اقتصاددیجیتالدولت دیجیتالگزارش

اقتصاد دیجیتال در قاره سبز؛ فنلاند توسعه یافته ترین اقتصاد دیجیتال اروپا است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در سالهای اخیر اقتصاد دیجیتال با سرعت زیادی رشد کرده است و اروپا یکی از پیشگام ترین مناطق دنیا در این حوزه است.

 اروپا از جمله مناطقی است که سرمایه گذاری زیادی در زمینه اقتصاد دیجیتال انجام داده است. این سرمایه گذاری در برخی از کشورها به صورت تدریجی بود ولی در شماری از این کشورها سرمایه گذاری در سالهای اخیر سرعت بالاتری گرفته است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

یکی از کشورهایی که در این سالها در این حوزه بسیار فعال بود، کشور مالت است. به گزارش مرکز مطالعات اقتصاد دیجیتال اروپا، مالت برای بالغ بر دو دهه سرمایه گذاری زیادی در ایجاد و توسعه اقتصاد دیجیتال انجام داد و نتیجه ان را می توان در سهم بالای اقتصاد دیجیتال در این کشور و تاثیر پذیری کمتر اقتصاد در نتیجه بحران کرونا دانست.

آمارهای ارایه شده توسط دولت مالت نشان می دهد هم اکنون ۹ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد و بالغ بر ۱۰ هزار نفر در این کشور در اقتصاد دیجیتال مشغول به کار هستند.

اتحادیه اروپا برای ارزیابی عملکرد کشورهای اروپایی از نظر سطح توسعه یافتگی و کارایی اقتصاد دیجیتال اقدام به تهیه شاخص و رده بندی کشورها کرده است. این شاخص بین صفر تا صد قرار دارد و هر چه شاخص به عدد ۱۰۰ نزدیک تر باشد به این معنا است که سطح توسعه یافتگی اقتصاد دیجیتال در آن کشور بیشتر است.

بر مبنای این گزارش فنلاند بهترین کشور اروپا است و شاخص اقتصاد دیجیتال در این کشور برابر با ۷۳.۸ درصد است. کشورهای سوئد و دانمارک و هلند در این رده بندی جایگاه دوم تا چهارم را دارند و مالت جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

متوسط شاخص در اتحادیه اروپا برابر با ۵۲.۶درصد است و شاخص اقتصاد دیجیتال در فرانسه از متوسط شاخص در قاره سبز کمتر است. نکته مهم در مورد متوسط شاخص اتحادیه اروپا این است که در سالهای اخیر شاخص اقتصاد و اجتماع دیجیتال در این منطقه همواره رشد کرده است و از ۴۶.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۹.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۵۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

شاخص چگونه تهیه می شود

شاخص اقتصاد دیجیتال و اجتماع  یک شاخص ترکیبی است که عملکرد اقتصاد دیجیتال را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۱۸ کشور توسعه یافته دیگر مقایسه می کند. برای تهیه این  شاخص از پنج فاکتور مهم استفاده می شود که عبارتند از اتصال به اینترنت، مهارتهای دیجیتالی، میزان استفاده از اینترنت در میان شهروندان، سطح استفاده از دنیای دیجیتال در کسب و کارها و در نهایت ارایه خدمات عمومی دیجیتال.

شاخص اتصال به اینترنت میزان دسترسی به اینترنت، سرعت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت و در نهایت پهنای باند شبکه های اتصال به اینترنت را مد نظر قرار می دهد و کشورها را بر مبنای تمامی این شاخص ها رده بندی می کند.

دومین شاخص مهمی که سازنده شاخص اصلی اقتصاد و اجتماع دیجیتال است، سطح مهارتهای دیجیتالی است و در این بخش به بررسی سطح مهارت افراد در این حوزه پرداخته می شود زیرا این مهارتها است که می تواند میزان بهره برداری افراد جامعه از فضای دیجیتال را مشخص کند.

سومین بخش سازنده این شاخص میزان استفاده از اینترنت است که بازهم به شهروندان قاره سبز باز می گردد. در واقع میزان استفاده افراد از دنیای اینترنت برای انجام امور روزمره یا کار و ابعاد وسیعی که این دنیای تازه در زندگی مردم دارد می تواند نشان دهنده بزرگی این شاخص باشد.

چهارمین مساله ای که مد نظر قرار دارد سطح استفاده از فضای دیجیتال در کسب و کارها است که از آن می توان به دیجیتالیزه شدن کسب و کارها و توسعه کانالهای فروش آنلاین نام برد. در اروپا دنیای دیجیتال در کسب و کارها رسوخ کرده است و همه تلاش می کنند تا از این فرصت تازه برای رشد فروش و کسب درآمد بیشتر استفاده کنند.

 آخرین مساله ای که در تهیه این شاخص مد نظر قرار می گیرد، سطح ارایه خدمات عمومی به صورت دیجیتال است. هر چه سهم خدمات عمومی ارایه شده توسط کشور به صورت دیجیتال بیشتر باشد، کشور از این نظر جایگاه بالاتری دارد و می تواند شاخص نهایی اجتماع و اقتصاد دیجیتال بالاتری داشته باشد.

مهمترین آمارهای سازنده شاخص در اتحادیه اروپا

بر مبنای این گزارش یکی از مهمترین مسایل در کشورهایی که در اولین رده های فهرست شاخص های اجتماع و اقتصاد دیجیتال قرار دارند، این است که مهارتهای دیجیتالی در افراد بسیار بالا است.

در واقع در این کشورها میزان تحصیل در حوزه های مرتبط با تکنولوژی بسیار بالا است و سطح مهارتهای افراد برای استفاده از این دنیا بالاتر از دیگر کشورهای جهان است. گزارشها نشان می دهد به طور متوسط ۳.۶ درصد از اروپایی ها در رشته های مرتبط با تکنولوژی در سطح عالیه تحصیل می کنند و میزان مشارکت زنان در این حوزه ها ۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کرده است.

اما از نظر میزان مهارتهای دیجیتال اروپا وضعیت خوبی دارد و ۴۹.۳ درصد از جمعیت این کشور دارای مهارتهای دیجیتال هستند و برای گذران زندگی خود از این مهارتها بهره می برند.

از طرف دیگر استفاده کسب و کارها از دنیای دیجیتال و فضای مجازی بسیار زیاد است و از این فضا برای بازاریابی و فروش و انجام مذاکرات استفاده می کنند. در واقع می توان این طور ارزیابی کرد که دنیای دیجیتال در این کشورها به بخشی جدا نشدنی از اقتصادشان تبدیل شده است و امکان جدا سازی این بخش از اقتصاد وجود ندارد.

از نظر اجتماعی هم می توان به سطح بالای استفاده از اینترنت در خانوارها، وجود اینترنت خانگی در این منطقه و در نهایت استفاده از آن برای فیلم دیدن، تفریح، انجام بازیهای انلاین و حتی برقراری تماس های تصویری در کنار دریافت خدمات اجتماعی به صورت آنلاین بخش مهم دیگری است که در اروپا مشهود است.

در مورد دریافت خدمات اجتماعی آنلاین می توان به درخواست برای دریافت مدارک، بیمه، خدمات تلفن و اینترنت و در نهایت استفاده از خدمات بهداشتی و مشاوره ای اشاره کرد که بازهم نماد دیگری از سطح بالای استفاده از اینترنت در جامعه اروپا است.

منبع: بازار

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
ظرفیت های بلاکچین در ایران برای مسئولان ناشناخته است
اعتمادسازی، راهکار ترویج رأی‌گیری اینترنتی در جهان- تجربه استونی
کدام بازار ساز خودکار (AMM) برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
دفینتی (InternetComputer) امروز رسماً راه‌اندازی می‌شود
از تاسیس مدارس کسب و کار تا رسیدن به اقتصاد دیجیتال
تلاش سازمانها برای یافتن راه حل های مناسب هوش مصنوعی| ۷۷ درصد خواستار رویکرد تهاجمی تر هستند
«بازی پانزی» در اقتصاد چیست؟
چرا اقتصاد‌ها باید دیجیتال شوند؟
۱۳ نکته مدیریتی از موسس شرکت Zoom
معدل نظام بانکی در تغییر نگرش به سمت تحول دیجیتال
جهش کرونایی تجارت الکترونیک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 9، خرداد ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا