اقتصاددیجیتالدولت دیجیتالگزارش

لزوم انسجام بین بخشی برای تحقق اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران: در بحث اقتصاد دیجیتال تنها وزارت ارتباطات نقش ندارد و باید انسجامی بین دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برقرار باشد.

محمد خوانساری در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه برنامه‌ای برای تحقق ده درصد تولید ناخالص ملی از طریق اقتصاد به دیجیتال تا پایان ۱۴۰۴ دارید؟ گفت: کارگروه اقتصاد دیجیتال با توجه به قانون اساسی تشکیل شده است و قطعا علاوه بر ما، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و اصناف باید در این خصوص نقش خود را ایفا کنند و ما امیدواریم در بحث اقتصاد دیجیتال شاهد انسجام بین بخشی باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اجرای طرح‌های نوآفرین و توان آفرین در دولت جدید متوقف شده است؟ گفت: ما به دنبال گسترش طرح نوآفرین هستیم و هیچ توقفی نداشته است و در حوزه طرح توان آفرین نیز دو مجموعه خدمات حمایتی و تسهیلاتی را دنبال می‌کنیم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۵، آذر ماه۱۴۰۰

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس متوقف شده است؟ گفت: این موضوع فراتر از وزارت ارتباطات است و ما جلسات متعددی با نظام صنفی برای حمایت از استارتاپ‌ها در بخش خصوصی برگزار کردیم و خیلی اوقات ما در پشت صحنه حامی آن‌ها بوده ایم، اما به دلیل ملاحظاتی نخواسته ایم اطلاع رسانی شود.

وی گفت: اگر در حوزه استارتاپ‌ها اتفاقی برای مجموعه‌ای رخ دهد قطعا ما با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارتباطیم و رشد این حوزه نباید متوقف شود.

وی گفت: البته یکی از موانع رشد برای بزرگ شدن استارتاپ‌ها موضوع حاکمیت داده است و حتما باید در حوزه رقابت و دسترسی مناسب به اطلاعات و بسته بندی خدمات و تسهیلات اقدامات مناسبی در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره نحوه حمایت سازمان از کسب و کار‌های بومی گفت: در حوزه خدمات پایه کاربردی باید مصوبات شورای عالی فضای مجازی را دنبال کرد و شیوه پیگیری باید برمبنای اکوسیستم خدمات انجام شود و شورای عالی فضای مجازی تکالیف خود را ارائه کرده است و ما باید در بحث اجرا، دقیق عمل کنیم.

وی گفت: برخی سکو‌ها مانند سکو‌های بانکی به لحاظ فنی خوب شکل گرفته است پس بنابراین از لحاظ فناوری مشکلی نداریم، اما باید تعاملات میان دستگاه‌های مختلف بیشتر شود.

آقای خوانساری گفت: تکالیف وزارت ارتباطات در این خصوص روشن است و ما با مرکز ملی فضای مجازی و ذینفعان تعامل داریم و وزیر ارتباطات نیز به جد پیگیر حل مشکلات خدمات پایه کاربردی است و ما ظرفیت‌های بالقوه خوبی به لحاظ فنی در کشور داریم.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

 دفاتر پیشخوان دولت قرار نیست تا ابد باشد 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: دولت الکترونیک دارای سطح بلوغ است و اگر قرار باشد دفاتر پیشخوان دولت تا ابد باشند بلوغ حاصل نمی‌شود.

آقای محمد خوانساری در نشست خبری افزود: نیاز نیست امور مردم را در جا‌هایی که توانمندی و امکانات وجود دارد معطل به دفاتر پیشخوان کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا چندین دهه است که وعده تحقق پنجره واحد خدمات الکترونیکی محقق نمی‌شود؟ افزود: در حوزه خدمات، روش مطلوب این است که تکامل تدریجی خدمت صورت گیرد و ما نمی‌توانیم برای خدمت به مردم صبر کنیم تا طراحی و تحلیلی انجام شود و بعد ورود کنیم.

آقای خوانساری با طرح این سوال که چرا مردم برای گرفتن یک خدمت باید به چندین جا مراجعه کنند؟ گفت: معاونت‌ها و وزارتخانه‌ها باید خدماتشان را از یک پنجره واحد ارائه کنند و در قانون بودجه سال آینده همه دستگاه‌ها موظف شده اند حداقل ۳۰ درصد از خدماتشان را خودشان از طریق پنجره واحد ارائه کنند و هر دستگاهی اعلام آمادگی کند ما استقبال می‌کنیم که احراز هویتش را از طریق پنجره واحد انجام دهیم.

آقای جواد موحد معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات نیز در این باره گفت: اتفاقی که در ۱۰ سال اخیر درباره دولت الکترونیک رخ داد مبتنی بر برنامه‌های سازمان ملل بوده است و اولین مرحله آن اطلاع رسانی و تجمیع خدمات کلان دولت بود.

وی افزود: یک دهه از توسعه دولت الکترونیک می‌گذرد و اکنون همه صحبت از دولت هوشمند می‌کنیم که یکی از ارکان این دولت، تبادل اطلاعات و خدمت است که مقدمات آن فراهم شده است.

آقای موحد گفت: برای تحقق دولت هوشمند و مبتنی به تبادل اطلاعات و اصلاح فرآیندها، خود را آماده کرده ایم و پنجره واحد در سه سطح خدمات باید به مردم داده شود یعنی با یک بار احراز هویت باید کاربر خدمات، استعلامی را دریافت کند و با احراز هویت سطح دو وارد خدمات در سامانه‌های دستگاه‌ها شود و از این جهت پنجره واحد دولت هوشمند فقط درگاه ورود به خدمات دولت هوشمند در سطح همه دستگاه‌ها خواهد بود و نباید دستگاه‌ها مکرر، کاربر را احراز هویت کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در بحث امنیت سامانه‌های دولت الکترونیک تقسیم کار درستی وجود ندارد و فرماندهی واحد احساس نمی‌شود؟ گفت: مثلا وزارت بهداشت یا بیمه در سطح سیستم‌های ملی موظف است حداقل‌های موارد امنیتی در سطح اول و گواهی‌های امنیتی را اخذ کند و دستگاه باید جوابگو باشد که برای اخذ گواهی امنیتی، اقدام کرده است یا نه و پس از آن باید به ارائه خدمت بپردازد.

آقای موحد افزود: برخی مشکلات به اشتباه در نحوه دسترسی به اطلاعات رخ می‌دهد و این مشکل امنیتی نیست و مثلا در فرآیند تبادل اطلاعات فقط کدملی را خواسته اند و وقتی کسی کد ملی فردی را داشته باشد می‌تواند به یک سری اطلاعات دسترسی پیدا کند و قطعا باید فرآیند تبادل اطلاعات اصلاح شود.

در خصوص دریافت کپی مدارک باید سازمان استخدامی ورود کند 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: سازمان امور استخدامی بخشنامه کرده است که سازمان‌ها برای ارائه خدمات، کپی مدارک از مردم درخواست نکنند و اگر رعایت نمی‌شود، باید همین سازمان ورود کند.

محمد خوانساری در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی سازمان‌ها از جمله ثبت احوال، تامین اجتماعی و برخی بانک‌ها همچنان برای ارائه خدمت کپی مدارک را درخواست میکنند؟ افزود: کسی که این موضوع را بخشنامه کرده است خودش باید پیگیری کند و ما در بحث زیرساخت‌های لازم برای اینکه مدارک هویتی نخواهند، هیچ مشکلی نداریم و جی اس پی و پی جی اس پی فعال است و هرکسی نیاز داشت می‌تواند از خدماتش استفاده کند.وی گفت: ما هیچ مشکلی نداریم و پیشنهاد می‌کنیم که همکارانمان در سازمان امور استخدامی که در برخی بخشنامه‌ها اعلام عمومی خوبی کرده اند، در این مورد هم ورود کنند.آقای خوانساری افزود: در این خصوص بررسی موشکافانه کردم و به این نتیجه رسیدم رویه‌هایی در برخی نهاد‌ها و بانک‌ها وجود دارد که مثلا به کارمند فلان بانک گفته شده است که کپی مدارک را دریافت کند و اگر این کار را نکند بازرسی بانک او را بازخواست خواهد کرد و این کارمند مسئول اجرای رویه هاست.

وی گفت:​ متاسفانه برخی بانک‌ها و سازمان‌ها به لحاظ فرهنگی و رویه داخلی، هنوز بلوغ پیدا نکرده اند.آقای خوانساری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه زمانی باید مردم خدمات مورد نیازشان را از دفاتر پلیس +۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر الکترونیک شهر دریافت کنند؟ افزود: در مرحله‌ای از بلوغ این دفاتر وجودشان کافی و خوب است، اما اگر بتوانیم خدمات مجازی و موازی را برای مردم بوجود آوریم که مردم بدون مراجعه حضوری کارشان انجام شود، به تدریج باید این دفاتر حذف شود.وی گفت: آن‌هایی هم که خارج از دولت هستند برایشان در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک ظرفیت‌هایی دیده شده است و وقتی می‌گوییم که پیشخوان‌های سازمان‌ها نباید وجود داشته باشد به شرطی است که آن طرف، خدمت مقابل شکل گرفته باشد و مردم هم آمادگی لازم را برای پذیرش خدمات مجازی داشته باشند.

خوانساری افزود: البته در مجموعه‌هایی مانند شهرداری شاید بسیاری از خدمات در قالب نرم افزار‌هایی انجام شود، ولی مسئله این است که هنوز مردم آمادگی‌های لازم را به لحاظ فرهنگی و سواد رسانه‌ای ندارند و حتما باید با کمک رسانه‌ها این سد شکسته شود.وی با تقدیر از رسانه ملی که بار‌ها به این موضوع پرداخته است، گفت: یک بخش از این سوال شما به ما مربوط می‌شود، اما در بخش دیگری که به ما ارتباط ندارد ما و شما رسانه‌ها باید از ظرفیت مان استفاده کنیم.

خوانساری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هم اکنون سامانه شاهکار چه کاربردی دارد؟ گفت: هم اکنون از این سامانه دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند و شاهکار جزو ۵ خدمت اول است که در موضوع احراز هویت از این سامانه استفاده می‌شود و بانک‌ها هم از آن استفاده خوبی می‌کنند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رویکرد سازمان فناوری اطلاعات با تغییر دولت‌ها و حتی با تغییر رئیس سازمان عوض می‌شود و برنامه راهبری مدونی ندارد؟ افزود: اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات بسیار وسیع است و ما از بسیاری از ظرفیت‌های این سازمان استفاده نکرده ایم و قطعا برنامه‌های این سازمان باید متناسب با سرعت رشد فناوری باشد.

خوانساری گفت: در هر دولتی مواردی در اولویت بوده و دولت قبل سامانه‌هایی را برای توسعه شرکت‌های استارتاپی آورده است و ما هم باید براساس اولویت‌ها و ظرفیت‌های جدید و براساس شرایط کشور عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بالاخره شبکه ملی اطلاعات چند درصد پیشرفت کرده است؟ افزود: در حوزه شبکه ملی اطلاعات طرح کلانی در شهریور سال گذشته مصوب شد که باید براساس این طرح ۵۳ اقدام انجام شود که ۳۷ اقدام مربوط به وزارت ارتباطات است و حدود ۱۷ اقدام از این تعداد جزو وظایف سازمان فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. ما در این خصوص برنامه زمانبندی خود را به وزیر اعلام کرده ایم، اما نقطه تجمیع این برنامه‌ها به معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی وزارت ارتباطات سپرده شده است و این سوال را باید این معاونت پاسخ دهد.

وی گفت: ۵ طرح کلیدی برای رسیدن به اهداف شبکه ملی اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات مدنظر داریم و زمانبندی هم مشخص شده است و باید شرایط اجرای آن در کشور محقق شود و اگر نیازی به مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی هم باشد باید تصویب شود و در این مدت ما بیکار نبوده و طرح‌ها را تعریف کرده ایم و در زمان مناسب جزئیات را اعلام می‌کنیم.

منبع: صداو سیما

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا