راحت تری محسوب می شود. پس از این اقدام شما با ۴۰ درصد از زمان باقی مانده مواجه خواهید شد که ۲۰ درصد آن باید صرف انگیزه دادن به مخاطبان فعلی و تلاش برای پیدا کردن مخاطبان جدید باشد. ۲۰ درصد باقی مانده نیز به صورت اختصاصی باید صرف فروش شود. این امر در حالی است که بسیاری از افراد کاملا عکس عمل کرده و در حدود ۷۰ درصد از زمان خود را به فروش اختصاص می دهند. 

۷-از عواطف انسانی غافل نشوید 

بدترین حالت در رابطه با مدیریت یک صفحه این است که افراد حس نمایند با یک ربات در ارتباط هستند. در این راستا شما باید از عواطف انسانی استفاده نمایید. این امر باعث خواهد شد تا مخاطب از تعامل با شما احساس خوبی را داشته باشد. تحت این شرایط شما باید به لحن کپشن ها و یا حتی گفته های خود در مواردی نظیر لایو، توجه داشته باشید و با توجه به ویژگی های جامعه هدف، در این زمینه اقدام نمایید. برای مثال اگر جامعه هدف شما دانشجوها هستند، بدون شک لحن شما با هنگامی که قصد جذب نوجوان ها را دارید، تفاوت خواهد داشت. 

۸-اعتمادسازی را حیاتی بدانید 

تا چه حد برای اعتمادسازی تلاش می کنید؟ درواقع در بستر اینترنت اعتماد کردن بسیار سخت خواهد بود. اگرچه تکنولوژی های جدید نظیر AR کمک کرده تا افراد راحت تر خرید اینترنتی داشته باشند، با این حال هنوز هم در وضعیت ایده آل قرار نداریم. به همین خاطر نیز شما باید به اعتمادسازی توجه ویژه ای داشته باشید. در این راستا تنها کافی است برای سوال چرا مشتری باید از شما خرید کند؟ حداقل پنج دلیل قانع کننده را داشته باشید. پس از طی کردن این مرحله، لازم است تا پاسخ‏ های خود را به بهترین شیوه، در معرض نمایش مخاطبان خود قرار دهید. در این زمینه نظرسنجی نیز کمک خواهد کرد تا شما بتوانید به نظرات مخاطبان خود، دسترسی سریعی را داشته باشید. درواقع این نکته را فراموش نکنید که باورهای شما ممکن است اختلاف فاحشی را با نظرات مخاطبان داشته باشد. 

در نهایت با رعایت این هشت اصل، بدون شک شما به موفقیت دست پیدا خواهید کرد، با این حال فراموش نکنید که اگر رقبای متعددی را دارید، لازم است تا توقعات منطقی داشته باشید. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از تولید محتوی در اقتصادالکترونیکی:
بازاریابی و مدیریت جلوه برند در شبکه های اجتماعی
بازاریابی دیجیتال با تنوع بخشی به محتوای برند
بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نسل جوان
بررسی ۱۱ شیوه بازاریابی تعاملی؛ بازاریابی محتوایی با هدف تقویت گفت وگو میان مشتریان
چرا برندها اقدام به تولید محتوای ویدئویی می کنند
بازاریابی محتوایی (Content marketing) چیست؟ همه آنچه باید بدانید!
انواع محتوا: بیشتر از چیزی که فکرش را می کردید!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا