بازاریابی دیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ROAS مخفف “Return On Ad Spend” به معنی “بازگشت سرمایه تبلیغات” است. این معیار نشان می‌دهد که به ازای هر ریالی که برای تبلیغات هزینه می‌کنید، چه مقدار درآمد کسب می‌کنید.

به عبارت دیگر، ROAS به شما می‌گوید که کمپین‌های تبلیغاتی شما چقدر سودآور هستند.

اهمیت ROAS:

ROAS یکی از مهم‌ترین معیارها در بازاریابی دیجیتال است. این معیار به شما کمک می‌کند تا:

  • اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی خود را ردیابی کنید.
  • کمپین‌های تبلیغاتی خود را با یکدیگر مقایسه کنید.
  • بودجه تبلیغاتی خود را به طور موثرتر تخصیص دهید.

راه‌های بهبود ROAS:

  • هدف‌گذاری دقیق: تبلیغات خود را به مخاطبان مناسب نشان دهید.
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب: از کلماتی استفاده کنید که مخاطبان شما به دنبال آنها هستند.
  • ایجاد محتوای جذاب: محتوایی را ایجاد کنید که مخاطبان شما را جذب کند.
  • بهینه‌سازی مداوم: کمپین‌های تبلیغاتی خود را به طور مداوم رصد و بهینه‌سازی کنید.

بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) چیست؟

بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مهم در بازاریابی آنلاین و موبایلی است. این اصطلاح به میزان درآمدی اشاره دارد که به ازای هر دلاری که برای یک کمپین تبلیغاتی هزینه می‌کنید، به دست می‌آید. بر اساس اصل بازگشت سرمایه (ROI)، میزان سود حاصل شده برای هر هزینه تبلیغاتی را نشان می‌دهد و می‌توان آن را هم به صورت کلی و هم به صورت جزئی‌تر اندازه‌گیری کرد.

اینکه بخواهید ROAS را برای کل یک استراتژی بازاریابی اندازه‌گیری کنید یا عملکرد آن را در سطح کمپین، هدف‌گذاری یا تبلیغات بررسی کنید، یک معیار کلیدی برای سنجش و تعیین موفقیت استراتژیک در تبلیغات موبایلی است.

چگونه بازگشت سرمایه تبلیغات (ROAS) را محاسبه کنیم؟

محاسبه ROAS با یک فرمول ساده انجام می‌شود:

ROAS = (درآمد حاصل از تبلیغات / هزینه تبلیغات) * ۱۰۰

فرض کنید که شما ۱۰۰ هزار تومان برای یک کمپین تبلیغاتی هزینه می‌کنید و از این کمپین ۲۰۰ هزار تومان درآمد کسب می‌کنید. ROAS شما در این حالت ۲ خواهد بود:

ROAS = (200,000 / 100,000) * 100 = 2

پیچیدگی‌های محاسبه‌ی هزینه تبلیغات:

محاسبه‌ی ROAS زمانی کمی پیچیده‌تر می‌شود که بخواهید هزینه تبلیغات را مشخص کنید. در این مرحله چند تصمیم باید بگیرید. اول اینکه باید مشخص کنید که آیا می‌خواهید میزان دلاری که در یک پلتفرم خاص خرج شده را ردیابی کنید، یا اینکه می‌خواهید هزینه‌های اضافی تبلیغات را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال:

  • هزینه‌های فروشنده: فروشندگانی که با آن‌ها کار می‌کنید، به احتمال زیاد برای اجرای کمپین تبلیغاتی کارمزد دریافت می‌کنند.
  • هزینه‌های تیم: شما باید به فردی برای راه‌اندازی و مدیریت کمپین‌ها حقوق پرداخت کنید، چه داخلی باشد و چه در یک آژانس.

تعریف شما از “هزینه تبلیغات” در محاسبه ROAS به نوع کمپینی که اجرا می‌کنید بستگی دارد. گاهی اوقات، موثرترین کار این است که فقط با هزینه‌های دقیق تبلیغات کار کنید و سپس یک ROAS جداگانه ایجاد کنید که شامل تمام هزینه‌های جانبی تبلیغات باشد. به این ترتیب، شما می‌توانید روی عملکرد کلی و سودآوری هر کمپینی که ROAS برای آن یک KPI است، دید داشته باشید.

تفاوت ROAS و ROI چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد، ROAS به بازگشت سرمایه تبلیغات و ROI به بازگشت سرمایه اشاره دارد. هنگام محاسبه ROI، شما به دنبال اندازه‌گیری بازگشت سرمایه یک سرمایه‌گذاری خاص نسبت به هزینه آن سرمایه‌گذاری هستید. این محاسبه‌ای از سود خالص و سرمایه‌گذاری شماست، با فرمولی که به طور کلی به این شکل است:

ROI = (سود خالص / کل سرمایه‌گذاری) * ۱۰۰

مثال:

فرض کنید ۱۰۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کنید و در سال اول فعالیت خود ۱۵۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنید و ۵۰ میلیون تومان هزینه دارید. سود خالص شما در این مثال ۱۰۰ میلیون تومان (درآمد – هزینه) است. بنابراین، ROI شما در سال اول ۱۵۰% خواهد بود:

ROI = (100,000,000 / 100,000,000) * 100 = 150%

در حالی که ROAS و ROI مشابه هستند اما کاملا یکسان نیستند. ROAS به تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان کمک می‌کند تا با محاسبه دقیق میزان پولی که از یک کمپین به دست می‌آید نسبت به مبلغ دقیق سرمایه‌گذاری شده در آن، کارآمدی کلی کمپین‌های بازاریابی آنلاین یا موبایلی را تعیین کنند. یک نکته مهم این است که یک ROI منفی همچنان می‌تواند یک ROAS مثبت باشد، زیرا ممکن است کل سرمایه‌گذاری شما بالاتر از سود حاصل‌شده باشد، اما با توجه به سرمایه‌گذاری در خود کمپین‌های تبلیغاتی (بسته به نحوه محاسبه آن)، ROAS به خودی خود می‌تواند مثبت باشد.

از ROI یا ROAS استفاده کنم؟

هنگام ایجاد یک کمپین یا استراتژی بازاریابی، انتخاب بین ROI و ROAS یک تصمیم قطعی نیست. ROI به بهترین شکل برای به دست آوردن دید در مورد سودآوری بلندمدت استفاده می‌شود و ROAS ممکن است برای بهینه‌سازی استراتژی‌های کوتاه‌مدت یا بسیار خاص مفیدتر باشد. هنگام تدوین یک کمپین یا استراتژی بازاریابی موبایلی در سطح بالا، استفاده از هر دو فرمول ROI و ROAS یک روش ایده‌آل است. در بازاریابی موبایلی، ROI و ROAS هر دو معیارهای کلیدی هستند که بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان باید با آن‌ها کار کنند. در حالی که ROI را می‌توان در سطح بالا برای اندازه‌گیری سود کلی به کار برد، ROAS به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که یک کمپین چقدر به آن سود کلی کمک می‌کند.

چگونه ROAS در بازاریابی موبایلی استفاده می‌شود؟

ROAS زمانی در بازاریابی موبایلی مفیدتر است که شما تا حدی پیشرفت کرده‌اید که چندین کمپین، کانال و پلتفرم تبلیغاتی را ردیابی می‌کنید و نیاز به نظارت بر این دارید که کدامیک مؤثرتر هستند و باید همچنان بودجه به آن‌ها اختصاص داده شود. همانطور که قبلا گفته شد، ROAS را می‌توان در سطوح مختلف و با درجات مختلفی از جزئیات اعمال کرد. بنابراین، ممکن است بخواهید ROAS را روی کل هزینه تبلیغاتی خود محاسبه کنید، و سپس بر اساس کانال، کمپین و پلتفرم محاسبه کنید تا بهترین کانال‌های عملکرد خود را تعیین کنید، یا اینکه بالاترین سطح سودآوری احتمالا از کجا حاصل می‌شود.

ما توصیه می‌کنیم قبل از راه‌اندازی هر کمپینی، حداقل ROAS را محاسبه کنید تا بتوانید در اسرع وقت عملکرد را در سطح قابل قبولی ارزیابی کنید. تعیین اینکه این حداقل چقدر است، کمی پیچیده‌تر است و به نوع اپلیکیشن، حوزه‌ی فعالیت و مرحله‌ی رشدی که در آن قرار دارد بستگی دارد، اما همچنین چیزی است که می‌تواند با تطبیق حاشیه سود و هزینه‌های کسب‌وکار، انعطاف‌پذیر باقی بماند.

ROAS همچنین می‌تواند با سایر معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) مهم خاص بازاریابی موبایلی ترکیب شود. معیارهای PPC مانند هزینه به ازای کلیک (CPC)، هزینه به ازای جذب (CPA) و هزینه به ازای لید (CPL) را می‌توان با ROAS تکمیل کرد تا به تبلیغ‌کنندگان در هنگام تعیین چگونگی رسیدن به اهداف، تصویری کامل و واضح ارائه دهد.

منبع: Adjust

ترجمه شده در رسانه اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا